BMW K1200S vs Yamaha R1

_speedy_

Rookie
2 okt 2006
2
0
Hamme
Hoi

Ik ben serieus aan het twijfelen tussen een BMW K1200S en een Yamaha R1. Een wereld van verschil. Dat besef ik zelf ook. Langs de ene kant zou ik graag een R1 kopen voor zijn snelheid en ook voor zijn zeer sportieve uiterlijk. Langs de andere kant is de K1200S ook niet zo mis van uiterlijk. Natuurlijk is die wel iets breder. Maar het grote pluspunt van de Beemer is volgens mij het veel groter comfort. En zelf ben ik redelijk groot (1m96), dus denk ik dat ik redelijk vlug rugpijn zou hebben op een R1. Maar ik wil alleszins een moto waarvan de acceleratie redelijk indrukwekkend is. De topsnelheid speelt niet zo een grote rol. Kan iemand mij helpen bij mijn keuze? En is er veel vershil tussen de acceleratie van een R1 en een K1200S?

Vriendelijke Groeten
_speedy_
 
Hoi

Ik ben serieus aan het twijfelen tussen een BMW K1200S en een Yamaha R1. Een wereld van verschil. Dat besef ik zelf ook. Langs de ene kant zou ik graag een R1 kopen voor zijn snelheid en ook voor zijn zeer sportieve uiterlijk. Langs de andere kant is de K1200S ook niet zo mis van uiterlijk. Natuurlijk is die wel iets breder. Maar het grote pluspunt van de Beemer is volgens mij het veel groter comfort. En zelf ben ik redelijk groot (1m96), dus denk ik dat ik redelijk vlug rugpijn zou hebben op een R1. Maar ik wil alleszins een moto waarvan de acceleratie redelijk indrukwekkend is. De topsnelheid speelt niet zo een grote rol. Kan iemand mij helpen bij mijn keuze? En is er veel vershil tussen de acceleratie van een R1 en een K1200S?

Vriendelijke Groeten
_speedy_



Als ik jou was, zou ik voor 'the looks' gaan.... :9~





Je wilt niet worden zoals ik :o

Oh ja, en je acceleratie zal dan ook :9~ zijn.

BMW-K serie.... :Z
 
Gewoon doen wat iedereen heeft, een 'normale' R1, de motor die iedereen kent en wil hebben (niet motorrijders). Het rijdende cliché. Wel een goei ding verder. BMW K1200S is idd wat saai, maar de hele serie? NO F^***ing way!

P0017931.jpg
 
Van 0-100 is de K1200S sneller *D omdat je vanwege het gewicht en de lange wielbasis het vermogen efficienter kan gebruiken, daarna komt de R1 langs... Maar zoals je zegt, twee totaal verschillende motoren...
 
Van 0-100 is de K1200S sneller *D omdat je vanwege het gewicht en de lange wielbasis het vermogen efficienter kan gebruiken, daarna komt de R1 langs... Maar zoals je zegt, twee totaal verschillende motoren...
En het koppel van de BMW ligt hoger ;) :Y

Maar zelf zou ik ze ff aan een proefrit onderleggen,denk dat je dan tot een beter besluit kan komen ;) :W

Denk ook aan afschrijving,BMW schrijft minder snel af dan Japanse SS ;)
 
Laatst bewerkt:
yamaha R1
meer zeg ik niet
My thoughts exactly :9~

Maar geen idee hoe ze rijden, wat voor geluid die BMW maakt enzo. Die R1 is gewoon zo mooi en sportief! Maar idd kan die lengte wel een lastig iets zijn, hoop het niet want ik wil ook een sportmotor met mijn 1,93 mtr :P
 
Ik zou absoluut de BMW nemen.

Maar dat is met dit soort fietsen een zeer persoonlijke keuze, zeker als de motoren zo verschillend zijn van elkaar als deze twee die jij nu noemt.

Enige goede advies is: ga op beiden een proefrit maken!!
 
viend van mij heeft een r1.

hij is 2 meter + en heeft eigenlijk geen last van zijn rug na 2 uur sporten met dat ding.

proefrit maken moet je zeker doen en als je zegt dat je een uurtje weg blijft met dat ding is dat eigenlijk nooit een probleem.

gewoon lkkr een groot rondje rijden.
 
En heeft iemand hints waar je speciaal moet op letten tijdens de testrit. De algemene dingen weet ik wel maar zijn er dingen waarvan je zo kunt zeggen "dat is typisch iets waar de Yam of BMW wat tekort komt of juist heel goed is"?

Alleszins als bedankt voor de hulp

Vriendelijke Groeten
_Speedy_
 
Het ligt er een beetje aan wat je ermee wil. Als je alleen maar een paar uurtjes per dag wil sporten, zoals hierboven al werd genoemd, zou ik persoonlijk voor de R1 gaan, maar als het om woon/werk of vele tourkilometers zou gaan, ging ik voor de BMW.

Kijk zelf wat je ermee wilt....


Succes!
 
Dan zou ik gaan voor de FZ1 da's een fijne motor wat betreft de zithouding en het blok van een R1 eronder :} :} :Y
 
2 totaal verschillende motoren voor een totaal andere doelgroep.

Zelf heb ik een K1200s, hier de pluspunten:
[*] Goede zithouding, met m'n 1.97 en 2 hernia's kan ik gewoon de hele dag blijven rijden.
[*] Motorkarakter, vanaf 3000 tpm is ie al rijdbaar, vanaf 8000 tpm begeint de echte pret
[*] De remmen... :}
[*] De uitrusting, een prima alarm, handvatverwarming, boordcomputer, ect is allemaal te koop.
[*] ESA gewoon ge-ni-aal, op sport is ie superstrak, op comfort lijkt het wel een 1150GS qua vering, en dat alles in 1 druk op de knop
[*] Cardan
[*] Mogelijkheid voor koffers die tot 180 km/u mogen !

Minpunten heeft de bmw ook, althans dat vind ik:
[*] Ruw lopen en inhouden onder 3000 tpm, dit alles om ons milieu te sparen! :r
[*] Versnellingsbak schakelt in de 1 2 en 3 ruw en met een flinke KLAK.
[*] Prijs/kwaliteit, er gaat/ging nogal eens wat mis bij de bmwtjes, alles word wel opgelost, maar dit verwacht je niet van zo'n dure motor, al helemaal niet als je japans gewend bent.
[*] Bagagemogelijkheden, je kunt nauwelijks een piepklein schijfremslotje kwijt onder de buddy, als je alarm hebt, dan kun je dat ook al vergeten.


Een bijkomstig voordeel vind ik de onderhoudskosten, een 10000 km beurt kost ca 150,- euro, een 20000 km beurt onder de 250,- (as vrijdag kan ik dit bevestigen ja of te nee... :P )

Lange, haakse bochten die je veel in de alpen ed hebt gaan niet vlot, dan merk je echt dat de fiets een lange wielbasis heeft, maar daarin tegen is ie dus weer superstabiel op de snelweg.Het verbuik van de K is gemiddeld te noemen, 1:14,5 is haalbaar en dan mag er gerust wat gas gegeven worden, zuiniger kan, maar dan moet je op eieren rijden. :N

Veel succes met je keuze!

:]
 
2 totaal verschillende motoren voor een totaal andere doelgroep.

Zelf heb ik een K1200s, hier de pluspunten:
[*] Goede zithouding, met m'n 1.97 en 2 hernia's kan ik gewoon de hele dag blijven rijden.
[*] Motorkarakter, vanaf 3000 tpm is ie al rijdbaar, vanaf 8000 tpm begeint de echte pret
[*] De remmen... :}
[*] De uitrusting, een prima alarm, handvatverwarming, boordcomputer, ect is allemaal te koop.
[*] ESA gewoon ge-ni-aal, op sport is ie superstrak, op comfort lijkt het wel een 1150GS qua vering, en dat alles in 1 druk op de knop
[*] Cardan
[*] Mogelijkheid voor koffers die tot 180 km/u mogen !

Minpunten heeft de bmw ook, althans dat vind ik:
[*] Ruw lopen en inhouden onder 3000 tpm, dit alles om ons milieu te sparen! :r
[*] Versnellingsbak schakelt in de 1 2 en 3 ruw en met een flinke KLAK.
[*] Prijs/kwaliteit, er gaat/ging nogal eens wat mis bij de bmwtjes, alles word wel opgelost, maar dit verwacht je niet van zo'n dure motor, al helemaal niet als je japans gewend bent.
[*] Bagagemogelijkheden, je kunt nauwelijks een piepklein schijfremslotje kwijt onder de buddy, als je alarm hebt, dan kun je dat ook al vergeten.


Een bijkomstig voordeel vind ik de onderhoudskosten, een 10000 km beurt kost ca 150,- euro, een 20000 km beurt onder de 250,- (as vrijdag kan ik dit bevestigen ja of te nee... :P )

Lange, haakse bochten die je veel in de alpen ed hebt gaan niet vlot, dan merk je echt dat de fiets een lange wielbasis heeft, maar daarin tegen is ie dus weer superstabiel op de snelweg.Het verbuik van de K is gemiddeld te noemen, 1:14,5 is haalbaar en dan mag er gerust wat gas gegeven worden, zuiniger kan, maar dan moet je op eieren rijden. :N

Veel succes met je keuze!

:]

Ik zou gewoon op beide een proefrit maken. Ik heb op beide gereden en persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar de K1200. Voornamelijk omdat hij (voor mij in elk geval) relaxter zit en je er na een 3-400km een heel stuk frisser vanafstapt als de R1. Je hangt ook een stuk minder op je polsen.
Remmen doet ie door zijn bekrachtiging en ABS prima; ESA vind ik super. Net een weekendje luxemburg gedaan en het asfalt daar is (op zijn zachts gezegd) niet echt super en dan zet je hem op de "luie stoelstand". Wordt het echt leuk, dan is sport de aangewezen stand en heb je een compleet andere motorfiets. Dat alles onder het rijden!

Rauw lopen onder de 2500 toeren is vooral in file rijden soms wat lastig,het is echter wel een beetje injectie eigen; de R1 is er ook niet helemaal vrij van.

Op beide gaan rijden en kijken wat je het best bevalt.... Da's de enige oplossing.
Ik ben in elk geval zeer tevreden over de beemer.

ZXR
 
Die BMW is wel apart en als je niet perse een hardcore sportbike wil ook een betere keus denk ik.
 
Ik heb ook een k1200s, het probleem van nieuw is dat je het niet even verkoopt als het niet bevalt, de waarde loopt erg veel terug.
Ik heb hem vorig jaar gekocht, dealer waarde is nog maar ~13000/14000! (20000+)

K1200 - motormanagement sucks, Electronische ellende imo!
De motor is constant aan het regelen, vrijlopen ho maar.

Heb net de laatste software en daarna toch maar voor een alternatieve uitlaat gegaan, dus zonder catalysator (of hoe schrijf je dat?).
NU.. na een jaar (na deze aanpassingen) begint hij pas echt te leven.
< 2500 toeren loopt de motor niet erg stabiel, ik vind dat zelf niet echt een probleem, het is aanwezig, meer niet.

Nu het positieve.. bovenstaande reacties geven precies aan waarom men voor deze K hebben gekozen, de zithouding is zeer goed voor een sport motor, icm het zadel die dus echt goed zit, ook na 2 a 3 uur.
Had wel liever het stuur ~2cm naar me toe gehad.

De power is enorm, ik durf vaak niet door te trekken, ligt ook aan de weg maar binnen 300-500m.. weg-roze-papiertje-modus :)
220 zit je zo.
En daarbij de stabiliteit, de motor is absoluut onvermurwbaar op hoge snelheid.
Het voorwiel kan wat zijwind vangen en gaan afwijken, moet je maar normaal doen :)
Door de stabiliteit is het net of je 100 rijd terwijl je op 260 zit..

Ik ben nu, sinds kort, redelijk tevreden over het motor gedrag, de motor an zich is echt super!
Ik hoorde dat men bezig is om zelf software te schrijven voor deze motor.
Wellicht wordt het rijgedrag dan nog iets beter.
Je merkt dit dus vooral met de originele uitlaat en wanneer je constant rijd zoals 60 of 80, dan heb je het gevoel dat hij iets op de motor remt (licht schokken)

De K1200GT (die nieuwe K tourdoos) heeft hier helemaal geen last van (testrit).
Maar is dan ook best wel een stuk slomer dan de S.

Laat je door mijn bericht niet misleiden, maak die testrit en houd deze opmerkingen in je achterhoofd.
 
Het valt me op dat BMW ontwerpers allemaal een beetje vreemd zijn...

Bij de 6-serie zijn ze vergeten de kont af te maken en bij deze motor hebben ze een epileptische aanval gekregen toen ze de koplamp ontwierpen.

Maar buiten de koplamp om een erg mooie motor.
 
Gewoon doen wat iedereen heeft, een 'normale' R1, de motor die iedereen kent en wil hebben (niet motorrijders). Het rijdende cliché. Wel een goei ding verder. BMW K1200S is idd wat saai, maar de hele serie? NO F^***ing way!

(Afbeelding)
Moet je wel de S laten zien en niet de R

de K1200S:
2004%20BMW%20K1200S%20BLKandYELL.jpg


Ik zou persoonlijk van deze 2 voor de R1200S gaan ;) als het toch sportief en met kuip moet... niet zoveel vermogen maar met een paar speciale spulletjes :9~
R1200S:
eeca2b0b76e6f685ebe22e18f6f90a98.jpg


Ik zelf zou wel deze K1200R willen:
1e33f53cce0a3d626076c9c0e76b97c7.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan