Belray V-Twin olie

Kanarie

MF veteraan
4 sep 2003
36.712
10
Beste oliekenners,

Ik zag van de week in de Moto73 dat er van Belray een V-Twin olie gemaakt wordt.

BRV-TwinMotoOil.jpg


Wat zou hier nou anders aan zijn dan de normale olie?
 
Die heeft Castrol ook al iets van 2-3 jaar. 8-)

full


En ik heb er eerder naar gekeken, is voor (lees slechte) luchtgekoelde tweecylinder motoren met grotere motortoleranties, zoals Harley Davidson.

Dus niet voor een hoge toeren draaiende Japanse supersportieve water/olie koeler. :)
 
Laatst bewerkt:
Mobil heeft het ook. En met goede uitleg. 8-)

What about Mobil 1 V-Twin oil? How is that different from Mobil 1 for passenger cars?

Mobil 1 V-Twin oil is designed for air-cooled, large-displacement bikes. Because of their design, these engines can generate very high localized oil temperatures and high overall bulk-oil temperatures.

full


As you know, a typical air-cooled V-twin's rear cylinder gets a lot hotter than the front cylinder – it's a matter of airflow. When it's hot out and you're stuck in traffic, the oil temperature in your bike climbs rapidly. Above about 250°F, conventional motor oil is going to break down. Mobil 1 V-Twin synthetic oil is good to above 300F.

Like Mobil 1 Racing 4T 10W-40, Mobil 1 V-Twin has high levels of phosphorus/zinc and the same high-temperature detergent technology for superior wear protection and engine cleanliness, even at elevated oil temperatures.

With Mobil 1 V-Twin oil, you can go the full length of the manufacturer's recommended oil change intervals with ease.
 
Echt signifivante verschillen zijn er niet bij Mobil. Er zit lood in de V-twin olie. Als verbinding natuurlijk. Het is een 20W50 olie. 20W50 olie wordt/werdt al jaren gebruikt bij BMW boksers(luchtgekoeld) waarvan de cyl. behoorlijk heet kunnen worden. Ik heb een keer gemeten 115 gr.celcius aan de buitenkant.
Het lijkt op mobil MX4T maar die is 10W40.
Motorex power synt4T heeft 4x zoveel lood in de olie.
Iedere fabricant heeft zo zijn eigen mixje.

Ik denk dat het een verkooptruc is om de motorrijders naar zich toe te trekken.
 
Laatst bewerkt:
Die heeft Castrol ook al iets van 2-3 jaar. 8-)

[afbeelding]

En ik heb er eerder naar gekeken, is voor (lees slechte) luchtgekoelde tweecylinder motoren met grotere motortoleranties, zoals Harley Davidson.

Dus niet voor een hoge toeren draaiende Japanse supersportieve water/olie koeler. :)

Wat in de Moto73 staat als uitleg; (samengevat)

Speciaal voor lucht- en vloeistofgekoelde V-Twins.
 
Mobil heeft het ook. En met goede uitleg. 8-)
---
<blah>

With Mobil 1 V-Twin oil, you can go the full length of the manufacturer's recommended oil change intervals with ease.
:?
Ofwel, met Mobil V moet je de olie wisselen op de door de fabrikant voorgeschreven intervallen: Niet bepaald een baanbrekend argument om meteen naar de Mobil winkel te hollen :+

Ik gebruik al 105.000 Harley minerale olie in mijn luchtgekoelde Buell V, zelfs tijdens track-dagen. Simpel maar prima spul en zo ongeveer de goedkoopste motorfiets-olie die er te koop is.
 
Save as werkt ook en beter. :+ Voortaan maar doen bij grote projecten.
full


Respect blijft voor de vrijwilligers van dit forum. ;)
 
Laatst bewerkt:
Lood zie ik niet staan, maar misschien kijk ik niet goed ?

Verschil met de 15w50 bedoel ik, dan is bij de v-twin de hoeveelheid anti slijtage dopes een stuk hoger.

Er zitten een hele reeks metalen in de olie, vooral calcium en zink.

Dacht je dat de "antislijtage"dopes niet in alle olie zo hoog mogelijk is.
Men streeft naar olie die "alles"in huis heeft.

Het voorkomen van slijtage is eigenlijk heel simpel. De olie moet er voor zorgen dat de metalen delen elkaar niet raken.
De dopes zorgen er voor dat de olie dat in binnen de grenzen van de specificaties blijft volhouden.
 
fantastisch _O-
eerst hadden we olie
daarna olie voor diesels
olie voor motoren
en nu speciale olie voor V-twins _O-
creatieve reclamejongens bij die olieboeren, ik had er niet opgekomen :}

de fabrikant van mijn duitse luchtgekoelde 1100cc boxer twin schrijft voor 'Motorölwechseln' alleen maar: 'Motorenölsorte: Marken-HD Öl für Ottomotoren der API Klassifikationen SE,SF,SG; Kombination mit CC oder CD Spezifikation.'
helemaal geen speciale olie, zelfs de olie van de lidl en de aldi voldoet aan deze specificaties.
ik twijfel alleen nog of dat ook een marken-HD Öl is die herr BMW bedoeld O-)
 
fantastisch _O-
eerst hadden we olie
daarna olie voor diesels
olie voor motoren
en nu speciale olie voor V-twins _O-
creatieve reclamejongens bij die olieboeren, ik had er niet opgekomen :}

Nog even en je moet de hoek tussen de cilinders specificeren als je olie gaat kopen. En parallel-twin olie is natuurlijk weer helemaal anders, daar zitten gravitatie-verlagende dopes in zodat de olie bovenin de kop niet te snel terugloopt ;)

Het is toch ideaal als je zoveel goedgelovige klanten hebt die zich verdringen om de allerduurste produkten van je te kopen. Ik heb nogal last van overtollig oorsmeer, met een beetje marketing kan ik dat bottelen en verkopen als biologisch afbreekbaar kettingvet dat goudkleurige kettingen perfect op kleur houdt :+

Ik vermoed trouwens dat de winstmarges op minerale olie begonnen terug te vallen omdat omdanks de meestal hoge kwaliteit de meesten (semi)synthetisch smeersels denken nodig te hebben. Dus hop, een nieuwe fles om een bestaand produkt maar met een meer specialistich imago gericht op een aparte doelgroep, verdubbel de prijs: ka-ching!
 
Laatst bewerkt:
fantastisch _O-
eerst hadden we olie
daarna olie voor diesels
olie voor motoren
en nu speciale olie voor V-twins _O-
creatieve reclamejongens bij die olieboeren, ik had er niet opgekomen :}

de fabrikant van mijn duitse luchtgekoelde 1100cc boxer twin schrijft voor 'Motorölwechseln' alleen maar: 'Motorenölsorte: Marken-HD Öl für Ottomotoren der API Klassifikationen SE,SF,SG; Kombination mit CC oder CD Spezifikation.'
helemaal geen speciale olie, zelfs de olie van de lidl en de aldi voldoet aan deze specificaties.
ik twijfel alleen nog of dat ook een marken-HD Öl is die herr BMW bedoeld O-)
Olie voor dieselmotoren heeft wel een duidelijk hogere bestendigheid dan gewone motorolie.

En dat er verschil zit tussen olie voor motorfietsen en autoblokken is ook wel iedereen duidelijk.

Voor de rest van de typen kan je wel eens afvragen in hoeverre de samenstelling echt verschilt. O-)

Overigens is er ook olie speciaal voor 1 pitters. :P Nog eentje erbij.

En ik gebruik high mileage olie in mijn auto. Voor kilometerstanden vanaf 100.000. *O* :+
 
Wat voor bestendigheid ? ;)
Een diesel vervuilt als de neten, dus er zitten meer dopes in om deze drijvende te houden.

En brandstofbesparende olie wordt zwaar afgeraden bij diesels. Die hebben die dopes waarschijnlijk een heel stuk minder dan normale olie. :+

Best leuk een beetje met de ingredienten spelen.
dancing.gif
;)
 
Laatst bewerkt:
Olie voor dieselmotoren heeft wel een duidelijk hogere bestendigheid dan gewone motorolie.

En dat er verschil zit tussen olie voor motorfietsen en autoblokken is ook wel iedereen duidelijk.

ik gebruik in mijn zijspan guzzi ook auto dieselolie vanwege die vermeende bestendigheid.
bij mij komt dan wel de vraag op waarom gewone viertaktolie die bestendigheid dan niet heeft :?
volgens mij is het een kwestie van verschillende eigenschappen op verschillende flessen anders te belichten.

mijn motorboer is op speciaal verzoek van klanten flessen olie gaan verkopen met een plaatje van een motorfiets op het etiket.
het is echter precies dezelfde olie, wel duurder omdat er in plaats van een liter een kwart gallon in de fles zit.
maar de klanten zijn tevreden :}
geen enkele olie houdt er van gekraakt te worden tussen tandwielen :N
en een koppeling in de olie laten lopen is tamelijk banaal |(
toen de eerste 5w olie op de markt kwam gaf die koppeling ook meteen problemen en tadaa *O* de mythe was geboren, speciale olie voor motorfietsen *O*

volgens mij kunnen de meeste motoren beter gevuld worden met grasmaaierolie, dat is speciaal om twee kwartalen per jaar stil te staan |(
 
Zelfs die hard droge koppeling producerende motorfietsfabrikanten zien een voordeel in de natte platenkoppeling. Ducati heeft het in zijn nieuwe motor. _O-
Dat betekent wel dat er geen friction modifiers in de olie mag zitten. ;)

Dus stoppen ze er een ander goedje in, wat misschien wel iets duurder is. O-)

Verschillende produkten kan je maken. Met misschien maar een miniem verschil ingredienten. :Y ;)

full


Het geleende staatje is van een computerprinter. :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan