BMW R1100RS - startproblemen

jjannema

Rookie
6 jul 2009
15
0
Aduard
Ik kwam gisteren thuis met de motor en op het moment dat ik de motor uit wilde zetten, sloeg hij al af. Vreemd.
Ik wilde hem nogmaals starten, maar er kwam alleen een tikkend geluid.
's Nachts heb ik de accu aan de druppellader gezet, maar dit heeft het probleem niet verholpen.
Vanmorgen had ik weer het tikkende geluid, als ik probeerde de motor te starten.

Ik heb met deze motor nog niet eerder startproblemen gehad.

Wat kan hier aan de hand zijn?

Groeten,
Jochum Annema
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties.
Ik kan mij voorstellen, dat de accu op een gegeven moment aan vervanging toe is.
Maar het blijft toch vreemd, dat de motor afsloeg en daarna niet meer te starten was.
Het spontaan afslaan kan toch niet veroorzaakt worden door een slechte accu?
 
Bedankt voor jullie reacties.
Ik kan mij voorstellen, dat de accu op een gegeven moment aan vervanging toe is.
Maar het blijft toch vreemd, dat de motor afsloeg en daarna niet meer te starten was.
Het spontaan afslaan kan toch niet veroorzaakt worden door een slechte accu?

Toch wel :Y

Heeft alles te maken met te platte accu om het onstekingssysteem te managen
 
Gaat je koplamp minder fel branden als je de tik hoort tijdens proberen te starten? Zo ja dan lekt er ergens flinke stroom naar de massa (ipv de startmotor in). Wat je hoort is wellicht het relais, dat kan ook stuk zijn (gegaan). Probeer de startmotor eens rechtstreeks te voeden met 12v uit je accu.
 
Controleer ook je dynamo, en als deze niet werkt vergeet dan niet je aandrijfriem van de dynamo te controleren, maar als de dynamo niet (meer)zou werken, dan moet er in principe het accu lampje gaan branden op je dashboard.
 
Ik kwam gisteren thuis met de motor en op het moment dat ik de motor uit wilde zetten, sloeg hij al af. Vreemd.
Anekdote: ik had een proefrit gemaakt op mijn huidige motor, alles prima! De volgende dag met de oude eigenaar naar het postkantoor, ding overgeschreven, en daarna op de motor naar huis. Ik kom thuis, rijd de tuin in, klap de standaard uit net voordat ik de motor uit wil zetten, en de motor slaat af. Ik schrok me uiteraard rot, dat-ie dat juist net na aankoop doet, tot ik me realiseerde dat het gewoon de beveiliging is: met de koppeling ingetrokken en de motor in de 1e versnelling slaat-ie af zodra de jiffy uitklapt.
Inkoppertje wellicht, maar heb jij dit ook? :+
 
Anekdote: ik had een proefrit gemaakt op mijn huidige motor, alles prima! De volgende dag met de oude eigenaar naar het postkantoor, ding overgeschreven, en daarna op de motor naar huis. Ik kom thuis, rijd de tuin in, klap de standaard uit net voordat ik de motor uit wil zetten, en de motor slaat af. Ik schrok me uiteraard rot, dat-ie dat juist net na aankoop doet, tot ik me realiseerde dat het gewoon de beveiliging is: met de koppeling ingetrokken en de motor in de 1e versnelling slaat-ie af zodra de jiffy uitklapt.
Inkoppertje wellicht, maar heb jij dit ook? :+

Helaas, dat was niet het geval. Had gekund.
Gezien het aantal reacties, denk ik toch, dat ik mijn accu moet vervangen.
 
Anekdote: ik had een proefrit gemaakt op mijn huidige motor, alles prima! De volgende dag met de oude eigenaar naar het postkantoor, ding overgeschreven, en daarna op de motor naar huis. Ik kom thuis, rijd de tuin in, klap de standaard uit net voordat ik de motor uit wil zetten, en de motor slaat af. Ik schrok me uiteraard rot, dat-ie dat juist net na aankoop doet, tot ik me realiseerde dat het gewoon de beveiliging is: met de koppeling ingetrokken en de motor in de 1e versnelling slaat-ie af zodra de jiffy uitklapt.
Inkoppertje wellicht, maar heb jij dit ook? :+

en had jij toen ook 's morgens dat tikkende geluid, toen je probeerde te starten ;)
 
Mijn 1150 was nogal kieskeurig wat accu's betreft. Ik heb het ding 5 jaar gehad en heb twee keer de accu vervangen. De laatste was een wat stevigere exemplaar, maar dan nog was de dikke twin na wat langer stilstaan slechts met moeite te starten. Al kwam dat langer stilstaan (= langer dan een week) zelfs in de winter niet zo veel voor.

Met auto's heb ik het trouwens ook wel geregeld meegemaakt. Zeker bij 'dealer' auto's. Tijdje stilgestaan, leuk opgeladen voor de verkoop en na twee dagen rijden (ontladen/opladen) een platte accu. Het kan iig zomaar dat een accu stuk gaat. Btw, het is lente. Heeft het apparaat in de winter niet zoveel greden? Accu opgeladen voor het nieuwe seizoen?
 
Mijn 1150 was nogal kieskeurig wat accu's betreft. Ik heb het ding 5 jaar gehad en heb twee keer de accu vervangen. De laatste was een wat stevigere exemplaar, maar dan nog was de dikke twin na wat langer stilstaan slechts met moeite te starten. Al kwam dat langer stilstaan (= langer dan een week) zelfs in de winter niet zo veel voor.

Met auto's heb ik het trouwens ook wel geregeld meegemaakt. Zeker bij 'dealer' auto's. Tijdje stilgestaan, leuk opgeladen voor de verkoop en na twee dagen rijden (ontladen/opladen) een platte accu. Het kan iig zomaar dat een accu stuk gaat. Btw, het is lente. Heeft het apparaat in de winter niet zoveel greden? Accu opgeladen voor het nieuwe seizoen?

De motor heeft vanaf begin december tot half maart stil gestaan.
Accu in deze periode wel aan de druppellader en eind januari 1 x de motor even gestart en een paar minuten laten draaien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan