Blackbird terug van grote beurt...

NapO

MF veteraan
25 jun 2001
13.787
150
A.
na het weekend op een diversion te hebben rond gereden was ik blij dat ik me blackbirdje weer kon ophalen bij mobu motors in enkhuizen...

wat is er allemaal gedaan:
-kleppen stellen
-injectie synchroniseren
-remblokken voor (sbk3)
-3,9 ltr olie + olie filter
-luchtfilter
-2,3 ltr koelvloeistof
-rem vloeistof voor/achter vervangen
-koppelingsvloeistof vervangen
-rechter uitlaat demper lekte (bij aansluiting afgekit)
-4 nieuwe bougies (€15,- p.s.)
-ketting gespannen
-7 uur werk...arbeidsloon
-------------------------------------------------
materiaal €288,-
arbeidsln €350,-
------------------
totaal €638,- (fl.1405,-)

ik moest zeggen dat deed zeer...toen ik mijn pin pas erdoorheen haalde...maaaaarr toen ik op mijn fietsje stapte....

wat reed die perfect...nog beter dan toen ik m nieuw kocht...!! :}

www.mobu.nl mobu bedankt!!!! frank bedankt voor de gyroscopische uitleg,en de goede zorg over mijn blackbird!! :)

:} :} :} :} mobu motors zo'n top tent!!! :} :} :} :}

ennuh je diversion leenmotor rijd ook lekker :)
http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/9916
 
Waar ik nou benieuwd naar ben is waarom zoveel mensen het gewone onderhoud (even afgezien van kleppen stellen en dat soort gein) niet gewoon zelf doen?
Om te beginnen hou je een hoop geld in je zak, maar daarnaast leer je een boel over je eigen motor en , niet onbelangrijk, het is gewoon LEUK om te doen.
Voor mij is het sleutelen zeker onderdeel van de hobby.
Voor de brikkers IS dat zelfs de hobby.')

tijdgebrek... en niet de beschikking over een fatsoenlijke garage

en kom nu niet aanzetten mte dat t ook tijd kost om em naar de garage te brengen want dat is niet zo :z voor t werk brengen, leenmotor mee, na t werk terugbrengen :)
 
Ik heb zelf ook mijn 24.000 KM een paar maanden geleden laten doen, inclusief banden en ketting. Je wilt niet weten hoe duur dat was....

Maar ik ben nu al weer bijna aan de 36.000 KM, en ik ga het meeste nu ook zelf doen: olie, bougies, remblokken, oliefilter, luchtfilter etc.

Verder aanleveren zonder kuip voor de rest van de werkzaamheden, scheelt ook.

Wat er ook gaat komen bij mij: distributiekettingspanner. Ik lees dat die vaak problemen geeft rond die KM-standen. Maar ook die kan je zelf. Koppelingsplaatje komen misschien ook nog wel, is ook een eitje.

Wat ik niet doe (kutwerk) is remolie vervangen, mogen zij doen......
pas bij 50.000km komt deze..althans dat was bij me cbr1000f... dat kost 1100gld...dan weet je het alvast...
 
Vind het een boel geld 1500 gulden.

Maar ja als je hier van die stoere praat hebt over hoe hard je wel niet kan, (en ze hebben dat gelezen) dan betaal je natuurlijk extra veel voor zo'n leenmotor!!


:+ :+ :+
leen motor was gratis...alleen de benzine betaald....in 4 dagen toch 500 km gemaakt met een diversion..hehehehe :) GRATIZZZZ!!
 
Waar ik nou benieuwd naar ben is waarom zoveel mensen het gewone onderhoud (even afgezien van kleppen stellen en dat soort gein) niet gewoon zelf doen?
Om te beginnen hou je een hoop geld in je zak, maar daarnaast leer je een boel over je eigen motor en , niet onbelangrijk, het is gewoon LEUK om te doen.
Voor mij is het sleutelen zeker onderdeel van de hobby.
Voor de brikkers IS dat zelfs de hobby.')
a: ik kan niet sleutelen...dus ga ik niet aan me remmen zitten klooien...stel voor je doet het verkeerd, en je gaat op je bek...omdat je klauw in een keer je schijf hapt....dat heb ik liever niet...en ik rij regelmatig boven de 200...

ik kan me nog een topic herinneren van zoeperman...die deed ook alles zelf, nou wat die allemaal heeft gehad...dan dit niet goed...dan dat niet goed...

dat is me het niet waard.

me fiets rijd nu beter als dat ik m kocht met 2000km ...zo soepel...zo fijntjes...nou daar heb ik geld voor over hoor...

als je 300dagen per jaar rijd...kom je ook wel weer over die 1400 gld heen...
 
Laatst bewerkt:
Wat zei ik nog aan het begin. Als je tevreden bent dan is het toch goed zo'n bedrag. Je hebt de machine weer puik in orde. Zeker als zelf niet kunt sleutelen.
- Alleen de vraag over nokkenassen eruit om kleppen te stellen geeft aan dat sommige geen reet verstand hebben van de opbouw van klep bedieningssystemen en bijbehorende werkzaamheden.
-Wat een gezeur over arbeidsloon, je gaat zelf toch ook niet voor een eurotje per uur werken, stelletje hypocrieten.

Napo, veel plezier en veilige kilometers.
 
Wat zei ik nog aan het begin. Als je tevreden bent dan is het toch goed zo'n bedrag. Je hebt de machine weer puik in orde. Zeker als zelf niet kunt sleutelen.
- Alleen de vraag over nokkenassen eruit om kleppen te stellen geeft aan dat sommige geen reet verstand hebben van de opbouw van klep bedieningssystemen en bijbehorende werkzaamheden.
-Wat een gezeur over arbeidsloon, je gaat zelf toch ook niet voor een eurotje per uur werken, stelletje hypocrieten.

Napo, veel plezier en veilige kilometers.
thnx dude ;)
 
de email die ik vandaag aan frank gestuurd heb:

hoi frank,

nou ik wilde jullie nog even bedanken voor de goeie zorgen over mijn blackbird....
hij rijdt PERFECT, zo heeft ie nog nooit gereden...

-schakelt als een mes door warme boter
-remt als een tijger
-motorisch loopt ie zijde zacht...ongelovelijk..!!!

kan jij de monteur die er aangewerkt heeft een schouderklopje geven voor het goede werk wat ie gedaan heeft?

zoals beloofd heb ik ook een stukje op www.motordealer.info neergezet...(t zal er morgen op staan denk ik)

TOP JONGES!!! klasse werk...

groetjes,
Leon Nap
 
de email die ik vandaag aan frank gestuurd heb:

hoi frank,

nou ik wilde jullie nog even bedanken voor de goeie zorgen over mijn blackbird....
hij rijdt PERFECT, zo heeft ie nog nooit gereden...

-schakelt als een mes door warme boter
-remt als een tijger
-motorisch loopt ie zijde zacht...ongelovelijk..!!!

kan jij de monteur die er aangewerkt heeft een schouderklopje geven voor het goede werk wat ie gedaan heeft?

zoals beloofd heb ik ook een stukje op www.motordealer.info neergezet...(t zal er morgen op staan denk ik)

TOP JONGES!!! klasse werk...

groetjes,
Leon Nap

Klasse napo,
een keer wat positiefs over monteurs.

Beter dan al dat gezeik van mensen die het zooooo goed weten hoe het moet.
 
tja , over dat zelf doen hè.
Ik moet binnenkort ook mijn motor een grote beurt (laten) geven , en ik kan natuurlijk een paar dingen zelf doen.Maar kleppen stellen moet ik laten doen ,evenals carbs synchroniseren.En dat kost dus al ong. 300 pleuro.Als de beurt laten doen dan 400-500 pleuro kost , dan spaar ik een paar tientjes uit als ik het zelf doe ,en dan doe ik het niet zo goed als de monteurs.
Motorxtra is misschien wel een idee , ik ga eens kijken hoe duur het is ;)

edit:weet iemand hoe lang je ongeveer bezig bent met kleppen stellen?
 
Laatst bewerkt:
en niemand die zeurt als je een ITer laat komen
voor 150 euro per uur :z .

hagasan : een injectiefiets heeft ook gewoon gaskleppen, en die kunnen ook verkeerd staan.
same als carbs.

als je zelf niet vertrouwd ,begin dan niet aan je motor te knutselen.
of begin met makkelijke dingen zoals een ketting spannen. (er zijn er hier ook die daar moeite mee hebben).

de meeste hebben ook geen benul van het moment waarmee bouten en moeren vast gezet mogen/moeten worden.
dit valt vaak reuze mee, en daardoor worden ze ook vaak veel te vast gedraaid.
ben al talloze keren doorgedraaide bouten tegen gekomen ,vaak ook in de motorblokken.
kan je weer aan de gang met helicols.

en de gewerkte uren ?, ja de ene is wat sneller dan de ander,
snel en goed is mooi meegenomen ,maar snel en half werk is nog veel duurder.
gewoon naar een dealer gaan die ervaring met jouw type fiets heeft (en niet op jouw kosten die ervaring op kan doen) dan ben je snel en vakkundig geholpen en vaak niet eens duurder uit.

helaas is niet iedereen gezegend met 2 rechterhanden of een een buurman die dat heeft.

btw: pas daar ook mee op ! als die handige buurman je meehelpt en hij heeft 2 rechterhanden te hebben maar blijkt linkshandig te zijn en hij
verneukt iets aan jou bike, dan kan je geen aanspraak maken op zijn verzekering!.
 
Wat zei ik nog aan het begin. Als je tevreden bent dan is het toch goed zo'n bedrag. Je hebt de machine weer puik in orde. Zeker als zelf niet kunt sleutelen.
- Alleen de vraag over nokkenassen eruit om kleppen te stellen geeft aan dat sommige geen reet verstand hebben van de opbouw van klep bedieningssystemen en bijbehorende werkzaamheden.
-Wat een gezeur over arbeidsloon, je gaat zelf toch ook niet voor een eurotje per uur werken, stelletje hypocrieten.

Napo, veel plezier en veilige kilometers.
Waarom staat dit dan wel in het werkplaatshandboek,
controleren met voelermaat en indien nodig moeten de stelplaatjes veranderd worden en dus moeten de nokkenassen eruit.

Werkboek van BUCHELI ik citeer:
Falls Ventielspiel nicht korrekt, d.h. kein fester Schiebesitz Spürbar, Ventil und dazugehörigen Messwert notieren. Nach messung der übrigen Zylinder, Nockenwellen ausbauen und mittels entsprechend dickerem oder dünnerem Einstellplättchen Spiel auf Sollwert bringen. :?

Daarom laat ik het ook doen door een motorzaak, weet ik wel dat het goed gedaan wordt.Deze zeggen trouwens òòk dat de nokkenassen eruit moeten. :?
 
Waarom staat dit dan wel in het werkplaatshandboek,
controleren met voelermaat en indien nodig moeten de stelplaatjes veranderd worden en dus moeten de nokkenassen eruit.

Werkboek van BUCHELI ik citeer:
Falls Ventielspiel nicht korrekt, d.h. kein fester Schiebesitz Spürbar, Ventil und dazugehörigen Messwert notieren. Nach messung der übrigen Zylinder, Nockenwellen ausbauen und mittels entsprechend dickerem oder dünnerem Einstellplättchen Spiel auf Sollwert bringen. :?

Daarom laat ik het ook doen door een motorzaak, weet ik wel dat het goed gedaan wordt.Deze zeggen trouwens òòk dat de nokkenassen eruit moeten. :?

volgens mij bedoelt ie dat degene die twijfelen of ze eruit moeten, er geen verstand van hebben.
 
Prijzig... maar als je weer blij met de motor bent maakt het een stuk minder uit.

Ik hoop wel dat ik het goedkoper kan houden bij mijn eerste grote beurt.
de 24000 beurt is gewoon een dure...
dat is nou eenmaal niet anders... :)

en goed onderhoud is behoud van je motor...
pas bij 48.000km breng ik m weer bij de dealer...

alleen bij de 36.000 ff de olie eruit ..en weer nieuwe erin... :)
 
So what dat die nokkenassen eruit moeten, je meet alle kleppen, schrijft alles goed op, goed kijken naar de stand van de nokkenassen, hand vol bouten los, stelplaatjes wisselen, handvol boutjes weer vast (effe de stand in de gaten houden), nog een keertje meten en klaar.
 
So what dat die nokkenassen eruit moeten, je meet alle kleppen, schrijft alles goed op, goed kijken naar de stand van de nokkenassen, hand vol bouten los, stelplaatjes wisselen, handvol boutjes weer vast (effe de stand in de gaten houden), nog een keertje meten en klaar.
ik hoor het alweer handige jongen die frank....nou zo doe ik het nou met computertjes... :)
 
Op woensdag 28 augustus 2002 10:02 schreef swetty het volgende:
-Wat een gezeur over arbeidsloon, je gaat zelf toch ook niet voor een eurotje per uur werken, stelletje hypocrieten.

Napo, veel plezier en veilige kilometers.
Als ik begin te zeuren over arbeidsloon,is het omdat ik het niet normaal vind dat er zo'n prijsverschil kan zijn per arbeidsuur in Nederland en Belgie.
Of is het prijsverschil tussen de motorzaken zo groot in Nederland. :?
Als er hier andere Belgen zijn die mijn bewering kunnen staven, welkom.
30 euro per uur is al goed betaald bij ons.En dit wreekt zich niet over de kwaliteit van het werk.
Als je daarom voor hypocriet moet verweten worden :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan