BMW R1100RS/R1150RS / R1200ST/R1200RS/R1250RS

Michelin Pilot Power banden zijn zeer sportief en zeker geen toerbanden, die banden zie je niet vaak op een ST.
Of liggen er nu misschien Michelin Pilot Road op? Dat ligt meer voor de hand voor een ST.
Pilot Power banden bevielen mij heel goed op mijn K13s (met veel meer vermogen).
Op mijn ST's heb ik MPR4, Metzeler Roadtec 01 en Metzeler Z8 Interact. Allemaal toerbanden dus geen alternatief voor jou. Vooral de Roadtec bevalt mij erg goed.

N.a.v. Opmerkingen van Thijs toch nog maar eens heel goed gekeken welke banden ik er dan nu op heb liggen. Het blijken Michelins Radial 2CT te zijn, dus echt geen Pilot Power of Road… geen idee waarom ik dat dacht.

Willem
 
Welke banden te kiezen?
Motoport heeft aanbiedingen van Bridgestone. Ik heb ze bekeken maar dat lijkt niet sportiever dan de Michelins?

Pirelli raadt voor mijn motor de Angel GT aan maar dat zijn toch ook toerbanden? Waarschijnlijk passen op mijn fiets ook de Diablo Rosso Corsa; heeft iemand daar ervaring mee?

Zowel de Cont Road Attack 3 als de Pirelli Angel GT2 zijn geweldige banden. Enorme grip, geen problemen bij circuitgebruik en ook bij nat wegdek heel vertrouwenwekkend. Echter, bij 5.000 km werd de Conti minder aangenaam; moeilijker insturen, rillen nalopen. Omdat er een groter tocht aankwam, de voorband zag er nog perfect uit, heb ik de achterband gewisseld. Dat hielp dus niets. Uiteindelijk ook de voorband vernieuwd en toen was het weer geweldig.
De Pirelli Angel GT2 heeft dezelfde fantastische eigenschappen, met dit verschil dat, ook bij 6.000 km dat nog het geval was. Verder weet ik het niet, want de 2013 R heb ik omgeruild voor een RS. De Pirelli Angel GT 2 kan ik aanraden, de Conti Road Attack 3 vind ik qua levensduur de mindere.

Groeten, André
 
Vier jaar heb ik van mijn trouwe 2013 R genoten. Een proefrit in 2015 met de toen nieuwe RS kon me bepaald niet overtuigen, hoe mooi ik haar ook vond. Harde achtervering en slecht schakelen.
Maar nu was er de nieuwe 1250 RS waar ik uiteraard gelijk mee ging proefrijden. Geweldig, wat een perfectie, héélemaal goed. Maar ook voor een Demo-model vroeg Houtrust nog aardig wat centjes en de kleuren konden mij niet bekoren. Bedenkend dat in 2017 de aandrijving onderhanden was genomen en dat de wit-blauwe t/m 2017 geproduceerd was, besloot ik daar naar uit te kijken. Een nette gevonden voor een redelijke prijs die inderdaad net zo mooi schakelde als de 1250.
Alleen het stuur. Uitstekend voor de grote weg, maar 'de hoek omgooien' is er niet bij. Het stuur en ook de zithouding van de gewone R bevallen mij wat dat betreft beter. Het blijft verbazen hoe veel handelbaarder de RS wordt met een 'gewoon' stuur, van de R in dit geval. Het past allemaal zonder meer.
TomTom geïnstalleerd en de wereld staat open, als het weer het toelaat.

Groet, André
2019-11-08 15.23.52.jpg


2019-11-08 15.25.03.jpg
 
Zeer mooie fiets. Het stuur past er heel goed bij. Lijkt wel of het zo eigenlijk hoort. Zithouding zal ook prettiger zijn.
 
@BMWAndre:
Kun je ook nog even toelichten hoe je de Super Bike ombouw hebt gedaan?
Bvb:
Onderdelen van een R of universele leverancier?
Hoe kwam je met de kabels/leidingen uit?
Kun je een kosten idee geven?

PS:
Ik ben nog aan het sparen voor de verstralers.....
 
Ik gok dat de verstralers inclusief bevestigingsmateriaal zo maar eens prijziger zouden kunnen zijn dan een Superbike stuur.... Keuzestress!!
 
Ik gok dat de verstralers inclusief bevestigingsmateriaal zo maar eens prijziger zouden kunnen zijn dan een Superbike stuur.... Keuzestress!!
Ik heb nog stress om de communicatie tussen TFT scherm, headset en navi in orde te krijgen....

Ik was onder de indruk dat je voor de ombouw naar een SB stuur ook een nieuwe bovenste kroonplaat nodig had; als ik de foto's bekijk is dat niet nodig. En dat scheelt een hoop duiten...
 
@BMWAndre:
Kun je ook nog even toelichten hoe je de Super Bike ombouw hebt gedaan?
Bvb:
Onderdelen van een R of universele leverancier?
Hoe kwam je met de kabels/leidingen uit?
Kun je een kosten idee geven?
Hoi Far,
Inderdaad zijn het de onderdelen van de R. De bovenste kroonplaat blijft gewoon zitten, want die is identiek aan die van de R. Met het middenstuk van het stuur van de RS worden de uitsparingen voor het stuur (van de R) afgedekt.
De ombouw wilde ik zelf doen. De info van het Duitse forum gaf aan dat dit met het stuur van de R gewoon een kwestie van omwisselen is. Alle kabels zijn lang genoeg. Nu is dat stuur nogal prijzig en nergens kon ik zo'n stuur tweedehands vinden. Dat werd dus nieuw. Nu zijn er passende superbikesturen van rond de E 100,--, maar dan moet je zelf de montagegaten boren en dat is niet gemakkelijk. Weet ik van mijn eerste 1200 R. Ging ik niet weer doen.
Nu kwam er nog bij dat deze RS geen handvatverwarming had en zeker in dit seizoen rijd ik niet graag zonder. BMW heeft hiertoe een compleet ombouwpakket. Prijs incl. montage: E 735,--! Ook dit ging ik dus niet doen. De handvatten en schakelaars kon ik bij motorparts-online.com voor E 160,-- opduikelen. Motor Houtrust had er geen probleem mee om dat te monteren en aan te melden (adaptiewaarden terugzetten/inleren, regeleenheden programmeren), dus dat heb ik samen met het stuur door hun laten doen.
De BMW onderdeelprijzen:
Stuur E 247,-- / stuurklemmen E 181,-- / klembouten: E 7,60
De trillingsdempers van de RS passen niet op het stuur van de R. Dacht dit pas te draaien, maar dat is niet zo eenvoudig. Dus:
Trillingsdempers E 65,40 / bevestigingsbouten E 9,30
Totaal E 510,--
Besparen kan je rond de E 150,-- met een superbikestuur en gewone RVS inbusbouten. Voor de rest zie ik geen alternatief dan héél veel geduld om het tweedehands op de kop te tikken.

Succes! André
 
  • Leuk
Waarderingen: far
Vandaag de kleine topkoffer van bmw binnen.
Fraai is anders op de rs maar hij is vooral erg praktisch..
Zijkoffers heb ik niet...ik heb ook een grote waterdichte bmw tas die dwars op de bijrijders plek kan...



20191122_161746.jpg
 
Verstralers met bevestiging toch goedkoper dan een R stuur. Had niet gedacht dat daar zo veel bij zou komen kijken.....
In dit geval is er wel HVV bij gekomen, wat in de meeste gevallen niet nodig is. Dan is het "alleen" stuur wisselen en hoef je niets om te coderen in het motormanagement.
 
In de 'BMW onderdeelprijzen' noem ik alleen datgene wat nodig is om het stuur om te bouwen, niet de kosten van de handvatverwarming.
 
In de 'BMW onderdeelprijzen' noem ik alleen datgene wat nodig is om het stuur om te bouwen, niet de kosten van de handvatverwarming.
Bedankt voord de toelichting. Verder, zoals eerder gezegd: als je geen HVV moet installeren; hoef je geen bezoek te brengen aan de dealer voor programmering en kun je de "hardware" installatie helemaal zelf.
Gebruikte onderdelen dan bvb bij Boonstra parts: Tweedehands motoronderdelen online - BMW - R 1200 R 2015 -> (R1200R LC K53) - Boonstra Parts
 
Dus Roelof, eerst stuurtje knutselen?

De eerst volgende grote investering die ik in de 1250 boxer verwacht te doen is een CeramicPro coating. Men is hier nog al sceptisch over, een collega van mij heeft zijn Multistrada gisteren opgehaald nadat deze van coating was voorzien. Krassen zijn weggewerkt. Zwart is weer zwart. Maar wat belangrijker is: motor is stevig beschermd tegen vuil, zelfs pekel (stelt de coater). Ik heb foto’s gezien, de motor ziet er adembenemend uit. Hij gaat deze winter gewoon doorrijden, in juni ga ik met mijn snuit er eens heel dicht bovenop staan kijken. Bij 0 sporen van pekel ellende ga ik overstag.
Meteen na een pekelrit met koud water afspoelen is een bewezen methode maar voor mij onuitvoerbaar als ik de motor voor meerdere dagen op Schiphol moet stallen.
Komende dagen per auto, volgende week waarschijnlijk weer per motor omdat tegen die tijd de pekel weer voor een poosje is weg gespoeld.
 
Nee; ik ga eerst sparen voor lampjes....Verder net geïnvesteerd in inductie koken, aanschaf van de R1250 RS en er komen nog e-bikes....

Coating: geloof ik geen moer van: hoe krijg je de coating in alle hoeken en naden? Neem de bouten/moeren van het motorblok; daar krijg je de coating toch nooit?
Autofabrikanten moeten b.v.b. werken met een elektrostatische methode om de coating ook "om de hoek" te krijgen.

Vandaag ook geworsteld met een niet gesigneerde Sena driver; mijn laptop - een HP Pro met WIN 10 Pro - accepteert geen ongesigneerde drivers. Opgelost door Bitlocker tijdelijk uit te schakelen, daarna een aangepaste opstart van de PC met uitgeschakelde controle op driver certificatie en de driver werd geïnstalleerd. Nu kan ik pas in de BMW Sena headset kijken voor software instellingen en updates.
In principe accepteerd WIN 10 geen niet gecertificeerde drivers, maar op 2 andere laptops met up to date WIN werd ie zonder problemen geïnstalleerd. Treft mij weer....
 
Laatst bewerkt:
Ik ben een zijspan aan het bouwen. Dan komt de rechter koffer dus tussen de motor en het zijspan. De grap is dat de originele R1100 Touring koffer een bol deksel heeft en mijn Moturist daar ook op zijn breedst. Ik moet het zijspan alleen om die reden al centimeters breder maken als ik eigenlijk wil.

Nu zijn er pollitiekoffers op de markt geweest met een plat deksel dat iedereen met liefde omruilde voor een bolle.

Heeft er nog iemand een vlak deksel voor een rechter koffer liggen? Ik wil ook wel de hele koffer ruilen maar alleen de rechter, de linker hou ik wel bol.



Dit type deksel zoek ik:

foto3pz.jpg


Het deksel heeft BMW nummer 46542337020 Het heten city koffers/deksels
 
ben ik ook een tijdje opzoek naar geweest voor het k1200 span , voor het ogenblik kunnen ze er nog op maar binnen enkele maanden bij de ombouw zou het allemaal korter bij moeten en dus , maar deksels zijn mij te duur , gaat het niet worden
 
De K1200 heeft andere koffers, heel slim van Herr BMW. Maar er moeten honderden van die platte deksels/ koffers rond zwerven.
 
Sinds vanochtend heb ik het idee dat de achterrem meer aanloopt dan zou moeten. Het gaf vanochtend onderweg een raar gevoel. Als ik de motor op de bok zet en ik draai het wiel dan maakt het max een half rondje. Is dat inderdaad wat te veel aanlopen?:+
 
Terug
Bovenaan Onderaan