MT-03 660cc (de jongere 321cc noemt men de 'MT-03 ABS") is een hele leuke motor, maar omdat het een éénpitter is, niet voor iedereen weggelegd.
Het trilt allemaal een stuk meer en op de snelweg rijdt het op hogere snelheden gewoon niet zo fijn als een multicilinder.
Toen ik de MT-03 had gekocht en was overgestapt van een ER-5, had ik al aardig wat éénpitters in bezit gehad, ook zware, maar bij de eerste rit had ik echt zoiets van 'wtf dit trilt echt wel heel erg!'. Maar dat is niet zo gek als je van een tweecilindertje stapt. Dat was weer vrij snel gewend.
Vond 'm alleen fabrieks-af heel erg beroerd lopen dankzij de toen geldende Euro-norm. Heb toen een EJK-module er in laten zetten en af laten stellen op de testbank. Reed meteen een stuk beter. Ik heb wel meer éénpitters gehad en vele gereden, dus ik weet ook wel wanneer een motor veel te arm loopt. Veel mensen voelen het niet, dus ben ik nog eens op een andere MT-03 wezen rijden en die had exact hetzelfde, al dan niet op een iets ander toerental. EJK-kitje er in, wat meer brandstof over de gehele linie en genieten maar! Werd wel wat minder zuinig (1 op 18), maar dat was het dubbel en dwars waard.
Alles binnendoor is prima te doen en ook snelweg is heel goed te doen, beetje cruisen met 120-130km/u. Wil je echt knallen, dan moet je wat anders rijden, iets met meer pk's (690 Duke bijv) of met meer cilinders. Vergeleken met de MT-07 is het echt een rauwdouwer, de MT-07 loopt echt bijna zijdezacht en dat is nog maar een tweecilinder, moet je voor de gein eens op een viercilinder rijden, dat is echt bijna zweven over de weg qua gevoel.
Gewoon proefritten maken, misschien is een oudere Kawasaki ER-6 ook nog wel leuk voor je.
Hier heb je trouwens nog mijn test van mijn MT-03, mocht je nog wat te lezen willen hebben;
Test: Yamaha MT-03 35kW A2-rijbewijs