benzine in luchtfilter GS500F

geertvdh

Rookie
26 jan 2022
1
0
beste, ik heb een GS500F van 2004, bij stilstand komt er benzine in luchtfilter als de benzinekraan op PRI staat. Als de kraan op On of Res staat niet , daarom denk ik dat het membraam van de kraan nog goed is. Als ik via de luchtfilter naar de carburators kijk zie ik dat er benzine uit de onderste gaatjes lekt in filterhuis. Soms door de linkerkant , soms door de rechterkant, echter niet tesamen. Zou het kunnen dat de vlotternaald niet goed meer afsluit?
Wel raar dat ze allebei dan niet meer afsluiten .kunnen jullie mischien de oplossing aanreiken ?
 
Als de vlotternaalden niet meer afsluiten zou het logische vervolg zijn deze, evt incl zitting, te vervangen.
Dit is het enige juiste antwoord. Ik reageer alleen maar om dat nog duidelijker te maken.


Komt overigens bij de GS500 regelmatig voor dat die vlotternaalden lek zijn. Ik heb het ooit gehad dat er zoveel doorheen lekte dat er ook niet meer mee te rijden was.
 
Oke, wel iets aan de hand. Maar je hebt er geen last van als je de benzinekraan gebruikt zoals hij bedoeld is toch? Wat is dan de reden dat ze een PRI stand maken, en een ON op vacuüm. Als de vlotternaalden altijd afsluiten kan kan je net zo goed on/off maken en altijd op ON zetten. Mijn ervaring is dat dan vaak de carb overstroomt.

Komt overigens bij de GS500 regelmatig voor dat die vlotternaalden lek zijn.
1643616747329.png

Pas nog vervangen. Mooi hoe makkelijk je die zitting kan vervangen.
 
Oke, wel iets aan de hand. Maar je hebt er geen last van als je de benzinekraan gebruikt zoals hij bedoeld is toch? Wat is dan de reden dat ze een PRI stand maken, en een ON op vacuüm. Als de vlotternaalden altijd afsluiten kan kan je net zo goed on/off maken en altijd op ON zetten. Mijn ervaring is dat dan vaak de carb overstroomt.
In principe sluiten vlotternaalden altijd goed af en zou je de hele handel op PRI laten staan. Mijn XT600 liet ik vaker op ON staan (wat hetzelfde is als PRI). En dat ging altijd goed.

Benzinekraan op vacuum is gewoon een extra zekerheidje.
 
Pri is de afkorting van Primary oftewel eerste start na langdurige stilstand. Na een langere stilstand is de benzine in de vlotterkamers namelijk grotendeels verdampt en als je de vlotterkamers op de startmotor eerst vol moet pompen heb je grote kans dat je dat niet redt met je accuspanning. De pri stand is dus bedoeld als bypass van het vacuumsysteem. Na langere stilstand ( was bij mijn voormalige Suzuki langer als 3 weken) kraan 30 seconden tot 1 minuut op Pri zetten dan vullen de vlotterkamers zich en dan pas starten.

grtz,
Cees
 
Pri is de afkorting van Primary oftewel eerste start na langdurige stilstand. Na een langere stilstand is de benzine in de vlotterkamers namelijk grotendeels verdampt en als je de vlotterkamers op de startmotor eerst vol moet pompen heb je grote kans dat je dat niet redt met je accuspanning. De pri stand is dus bedoeld als bypass van het vacuumsysteem. Na langere stilstand ( was bij mijn voormalige Suzuki langer als 3 weken) kraan 30 seconden tot 1 minuut op Pri zetten dan vullen de vlotterkamers zich en dan pas starten.

grtz,
Cees
Klopt. Maar in basis is de pri de normale stand van de benzinekraan (bij oude motoren). "Modern" spul heeft daarbij het vacuum gebeuren als luxe er bij zitten.

Maar neemt niet weg dat je carburateurs nog steeds moeten afsluiten. En als ze dat niet doen is het alleen een voorbode dat het erger gaat lekken. Heb ik ook wel eens gehad, en dat is niet heel tof.
 
pri of gene pri, vacuum of niet.
vlotternaald moet gewoon afsluiten
Eens

Het kan ook een vuiltje zijn waardoor de naald open blijft staan (dan is de lekkage vaak fiks heb ik zelf eens ondervonden), of gewoon slijtage. In beide gevallen inderdaad naaldje en/of evt. zitting (als het naaldje geen rubber afsluitkegeltje heeft) vervangen.

Maar of @geertvdh het mee heeft gekregen is de vraag. Heeft vorige week woensvrijdag voor het laatst gekeken..
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan