Lesmotor Yamaha MT-07

ECO-Rijschool

Rookie
Donateur
17 sep 2023
1
2
Ik ben van plan om binnenkort motorrijlessen aan te bieden. Ik heb een aantal motorinstructeurs en examinatoren gevraagd naar hun mening. Opvallend vaak werd de Yamaha MT-07 als geschikte lesmotor genoemd. Ik vind het vooral belangrijk dat de langzame slalom gemakkelijk is uit te voeren. Heeft iemand hier ervaring mee of is een andere motor wellicht meer geschikt?
 
Ik ben van plan om binnenkort motorrijlessen aan te bieden. Ik heb een aantal motorinstructeurs en examinatoren gevraagd naar hun mening. Opvallend vaak werd de Yamaha MT-07 als geschikte lesmotor genoemd. Ik vind het vooral belangrijk dat de langzame slalom gemakkelijk is uit te voeren. Heeft iemand hier ervaring mee of is een andere motor wellicht meer geschikt?
De MT-07 is een hele fijne motor. En niet alleen om op te lessen.
Lekker licht en wendbaar.
De 2-pitter is heel gemoedelijk en met slippende koppeling zijn de langzame oefeningen gemakkelijk te leren.
En als je flink wil accelereren is ie ook nog lekker vlot.
De CB650R is een stuk zwaarder.
Stuurt daardoor minder gemakkelijk door de langzame slalom.
De 4-pitter is wel super soepel.
50 in de 6e versnelling gaat prima.
Maar mist trekkracht.
Moet dus flink in de toeren gedraaid worden om vlot weg te komen.
Klinkt daardoor wel veel opwindender dan de MT-07.
 
Laatst bewerkt:
Hier nog een stem voor de MT-07 licht, soepel, wendbaar en het is gewoon een hele makkelijke motor voor beginners.
Heb er zelf op gelest en mijn vrouw heeft er één en die wil nooit meer anders.
 
Ik heb eens op de MT-07 van een vriend gereden. Persoonlijk vond ik hem nogal klein, en krapjes om op te zitten, en ik ben nou niet echt een reus (1.83, 70kg). Nou ben ik natuurlijk wel een cruiser gewend, dus mischien ligt het daar aan :P Maar heb zelf op een yamaha diversion gelest, en dat vond ik qua formaat veel comfortabeler. Nu ben ik natuurlijk maar 1 specifiek geval, maar goed, wellicht wel iets om rekening mee te houden, formaat van de motor moet wel een beetje geschikt zijn voor een breed scala aan formaten mensen ;)
 
De MT-07 is de ideale lesmotor; wendbaar en lichtgewicht. En dan ook nog eens voldoende vermogen voor het A rijbewijs (en eventueel terug te tunen voor A2).

Heb er zelf mijn A2 > A op moeten lessen.. vond het een fijn ding voor de bijzondere verichtingen (halve draai).. Ding weegt niets en je duwt hem zo de bocht in.. de draaicirkel is ook heel klein. Ook meer van genoeg vermogen voor op de weg en zeer vriendelijk qua koppeling/gas etc.

Beter dan zo'n log (relatief)zwaar ding als een CB650R / ER6N etc.. Snap niet waarom rijscholen het hun leerlingen moeilijk maken met een zware motor.
 
Eén maar:
De remmen en ABS van de MT-07 zijn minder vergevingsgezind dan die van de CB650R!
De MT-07 kun je zonder moeite het achterwiel omhoog krijgen bij de noodstop.
Weet ik uit eigen ervaring, en werd bevestigd door examinatoren.
Als je niet weet hoe je dat moet handelen kan je dat een rotdag opleveren.
Met de CB650R zal je dat niet overkomen.
 
Het 2023 model heeft ABS/Traction control.. Zal wel helpen tegen het achterwiel omhoog remmen toch?

Als het goed is moet een leerling zo hard knijpen als hij/zij wilt zonder gelanceerd te worden..
Al willen dubbele schijfremmen op een motor van +-180 kilo natuurlijk wel :+ De NC750S (ook een populaire lesmotor) is zwaarder en heeft er maar 1.
 
Het 2023 model heeft ABS/Traction control.. Zal wel helpen tegen het achterwiel omhoog remmen toch?

Als het goed is moet een leerling zo hard knijpen als hij/zij wilt zonder gelanceerd te worden..
Al willen dubbele schijfremmen op een motor van +-180 kilo natuurlijk wel :+ De NC750S (ook een populaire lesmotor) is zwaarder en heeft er maar 1.
De CB650R heeft ook 2 schijfremmen.
Dat is dus niet maatgevend.
De remmerij van de MT-07 is agressiever.
Daar moet je op tijd achter komen.
Anders wordt het een dure les.
 
Ja dat snap ik.. maar je moet het wel heel gek maken wil een leerling zichzelf ondersteboven remmen met een dergelijke fiets.

Dan moet de ABS uit staan.
 
Als de vakmensen hun voorkeur voor de MT07 uitspreken, waarom dan die twijfel? Je wil een makkelijke motor voor je rijlessen. Daarna koop je iets dat je aanspreekt. Je wil niet lessen op een Streetglide of een dikke Duke, toch?
 
Mijn eerste echte motor; mijn lesmotor, maar dan mét kuip.


Heeft me veel fijne ritjes gegeven.
 

Bijlagen

  • IMG_4622.jpeg
    IMG_4622.jpeg
    170,9 KB · Weergaven: 2
  • IMG_4626.jpeg
    IMG_4626.jpeg
    139,4 KB · Weergaven: 1
De NC750S (ook een populaire lesmotor) is zwaarder en heeft er maar 1.

Is/was de NC750S een populaire lesmotor? Ik ben hem zelf hier in de buurt nog nooit tegengekomen en vind het ook geen voor de hand liggende keuze. Let wel: Ik ben een zeer tevreden eigenaar van een NC750X, maar het is een motor met een behoorlijk afwijkende karakteristiek ten opzichte van meer reguliere motoren. Als je met zo'n extreem laagtoerig blok leert rijden is het denk ik wel even wennen als je daarna op een meer reguliere eigen motor gaat rijden. En qua verbruik, onderhouds- en aanschafkosten scheelt het denk ik weinig met een MT07.
 
Laatst bewerkt:
Zag ooit een filmpje over een rijschool die er zeer tevreden mee was. En het lijkt me best een prima optie voor een lesmotor.
Heel laag punt van zwaartekracht; dus makkelijk de langzame oefeningen. Maar dan nog is de MT-07 met z'n korte wielbasis beter.
 
Ik had geen moeite met halve draai en achtjes op de MT-07. Lekkere gooi- en smijt-motor. Daarentegen m'n huidige motor (elektrische Energica) is een beetje "lobbig", en ik kan lang niet zo scherp draaien.
 
Ik heb verschillende rijscholen als klant en ze wijken nu steeds vaker uit naar de nieuwe hornet ipv de mt07. Eigenlijk uitsluitend door de ongelukken met de MT07, die zijn voor een lesmotor vrij agressief op het gas en worden dus ook wel eens gelanceerd. Ik heb er al best wat schades van mogen herstellen.. Bij de hornet kan je zelf een mapping maken, voor de eerste paar lessen schroef je dan het vermogen gewoon terug en heb je minder schades.
 
Ik heb verschillende rijscholen als klant en ze wijken nu steeds vaker uit naar de nieuwe hornet ipv de mt07. Eigenlijk uitsluitend door de ongelukken met de MT07, die zijn voor een lesmotor vrij agressief op het gas en worden dus ook wel eens gelanceerd. Ik heb er al best wat schades van mogen herstellen.. Bij de hornet kan je zelf een mapping maken, voor de eerste paar lessen schroef je dan het vermogen gewoon terug en heb je minder schades.
Dat verbaast me niks.
Ik vond de MT07 lekker vlot van onderuit oppakken.
Zeker t.o.v. de CB650R. Die is onderin tamelijk tam. Maar laat dat nu net gunstig zijn voor beginners.
Tel daarbij op de agressieve remmen…
 
Ik ben van plan om binnenkort motorrijlessen aan te bieden. Ik heb een aantal motorinstructeurs en examinatoren gevraagd naar hun mening. Opvallend vaak werd de Yamaha MT-07 als geschikte lesmotor genoemd. Ik vind het vooral belangrijk dat de langzame slalom gemakkelijk is uit te voeren. Heeft iemand hier ervaring mee of is een andere motor wellicht meer geschikt?

Wij hebben MT-07 motoren om te lessen.. net zoals zoveel andere rijscholen...
Heel makkelijke motoren om onze Belgische "achtjes" mee te rijden.

Ervoor hadden we die Honda NC 750, deze zijn "logger" en minder pittig.
Dat laatste is iets wat wel als nadeel gezien kan worden voor de MT-07 als lesmotor. Dat CP2 blok is een pareltje, maar voor iemand die nog nooit met een motor gereden heeft best een pittig ding. Hier zetten we de onervaren kandidaten meestal op de A2 variant om de lessen te starten.

Wij denken eraan om over te schakelen op de Honda Hornet 750, we hebben hiermee testgereden en de verschillende rijmodi zien wij als een voordeel. Ondanks dat deze 20pk meer heeft dan de Yamaha stel je deze zo in dat 'm zo mak wordt als een lammetje.. Ideaal voor de eerste lessen!
 
Laatst bewerkt:
Is/was de NC750S een populaire lesmotor? Ik ben hem zelf hier in de buurt nog nooit tegengekomen en vind het ook geen voor de hand liggende keuze. Let wel: Ik ben een zeer tevreden eigenaar van een NC750X, maar het is een motor met een behoorlijk afwijkende karakteristiek ten opzichte van meer reguliere motoren. Als je met zo'n extreem laagtoerig blok leert rijden is het denk ik wel even wennen als je daarna op een meer reguliere eigen motor gaat rijden. En qua verbruik, onderhouds- en aanschafkosten scheelt het denk ik weinig met een MT07.
Ik rij nu een NC750S, heb gelest op een CB650F. Had graag mijn AVB op de NC gedaan, laagtoerige en koppelrijk is zoveel makkelijker dan continue de juiste hoeveelheid gas lopen zoeken op de CB. Misschien daardoor wel beter leren rijden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan