BMW R1100RS/R1150RS / R1200ST/R1200RS/R1250RS

Gladheid kan het nu niet meer zijn. Of lag er ter plekke veel water? Samen met een vierkante band zou het dan aquaplaning kunnen zijn. En wat voor achterband heb je? Een goede regenband of zo een die eeuwig meegaat?
André
Nee er lag niet veel water. Het begint vierkant te worden. Achterband is een half jaar oude Michelin Pilot Road 3 die ongeveer 5000km gebruikt is.
 
Nee er lag niet veel water. Het begint vierkant te worden. Achterband is een half jaar oude Michelin Pilot Road 3 die ongeveer 5000km gebruikt is.
Pilot Road 3? Is dat nog te koop? Kijk eens naar het DOT nummer. Heeft misschien al héél lang bij de handelaar gelegen. Zijn we met de Road 5 eindelijk van het gevoel van 'de bocht invallen' van de Road 4 af, komt ineens de Road 3 om de hoek kijken. Heeft dus niets met bovengenoemd probleem te maken, maar de ouderdom zou wel een rol kunnen spelen.
 
PR3 wordt nog gemaakt en is gewoon leverbaar. Dotcode is week 44 2018. PR4 en PR5 is niet leverbaar in de bandenmaat van R1100 dus vandaar de 3. Met de band zelf is niks mis. Alleen ff nu paar keer ineens minder grip gevoel gehad onderweg. Verder door alle soorten weer wel heen gereden met deze band.
 
Dat kan en jij zal vast wel een band rijden die ik niet fijn vind. :+ kortom ieder eigen mening.

Overigens vanochtend heerlijk naar het weer gereden.:] Ik blijf zolang mogelijk doorrijden tot het echt winter gaat worden.
 
PR3 wordt nog gemaakt en is gewoon leverbaar. Dotcode is week 44 2018. PR4 en PR5 is niet leverbaar in de bandenmaat van R1100 dus vandaar de 3. Met de band zelf is niks mis. Alleen ff nu paar keer ineens minder grip gevoel gehad onderweg. Verder door alle soorten weer wel heen gereden met deze band.
Aan de ouderdom kan het dus niet liggen. Los van het eigenaardige bochtengedrag waren de Pilot Roads wel altijd de beste regenbanden. Nou, dan weet ik het ook niet meer.
 
Wie kan mij een werkplaats handboek voor de R1150RS aanbevelen en eventueel waar te koop of te bestellen. Heb het nog niet nodig, maar toch handig om te hebben. BVD.
 
Vanochtend op de A1 bij Blaricum haalde ik een RT in met volledige kofferset erop. :W
 
Wie kan mij een werkplaats handboek voor de R1150RS aanbevelen en eventueel waar te koop of te bestellen. Heb het nog niet nodig, maar toch handig om te hebben. BVD.
Dag John, ik zie dat je nog geen antwoord hebt, mlmparts.com adverteert met zowel de Clymer als de Haynes manuals. Meerdere varianten van de 850, 1100 en 1150 reeks. Ze zijn er ook op CD rom, of gratis down te loaden. Type wat je zoekt in het Nederlands of Engels in Google en je ziet al die opties. Ik ben nu in het buitenland, over twee weken kan ik je mijn gedownloade manual van de 1150 RT sturen als ik je email adres krijg. Ik heb er een hard (papieren ) manual bij want dat vind ik nog steeds handiger als naslag.
Zelf heb ik een van de eerste 1100 RS sen.
PeterD
 
Vandaag een tochtje naar Grimstad gemaakt. Dat is een leuke bochtige weg zonder te smal te worden en even gassen op de snelweg. Echt stabiel zo een ST :) ook bij hoge snelheden
IMG_20191221_121849.jpg
IMG_20191221_121838.jpg
.Zeven graden en redelijk licht. Natte weg overal. Reed lekker met de nieuwe banden van Metzeler roadtech 1 en ik heb in belgie een Accelerator module besteld en geinstalleerd. Rijd beter met een AM is mijn indruk, met weinig gas minder bokken. En wellicht ook iets sneller reageren op het gas. Maar ik heb tot nu toe alleen met E95 gereden.
Gebruiken jullie E95 of e98? Is e95 schadelijk voor de motor? ik heb een r1200 st 2005.
Is het serviceinterval 10k of 20k op deze motor? Het staat een beetje kryptisch in de manuel vind ik.
 
Ik rij toch maar Euro 98 nu in NL Euro 95 meer bioethanol bevat. Dus E5 in mijn tank ipv E10 wat volgens het boekje vd motor wel zou moeten kunnen. Voor de ST kan Euro 95 wel maar wordt Euro 98 aanbevolen. Ik vond de loop van het blok van de ST mooier op 98 dan op 95.
 
Ik rij toch maar Euro 98 nu in NL Euro 95 meer bioethanol bevat. Dus E5 in mijn tank ipv E10 wat volgens het boekje vd motor wel zou moeten kunnen. Voor de ST kan Euro 95 wel maar wordt Euro 98 aanbevolen. Ik vond de loop van het blok van de ST mooier op 98 dan op 95.
mijn k1200gt 2007 word ook aangeraden op 98 ron (E5 ? ) mijn RT LC zou goed zijn voor E5/E10 maar er gaat bij alle 2 hetzelfde in 98 ron
 
Uiteraard zal het ook met de rechterhand discipline te maken hebben, maar ik meen gehoord te hebben op TV van een ter zake kundige dat E10 een iets lagere calorische waarde heeft dan E5, daardoor is het rendement van E5 hoger dan dat van E10, maar niet equivalent hoger als het prijsverschil (E5 blijft ook met de wat hogere range duurder). Met mijn R1250RT gaf E10 me ongeveer 1:18,5 met E5 zit ik op 1:20.
 
Ik tank Total Excellium 98 E5 in mijn R1250RS, en objectief gezien geen pingelgeluid meer itt. tot E10, en subjectief gezien een iets fijner lopende boxer, maar dat laatste kan ook tussen m'n oren zitten ;). Verbruik heb ik niet vergeleken, maar het is me dat dubbeltje extra de liter wel waard.
 
Uiteraard zal het ook met de rechterhand discipline te maken hebben, maar ik meen gehoord te hebben op TV van een ter zake kundige dat E10 een iets lagere calorische waarde heeft dan E5, daardoor is het rendement van E5 hoger dan dat van E10, maar niet equivalent hoger als het prijsverschil (E5 blijft ook met de wat hogere range duurder). Met mijn R1250RT gaf E10 me ongeveer 1:18,5 met E5 zit ik op 1:20.
Net als op LPG heeft de Ethanol (5 of 10%) een lagere calorische waarde dan benzine. Een bijkomend voordeel voor Euro 98 is de hogere "klopvastheid"; daardoor kan het onstekingstijdstip iets vervroegd worden en ook dit levert een hoger rendement op waardoor het verbruik lager kan zijn.
Alleen bij de R1200LC zijn de anti klopsensoren (pingel sensoren) niet meer aanwezig en wellicht heeft de 1200LC dit voordeel niet.
Naar mijn beste weten zijn de anti klopsensoren weer terug bij de R1250LC

Roelof.
 
Hallo allemaal,
Een nieuwe hier, ik volg al een tijdje (lezend) het forum en heb sinds dit weekend mijn motor, een R 1150 RS uit 2003.
Ik ben 29 jaar, kom uit Alphen aan den Rijn maar ga binnenkort verhuizen naar Tiel. Hierdoor wordt mijn woon-werk afstand groter wat ik met de motor ga oplossen.
Ik werk bij fietsspecialist van Eijk en ben gek op alles met 2 wielen!

Ondanks dat ik veel tips en tricks heb gevonden in het ruime bestand op deze pagina’s ben ik toch benieuwd of jullie mij kunnen adviseren voor het winteronderhoud. Ik ben vooral benieuwd hoe ik met mijn accu om moet gaan, ondanks dat ik de motor elke dag zal starten en minstens 75 km zal rijden.
Mocht het passen lijkt het me zeker leuk om eens mee te mogen rijden op een mooie tocht!

En hier nog een plaatje van mijn aanwinst 😇
Tom
 

Bijlagen

  • 92255A06-BB00-40AC-BC43-CE7868757E8F.jpeg
    92255A06-BB00-40AC-BC43-CE7868757E8F.jpeg
    74,8 KB · Weergaven: 13
Gefeliciteerd! Mooie editie/ jubileum uitvoering.
Accu heeft weinig te lijden als je (bijna) dagelijks rijdt. Bij koud weer zet ik wel altijd de druppellader erop. Voor mijn gevoel helpt dat de accu een beetje. Als 'ie binnen kan staan, zou ik dat bij vorst zeker doen.
 
Ik heb de motor thuis binnen staan, op het werk staat ie onder een overkapping. De druppellader gaat er alleen op als ie langer dan een week stil staat. Dat is nu omdat er nog wat pekel op de weg ligt en ik de motor daar (nog) niet aan wil bloot stellen. Ik heb alleen ooit eens op mijn R1150RS accu problemen gehad, maar toen was het ook iets van -7 en had die er al een poosje gestaan. Op advies van ...Ron... er een Odyssey PC680 er in gelepeld, daarna nooit meer gedoe gehad...
Mijn huidige motor is nog piepjong (van afgelopen juli, 8.700 km) heeft de originele accu en die komt zelden aan een druppellader... Ben benieuwd hoelang de Af Fabriek accu het gaat volhouden...
 
De BMW LC boxers starten tegenwoordig als een "japanner" d.w.z de startmotor heeft het relatief makkelijk.
Bij de oudere boxers heeft de startmotor (en dus de accu) het een stuk moeilijker.
Maar een accu op een motor heeft nooit een makkelijk leven: relatief klein en minder frequent gebruik.
Als je zeker wilt zijn dat ie 's morgens start, dan kun je bij koude, beter de motor een minder koud plekje geven.
Mocht je nog een "natte" accu hebben, dan is het enige onderhoud te zorgen dat ie niet droog komt te staan. Een natte accu kun je herkennen aan afneembare vuldopjes. Gezien de plaats onder de tank bij de R1100 en R1150 en daardoor minder bereikbaar kun je beter een onhoudsvrije accu kopen.
Als ik de motor (R1250 LC) naar verwachting langer dan een maand niet heb of ga gebruiken, dan zet ik hem aan de druppellader.

Roelof.
 
Hallo allemaal,
Een nieuwe hier, ik volg al een tijdje (lezend) het forum en heb sinds dit weekend mijn motor, een R 1150 RS uit 2003.
Ik ben 29 jaar, kom uit Alphen aan den Rijn maar ga binnenkort verhuizen naar Tiel. Hierdoor wordt mijn woon-werk afstand groter wat ik met de motor ga oplossen.
Ik werk bij fietsspecialist van Eijk en ben gek op alles met 2 wielen!

Ondanks dat ik veel tips en tricks heb gevonden in het ruime bestand op deze pagina’s ben ik toch benieuwd of jullie mij kunnen adviseren voor het winteronderhoud. Ik ben vooral benieuwd hoe ik met mijn accu om moet gaan, ondanks dat ik de motor elke dag zal starten en minstens 75 km zal rijden.
Mocht het passen lijkt het me zeker leuk om eens mee te mogen rijden op een mooie tocht!

En hier nog een plaatje van mijn aanwinst 😇
Tom

Mooie motor! Dat wordt een aardig stukje woon-werk dan vergeleken met nu. Maar op mooie dagen kan je wel lekker groot gedeelte via dijkjes rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan