Fleksieleksie
Rookie
- 20 feb 2022
- 3
- 0
Stond idd een hoop wind, was niet het beste moment om te testen. Dat naar eechts trekken schijnt overigens ook een bekend cardanverschijnsel te zijn bij BMWTussengas gebruiken met terugschakelen, wat betreft naar rechts trekken kan legio redenen hebben vrijdag stond er nogal een windje.
zo'n ding hoort met of zonder tussengas niet te gaan slingeren met uitrollen.
Klinkt alsof het heel veel achterstallig werk aan zit
goeie, dat ga ik doen, thnxAls ik denk aan een slippend achterwiel, kom ik op het volgende:
1. Uitgedroogde band.
2. Koppeling laten schieten icm grote cilinderinhoud.
3. Gare schokdemper of slecht ingesteld.
4. Gare voorvork of slecht ingesteld.
Gewoon nog eens een proefrondje op een andere van hetzelfde type.
Als die beter rijdt, weet je welke je moet laten staan als je niet wilt sleutelen
Dat is echt de eerste keer dat ik er van hoor.Dat naar eechts trekken schijnt overigens ook een bekend cardanverschijnsel te zijn bij BMW
Dit.. mogelijk in combi met:Ik kan me ergens voorstellen dat het achterwiel wil slippen bij terugschakelen naar z'n 2 bij een dergelijke snelheid mits je dit niet met beleid doet.
Ik denk eerder aan het terugschakelen op hogere snelheid op nat wegdek, aangezien TS een proefrit in de regen heeft gemaakt.Dit.. mogelijk in combi met:
Volgens mij heeft cardan de neiging om de achterkant in zijn veren te trekken op de motorrem? Misschien zorgt dat eventjes voor een verminderde druk op de band.
Hoe dat bij BMW is weet ik niet maar bij de oudere Guzzi's wordt de kont omhoog gedrukt oftewel het wiel vaster op het wegdek bij gas geven .Dit.. mogelijk in combi met:
Volgens mij heeft cardan de neiging om de achterkant in zijn veren te trekken op de motorrem? Misschien zorgt dat eventjes voor een verminderde druk op de band.
Als je het zelf doet is een koppelingsplaat aanmerkelijk goedkoper als een setje schijven.Onder het motto dat een koppelingsplaat vervangen duurder is dan een setje remblokken. En remmen doen ze prima!
Bij een R100 is het veel eenvoudiger. Achterbrug en kardan los, versnellingsbak los en er uit tillen. Bij de R1100 moet de hele achterkant er af. Deze heeft geen los frame, het blok is het frame. Bij een RS of RT moet je ook nog een zwik plastic loshalen.Bij een 1100 serie heb ik nooit een koppeling vervangen maar wel bij een R100RS. Dat is ruim 30 jaar geleden en het staat me nog altijd bij dat het een behoorlijke klus was. Dan praat ik over de koppelingsplaat inclusief de hele drukgroep. Koppelingen bij de R100/7 waren overigens behoorlijk onderbemeten. Die hielden het echt geen 2 ton uit. Er was te weinig ruimte in het carter voor een flinke plaat. De cardanklok was overigens ook niet blij met stevig afremmen op de motor. Die dingen hadden vrijwel geen transmissiedemping. Blijkbaar is er met de komst van de 1100 toch aardig wat verbeterd.
Enfin, ik vermoed dat als je het zelf niet kunt het dan toch aardig prijzig wordt. Een paar blokken vervangen is voor een hobby klusser een stuk gemakkelijker. Maar goed, ieder zijn eigen meug.