Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

BMW F800GS Projectje

Ridder Bauknecht

Die hard MF'er
28 dec 2006
683
449
Antwerpen
Nadat m'n CBR deze winter volledig in orde is gezet ( CBR600RR PC37: Vreemd stuurgedrag ), was het weer tijd voor iets nieuws. Het is nog steeds winter!

Vorig weekend een project-motor gekocht: Een F800GS van 2009 met 30000km van de 2de eigenaar.
Steeds goed onderhouden maar stond sinds 2017 stil. De motor heeft in zijn leven ook al wat off-road gezien. En is optisch niet in top staat.
Mechanisch is alles prima. Na een nieuwe batterij rijdt, remt en schakelt hij perfect. ABS en handvatverwarming doen het ook.
Remschijven, blokken en ketting set nog goed voor een seizoen, maar de banden zijn bijna 9 jaar oud.

Er zitten nog volgende zaken bij: een extreem luide Remus uitlaat, de originele uitlaat, een scottoiler (gedemonteerd) en een tanktas.

Grote mechanische werken zijn er niet nodig. Op de planning staat:
  • Olie & filter
  • Remvloestof vervangen en ontluchten
  • Koelvloeistof vervangen
  • Remklauwen binnenin zuiver maken
  • Aansluiting drupel lader monteren
  • Overige stickers en lijmresten verwijderen
  • Windscherm polijsten
  • Gehele motor stevig detailen
  • Luchtfilter controleren en indien nodig wisselen
  • Inschrijven en rijden!
  • Indien alles bevalt ga ik over naar de banden & cosmetische ingrepen
Niets te uitdagend, maar ik denk dat met wat liefde de motor er een stuk beter uit zal zien!
Hier alvast wat fotos van de basis:



 
Laatst bewerkt:
die kettingset is versleten, je warmtewisselaar of carterpan is lek, of hij zweet in ieder geval. En vergeet de voorvorkolie niet bij de 30dkm beurt.
 
en er mist een borgclipje op de koppelingarm, waar je kabel ingehaakt zit.
 
  • Onderwerp starter
  • #9
die kettingset is versleten, je warmtewisselaar of carterpan is lek, of hij zweet in ieder geval. En vergeet de voorvorkolie niet bij de 30dkm beurt.
Kettingset valt wel mee; tandjes nog niet al te scherp en geen speling achteraan het tandwiel. Daar doe ik nog het seizoen mee.

30000 beurt heeft hij gehad op 27000km. Vork olie, keerringen en stofkappen zijn reeds gewisseld. Blok zweet idd olie, zal ik moeten bekijken als het blok proper gemaakt is.
Goede tip van de clips aan de koppelingskabel!
 
Zwetende pakkingen of wat olieverlies: bij Honda cb50 uit 1976 al enkele jaren met succes lekkages opgelost met gungum en later met oliebestendige temperatuur siliconkit. Oftewel, creativiteit loont. Mooi ding!!! Ik volg.
 
Zwetende pakkingen of wat olieverlies: bij Honda cb50 uit 1976 al enkele jaren met succes lekkages opgelost met gungum en later met oliebestendige temperatuur siliconkit. Oftewel, creativiteit loont. Mooi ding!!! Ik volg.
dat is niet problemen oplossen maar symptoombestrijding
 
Laatst een hele goedkope motor kunnen kopen wegens 'blok lekt olie, alles onder'. 3€ dichting achter het voortandwiel en wat remreiniger later problem solved...
 
Symptoombestrijding werkt financieel en praktisch best goed hoor. Is niets mis mee. Zeker als het alternatief bijvoorbeeld het splitsen van het blok is
(Geen symptoombestrijding bij veiligheids-zaken hoor).
 
Dit weekend een paar kleine dingen aan de 800 gedaan. Begonnen met de dB-killer te monteren. Groot verschil! Niet overdreven luid, met mooie, diepe brom. Ik voel geen vermogens verschil.


Remolie gewisseld & de boel goed ontlucht. Remt super strak. Het is ook m’n eerste motor met ABS. Ben wat gaan testen op een grind parking. Ge-ni-aal!


Het schermpje ook aangepakt. Sticker met de föhn eraf gehaald, lijmresten met Valet Pro tar remover. En gepolijst: 2 hits met Meg’s M101 en 1 hit met Meg’s Plastics (wollen pad). Glas helder!






Ook even de tanktas gepoetst. Jammer dat de bovenste kaarthouder er niet meer bijzit.
 
Remschijven en spaken reinigen met Monello Non-ferro en staalwol grade 0000.

Met fijne borstel en APC in de kleine hoekjes en kantjes.



Aangekoekte tandwielhouder met wd40 te lijf gegaan. Overal zand en kettingvet tussen.




Lagers gecontroleerd (waren ok) en nieuw vet ertussen.





Velgen nog even met een polish behandeld en in de wheelwax gezet.



Nieuw zullen ze niet worden maar ze zien er een stuk strakker uit!

 

Kijk, dit vindt ik als poetsliefhebber nou mooi werk, en eer krijgen van al die noeste arbeid.

Dikke pluim hoor!
 
die alu wielbussen slijten in zoals je zelf al gezien hebt, regel daar even 2 nieuwe voor! dan sluit het ook weer af zoals het hoort
 
Hoewel ik eerst wat kilometers wil rijden alvorens optische veranderingen te doen, ben ik toch al wat aan het rondkijken.
Ik heb van een vriend 2 kwasi ongebruikte zij-panelen + boven afdekking gekregen. Die zaten op zijn F800, maar er staat nu een AC Schitzer tank op.
Dus heeft hij ze niet meer nodig.



Helaas te vroeg gejuigd, ze hebben niet dezelfde kleur.
Wat zijn de mogelijkheden:
A) AC Schnitzer zijpanelen en afdek kap monteren en achterste zij-panelen en spartbord professioneel laten lakken (kans is klein dat de nieuwe matte lak exact hetzelfde is. + Is best prijzig en gezien ik wat offroad will doen, misschien niet zo slim.
B) Al mijn eigen panelen wrappen in vinyl. Is toch ook al snel +150€ aan materiaal, en niet makkelijk met al die hoekjes en kanten.
C) PlastiDip. Kost ongeveer 60€, maar dan moet je snel tevreden zijn kwa afwerking. Er kunnen dan ook stickers over geplakt worden. Als je dan later de panelen nog professioneel wil laten laken, kan je dat er gewoon aftrekken.
D) Gewoon zo laten

Ik denk dat PlastiDip nog wel leuk is om eens te doen. Maar probeer je dan zo 'OEM-Mogelijk' of maak je iets unieks?
De keuze is groot. Ik dacht aan een grijze tot zelfs witte metallic kleur. Al dan niet met een glossifier erover om niet té mat te worden.


Dit dan afwerken met een leuke stickerset.
Blauwe letters op witte ondergrond:

Of rode letters, ook netjes.


Of volledig loco gaan met een volledige stickerset in Rallye kleuren! MSS beetje over the top maar dan heb je wel iets 'unieks'.






Tips en meningen welkom!
 
Ik heb volgens mij nog een rearwheel hugger voor dit bouwjaar liggen.
En ook een radiator bescherming. Zou ik even moeten zoeken als je interesse hebt?
 
Complimenten voor het poetswerk. Echt genieten om te zien hoe dat achterwiel opknapt!! Zijn er maar weinig die hier de tijd en energie voor kunnen opbrengen.

Wat het optische verhaal betreft; ik snap de verleiding om met de kappen aan de slag te gaan maar zou eerst eens lekker gaan rijden en kijken hoe je hem in de praktijk gebruikt.
Als ik zie hoe perfectionistisch je bent qua poetsen denk ik dat je je gaat storen aan de afwerking en duurzaamheid van plastidip.
Lakken in 2K is nog altijd de fraaiste afwerking in mijn ogen. Je kunt evt een schadehersteller benaderen en vragen of ie jouw kappenset een keer zonder de btw mee kan nemen alsie toch een witte auto in de cabine heeft staan? De voorbereiding kun je zelf doen, dat scheelt weer.