BMW K100 Citroen knutselproject

boutje

MF veteraan
4 jul 2004
2.292
820
spaarnwoude
Was laatst aan het opruimen en had nog een incomplete BMW K100 liggen.
Ben op het idee gekomen om een citroen gsa 1300 automotor in de bmw te bouwen.

Het idee is eigenlijk gepikt van van het franse merk BFG die iets vergelijkbaars heeft gedaan in de jaren 80.


Ondertussen een citroen gsa motorblok voor weinig op de kop getikt.

Wordt wel een langzaam aan project .
 
Laatst bewerkt:
1653901563408.png
 
Heel leuk idee!
Ik heb gelijk wel een paar kritische vragen:
-Klopt je draairichting van het blok ten opzichte van een K100?
-Heb je al over de bediening van de koppeling nagedacht? De bediening door de bak heen wijkt aardig af van een Citroen koppeling. Of ga je naar een K100 koppeling? Daarmee los je ook direct je aandrijving van je bak op.
-Als je voor een K100 koppeling kiest zit je met een uitdaging om je startmotor aan te laten grijpen aangezien het K100 vliegwiel geen tandkrans heeft
-is de ruimte achter het voorwiel tot aan de bak lang genoeg voor het Citroen blok?
 
Kritische vragen stellen mag altijd.

Draairichting klopt.
Had ik al uitgezocht voordat ik begon.

Koppeling had ik al eerder aangegeven.
Maak een bmw koppeling pas op het citroen vliegwiel , heb dan meteen het startmotor probleem opgelost.
Het franse bfg had wel de citroen koppeling gehouden en moest het probleem van de bediening oplossen met een soort hevelsysteem.
Gevolg is dat de koppeling bediening zeer vaag is en slecht te doseren en dat wil ik dus niet.

Citroen blok is 95 mm korter dan het bmw blok.
Moet nog wel een tussenstuk maken om de versnellingsbak aan het motorblok te krijgen.
Kan zijn dat de boel iets te lang wordt .
Maar ik haal de geforceerde koeling eraf (dus gewoon rijwind koeling) en dan win ik nog een keer 100 mm.
 
Mooi project! ik las wat over het citroen blok in combinatie met een guzzi bak.... die ging aardig stuk door het hogere koppel van het citroen blok. Is die BMW bak zoveel sterker?
Ik ga het fijn volgen :) :t
 
BMW K1100 107 Nm
Citroen gsa 92 Nm

Dus dat zou geen problemen op moeten leveren.
BFG kon alleen gebruik maken van de le mans 1 bak en een le mans 1 had maar 80 Nm koppel
 
Draairichting klopt.
Had ik al uitgezocht voordat ik begon.
Goed bezig!

Koppeling had ik al eerder aangegeven.
Maak een bmw koppeling pas op het citroen vliegwiel , heb dan meteen het startmotor probleem opgelost.
Het franse bfg had wel de citroen koppeling gehouden en moest het probleem van de bediening oplossen met een soort hevelsysteem.
Gevolg is dat de koppeling bediening zeer vaag is en slecht te doseren en dat wil ik dus niet.
Hydraulische bediening niks dan? Koppelingshendel licht bedienen, via hydrauliek maximale werking op koppeling hefboom. Bouw je een soort van hydraulische relais waarbij je met een kleine kracht/druk een exponentiele grotere kracht/druk uitoefent op de koppeling hefboom. Of vind je hydraulische bediening gevoelloos?

Citroen blok is 95 mm korter dan het bmw blok.
Moet nog wel een tussenstuk maken om de versnellingsbak aan het motorblok te krijgen.
Kan zijn dat de boel iets te lang wordt .
Maar ik haal de geforceerde koeling eraf (dus gewoon rijwind koeling) en dan win ik nog een keer 100 mm.
Ben je niet bang dat de motor oververhit raakt tijdens het rijden? Kan me voorstellen dat die geforceerde koeling er niet voor niks opzit. Denk om dezelfde reden waarom BFG die geforceerde koeling erop heeft laten zitten, vanwege te beperkte luchtkoeling via rijwind....?

Citroen blok is al korter dan de K100 blok, en als het gewoon allemaal past met de koeling erop, waarom eraf slopen dan?
 
Auto motor heeft meer koeling nodig dan een motor motor.
Die volg ik ook niet helemaal. Een blok levert vermogen met een bepaald rendement, de rest is warmte en die moet je kwijt. Maakt voor een auto- of motorblok toch niet zoveel uit? Tenzij de bedrijfstemperatuur van het blok fors hoger mag zijn, dan hoef je minder te koelen.
 
Wat betreft de koppeling is het makkelijk.
De bmw koppeling past op de spline as van de versnellingsbak plus de bediening is gemaakt om met de hand te bedienen.
En het vliegwiel aanpassen op de bmw koppeling is makkelijker dan een uitgaande versnellingsbak as aan te gaan passen op de citroen gsa koppeling.

En de koeling.
Deze is geforceerd omdat de motor normaal onder een motorkap zit met 0 rijwind.
Kappen eraf en alles wat erbij hoort scheelt ruim 27 kg aan gewicht.
En dit blok heeft ook nog een oliekoeler.

En heb ooit iemand gesproken die van een bfg1300 een racer heeft gemaakt.
Die had ook de geforceerde koeling eraf gehaald.
Hij had zelfs moeite om het blok op temperatuur te houden.


Ik zelf heb jaren citroen gsa gereden.
Op tempratuur krijgen duurde vrij lang.

Dus ben daar niet zo bang voor dat de motor oververhit raakt.



BFG heeft het er alleen maar op laten zitten vanwege kosten overweging.
Die kochten het blok in bij citroen en wilde er zo min mogelijk aan veranderen.
Ze hebben alleen de ontsteking veranderd.
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft de koppeling is het makkelijk.
De bmw koppeling past op de spline as van de versnellingsbak plus de bediening is gemaakt om met de hand te bedienen.
En het vliegwiel aanpassen op de bmw koppeling is makkelijker dan een uitgaande versnellingsbak as aan te gaan passen op de citroen gsa koppeling.

En de koeling.
Deze is geforceerd omdat de motor normaal onder een motorkap zit met 0 rijwind.
Kappen eraf en alles wat erbij hoort scheelt ruim 27 kg aan gewicht.
En dit blok heeft ook nog een oliekoeler.

En heb ooit iemand gesproken die van een bfg1300 een racer heeft gemaakt.
Die had ook de geforceerde koeling eraf gehaald.
Hij had zelfs moeite om het blok op temperatuur te houden.


Ik zelf heb jaren citroen gsa gereden.
Op tempratuur krijgen duurde vrij lang.

Dus ben daar niet zo bang voor dat de motor oververhit raakt.



BFG heeft het er alleen maar op laten zitten vanwege kosten overweging.
Die kochten het blok in bij citroen en wilde er zo min mogelijk aan veranderen.
Ze hebben alleen de ontsteking veranderd.
Heel vet, cool dat die nokkenaswieltjes zo in het zicht zitten, niks meer aan doen :t
 
Die volg ik ook niet helemaal. Een blok levert vermogen met een bepaald rendement, de rest is warmte en die moet je kwijt. Maakt voor een auto- of motorblok toch niet zoveel uit? Tenzij de bedrijfstemperatuur van het blok fors hoger mag zijn, dan hoef je minder te koelen.
Een automotor zit veel meer uit de wind dan een motor motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan