BMW R1200R - Deel III - Let's go naked

Status
Niet open voor verdere reacties.
Welkom Hans,

Gefeliciteerd met je nieuwe motor. Ik ben zelf ook nog vrij nieuw hier want ik heb mijn R begin februari opgehaald.
Je opmerking over het terugschakelen naar de 1e versnelling herken ik zelf niet, maar het gedoe wanneer je een afbeelding wilt plaatsen wel. Alleen op heel lage resolutie werkte het, met als gevolg dat ik na die eerste foto ook nooit meer een poging heb gedaan.

Net als jij rijd ik woon werk, maar deze motor is zo fijn dat ik vrijwel nooit meer in de auto zit en ook regelmatig toertochtjes maak. Sinds begin februari heb ik 6000km bij elkaar gereden en ik ben echt heel erg blij met de keuze voor deze fiets. Het is wel de eerste motor waar ik ooit mee onderuit gegleden ben in een bocht, maar dat lag aan mij en de nieuwe banden. Als de dealer zegt dat je nieuwe banden nog glad zijn... neem dit dan ook serieus :)
Wel toevallig trouwens dat je een tochtje naar Normandie in gedachte hebt, want dat wil ik ergens half augustus ook doen. Maar wat bedoel je met tips? Verblijf, route, of te bezoeken bezienswaardigheden?

Groet,
Edo
 
Hey Edo,

Foto'tje posten is i.d.d niet eventjes gedaan. Jammer want ik zou hem graag laten zien.
Ik heb nl gekozen voor de kleur Light Grey en die kleur zie je niet veel, althans ik heb er niet veel gezien.

Ja die eerste versnelling is gewoon ff wennen denk ik maar bij de Jappen ging het naar mijn idee wel wat soepeler. Aan de andere kant hij is nog zo nieuw,

Had je trouwens veel schade? Ik heb al zo vaak nieuwe bandjes gehad ben altijd wel voorzichtig maar had nooit gedacht dat je ook echt onder uit kon gaan, je moet het echter na nieuwe banden niet te bont maken. En vwb Normandie zoek ik tips voor een motorvriendelijk Hotelletje en een aanrij route. Wellicht kun je en leuk reisverslag posten! :]
 
Ik ken de kleur en ik denk dat iedereen hier op het forum dit ook wel doet. Ik heb ze idd alleen bij de dealer in die kleur gezien, maar nog nergens op straat. Ik vind het in ieder geval ( na rach grau ;) ) de mooiste kleur op dit moment.

Ik vermoed dat de japanse bakken gewoon beter zijn dan die van BMW, of beter gezegd wat beschaafder / verfijnder werken.

Valpartij was direct bij de dealer voor de deur in de eerste bocht die ik nam. Snelheid was laag, ongeveer 20km per uur en de schade was vrijwel nihil. Alleen een schaafje op de cilinderbeugel, dus ik was blij dat ik die had laten plaatsen. Het armatuur van het knipperlicht linksachter was eruit gekomen, maar was niet beschadigd. . Wel twee dagen mank gelopen, want nog in de glijpartij duwde ik hem met mijn linkerbeen weer rechtop en hierbij ik had mijn knie lichtelijk verdraaid. Nu, twee weken later, lijkt alles weer oké. Monteur die het zag gebeuren schrok er meer van dan ik en gaf aan dat die Metzeler banden nog gladder zijn dan de meeste andere merken wanneer ze uit het rek komen.

Als mijn tochtje doorgaat eind augustus en ik kom wat leuks tegen dan zal ik het posten.
Mogelijk kun je op het motor-forum bij jet onderdeel reizen wel tips vinden, of op andere sites zoals die van Promotor. Ik heb zelf nog niet gezocht.

Ondertussen wens ik je veel leuke en veilige kilometers toe.
 
Hey Ted,

Had je in het verre verleden al eens gesproken en je de complimenten gegeven over je uitgebreide website.

Je hebt gelijk een foto zegt meer dan wat woorden, al ging het uploaden ervan niet echt makkelijk. :?

[afbeelding]
Hans even de URL van je foto tussen IMG tags zetten.
Ik help je wel even:

Foto-FRNMIZFJ-D.jpg
 
ik heb eens even opgelet: rijdend naar de een schakelen doe ik nooit,
zolang het rolt kan ik in de twee normaal weg.
 
Ik kom net terug van vakantie en heb daarbij veel scherpe haarspeldbochten gereden. Dan is het, zeker naar beneden toe in de binnenbocht, maar wát prettig om hem in z'n één te zetten, dan heb je er meer controle over :).
Wel moet ik toegeven dat ik dat nu met de F800GS vaker doe dan destijds bij de R1200R, alleen weet ik niet of dat is omdat ik voorzichtiger (lees: wijzer) ben geworden of omdat dat bij de R1200R minder nodig was :/
 
Haarspeldbochten kunnen verdomd scherp zijn, zeker als je dan weer naar boven moet.
Je wilt niet dat die dan afslaat, want dan ga je op je kant.
Naar beneden toe, kun je altijd de achterrem er licht bij houden voor enige stabiliteit.

Ik denk dat de R1200R harder afremt op zijn motor dan een F800GS, dat zou wel eens de reden kunnen zijn dat je naar zijn 1 terug schakelt.
 
Laatst bewerkt:
Daar zou je gelijk in kunnen hebben Ted :Y
De R1200R voelde ook altijd heel vertrouwd aan in haarspeldbochten, maar de GS (zowel de 800 als de 1200) stuurt toch even wat makkelijker in scherpe bochten.
Inderdaad gebruik ik in een scherpe haarspeld naar beneden ook de achterrem erbij, dan kun je bij wijze van spreken centimeter voor centimeter afdalen.
 
in haarspelden naar beneden gebruik ik ook de 2 zeker niet. Voelt niet goed. remt te hard op de motor af, niet fijn. En zoveel mogelijk de buitenbocht voor het zicht.
In hele korte bochtjes bergop binnendoor, bijvoorbeeld als er tegenliggers zijn , ja, dan kan ik me voorstellen dat de 1 soms een keuze is.
Als de keuze er is, ook bergop de buitenbocht: in de twee en beter zicht
Bijna iedereen rijdt toch anders.
 
Als de keuze er is, ook bergop de buitenbocht: in de twee en beter zicht
Bijna iedereen rijdt toch anders.

Als er keuze is....ja.......maar je hebt niet altijd zicht op de rest van de weg en met het oog op tegenliggers zit ik toch liever op m'n eigen weghelft :$

Als ik er nog eens goed over nadenk gebruikte ik op de R1200R ook in bochten naar beneden zelden of nooit de eerste versnelling, dat remde inderdaad teveel af. Op de F800GS heb je dan in de tweede versnelling echter te weinig controle (vind ik zelf tenminste)
 
wat ik me herinner van de rit op de 800 is dat die minder agressief remt op de motor, idd.
en meer op de kop gaat staan bij remmen voor. Het lijkt wel lichter te sturen, maar de 1200gs is veel looiiger dan zowel de 800 als de 1200R.
dan krijg je vanzelf dat je anders gaat reageren, andere keuzes maakt.
 
Zo krijgen we dit draadje wel vol. :+

Haarspelden naar boven probeer de afdalers / tegenliggers te zien.
Zijn die er niet dan eerst lekker buitenkant bocht en dan op een gegeven moment naar binnen draaien en het gas er weer op.
Sommige haarspelden knijpen heel erg en zijn ook nog steil dan kom je de ene keer wat beter uit dan de andere.
Soms lopen ze wel lekker.
Naar beneden is eigenlijk makkelijker, alleen moet je voor de bocht de snelheid er al uit hebben.

Reed ik maar weer in de Eifel, blijft leuk die bochtjes zeker met een twin. :]
 
Allemaal de groeten vanuit een bewolkt Oostenrijk!

545504_323097697783340_585910486_n.jpg


Vanmiddag aangekomen, gisteren met Autozug van Dusseldorf naar München gegaan. Via Starnbergersee en Gerlospas naar Zell am See gereden.
Autozug is goed bevallen, vraag me af waarom ik al die jaren via de autoweg naar de alpen gereden ben. Voor het geld hoef je het niet te laten, zelf rijden is niet goedkoper. En ondanks dat je niet echt denderend slaapt in de trein, kom je toch redelijk uitgerust aan en kun je vanaf de trein meteen beginnen met het toeren door de alpen. Voor een korte vakantie (we zijn er maar vijf dagen) is dat een prima reismethode.

Hopen dat het mee valt met de regen en dat het bij buien blijft. Morgen weer eens de Plockenpas over en naar Italie.
 
Even gekeken hoe je van Zell am See bij de Plockenpass komt:
Dat zijn hele mooie weggetjes.
Welke routes en plaatsen ga je de komende dagen allemaal aan doen?

Ik ga volgende week ook naar Zell am See, maar dat wordt een wandelvakantie in de bergen.
Maar als je al die bochten ziet, begint het wel te kriebelen.

Veel plezier en stuur eens wat ervaringen en foto's doen het ook altijd goed :9
 
Laatst bewerkt:
RoLoo doet aan nazorg:

...en..., hoe ging het met 'die handjes'...?

Ah, voor het geval je mijn korte reisverslagje hebt gemist: Enjoy-Rider in "*NEW* BMW GS 800 Topic"
Maar dat was nog slechts een samenvatting hoor, het plan is nog een uitgebreider reisverslag te schrijven met tevens mijn ervaringen inzake F800GS, maar ik weet niet zeker of ik dat plan ook daadwerkelijk uit zal voeren, ik leg me nooit zo graag vast als dat niet hoeft :$

Wat mijn polsen betreft......dat ging eigenlijk best, wel gevoelig met name bij het ontkoppelen, maar het was goed uit te houden. Na een dag of tien rijden werd het wat erger en chronischer, maar vanaf a.s. maandag mag m'n linker pols weer een week of zes in het gips bijkomen, dus die twee weken motorrijden zullen echt het verschil niet maken :z
 
SV-Mille rijdt passen:
Allemaal de groeten vanuit een bewolkt Oostenrijk!

Geweldig........Oostenrijk!! :]
Wij wilde er de afgelopen twee weken heen op motorvakantie, maar ter plekke bleken de weersverwachtingen zeer nat te zijn, dus we zijn doorgereden naar Italië en Frankrijk.
Ook leuk, in ieder geval prima weer. Oostenrijk blijft echter op de planning staan :Y

Wat kost het met de Autozug voor motor en passagier? Misschien iets voor ons........
 
Ach zo erg is de autozug niet. Heb al vaak genoeg de afstand via de autoweg afgelegd, dit jaar gekozen voor de trein vanwege de simpele reden dat we maar een beperkt aantal dagen hadden. Dusseldorf is voor ons nog geen uurtje rijden, dus kost dat je geen extra vrije dag en ben je alle dagen van je vakantie in de alpen en aan het toeren. Bijkomend voordeel is dat je ook in Oostenrijk nog ronde banden hebt.
We hebben een maand of 3 gelden de autozug geboekt en betaalden ongeveer 180 euro pp. voor retour van Dusseldorf naar Munchen.

Als je de tijd hebt, rij lekker binnendoor naar je vakantie bestemming, desnoods met een extra tussenstop. Maar als je snel op je bestemming wil zijn dan is een nacht autozug praktischer als een dag autobahn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan