BMW K1300GT

Hoi two wheeled,

Is het nog mogelijk ff een keer te komen kijken/luisteren naar de gemonteerde 1300s demper?

Gr wachter
 
Een I-ABS, "1e" generatie, als ik het goed heb terug gelezen.

Druk te hoog is vaak wel pomp stuk...
Nou, dat is meestal niet zo. Druk te hoog komt meestal voor in achter-circuit, maar soms ook vóór. Dat komt doordat de druksensoren te klein gedimensioneerd zijn. Er zitten er vier in, 2x voor de wielcircuits en 2x voor de regelcircuits. Hieronder een plaatje van de aluminium houder waar ze in zitten. Precies zo een zit er ook in de module, achter de deksel met de ABS elektronica en aansluiting. De sensoren worden met een flatcable aangesloten op het printje van de ABS elektronica. Die sensoren zijn helaas niet los te koop. BMW verkoopt alleen een volledige unit voor ca. 2.000, een tweedehands kun je goedkoper scoren (ca. 750,-) maar dan weet je niet wanneer de sensor alsnog 'gaat'. Volledige revisie kan alleen bij RH in Duitsland, die reviseren de unit volledig en vervangen ook de sensoren (ca. 1.200,-).
En één ding is zeker; de unit gaat kapot, je weet alleen niet wanneer. Mijne gaf de geest (voorcircuit) bij 130k km. Zorgvuldig onderhoud (jaarlijks spoelen) kan de fatale dag uitstellen.
1636210274341.png

De pomp/ servomotoren willen ook wel eens vervuilen door stof en vocht, maar die doen het vaak gewoon wel. Het is jammer dat BMW een in de basis prima systeem niet waterdicht heeft gemaakt, door inwerking van vocht ontstaan ook wel problemen, vooral bij stilstand. En laten we eerlijk zijn, de meeste fietsen staan gewoon vaak langere tijd stil.
Bij de nieuwere systemen (2007 e.v.) is het juist de pompmotor die het begeeft door vastlopende koolborstels of draadbreuk. Maar die systemen zijn gelukkig goedkoper te repareren.
 
Hoi two wheeled,

Is het nog mogelijk ff een keer te komen kijken/luisteren naar de gemonteerde 1300s demper?

Gr wachter
Hee! Ja, maar atm ligt de motor nog steeds uit elkaar in de schuur vanwege het ABS systeem...
Precies wat Thijs hierboven beschrijft, daar heb ik last van. Buiten het feit dat er inderdaad overal aluminiumoxide zat eerst, heb ik nu een probleem met de druksensor voor het achterste wielcircuit. Met een leeg circuit is er niks aan de hand, maar zodra ik het 'controlcircuit' vul en ontlucht heb, geeft de motor een foutmelding op die sensor. Ik ken nog wel iemand waarvan ik een sensor kon overnemen, dus dat ga ik eerst nog proberen. Mocht dat niks opleveren, ga ik de ombouw doen naar directe remmen zonder ABS. Ik ben er inmiddels wel een beetje klaar mee en wil gewoon op de motor kunnen rijden zonder gevaar te lopen op falende remmen. Ik hou er nml wel van om stevig door te rijden en flink de bochten in te remmen, dus dan moet je wel op je remmen kunnen vertrouwen natuurlijk, al moet dat altijd kunnen uiteraard.
 
Die ombouw naar ABS loze fiets is ook niet eenvoudig of goedkoop. ECU blijft foutmelding geven en dus continue abs knipper in de dash. RH bied ook een second life kit aan om dat op te lossen. Kost ook een lieve duit (600,-) ....
 
Die ombouw naar ABS loze fiets is ook niet eenvoudig of goedkoop. ECU blijft foutmelding geven en dus continue abs knipper in de dash. RH bied ook een second life kit aan om dat op te lossen. Kost ook een lieve duit (600,-) ....
Daar doelde ik ook op ja. Dat geld is me minder waard dan mijn leven en dat van anderen 😉
 
Dat is aardige aluminium pest ja. Als er in de eerste jaren een paar winters mee door is gereden ziet het er na 10 jaar zo uit. Ik ben ook al eens op zoek geweest naar het kleur nummer van het frame en op een Duits forum wist iemand te vertellen dat eem Glasurit (BASF) verf is. Het kleurnummer is M17.
Ik heb een paar weken terug wat zitten lullen over een kleurnummer van frame en achterbrug. Nu zie ik dat het kleurnummer zo op real oem staat...
Het is dus een ander nummer als ik op een of ander forum tegen kwam
 

Bijlagen

  • Screenshot_20211114-214956~2.png
    Screenshot_20211114-214956~2.png
    90,5 KB · Weergaven: 15
Allen, ik rijd ondertussen als topicstarter nog steeds met mijn K1300GT rond (veel te weinig), en wou er nu een K&N Luchtfilter in steken. Voor ik het onderdeel bestel, hoeveel filters zitten er in deze motor, en zijn deze gemakkelijk toegankelijk? Ik heb nog steeds geen werkplaats handleiding voor de K1300GT gevonden helaas... Maar het is een blijvertje. :)
 
De mijne blijft voorlopig ook nog wel. Bezig met groot onderhoud en beide veerpoten laten reviseren. Die kan er straks nog wel even tegenaan.
Ideale fiets wat mij betreft, niet al te groot, vlot op de Autobahn, en toch fun op de binndoor weggetjes.
 

Bijlagen

  • IMG_20220125_114209.jpg
    IMG_20220125_114209.jpg
    228,6 KB · Weergaven: 29
  • IMG_20211128_135541.jpg
    IMG_20211128_135541.jpg
    247,4 KB · Weergaven: 29
  • IMG_20220116_111407.jpg
    IMG_20220116_111407.jpg
    218,6 KB · Weergaven: 27
  • IMG_20220209_170536.jpg
    IMG_20220209_170536.jpg
    208,2 KB · Weergaven: 26
De mijne blijft voorlopig ook nog wel. Bezig met groot onderhoud en beide veerpoten laten reviseren. Die kan er straks nog wel even tegenaan.
Ideale fiets wat mij betreft, niet al te groot, vlot op de Autobahn, en toch fun op de binndoor weggetjes.
Als je ooit nog eens de achterste veerpoot eruit wil vissen, zou ik alleen de olietank eruit halen. Ook dat is nog wel wat werk, maar dan kun je de hele kont eraan laten zitten. Zo heb ik het vorig jaar iig gedaan. Je tilt de veerpoot vervolgens zo uit de motor.
 
Als je ooit nog eens de achterste veerpoot eruit wil vissen, zou ik alleen de olietank eruit halen. Ook dat is nog wel wat werk, maar dan kun je de hele kont eraan laten zitten. Zo heb ik het vorig jaar iig gedaan. Je tilt de veerpoot vervolgens zo uit de motor.
Heb ik ook overwogen om te doen, maarrrr toch gekozen om alles te demonteren. Mede om dat ik ook benieuwd was naar de staat van de draagarm lagers en de splines van de aandrijfas e.d.
 
Het ligt maar net aan de staat van de motor. De mijne had zeker 8 jaar in weer en wind stil gestaan. Het ESA gedeelte was dus helemaal vast gaan zitten met 80k.
De olie in de dempers verouderd trouwens net zo goed als in het motorblok. Eens in de zoveel jaar zou je ze dus eigenlijk wel moeten servicen voor optimale prestatie. Of na X aantal kilometers. Over het algemeen wordt dit vaak vergeten door eigenaars of is er sprake van ontwetendheid.
 
De staat van de motor is inderdaad een verschil. Die van mij komt uit Italië en heeft ca. 45k gelopen. Ziet er ook uit als nieuw. Ook onder de zadels etc. Staat nu, vorstvrij, in een garage.

De olie uit de voorpoten van de PAN stonk behoorlijk en ws bruin/grijs van kleur.
 
Het ligt maar net aan de staat van de motor. De mijne had zeker 8 jaar in weer en wind stil gestaan. Het ESA gedeelte was dus helemaal vast gaan zitten met 80k.
De olie in de dempers verouderd trouwens net zo goed als in het motorblok. Eens in de zoveel jaar zou je ze dus eigenlijk wel moeten servicen voor optimale prestatie. Of na X aantal kilometers. Over het algemeen wordt dit vaak vergeten door eigenaars of is er sprake van ontwetendheid.

Voor ongeveer 250 Euro bij JJ Suspension een controle, en servicebeurt. Beter als je hele ESA laten vervangen (2500 Euro
 
Het ligt maar net aan de staat van de motor. De mijne had zeker 8 jaar in weer en wind stil gestaan. Het ESA gedeelte was dus helemaal vast gaan zitten met 80k.
De olie in de dempers verouderd trouwens net zo goed als in het motorblok. Eens in de zoveel jaar zou je ze dus eigenlijk wel moeten servicen voor optimale prestatie. Of na X aantal kilometers. Over het algemeen wordt dit vaak vergeten door eigenaars of is er sprake van ontwetendheid.
De staat van de motor valt mij alleszins mee met 90dkm. De meeste kms zijn door vorige eigenaren gereden.
De aandrijfas is nog in nieuw staat splines nog perfect, maar wat bij regulier onderhoud niet gebeurt is de boel weer eens voorzien van nieuw vet bijvoorbeeld. Wat miste was de dampingring aan cardan zijde. Lagers achterbrug/cardan link systeem allemaal perfect en nog lekker in het vet. Harmonica rubber bij cardan was aardig gaar.
Verder toch wat corrosie aan de achterzijde van de versnellingsbak wat eigenlijk niet eens te zien is als de motor in elkaar zit. Ook gelijk maar aangepakt.
Aan de voorzijde beginnende speling op de onderste kogel van de wieldrager. Deze gaat ook nog vervangen worden. Verder dat er toch wat zand en kleine kiezels in de voorwiel drager. Een ervenis van verre exotische rijzen denk ik.
En dan al die 1000 en 1 dingetjes die je ook nog wat liefde kan geven als je het in je hand hebt die bij de dealer of garage niet gebeuren om dat de motor dan al total loss is aan man uren.
Oja ik heb ook nog de lagertjes in het verbindmechaniek tussen het stuur en de voorwieldrager vervangen daar zat echt een dood punt in.
Ik kan bijna niet wachten tot dat hij klaar is :P
 

Bijlagen

  • IMG_20220211_183742.jpg
    IMG_20220211_183742.jpg
    416,6 KB · Weergaven: 17
  • IMG_20211128_135424.jpg
    IMG_20211128_135424.jpg
    249,9 KB · Weergaven: 17
  • IMG_20211204_155018.jpg
    IMG_20211204_155018.jpg
    256,4 KB · Weergaven: 17
Terug
Bovenaan Onderaan