beginnen met motorsport

Je hebt helemaal gelijk,andere sporten/activiteiten zijn ook gevaarlijk,was/is ook altijd mijn motto.
Alleen ik heb altijd de pech gehad dat mijn letsels op gemotoriseerde 2 wielers waren.
Zo heb ik 30 jaar geleden mijn been verbrijzeld bij een stoplicht sprint(was toen al fanatiek :+ )
Toen was er zelf sprake van een been amputatie :/ ,gelukkig zit het er nog aan :P


Ik realiseer me dat racefietsen ook link is en ben al een keer goed weggekomen :X

Mooi dat je dan nog wat kan op de racefiets!
 
Als je kan analyseren hoe en waardoor die highsider tot stand kwam, zou je volgens mij over die angst heen kunnen komen. Dan zou je met realistisch respect voor de inderdaad op de loer liggende gevaren, weer ontspannen hard kunnen gaan. Een gebroken sleutelbeen en veel ontbrekende opperhuid heb je ook zo als het even misgaat op de racefiets.

Zelf heb ik in ieder geval bijna al mijn blessures (gebroken botten en botjes, hernia's, luxaties en slijtage van gewrichten, allerlei wonden) opgedaan bij sporten als fietsen en schaatsen. Zelfs vele valpartijen bij endurorijden hadden niet zulke consequenties.

Daar heb je meteen de kern te pakken :Y ,dat was dus niet duidelijk :') (en da's dus klote)
Daar waar ik precies de vinger kon leggen op de overige valpartijen,tast ik hieromtrent nog steeds in het duister :(

-Oververmoeidheid,2e sessie na slechts 20 minuten rust).
- Afgeleid,was met het hoofd al bij de koffie,laatste sessie van de dag,vuil op de baan,het smeren van de achterband,
Was vrij warm die dag en ik had toen straat banden michelin pilot power 2ct hebben de naam te gaan "smeren"met als gevolg ineens grip weg -O-
-Te vroeg/hard op het gas

Ik weet het gewoon niet |(

Het feit blijft,ik hoorde het blok ineens snel in toeren klimmen,fiets trok weg,ik vloog door de lucht en zat ineens midden op de baan :') ,links en recht kwamen de motoren me voorbij en ik bemerkte dat ik een flinke bult op mijn sleutelbeen had,ik d8 nog da's niet goed,ik lijk wel een kameel :+

Ik hoop dat mijn verhalen TS niet teveel afschrikken :+ ,
TS vooral doen,maar zoals gezegd ga eerst wat cursussen pakken om erachter te komen of het echt iets voor je is
 
Laatst bewerkt:
Daar heb je meteen de kern te pakken :Y ,dat was dus niet duidelijk :') (en da's dus klote)
Daar waar ik precies de vinger kon leggen op de overige valpartijen,tast ik hieromtrent nog steeds in het duister :(

-Oververmoeidheid,2e sessie na slechts 20 minuten rust).
- Afgeleid,was met het hoofd al bij de koffie,laatste sessie van de dag,vuil op de baan,het smeren van de achterband,
Was vrij warm die dag en ik had toen straat banden michelin pilot power 2ct hebben de naam te gaan "smeren"met als gevolg ineens grip weg -O-
-Te vroeg/hard op het gas

Ik weet het gewoon niet |(

Het feit blijft,ik hoorde het blok ineens snel in toeren klimmen,fiets trok weg,ik vloog door de lucht en zat ineens midden op de baan :') ,links en recht kwamen de motoren me voorbij en ik bemerkte dat ik een flinke bult op mijn sleutelbeen had,ik d8 nog da's niet goed,ik lijk wel een kameel :+

Ik hoop dat mijn verhalen TS niet teveel afschrikken :+ ,
TS vooral doen,maar zoals gezegd ga eerst wat cursussen pakken om erachter te komen of het echt iets voor je is

Klinkt meer als een lowsider, maar desondanks en al met al geef je toch een gedetailleerd relaas van wat er gebeurd is, ook voor mij heel herkenbaar tot in de details (moe, afgeleid, vuil wegdek, materiaal niet optimaal, te vroeg/hard op het gas, achterwiel draait door, beng). Denk dat dit (belang alertheid en mentale focus) heel leerzaam is voor anderen en zeker voor de beginnende sportrijder.
 
Laatst bewerkt:
Zou ook een paar circuitdagen boeken, bevalt t je (en dat doet t vast) dan ga je voor je racelicentie. Koop je een dikke brommer en lekker wedstrijdjes rijden.

Vallen doen we allemaal zegt men, ik ben zelf de dans een tijd ontsprongen, maar een paar weekjes geleden was ik dan aan de beurt met een mooie highsider. Doet pijn, niets gebroken gelukkig. Wel hersenschudding, hechtingen in m'n kin, gekneusde ribben en bont en blauw. Nu 3 weken later redelijk hersteld en kan niet wachten om weer te rijden. Valpartij kwam door technisch mankement aan de motor, deze moet nog worden gemaakt. Ben benieuwd wat m'n rondentijden doen, we gaan t zien. Vooral weer lekker genieten van de sfeer en t rijden!


Wat lees ik nu Erik -O- Sterkte kerel met je herstel en gestel ;) :W
 
-Oververmoeidheid,2e sessie na slechts 20 minuten rust).
Ik sla dan gewoon een sessie over als ik moe begin te worden en of ga dan van de baan af ;)
- Afgeleid,was met het hoofd al bij de koffie,laatste sessie van de dag,vuil op de baan,het smeren van de achterband,
Was vrij warm die dag en ik had toen straat banden michelin pilot power 2ct hebben de naam te gaan "smeren"met als gevolg ineens grip weg -O-
Klote zijn die 2ct :r en zeker als het erg warm weer is :Y
Ik hoop dat mijn verhalen TS niet teveel afschrikken :+ ,
TS vooral doen,maar zoals gezegd ga eerst wat cursussen pakken om erachter te komen of het echt iets voor je is

De TS kan ervan leren :Y
 
my 2 cents voor de TS

doe eerst even een paar losse circuitdagen met begeleiding ( msl is een goede)
bevalt dit je ga dan pas investeren in een licentie want die heb je alleen maar nodig
als je wedstrijden wilt gaan rijden. de ZAC is een leuke club om bij te komen rijden/racen.

vwb vallen daar heb ik geen ervaring mee maar goed ik geef dan ook geen gas en rij een tamme suuz :] 8-)
 
Klinkt meer als een lowsider, maar desondanks en al met al geef je toch een gedetailleerd relaas van wat er gebeurd is, ook voor mij heel herkenbaar tot in de details (moe, afgeleid, vuil wegdek, materiaal niet optimaal, te vroeg/hard op het gas, achterwiel draait door, beng). Denk dat dit (belang alertheid en mentale focus) heel leerzaam is voor anderen en zeker voor de beginnende sportrijder.
Was wel degelijk een highsider werd ook beaamd door een marshall.
Ik kan me ook nog herinneren dat ik door de lucht vloog,maar niet als een vogel :+
De linkerkant van me brommer lag ook in puin,rechts niks (rechter bocht)
 
Was wel degelijk een highsider werd ook beaamd door een marshall.
Ik kan me ook nog herinneren dat ik door de lucht vloog,maar niet als een vogel :+
De linkerkant van me brommer lag ook in puin,rechts niks (rechter bocht)


Die ene gast die voor mij met een highsider ging die kon wel vliegen ... en landen :+
 
Ik sla dan gewoon een sessie over als ik moe begin te worden en of ga dan van de baan af ;)Klote zijn die 2ct :r en zeker als het erg warm weer is :YDe TS kan ervan leren :Y

Ik rij dan ook alleen nog maar met circuitbanden,sinds dit jaar ook aan de bandenwarmers.
Laatste circuitdag nieuwe banden erop : conti raceattack comp soft zowel voor als achter en ik moet zeggen die banden bevallen me zeer goed en geven veel vertrouwen.
Voelen lichtvoetiger aan dan de pirelli supercorsa diablo bsb die er daarvoor oplagen,dus wie weet,ga ik met deze banden weer het licht zien :)
 
Een racelicentie heeft niet zoveel nut als je geen competities wil gaan rijden.

Begin gewoon lekker met circuitdagen, zoveel als je kan en wil betalen. Waarschijnlijk is je budget (heb ik nog nergens genoemd zien worden) je grootste vijand, want het is allemaal niet goedkoop.

In het begin zullen de grootste kosten de inschrijfgelden zijn (tussen de 180 en 220 euro per dag). Bandjes etc zul je niet zo snel verslijten als beginner. Benzine is ook wel 40,- voor zo'n dag.

Uiteindelijk ga je op zoek naar een circuitmotor.
Een aanhanger
rijd je alleen nog maar op banden van 300 per set, die je om de twee dagen moet vervangen :+
Moet je motor uiteraard zeer uitgebreid onderhoud hebben met de duurste smeermiddelen
Vergeet ook niet de juiste uitrusting. Pak, goedgekeurde helm, handschoenen, backprotector, laarzen,
 
Die ene gast die voor mij met een highsider ging die kon wel vliegen ... en landen :+

Afgelopen maandag zolder gereden en er waren er weer een paar,in mijn groep,op de verkeerde manier afgestapt :+
De 1e schijnbaar een salto voorover gemaakt :o ,blokkerende voorrem :? en zat verbouwereerd op het asfalt,voor de ingang pitlane zolder.
De 2e had hem na de ziekenhuis bocht geheel rechts in de vangrail geparkeerd,en zat tegen de vangrail aan bij te komen, en daar was nog een rijder bij betrokken :') was er een flinke bende en de ambuse moest uitrukken,dan weet ik weer hoe laat het is :/
Dan ben je blij dat jij het niet bent,been there ,done that.
Toch ben ik wel altijd bezorgt om die mensen :') en hoop dat het meevalt.
 
Laatst bewerkt:
Heb tot nu toe zelf wel wat stuurfoutjes mee gemaakt, (met een slick in de rotonde uitglijden) nog niet gevallen, dankzij sterke botten, denk ik... Wel een zwaar gekneusde enkel gehad en een blauwe scheen.

Heb door een klapband ook mn koekblik in de prak gereden terwijl ik met 100+km tussen de bomen door schoot... 10 minuten later zat ik weer achter het stuur.. Het vallen zal me dus gelukkig niet zo snel afschrikken.

Ik ga zeker van het najaar wat circuit dagjes mee pakken (hopelijk werk ik dan bij een motorzaak dus denk dat ze daar wel het een en het ander zullen begrijpen)

Bedankt voor de tips! Ik ga gewoon lekker met mijn 125er starten, als ik iets meer weg ervaring heb met mijn suuz zal ik daarmee gaan racen :)
 
Heb tot nu toe zelf wel wat stuurfoutjes mee gemaakt, (met een slick in de rotonde uitglijden) nog niet gevallen, dankzij sterke botten, denk ik... Wel een zwaar gekneusde enkel gehad en een blauwe scheen.

Heb door een klapband ook mn koekblik in de prak gereden terwijl ik met 100+km tussen de bomen door schoot... 10 minuten later zat ik weer achter het stuur.. Het vallen zal me dus gelukkig niet zo snel afschrikken.

Ik ga zeker van het najaar wat circuit dagjes mee pakken (hopelijk werk ik dan bij een motorzaak dus denk dat ze daar wel het een en het ander zullen begrijpen)

Bedankt voor de tips! Ik ga gewoon lekker met mijn 125er starten, als ik iets meer weg ervaring heb met mijn suuz zal ik daarmee gaan racen :)

let wel,op banen als assen,spa en zolder (die me zo te binnen schieten) mag je niet op bij een reguliere circuit dag,daar je cilinder inhoud als "te licht" bevonden wordt.
Mettet en croix (bijvoorbeeld)mogen wel :Y
 
let wel,op banen als assen,spa en zolder (die me zo te binnen schieten) mag je niet op bij een reguliere circuit dag,daar je cilinder inhoud als "te licht" bevonden wordt.
Mettet en croix (bijvoorbeeld)mogen wel :Y

kan ik ook wel een beetje begrijpen, zoals ik het lees op MSL worden de race groepen in twee opgesplitst

De wedstrijd is verdeeld in 2 klassen, deze gaan wel gezamenlijk de race rijden maar worden voor de uitslag gescheiden van elkaar.

t/m 750 cc 4 cyl. / t/m 999 cc 2 cyl.
hoger dan 750 cc 4 cyl. / hoger dan 999 cc 2 cyl.
5e sessie is race sessie: Alle kandidaten in deze groep zijn verplicht de race mee te doen.


dus als het goed ik (zal ik van te voren even contact voor op moeten nemen) mag alles oop de baan rijden alleen zal je met een 125cc dus wel in de zelfde groep kunnen komen als een 750cc 4-cyl
 
Bij MSL heb je geen licentie nodig :)

Dat is hun eigen competitie \ cup. Volgens mij mag je meedoen \ inschrijven zodra je in groep 3 mag rijden (en dat wordt beoordeeld aan de hand van je rondetijden).

Ik heb enkel nog maar met MSL gereden. Vorig jaar de eerste keer in groep 1, daarna groep 2 en nu in groep 3.

Een nadelige bijkomstigheid zijn de kosten die motorsport met zich mee brengt. Het kost klauwen met geld. Banden, remmen, de circuitdagen zelf en dan zijn de kosten voor een keer de grindbak in niet meegerekend.

Wil je een aantal keer per jaar rijden dan mag je daar wel 1000 euro ofzo voor apart leggen (zo ff grof geschat).
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen maandag zolder gereden en er waren er weer een paar,in mijn groep,op de verkeerde manier afgestapt :+
De 1e schijnbaar een salto voorover gemaakt :o ,blokkerende voorrem :? en zat verbouwereerd op het asfalt,voor de ingang pitlane zolder.
De 2e had hem na de ziekenhuis bocht geheel rechts in de vangrail geparkeerd,en zat tegen de vangrail aan bij te komen, en daar was nog een rijder bij betrokken :') was er een flinke bende en de ambuse moest uitrukken,dan weet ik weer hoe laat het is :/
Dan ben je blij dat jij het niet bent,been there ,done that.
Toch ben ik wel altijd bezorgt om die mensen :') en hoop dat het meevalt.

Je gunt niemand een afstapper welke uitgevoerd wordt op een onjuiste manier ;) Het maakt mij wel scherper en echt waar als ik moe ben dan rij ik een sessie minder.Ga mezelf niet voor 30 euro te barsten rijden :X

De volgende week ga ik op BRNO rijden en schijt nu al 7 kleuren ......blubber :+ :P Heb al vaker gehoord geen zorgen deze groep begint langzaam :+ _O- tuurlijk dat is ook zo met 200km de pitlane uit :X

Toen die ene jongen voor mij vloog dacht ik ff rustiger aan tot de GP en dan gas erop een een snelle ronde te maken.Puur om mezelf erover heen te zetten en niet eraan te willen denken. ;)
 
Bij MSL heb je geen licentie nodig :)

Dat is hun eigen competitie \ cup. Volgens mij mag je meedoen \ inschrijven zodra je in groep 3 mag rijden (en dat wordt beoordeeld aan de hand van je rondetijden).

Ik heb enkel nog maar met MSL gereden. Vorig jaar de eerste keer in groep 1, daarna groep 2 en nu in groep 3.

Een nadelige bijkomstigheid zijn de kosten die motorsport met zich mee brengt. Het kost klauwen met geld. Banden, remmen, de circuitdagen zelf en dan zijn de kosten voor een keer de grindbak in niet meegerekend.

Wil je een aantal keer per jaar rijden dan mag je daar wel 1000 euro ofzo voor apart leggen (zo ff grof geschat).


Duur........welnee joh ben al 6000 euro kwijt dit jaar en dan tel ik liever de rest niet mee :X
 
In mijn herinnering is Brno goed overzichtelijk / voorspelbaar. Ik ben er in de regen één keer gevallen: aangereden door een Rus en ik dacht dat vrij rijden geen contactsport was. Deukje in de tank. Motor oppakken en doorrijden.
Ander momentje was opkomen rechte eind. Ik kwam iets te wijd uit: naast de baan. Eerst maar even 100 meter laten uitrollen over het kunstgras voordat ik het asfalt weer durfde op te sturen.
Maar heel anders dan Assen of Spa waar het zo veel harder kan dan mijn verstand kan bevatten.
 
De volgende week ga ik op BRNO rijden en schijt nu al 7 kleuren ......blubber :+ :P Heb al vaker gehoord geen zorgen deze groep begint langzaam :+ _O- tuurlijk dat is ook zo met 200km de pitlane uit :X

willem ik let volgende week wel op je :] :] en vwb de kosten van de hobby met 1000 euro per jaar red ik het niet hoor dat ben ik alleen al ruim kwijt aan banden :+
 
Ik wilde niet overdrijven, maar schijnbaar heb ik nu een overdreven zuinige schatting gemaakt.

O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan