Bij hogere toeren misschakelen

GJC

MF'er
6 jun 2007
151
0
Schakelprobleem: na 3.250 km op de teller van mijn nieuwe Honda Crosstourer (manueel schakelen) blijft het schakelprobleem af en toe naar voren komen.

Soms en alleen wanneer ik opschakel in hogere toerental (boven 4.500 toeren) van 4 naar 5 en/of van 5 naar 6. Wanneer ik opschakel in lagere toeren (tot 4.500 toeren) gaat alles heel soepel (zo zacht als boter). Wanneer ik overigens zonder koppeling te gebruiken opschakel in hogere toeren gaat het wel goed, maar ik schakel natuurlijk (liever) zoals het hoort!

De dealer is in overleg met Honda. Wellicht hebben jullie tips of adviezen....
 
Lijkt me een koppeling probleem.

Maar je koppeling ontkoppeld toch net zo veel op lage toeren als op hoge toeren, en je bak is dan gewoon onbelast dus hij zou dan niet moeten hebben

Er staan ook niet wat er dan moeilijk schakelt. Hoor je de tandwielen of gaat hij gewoon niet in de versnelling?

Kan dit niet veroorzaakt worden door het dual clutch verhaal wat er bij deze fiets op zit? Dat hij niet zo snel ontkoppeld als je zou willen, je zou eens op hoge toeren kunnen rijden en dan langer je koppeling inknijpen voor je schakelt. Het is mischien het proberen waard.
 
Schakelen update:
Een jaar Crosstourer rijden, nu 10.000 km op de teller. In het begin had ik af en toe last van het "misschakelen" van 4-5 en/of 5-6. Maar daar heb ik vanaf 8.500 km geen last meer van gehad ("afkloppen" ;) ). Schakelen gaat nu heel soepel!
 
Terug
Bovenaan Onderaan