beter sturen met hogere voorband (?)

hij hoeft niet spitser te zijn toch, als alleen
de zijkant gewoon een stukkie hoger is.. :?


Maar goed, verdeelde meningen...heerlijk.. :) :)
De zijkant van een band loopt niet recht weg maar onder een hoek. Niemand haalt toch hellings hoeken van 90-graden :+ . Naar mijn mening heeft dit tot gevolg dat de band dan spitser zal moeten zijn (bij dezelfde band breedte).
 
Ik heb ooit op mijn ZX6 een 120/70 band gehad, maar die raakte mijn onder kuip als ik stoppies maakte.
Heb er dus maar weer snel een 120/60 op laten zetten
Heb die zwarte veeg er trouwens nooit meer afgekregen. ;(
Crawl
 
Toen de Thunderbike klasse nog bestond (jaar af 6 -7 terug, alternatief voor supersport 600 met alleen 600 4 cilinders om de overmacht van de 748 toen in de SS te ontwijken) was het normaal om er een hogere band op te gooien.
Je had dan in de bocht bij grotere hellingshoeken
meer rubber aan de grond.

Het tragere sturen van de hogere band werd teniet gedaan door de motor achter op te hogen en/of voor de vorkpoten door de clipons te laten zakken.

SS 600 heeft dit nu nog steeds, maar over die thunderbikes heeft ooit een artikel in de M73 gestaan waar deze wijsheden in stonden.
 
Laatst bewerkt:
Toen ik mijn band 3 weken geleden ging halen hebben ze mij een 70 ipv 60 aangeraden. Omdat de 60 meer de band is om te gebruiken op asfalt als een biljartlaken. Met de 70 verneuk je je velgen niet als je een putje te laat ziet. Ook stuurt de 70 neutraler en minder nerveus dan de 60.
 
Over 'in de bocht vallen' bij insturen werd vooral geklaagd bij motoren in de jaren tachtig waar een 16 inch voorwiel op zat, vaak met een 17 inch of 18 inch achterwiel. De meeste motorfabrikanten zijn nu gegaan naar voor en achter 17 inch wielen. Ook makkelijker qua bandenkeuze. Ik heb zelf een Radian met een 16 inch voorwiel, weliswaar met een vrij hoge bandwang (110/90) maar onvoldoende om het effect (vergeet niet: bandwang geeft ook mee) van in de bocht vallen -het snel zwenken van het voorwiel dus- te kunnen compenseren. Ik zit er dus aan te denken om een groter voorwiel te monteren. Want sturen doe je met je lichaam.
 
Een 120/70 levert een wat zwaarder en stabieler stuurgedrag op en geeft het het wat bredere loopvlak meer grip in het grensgebied. Een 120/70 stuurt wat minder snel in dan een 120/60 maar bij echt plat gaan stuurt de 120/70 weer wat gemakkelijker.
Voor het circuit wordt er altijd een 120/70 gebruikt. Kijk maar naar de circuitbanden van de verschilde merken.

Kawasaki had met zijn ZX6R in 2000 std. een 120/65 gemonteerd om deze eigenschappen te combineren. wat volgens hun perfect was bij deze motor fiets: straat/circuit dus. Pirelli is er overigens mee begonnen.
 
Een 120/70 levert een wat zwaarder en stabieler stuurgedrag op en geeft het het wat bredere loopvlak meer grip in het grensgebied. Een 120/70 stuurt wat minder snel in dan een 120/60 maar bij echt plat gaan stuurt de 120/70 weer wat gemakkelijker.
Voor het circuit wordt er altijd een 120/70 gebruikt. Kijk maar naar de circuitbanden van de verschilde merken.

Kawasaki had met zijn ZX6R in 2000 std. een 120/65 gemonteerd om deze eigenschappen te combineren. wat volgens hun perfect was bij deze motor fiets: straat/circuit dus. Pirelli is er overigens mee begonnen.
:^

Het langzamer insturen wat de 70'er veroorzaakt, is weer op te lossen door de voorpoten wat door te steken, zodat de geometrie weer scherper wordt.
Op die manier heb je wel de lusten van de 70'er (stabieler op grens door groter contactvlak), maar niet de lasten (langzamer insturen)
 
:^

Het langzamer insturen wat de 70'er veroorzaakt, is weer op te lossen door de voorpoten wat door te steken, zodat de geometrie weer scherper wordt.
Op die manier heb je wel de lusten van de 70'er (stabieler op grens door groter contactvlak), maar niet de lasten (langzamer insturen)
Bij m n sp1 heeft de dealer ook de vork laten zakken+ straffere voorspanning voor het sneller kunnen insturen ivm die 70'er
 
:^

Het langzamer insturen wat de 70'er veroorzaakt, is weer op te lossen door de voorpoten wat door te steken, zodat de geometrie weer scherper wordt.
Op die manier heb je wel de lusten van de 70'er (stabieler op grens door groter contactvlak), maar niet de lasten (langzamer insturen)
Dank u.

Ik merk hier dat er veel het verschil niet weten.

Maar ja geeft niet.

Vindt m'n motor ook te zwaar insturen wou vorige week de poten al 5mm laten zakken maar ik zag dat de kuip er daar voor af moet dus dat doe ik wel een andere keer. :Z
 
Dank u.

Ik merk hier dat er veel het verschil niet weten.

Maar ja geeft niet.

Vindt m'n motor ook te zwaar insturen wou vorige week de poten al 5mm laten zakken maar ik zag dat de kuip er daar voor af moet dus dat doe ik wel een andere keer. :Z
Zit hier met hetzelfde probleem, plus het feit dat ik geen bok voor de voorkant heb. Moet wel nog tussen 5 en 10 mm doorsteken.
[me]UltraSub ook zwaar lui met dit soort temperaturen[/me]
 
Je moet dan %&$&#^* wel uit kijken dat je nog genoeg ruimte in je spatbord overhoudt. De vorige eigenaar van mijn fiets heeft dat dus ff vergeten... |(

Scheelt maar 6 mm... (tussen een 60 en een 65) Wat is er zo |( :? Als je geen 6 mm hebt is er iets verkeerd volgens mij ;)
 
Scheelt maar 6 mm... (tussen een 60 en een 65) Wat is er zo |( :? Als je geen 6 mm hebt is er iets verkeerd volgens mij ;)
Hmm.. mwoah, ging bij mijn R6 ook maar nét hoor.. Hoor regelmatig een steentje als mijn bandjes warm zijn, maar goed das handig, wordt je meteen er op geattendeerd dat er losliggend grind ligt :)
Anyway, het kan op het oog wel ok uit zien (vind het overigens mooier als een 60, zo'n extreem gevuld spatbord) maar vergeet niet dat bij langdurig hoge snelheden het net niet genoeg ruimte kan zijn, doordat door de centrifugaal krachten je band uitzet ;)
Bij mij meteen met een nieuwe voorband getest, zodat slijtage geen issue is bij de test, en geen problemen bevonden O-)
 
Mijn motor heeft met mijn huidige banden(120/65 voor, kawa zx-6r uit 2003, Michelin pilot sport) het volgende rijgedrag:
Bij lage snelheden(rotonde pakken)valt mijn motor de bocht in, als ik op mijn platst ga(heb nog 1cm schaamrand) dan krijg ik het gevoel alsof mijn motor over zijn voorband beetje glijd.
Bij bochten op hogere bochtsnelheden is het de bocht invallen weg, maar voelt het niet superstabiel.

Begrijp ik het nu goed dat ik met een 120/70 en de vorkpoten ietsie door laten zakken(5-6mm) een motor krijg die bij lage snelheden minder de bocht invalt en bij hoge bochtsnelheden scherper stuurt en bovendien bij lage snelheden niet wegglijd/onderstuurt en bij hoge snelheden stabieler is?

Ik wil het graag snel weten van de geleerde/ervaren mannen, want ik ga morgen nieuwe banden halen(michelin pilot power, schijnen sowieso sneller in te sturen), en ik twijfel dus nog tussen een 120/65 en een 120/70 voorband. Achter doe ik gewoon de standaard maat(180/55). Want achter geeft me op dit moment wel een goed gevoel. Voor aan de voorkant heb ik niet het vertrouwen. Moet ik er wel bij zeggen dat de banden echt volledig versleten zijn.
 
Ik merkte met BT010 een stabieler voorwielgedrag.En met een BT020, een goed gedrag maar ook sneller sturen, het voorwiel kantelde sneller de bocht in wat de 010 wat neutraler deed.
Dan heb ik het niet over de hoogteserie maar over de hardere compound in het midden van de band van de BT020.

Ondertussen zijn er alweer nieuwere types bridgestone.
 
bandit, de compound van een band heeft weinig te maken met hoe gemakkelijk die instuurt denk ik. Wel met de hoeveelheid grip die het rubber geeft.
 
Meneer Grote Muis, al enige tijd zit ik hier tegenaan te kijken en nu wil ik 't wel eens weten. WTF betekent dit: Voor; Demping: ingaand 5 klikken, uitgaand 2 klikken. Veervoorspanning: 7 ringen zichtbaar.
Achter; Demping: ingaand 6 klikken, uitgaand 4 klikken. Veervoorspanning: +2 omwentelingen vanaf standaard ??

Jouw vering is zeker niet volledig instelbaar?

Anders had je het wel begrepen... _O-
 
Laatst bewerkt:
Op mijn fiets "CBR 600FSport 2001" horen standaard "70" banden :?

Dus ik ben niet anders gewend. :N

Ik denk als ik een 60/65 band monteer dat ie dan nerveus wordt tijdens het insturen en bij hoge snelheden rechtdoor.

Maar dat is dan weer op te lossen door de veervoorspanning van de vork te verhogen of de veervoorspanning van de schokdemper te verlagen. ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan