Tele-lever van BMW vervangen voor “normale” voorvork

Rutgers!

Rookie
12 mrt 2023
5
0
Hallo,

Weet iemand of het mogelijk is om een tele-lever voorvork van, in mijn geval, een BMW R1100RS te vervangen is met behulp van een nieuw subframe, of een andere mogelijkheid, voor een R1 vork of iets dergelijks.
Het moet een café-racer worden en het front is te hoog en kan volgens mij ook lastig zakken.
 
Moest even goed kijken
1700390489209.png

Maar zou niet weten waarom niet is alleen veel werk wat wel erg zuiver moet worden gedaan en van een goede kwaliteit staal gemaakt worden .
 
Bij de r1200 serie heb je de Hp2 enduro en megamoto varianten die uitgevoerd zijn met een telescoopvoorvork ipv een telelever zoals bij alle andere modellen uit die serie. Misschien kan je daarvan eens afkijken hoe het frame er uit ziet en namaken.

Plug en play past er denk ik niks.
 
Lijkt me heel lastig. Het frame rond het balhoofd is meestal één van de stevigste delen van het frame. Je zou zoals ik het zie de complete voorkant van het frame moeten aanpassen en zoals guzzigek ook al zegt ook nog enorm precies.
 
Alles kan: BMW R 1150 Enduro - BERRT Allroad Reizen en Trainingen

Bert/Bakker kunnen op verzoek vast ook wel iets voor een RS fabrieken met R1 maten. Zal niet goedkoop zijn. Goed afkijken en zelf maken kan ook natuurlijk als je een beetje handig bent.

Edit: even doorgeklikt, frame past op alle R1100/1150 modellen. Kost je wel 1800 euro, komt de voorvork etc nog bij.
 
Alles kan: BMW R 1150 Enduro - BERRT Allroad Reizen en Trainingen

Bert/Bakker kunnen op verzoek vast ook wel iets voor een RS fabrieken met R1 maten. Zal niet goedkoop zijn. Goed afkijken en zelf maken kan ook natuurlijk als je een beetje handig bent.

Edit: even doorgeklikt, frame past op alle R1100/1150 modellen. Kost je wel 1800 euro, komt de voorvork etc nog bij.
Als je dit zelf netjes kan maken val je wat mij betreft wel in een categorie boven 'een beetje handig'. :)
Een stukje pijp aan elkaar lassen is niet zo moeilijk, maar als je hele geometrie precies goed moet zijn en je lassen zo goed dat je er prima 300 kilo dynamisch gewicht op los kan laten ben je geen amateur meer.
 
Ja dat ombouwen moet inderdaad wel kunnen. @g-flater post het voorbeeld al. Maar even een praktische vraag.... Staat het serienummer of chassisnummer niet op dit deel? Als je dat dan wegmikt is dat vervelend. Ook al ga je niet langs de RDW.

Verder wel een goed idee en een mooi project. Er worden veel te weinig frames gebouwd op MF.
 
Ja dat ombouwen moet inderdaad wel kunnen. @g-flater post het voorbeeld al. Maar even een praktische vraag.... Staat het serienummer of chassisnummer niet op dit deel? Als je dat dan wegmikt is dat vervelend. Ook al ga je niet langs de RDW.
Dat is volgens mij inderdaad het geval,als je dat oude nummer gaat overzetten is dat omkatten,daar wordt niet mee gelachen.
Dus moet je hem als zelfbouw laten keuren.

En de rest is hier al gezegd.
Het feit dat TS die vraag hier stelt duidt er volgens mij ook al op dat hij niet in staat is om zelf een heel nieuw subframe te maken,maar hoopt om iets passend te vinden dat er simpel op te schroeven is.

Alles kan: BMW R 1150 Enduro - BERRT Allroad Reizen en Trainingen

Bert/Bakker kunnen op verzoek vast ook wel iets voor een RS fabrieken met R1 maten. Zal niet goedkoop zijn. Goed afkijken en zelf maken kan ook natuurlijk als je een beetje handig bent.

Edit: even doorgeklikt, frame past op alle R1100/1150 modellen. Kost je wel 1800 euro, komt de voorvork etc nog bij.
Dat is wel gemaakt voor een lange enduro voorvork,dat wil TS juist niet.
Als je daar een korte vork in zet krijg je een zeer steile balhoofdhoek,wat het stuurgedrag HEEL hard gaat beïnvloeden.
Of het moet op maar gemaakt worden,wat het nog veel duurder zal maken,en het probleem van het framenummer is er ook nog altijd.
 
Als je dit zelf netjes kan maken val je wat mij betreft wel in een categorie boven 'een beetje handig'. :)
Een stukje pijp aan elkaar lassen is niet zo moeilijk, maar als je hele geometrie precies goed moet zijn en je lassen zo goed dat je er prima 300 kilo dynamisch gewicht op los kan laten ben je geen amateur meer.
Denk dat je gelijk heb, nou heb ik wel professionele lassers die ik tot mijn vrienden kan rekenen. Wie weet. Als de boel instort bij 100km/h is ook niet prettig😖
 
Misschien verstandig om de r1100rs klaar te maken en verkopen en een geschikte fiets te kopen. XV750 of CX500. Wel een beetje de gebaande paden.😎
 
Terug
Bovenaan Onderaan