- 5 okt 2002
- 706
- 293
tis wel bekend: ik kom hier alleen als er pech is. Nu weer Batterij.
Vragen:
WAT is een Goede Batterij ?
Hoe weet je tijdig dat-ie op is ? (voor je non-starting-stilstaat)
ik heb na 2 jaar en 4 maanden en 140.000km nu Twee (2, Zwei, deux, due...) batterijen verbruikt.
de Origninalbatterie (zuinig rommel?) en de garantie-vervanging (zuinig rommel?) die er na 1 jaar in ging...
Zijn de BMW batterijen zo matig of is het ikke (zal ikke wel zijn, queue puntige opm van bmw-fans).
langer verhaal:
Motor rijdt vrijwel dagelijks, en meestal langere stukken.
Motor startte al paar dagen wat lui in de ochtend.
Zondag, na bijna 48uur stilstand, startte de motor eerst niet, waarschijnlijk lege batterij.
(o.a. computer reset: de display toont dan de odometer ipv dagteller, meestal teken dat de spanning er even af was)
Maar.... half uur later, met de jumpkabel er naast, plotseling wel starten bij 1e poging, dus ... kabel niet meer nodig. rijden...
Maandag ochtend Direct OK starten. opluchting.
Vanochtend dus niet, batterij klinkt leeg.
na half uur nog eens proberen: nope.
nu zit ik (weer) op de ADAC te wachten.
(ADAC/Touring, want ik wil ook even een diagnose: alleen batterij, of dynamo of toch iets anders...)
Zal dus wel aan mij en mijn vele kilometers liggen, maar met deze motor (en de voorgangen, een f800st, sta ik gemiddeld 3x/jaar ergens te wachten op pechhulp of de Schlepper, deels door materiaalpech, deels door slecht-vastgedraaide bouten, deels door afbrekend plastic, deels door eigen misbruik???).
Heb ook al 2x (van twee NL-wegenwachters) gehoord: overweeg een Jap, minder gedoe.
Standaard zit er een YTX14BS batterij in
Dat is ook het type die ik de eerste maal heb terug geplaatst
helaas hier niet echt lang van kunnen genieten, na 2-3 jaar (net na einde garantie) begon die ook startkuren te vertonen
soms moeizaam, dan weer vlot, dan weer erg moeizaam starten enz.
besloten om de batterij te vervangen ondanks dat ze bij testen nog steeds zijn 200A startcapaciteit had
gekozen voor de Yuasa GYZ16H, zelfde formaat maar 25% meer startvermogen, namelijk 240A
Paste perfect, enkel de bevestigingsbeugel bovenop de batterij past niet meer door een iets afwijkende vorm
hier zelf een beugeltje voor gemaakt
alle startproblemen verdwenen als sneeuw voor de zon
Let op: ze is niet goedkoop maar wel erg goed
controleer na het vervangen van je batterij ook zeker de laadspanning
de alternatoren durven wel eens overlijden op onze F'jes