BMW F-Reeks Topic deel III

Sinds twee weken heb ik een BMW F650 uit 1998 in het bezit als eerste fiets. Ben er erg blij mee en zolang het boven 5° Celsius blijft start en loopt ze altijd. Alleen nu het echt kouder begint te worden heeft ze erg veel moeite met starten.

Als ze al start in de koude ochtenden dan rij ik bijna mijn volledige woon-werk route (ca. 20 Minuten met de choke open omdat ze anders bij ieder verkeerslicht ermee ophoudt.

Vanochtend lukte het compleet niet om van start te gaan, de startmotor slaat aan maar daar houdt het op.
Hebben jullie tips of ideeën?
Alvast bedankt!
 
Problemen wanneer het kouder wordt, dan denk ik meteen aan de batterij...
Gaat de startmotor even vlot rond als normaal? Of heeft ie er wat minder zin in?

Met de choke blijven rijden is wel vreemd. Misschien staat je stationair toerental wat laag. Loopt ie met warme motor netjes in neutraal?
 
Dit klinkt als een brandstof (carburateur) probleem. Niet als een accu probleem.
Wat is de staat van je luchtfilter? Geen scheurtjes in de aanzuig buizen (valse lucht)? Wanneer is voor het laatst de carburateur schoon gemaakt?
Het zou ook nog een thermostaat probleem kunnen zijn (dan blijft je motor koud) maar dan zou de start gewoon moeten verlopen.
 
Dankjewel voor de reacties @LinKing @Hellracer

Had er deze week een nieuwe accu ingezet omdat de vorige niet meer voldoende vermogen leverde om de startmotor te voeden.

Luchtfilter staat durf ik niet te zeggen. De luchtbak lijkt op het eerste gezicht goed sluitend op het eerste gezicht.

Er is geen datum bekend van wanneer de carburateur voor het laatst is schoon gemaakt dus de afgelopen 3 jaar is deze zeker niet schoongemaakt.

Misschien zal ik dan moeten beginnen bij de carburateur
 
Ik vind dan van mezelf niet dat ik een ruwe rijder ben
Durf wel gas geven, maar hoef echt niet aan elk verkeerslicht op het achterwiel over te steken om na 50m al 250m voorsprong te hebben op het overig verkeer
En blazen op de snelweg is ook al niks voor mij, daar kom ik amper boven de 120 uit

Ik ga liever vlot en gezwind door een setje bochtjes zonder te veel af te remmen


Mijn eerste riem begon na 30.000km naar buiten te lopen, dus voorbij de riemschijf
die riem omgedraaid en hij liep terug tegen de geleidingsrand van de riemschijf
maar de belasting die de riem z'n hele leven ondergaan had draait dus ook om, denk dat daaraan het vroegtijdig overlijden te wijten valt.
nr 2 was bij de montage al een vreemd geval, ik moest het wiel veel verder achteruitzetten om riemspanning te krijgen
van deze vermoed ik een fabricagefout
nr 3 leek me veel beter, wiel moest terug naar voor (dus normale positie) en voorlopig doet'ie het netjes
of we de kilometers gaan halen? ik heb in ieder geval een nieuwe op voorraad
Dan heb ik ws meer geluk met mijn riemen. We hebben denk ik dezelfde rijstijl, maar voor mij met minder dure gevolgen. Rijdt jij een ook een GT of een ST?
 
Dankjewel voor de reacties @LinKing @Hellracer

Had er deze week een nieuwe accu ingezet omdat de vorige niet meer voldoende vermogen leverde om de startmotor te voeden.

Luchtfilter staat durf ik niet te zeggen. De luchtbak lijkt op het eerste gezicht goed sluitend op het eerste gezicht.

Er is geen datum bekend van wanneer de carburateur voor het laatst is schoon gemaakt dus de afgelopen 3 jaar is deze zeker niet schoongemaakt.

Misschien zal ik dan moeten beginnen bij de carburateur

als het probleem nog steeds hetzelfde is is het misschien je spanningsregelaar? Gaat je licht harder branden als je gas geeft?
 
Klopt als hij zou lopen, maar hij start niet meer toch?
Maar ik zou inderdaad wel de carbs proper te maken. Misschien de stationairsproeier?
 
Dan heb ik ws meer geluk met mijn riemen. We hebben denk ik dezelfde rijstijl, maar voor mij met minder dure gevolgen. Rijdt jij een ook een GT of een ST?
ST
Duur? valt mee als je niet BMW koopt. 120-140€ vs 300€
En die Optibelt riemen zijn toch dezelfde, sterker nog zij zijn de enige die ze maken voor BMW
Alleen staat er geen BMw nr op maar CT1158
En die vind je op de auto onderdelen sites voor geen te gekke prijzen, net als olie- en luchtfilter
 
Klopt als hij zou lopen, maar hij start niet meer toch?
Maar ik zou inderdaad wel de carbs proper te maken. Misschien de stationairsproeier?

Vanmiddag als het iets warmer is ga ik het weer proberen want afgelopen week was de accu wisselen voldoende. Zou het ook kunnen zijn dat de bougies niet meer goed zijn? Of is dat een rare gedachte?

Punten van aandacht zijn dus:
- Spanningsmeters
- Carburateur
- Stationair sproeier
 
Ruim een jaar geleden heb ik mijn F800R gekocht. Meer in een opwelling en uit frustratie dat de R1100 er mee ophield. En vanaf de eerste kilometer zat ik lekker, schakelde de motor lekker en bij de eerste proefrit ben ik gelijk 1,5 uur weggeweest. Nu ruim een jaar en 13.000 km verder heb ik een paar verbeteringen aangebracht. De tandwielverhouding heb ik laten veranderen naar 21/41 en ik heb een verwarmd comfort zadel laten monteren. Superfiets en hij past nog beter bij mij. Ik denk dat ik nog lang plezier aan deze fiets ga hebben. :]
 
Vanmiddag als het iets warmer is ga ik het weer proberen want afgelopen week was de accu wisselen voldoende. Zou het ook kunnen zijn dat de bougies niet meer goed zijn? Of is dat een rare gedachte?

Punten van aandacht zijn dus:
- Spanningsmeters
- Carburateur
- Stationair sproeier
En? Al vooruitgang?
 
En? Al vooruitgang?

Heb afgelopen maandag met m'n vader gekeken naar de fiets en de bougies zijn erg vettig maar dat is iets wat komt doordat ik veel met een open choke heb gereden. Ze lijkt het behoorlijk goed te doen.
Alleen blijft ze over het algemeen erg laag in de touren stationair. Circa 11.000 tot 12.000

Dus nu heb ik nieuwe bougies besteld en kijk het dan even aan. Denk dat het probleem van niet start misschien de standaard geweest is maar durf ik niet te zeggen. Heb geen last meer gehad van dat ze niet wilde starten.

Hopelijk maken de bougies de start iets beter en dan in het voorjaar eens de carbs schoonmaken

Dank jullie wel!

PS. Het is de rechter bougie die uit de fiets kwam op de foto
 

Bijlagen

  • DSC_0480.JPG
    DSC_0480.JPG
    88,9 KB · Weergaven: 11
Volgens mij kan een F800 prima lager dan 1100 stationair lopen.
(Weet niet meer precies hoeveel die van mij deed)
Dus té laag is dat zeker n iet.
 
Dag allen,

Vandaag heb ik het H7 dimlicht vervangen. Ik had al ergens ooit gelezen dat het priegelwerk is en dat bij montage de clip waarmee de lamp wordt vastgehouden makkelijk in zijn bevestiging afbreekt. En dan is het nodig de gehele lampunit te demonteren. Ik was dus gewaarschuwd.
Het viel me inderdaad niet echt mee. Het is haast onmogelijk om met twee handen te werken. Waar het volgens mij op aankomt is dat bij het plaatsen van de nieuwe lamp (demonteren is makkelijk) de clip precies in het midden zit. Het beste gaat het (bij mij dan) als je de clip eerst aan de ene kant en dan aan de andere kant vastklikt. Niet tegelijkertijd dus, waarbij de sokkel dus precies in het midden van de clip zit.

Rob
 
Welke F heb je? Ik heb de 700GS en daarbij is het vervangen van de koplamp echt 1 minuut werk...
 
Ik krijg wel een deja vu met het vervangen van de koplamp in mijn auto.
Je kan niet zien wat je doet en er ook nagenoeg niet bij. Dezelfde lamp, zelfde clipje. :')
 
koplamp.. zooo vaak gehad. nu preventief vervangen bij elke beurt.
Wel Nadrukkelijk om Vragen!! en Navragen.. staat nl niet op de checklist..

En als je het vergeet te vragen, klapt ie bij ongeveer 15000 gereden kms (halverwege twee beurten dus)
heb altijd garage opgezocht, wil geen gedonder met gebroken plastic.

heb nu al 2 "oude" lampjes in de tanktas, want die krijg ik netjes mee...
 
koplamp.. zooo vaak gehad. nu preventief vervangen bij elke beurt.
Wel Nadrukkelijk om Vragen!! en Navragen.. staat nl niet op de checklist..

En als je het vergeet te vragen, klapt ie bij ongeveer 15000 gereden kms (halverwege twee beurten dus)
heb altijd garage opgezocht, wil geen gedonder met gebroken plastic.

heb nu al 2 "oude" lampjes in de tanktas, want die krijg ik netjes mee...
Ik ben ook begonnen met de lamp jaarlijks te vervangen tijdens het winteronderhoud.
Dan ligt alles toch open en kan je er makkelijk bij. Ik bouw dan de hele lampunit uit. Alles op tafel en gefikst in 5 minuten. Ter plaatse haast onmogelijk met mijn klauwen en een veel te groot risico dat er nog wat afbreekt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan