BMW R1100RS/R1150RS / R1200ST/R1200RS/R1250RS

Gewoon een nieuwsgierige vraag O-)

De spiegels van een r1200rs uit 2015-2016, klappen die naar voren in?
En als je ze weer uitklapt, staan ze dan gelijk weer in de juiste positie?

De reden dat ik dit vraag, vind het een erg mooie motor.
Maar het moet ook een beetje geschikt zijn voor dagelijks gebruik en makkelijk in de schuur te rijden zijn.
Ga natuurlijk tzt wel een keertje kijken, maar wil graag weten of ik nu beter gelijk stop met dromen 💭
 
Hoi,

Ik ben nieuw hier op het forum en wil mij ff voorstellen.
Mijn naam is Anton en woon samen met Jacqueline in het mooie Brabant. Op dit moment ben ik motorloos , maar heb ongeveer 10 jaar motor gereden. Eerste een Yamaha Buldogg, daarna K1200s en de laatste was een K1300s.
Vanwege omstandigheden ben ik moeten stoppen met motor rijden en heb de 1300 ook maar 2 jaar gehad helaas. Dit is al weer 7 jaar geleden.
Nu wordt het weer tijd om de draad op te pakken en daarom ben ook op zoek naar een iets recenter type, namelijk een R1200RS.
Vorige week zijn we wisten proef rijden bij Mofra in Rijen, weliswaar op een 1250RS, maar wat stuurt dat geweldig! Is wel wennen tov een K1300s maar was meteen verliefd op dit model! Is een stuk wendbaarder en ook de boxer roffel sprak mij aan!
Omdat ik de 1250 te prijzig vindt is mijn keuze op een R1200RS gevallen, die voor mij meer dan voldoende vermogen heeft.
We gaan in mei een weekje naar Sauerland en het zou leuk zijn als ik dat zou kunnen doen op de nieuwe aanwinst.
Er staan op dit moment wel een paar leuke te koop met alle opties, oa bij Simako in Elst een Lupin blauwe met kofferset van bj 2016.
Ook Linders Motoren in Limburg heeft zo'n zelfde staan, alleen import en zonder koffers. Wel bijna alle opties.
Waar moet ik allemaal op letten als ik zo"n motor koop..? Beide zien ze er super uit en de prijs lijkt ook wel te kloppen.
Ik hoor het graag van jullie.
Misschien heeft iemand op het forum nog een mooie te koop.. Wie weet ;-)

Groetjes Anton
 
De R1200RS is een goede keus. Ik kan het weten want ik heb sinds 2019 een gebruikte van 2017. Gekocht met 35.000 km, nu 64.000 km. Nul problemen.
Kiezen voor het bouwjaar 2017 of 2018 is wel aan te raden, want toen zijn de laatste verbeteringen aan de versnellingsbak doorgevoerd, o.a. een demper die de harde klap bij het in z'n één zetten moet verzachten.
Die verbeteringen zijn doorgevoerd na de fabrieks-zomervakantie van 2016. Het framenummer vertelt je wanneer de motor gebouwd is.
Veel plezier!
André
 
  • Leuk
Waarderingen: far
De R1200RS is een goede keus. Ik kan het weten want ik heb sinds 2019 een gebruikte van 2017. Gekocht met 35.000 km, nu 64.000 km. Nul problemen.
Kiezen voor het bouwjaar 2017 of 2018 is wel aan te raden, want toen zijn de laatste verbeteringen aan de versnellingsbak doorgevoerd, o.a. een demper die de harde klap bij het in z'n één zetten moet verzachten.
Die verbeteringen zijn doorgevoerd na de fabrieks-zomervakantie van 2016. Het framenummer vertelt je wanneer de motor gebouwd is.
Veel plezier!
André
Goeie tip!
 
De R1200RS is een goede keus. Ik kan het weten want ik heb sinds 2019 een gebruikte van 2017. Gekocht met 35.000 km, nu 64.000 km. Nul problemen.
Kiezen voor het bouwjaar 2017 of 2018 is wel aan te raden, want toen zijn de laatste verbeteringen aan de versnellingsbak doorgevoerd, o.a. een demper die de harde klap bij het in z'n één zetten moet verzachten.
Die verbeteringen zijn doorgevoerd na de fabrieks-zomervakantie van 2016. Het framenummer vertelt je wanneer de motor gebouwd is.
Veel plezier!
André
Bedankt voor je reactie! Weet je toevallig welke veranderingen nog meer zijn toegepast op de motor? Ik heb nu een Lupin blauwe op het oog van 2016 in nieuwstaat en met alle opties. Vindt dat persoonlijk ook een erg mooie kleur en niet onbelangrijk, de prijs.. En die klak, tja dat hebben meerdere BMW's last van. Ook mijn vorige K1300s had dat.
 
Bedankt voor je reactie! Weet je toevallig welke veranderingen nog meer zijn toegepast op de motor? Ik heb nu een Lupin blauwe op het oog van 2016 in nieuwstaat en met alle opties. Vindt dat persoonlijk ook een erg mooie kleur en niet onbelangrijk, de prijs.. En die klak, tja dat hebben meerdere BMW's last van. Ook mijn vorige K1300s had dat.
Heb zelf de ervaring dat de klak soms weg is, met name bij koude motor/bak. Er is geen aanzienlijk verschil bij warme motor.
Het pluspunt is dat dit verbeterde model beter schakelt; met name met gebruik van de quick shifter (schakelassistent zoals BMW dit noemt)
Zoals eerder gezegd, kun je aan de hand van het VIN nummer de bouwmaand controleren: vanaf augustus 2016 wordt het nieuwe modeljaar (2017) geproduceerd.
Mocht de motor die jij op het oog hebt, toch van modeljaar 2016 of ouder zijn, dan zou ik je willen adviseren om te gaan proefrijden en ervaren of het schakelen je bevalt met met name de quick shifter als die gemonteerd is. Ik ben zelf met name vanwege het slechte schakelen overgestapt van modeljaar 2015 naar modeljaar 2016

Overigens vind ik het persoonlijk zeer jammer dat de Lupin blauwe kleurstelling niet mee leverbaar is; "moet" het nu doen met een Imperial Blue R1250RS, maar die kleurstelling is naar mijn mening saai.
 
Ok, duidelijk verhaal! Komende week ga ik proef rijden met een 1200RS midden 2016 en ben benieuwd. Was al een Quick Shifter gewend op mijn “oude 1300 S.. Heb 3 weken geleden op een 1250 RS gereden, maar had dat beter niet kunnen doen..🥴😂
 
Van elk type moeten er toch ook modificatie overzichten zijn die door gevoerd zijn? Heb die wel eens ergens voorbij zien komen..
 
Laatst bewerkt:
Hieronder de productinformatie van modeljaar 2017 en dit is de essentie:
"Alle vloeistofgekoelde boxermodellen krijgen, net als de BMW R 1200 GS Adventure, een trillingsdemper op de uitgaande transmissie-as. In deze transmissies wijzigde bovendien de bediening van de schakeltrommel, de transmissie-assen en transmissielagering. Daarnaast is een OBD (onboard diagnostics) indicatielamp op de display toegevoegd om aan EU4-eisen te voldoen."
 

Bijlagen

  • BMW_Motorrad_Persbericht_modeljaar_2017.pdf
    124,6 KB · Weergaven: 18
Hebben er trouwens nog meer 1200RS bezitters problemen met het schakelen icm de quick shifter..? Zou jammer zijn als dit zo zou zijn, want dan moet ik op zoek gaan naar een jonger model.. En dan ook maar hopen in deze mooie kleurstelling.
We gaan eerst maar eens proef rijden met het 2016 model en dan kijken we wel verder.
Wordt vervolgd
 
Mijn rs komt uit 2017. Ik heb geen problemen met de quick shifter. Je moet goed doordrukken als je een versnelling hoger/lager gaat zeker tussen versnelling 1 en 2. Maar hoe sportiever de rijstijl hoe beter de qs werkt lijkt het ;).

Heeft de 2016 versie waar je naar gaat kijken schakelassistent of schakelassistent "pro"?
 
Laatst bewerkt:
Hebben er trouwens nog meer 1200RS bezitters problemen met het schakelen icm de quick shifter..? Zou jammer zijn als dit zo zou zijn, want dan moet ik op zoek gaan naar een jonger model.. En dan ook maar hopen in deze mooie kleurstelling.
We gaan eerst maar eens proef rijden met het 2016 model en dan kijken we wel verder.
Wordt vervolgd
Zoals je in mijn onderschrift en avatar kunt zien heb ik een modeljaar 2017 gehad in Alpin Bleu. Weet het niet zeker, maar volgens mij is met modeljaar 2018 de kleur Alpin Bleu niet meer leverbaar geworden.
 
Mijn rs komt uit 2017. Ik heb geen problemen met de quick shifter. Je moet goed doordrukken als je een versnelling hoger/lager gaat zeker tussen versnelling 1 en 2. Maar hoe sportiever de rijstijl hoe beter de qs werkt lijkt het ;).

Heeft de 2016 versie waar je naar gaat kijken schakelassistent of schakelassistent "pro"?
Volgens mij haal je ABS Pro en Rijmodi Pro door elkaar. Volgens mij is er geen Quick Shifter (schakelassistent) Pro.
 
Terug
Bovenaan Onderaan