Waterniveau checken... weet je snel genoeg of hij koelvloeistof lekt.
Ik had de olie afgetapt en in een bak laten lopen.
En ik vond het inderdaad ook nogal vreemd dat het een homogeen mengsel was. Ik zou verwachten dat er dan inderdaad water vlekken enzo te zien zouden zijn.
Benzine? Hoe zou dat er in gekomen kunnen zijn? Ik zeg niet dat het niet kan, maar zuigerveren en dergelijke zijn nieuw. Ik heb wel in totaal misschien 5 minuten moeten draaien voordat hij eenmaal aansloeg. Toen ik met startkabels probeerde te starten, startte die wel binnen 10 seconden. Nu start ie ook gewoon op de accu.
Maar voordat hij echt aansloeg heeft ie wel een aantal keren geknalt, zodanig dat mijn carburateurs eraf vlogen.
Op wat voor manier zou die benzine er dan ingekomen kunnen zijn?
En wat nu te doen? Nieuwe olie erin? En dan meteen de goede of eerst goedkope van de lidl ofzo?
Want had er castrol inzitten van 4 liter voor 50 euro. Vind het zonde als ik straks weer nieuwe erin gooi en weer na 3 min kan constateren dat ik mijn olie kan weg mieteren.
Of denken jullie dat ik de olie gewoon had moeten laten zitten en eerst eens een tochtje had moeten rijden?
Laat je oude olie eerst ff bezinken, het water komt na verloop van tijd onderin te liggen.
Zit er ook olie bij je water
Staan de koelslangen onder druk als de motor warm is
Als je de motor wilt starten nadat hij afgekoeld is, slaat 'ie dan "vast"
Heb je gereedschap om het koelsysteem af te persen
De kans dat het via de waterpomp in je olie komt is uiterst miniem, er zit namenlijk bijna altijd een boring tussen je olie en koelvloeistof systeem, wat ervoor zorgt dat de lekkende zijde zijn vloeistof door dat gaatje afvoert.
Als je olie wilt controleren op water dan doe je een druppel op een luciferstokje en verwarm deze met een aansteker.
Als die begint met knetteren dan zit er water in de olie.
Ik heb dit net gedaan in de schuur, ik heb de luciferkop in de olie gedoopt en hem met een aansteker verhit. Hij zei opeens FIK! En het zootje vloog ik de brand...Als je olie wilt controleren op water dan doe je een druppel op een luciferstokje en verwarm deze met een aansteker.
Als die begint met knetteren dan zit er water in de olie.
Goedeavond,
Ik heb in juni een honda cb500 uit 1996 gekocht. Was niet duur en aan een beurtje toe.
Ik heb na 4 maanden sleutelen mijn blok weer in elkaar zitten. Heb alles vervangen, lagers, lagerschalen. Nieuwe overmaat zuigers en dat soort dingen.
Nu ging ik hem vandaag starten. Na een tijdje, rond gedraaid te hebben sloeg ie steeds niet aan. Accu begon ook leeg te raken, dus met startkabels en mijn auto geprobeerd -> gelukt!.
Heb een paar minuten rustig laten draaien, kan toch nog niet rijden want wacht nog op een paar kleine dingetjes.
Maargoed nu het echte probleem.
Ik heb in plaats van koelvloeistof, water gebruikt dit omdat ik eerst zeker wilde zijn dat alle slangen dicht waren enzo. Toen ging ik eens kijken hoe mijn olie eruit zag en die bleek in plaats van roodachtig meer ondoorzichtig roze te zijn. Dus ik heb de olie eruit laten lopen en weggegooid. Want het leek mij dat er water bij zat. Hij was nog wel heel dun en voelde ook echt nog olie achtig aan.
Ik vraag me nu alleen af waar dit aan kan liggen. Alle pakkingen zijn vervangen.
Dus hebben jullie ideeën waar dit water vandaan kan komen? Of hoort olie zo te zijn na 3 min lopen?