Vanmiddag ook gereden met de C Evolution.
Harry Meier heeft 'm net binnen, maar ik kreeg bij binnenkomst nou niet echt een evolutionair gevoel. Een monteur van de werkplaats maakte me wegwijs met alle functies en eigenlijk is dit een supertoegankelijk ding. De BMW-verfijning zie je al meteen in het display, veel zaken zijn instelbaar.
Op de plek van het BMW-logo kan later navigatie (of je eigen telefoon)
nee, deze mini-iPad zakt niet naar beneden als je de sleutel omdraait.
Je hebt maar weinig tijd nodig om te wennen aan de werking. Switchen tussen rijmodi gaat snel en voorspelbaar. In de eco-mode is alle power verdwenen en rij je een stuk veiliger ;-). De sail-mode zoeft en rolt heerlijk uit. Het koppel is adembenemend (ik ben geen zware motorfiets meer gewend) maar je hebt instant-power om jezelf met lichtsnelheid te lanceren.
Lichtvoetig en wendbaar is deze BMW weer niet zo. In en om de stad is ie simpelweg te groot. En ik heb mijn schoenen niet snel genoeg op straat vanwege de enorme treeplanken. Dansen tussen trams en vuilniswagens doe je echt veel beter op een SH-300. Even keren op de trambaan? Liever niet. De middentunnel is zo dik en hoog dat ik daar liever opbergruimte bovenop zie, je kan je been net zo goed over het achterwiel zwaaien om op te stappen. Ja zo'n vlakke treeplank is echt fijn. Onder de duozit (los te openen met apart slot) kun je wel een integraalhelm kwijt.
Wat het rijden betreft kan ik me aansluiten bij de voorgaande reacties. Ik vind het gegier van de tandwieloverbrenging nou niet heel erg sexy. Zelfs een car2go Smart klinkt beter. Met dit ding ben je wel altijd in stealth-mode en het koppel is ronduit gevaarlijk. Maar ik merk dat ik na al die jaren toch wel heel erg gewend/gesteld ben op de hanteerbaarheid en wendbaarheid van mijn SH300. Deze elektrische maxi-scooter (prijskaartje 16.000 euro en nog wat) voelt veel groter en sneller aan dan zijn range toelaat. Indrukwekkende kuip met spiegels voor je neus, maar de zit is hoog en best in de wind. En dan die enorme treeplanken. Het zadel is hard maar ruim en je denkt, ik ga hier even mee op en neer naar Hamburg ofzo. Toch is de aktieradius maar 100 kilometer en zelfs met een halve BMW i3 aan accucellen in de dragende framebox zou je verwachten dat hier toch zeker 200 km mee te rijden valt. Niet echt, want een proefritje van een half uur resulteerde in slechts 45 kilometer op het display over aan resterende kilometers. En ik was met 85% lading begonnen. Opladen met een 16A huis tuin en keuken groepje duurt 4 uur en dus mag je verwachten dat je op straat aan een auto-laadpaal in een uurtje op 80% zit. De dealer kon het me allemaal niet precies vertellen, het is allemaal nog te nieuw. Er zit overigens twee jaar garantie op de accu's met nog een jaartje coulance. Hoe lang het hele pakket meegaat kan niemand zeggen maar ik reken op een jaar of 10 a 15, dit is wel BMW.
jawel, dit is de enige leverbare kleurstelling: 'krimi-polizei-grün'
BPM of niet? De dealer beweert dat hier geen BPM op zit. Toch is dit de duurste van alle BMW-maxiscooters en als je 'm niet op de zaak zet rij je peperduur. Hier moet de BPM dus eigenlijk nog vanaf en uiteraard alle MIA en Vamil die je maar kunt krijgen. Ik zou persoonlijk overstag gaan bij een prijskaartje van 7 of 8K. Samen met een stalling, want dit prachtigste speelgoed ever zet je liever niet in weer en wind buiten.
uiteindelijk gewoon weer op het SH-tje naar huis