BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Goed Dat heb ik weer. De laatste warme dag bedenk ik me dat ik even een koelvest wil proberen en heb ik er eentje geleend.
Zo, dat werkt dus echt goed onder een doorwaai jas. Je blijft een uurtje of 3 gewoon een soort van lekker koel. Heb in het Brabantse land toch even 31,5 op de temp meter gezien.
Volgend jaar maar wat eerder denk ik..........
 
Wat voor merk/type koeljas is dat?
Ben voor volgend jaar (of komt er misschien n'og een hittegolf dit jaar? ) ook wel geinteresseerd.

Ik was afgelopen winter, nog op m'n F800ST, aan het kijken voor een verwarmde jas.
Niet gekocht, want ook pas aan eind van de kou aan gedacht.
Maar zou dat voor op de R1200RT nuttig zijn?
 
Ken best wat motor rijdende dames (waarvan 1 best een heul poosje) maar ken er verdacht weinig die op een RT hun motor genoegen weten te vinden.

Ben nog altijd zwaar onder de indruk van dat niet bepaald grote vrouwspersoon die “ff” zo’n pliesie R1200RT LC tussen de opgebroken straat door wist te manoeuvreren daar bij VH te A...
 
.....(over koelen)....

Ik was afgelopen winter, nog op m'n F800ST, aan het kijken voor een verwarmde jas.
Niet gekocht, want ook pas aan eind van de kou aan gedacht.
Maar zou dat voor op de R1200RT nuttig zijn?

Heb met de RT’s tot -7 gereden. Voering in de jas, zadel verwarming aan. HVV aan. En verwarmde handschoenen. Is te doen voor 35 minuten. Wat toevallig grofstoffelijk Lage Vuursche - Schiphol is.
 
Laatst bewerkt:
Ons heeft al een heul poosje onvoldoende lenige zwier in de benen om motor op- dan wel af te stappen zonder dat mijn zeer praktische BMW waterdichte sneakers sporen op de zijkoffers achterlaten.

Daartoe heeft ons dan ook Lady Spätzi van beschermfolie laten voorzien.

Trek ik echter immer nog sporen:

0BCB9E72-08A5-4FA4-BF58-720189E0E501.jpeg


Dus zat ik ff te prakkiseren... wat nou als ik daar gewoon ff blanke lak over heen spuit?
Het is maar een folietje wat ik kan verprutsen..

396A694E-EFB5-4B59-9F6F-BF107115948C.jpeg


Eerst maar ff afplakken...

6C00D894-5069-4702-9028-1CC47493EBED.jpeg


Het glimt weer! Ben benieuwd voor hoe lang...
 

Bijlagen

  • 0E950424-6EF8-49CC-B860-B370DC179B5C.jpeg
    0E950424-6EF8-49CC-B860-B370DC179B5C.jpeg
    172,1 KB · Weergaven: 7
Ons heeft al een heul poosje onvoldoende lenige zwier in de benen om motor op- dan wel af te stappen zonder dat mijn zeer praktische BMW waterdichte sneakers sporen op de zijkoffers achterlaten.

Daartoe heeft ons dan ook Lady Spätzi van beschermfolie laten voorzien.

Trek ik echter immer nog sporen:

Bekijk bijlage 1423556

Dus zat ik ff te prakkiseren... wat nou als ik daar gewoon ff blanke lak over heen spuit?
Het is maar een folietje wat ik kan verprutsen..

Bekijk bijlage 1423557

Eerst maar ff afplakken...

Bekijk bijlage 1423558

Het glimt weer! Ben benieuwd voor hoe lang...
Ik ben lotgenoot hoor, aangezien ik meestal zonder die koffers rijd, zit het remspoor van mijn rechter laars vooral op de rechter beugel naast de passagierszetel.
Het euvel is ook reden dat ik nooit een GS zal bezitten: ik kom er nauwelijks op en af.
 
Ben ik dus in goed gezelschap!

Dan nog ff over de bloemetjes en de bijtjes en fossiele brandstof. Vandaag in goed gezelschap een fraai tochtje door ons mooie landje gereden. Langs leuke kronkeldijkjes die niet eens vergeven waren van de fietsen.
Huizen die onder het kanaaldijkje staan waarvan het plafond van begane grond zich onder het waterniveau van betreffend kanaaltje bevindt. Dat vinden wij van de Utrechtse Heuvelrug niet raar, dat vinden wij bijzonder.

Enfin, mijn Euro 5 RT mag mij van hints voorzien wanneer het milieu uitstoot technisch gezien wenselijk is om op te schakelen. En dat advies volg ik in de regel wel. Nou vindt ik bij rustig dijkjes tokkelen die hint van Spätzi om bij iets meer dan 60 al naar de 6 te gaan wat overdreven. Maar op zo’n dag als vandaag dacht ik “Waarom ook een keer niet”.
Zo kon het gebeuren dat ik kon constateren dat Spätzi heel soepeltjes en smeuïg door tokkelt in de 6 met maar een frutseltje meer dan 2.000 toeRTjes. Ff de cruise control er op gezet en naar de CeeOo2 voetafdruk gekeken: 3.5 liters per 100 km. Ik zeg: da’s heus niet onaardig. Het gangetje dat daar bij komt kijken begeeft zich zo rond de 70 km in het uur.

Het zal ongetwijfeld tussen mijn oren zitten, maar ik heb zowaar het gevoel dat Spätzi steeds mooier loopt naarmate ze meer ervaring in heur beentjes heeft. Zo is in mijn geheugen destijds Sidney vanaf 20k km op haar mooist gaan lopen. Alleen lustte Sid dan per kilometer net een paar slokjes meer fossiel vocht dan Spätzi die waarschijnlijk nog niet eens echt goed ingelopen is (eerste jaren kreeg Sidney enkel BP Ultimate of Shell V-Power te drinken, later “gewoon” 95, met 98 liep ze wel een paar kilometeRTjes verder per liter dan met het gewone sap, maar nog altijd minder ver dan Spätzi op het gewone sap loopt...)
 
Ben ik dus in goed gezelschap!

Dan nog ff over de bloemetjes en de bijtjes en fossiele brandstof. Vandaag in goed gezelschap een fraai tochtje door ons mooie landje gereden. Langs leuke kronkeldijkjes die niet eens vergeven waren van de fietsen.
Huizen die onder het kanaaldijkje staan waarvan het plafond van begane grond zich onder het waterniveau van betreffend kanaaltje bevindt. Dat vinden wij van de Utrechtse Heuvelrug niet raar, dat vinden wij bijzonder.

Enfin, mijn Euro 5 RT mag mij van hints voorzien wanneer het milieu uitstoot technisch gezien wenselijk is om op te schakelen. En dat advies volg ik in de regel wel. Nou vindt ik bij rustig dijkjes tokkelen die hint van Spätzi om bij iets meer dan 60 al naar de 6 te gaan wat overdreven. Maar op zo’n dag als vandaag dacht ik “Waarom ook een keer niet”.
Zo kon het gebeuren dat ik kon constateren dat Spätzi heel soepeltjes en smeuïg door tokkelt in de 6 met maar een frutseltje meer dan 2.000 toeRTjes. Ff de cruise control er op gezet en naar de CeeOo2 voetafdruk gekeken: 3.5 liters per 100 km. Ik zeg: da’s heus niet onaardig. Het gangetje dat daar bij komt kijken begeeft zich zo rond de 70 km in het uur.

Het zal ongetwijfeld tussen mijn oren zitten, maar ik heb zowaar het gevoel dat Spätzi steeds mooier loopt naarmate ze meer ervaring in heur beentjes heeft. Zo is in mijn geheugen destijds Sidney vanaf 20k km op haar mooist gaan lopen. Alleen lustte Sid dan per kilometer net een paar slokjes meer fossiel vocht dan Spätzi die waarschijnlijk nog niet eens echt goed ingelopen is (eerste jaren kreeg Sidney enkel BP Ultimate of Shell V-Power te drinken, later “gewoon” 95, met 98 liep ze wel een paar kilometeRTjes verder per liter dan met het gewone sap, maar nog altijd minder ver dan Spätzi op het gewone sap loopt...)
Alles hangt samen, doe ook maar eens zoiets op hogere snelheid en merk het extreme verschil aan verbruik bij zeg maar 80 km/u of 130 km/u (of 100 en 120).
 
Ik werp NOOIT een schoen, pantoffel, sneaker, badslipper, of zelfs maar een motorlaars over een zijkoffeRT..., never.

In mijn geval : rechterbeen laat ik gewoon over het voorste deel van het zadel glijden, terwijl de persoonlijke balans in het linkerbeen wordt gezocht (en ook eigenlijk altijd ook wel wordt gevonden... :+ )

Resultaat na 4 RT's : nog nooit 1 streep op een koffer gehad, en daarom ook geen geklooi met huishoud-keuken-kastjes-folie... :N


Het afstappen trouwens op dezelfde manier. En altijd behoedzaam.

Ik stap krek op dezelfde manier OP als jij maar gek genoeg heb ik de natuurlijke neiging mijn rechterbeen achterlangs te zwaaien bij het afstappen. Nooit bedacht dat dit voorlangs ook moet kunnen. Die afstap techniek ga ik eens oefenen! Thx voor de tip!
 
Alles hangt samen, doe ook maar eens zoiets op hogere snelheid en merk het extreme verschil aan verbruik bij zeg maar 80 km/u of 130 km/u (of 100 en 120).

De aanstroom weerstand die de motor ondervindt is kwadratisch evenredig aan de snelheid. Die moet door het motorblok worden overwonnen en dat zal meer sap vragen. Zo is er nog een voordeel aan het niet meesjouwen van de zijkoffers: minder aangeblazen oppervlak, dus minder verbruik.

Wat mij opviel gister is dat het Shift Cam gebeuren twee kanten opwerkt. De kant waar ik me vooral op focuste was de toename in koppel en vermogen kant door het nokkenas schuif truukje. Maar de andere kant mag er natuurlijk ook zijn, de fiets gedraagt zich gemoedelijker bij lagere toeren dan de niet Shift Cam LC voorganger. En bij lagere toeren gaat er minder vaak een vonkje af, ergo er wordt per tijdseenheid minder geconsumeerd door de fiets.

Is ook geen rocket science want het Euro 5 certificaat heeft BMW natuurlijk niet zomaar op de 1250 mogen plakken. Daar toe moest er wel wat gedemonstreerd worden aan verlaagd verbruik/uitstoot.
 
De aanstroom weerstand die de motor ondervindt is kwadratisch evenredig aan de snelheid. Die moet door het motorblok worden overwonnen en dat zal meer sap vragen. Zo is er nog een voordeel aan het niet meesjouwen van de zijkoffers: minder aangeblazen oppervlak, dus minder verbruik.

Wat mij opviel gister is dat het Shift Cam gebeuren twee kanten opwerkt. De kant waar ik me vooral op focuste was de toename in koppel en vermogen kant door het nokkenas schuif truukje. Maar de andere kant mag er natuurlijk ook zijn, de fiets gedraagt zich gemoedelijker bij lagere toeren dan de niet Shift Cam LC voorganger. En bij lagere toeren gaat er minder vaak een vonkje af, ergo er wordt per tijdseenheid minder geconsumeerd door de fiets.

Is ook geen rocket science want het Euro 5 certificaat heeft BMW natuurlijk niet zomaar op de 1250 mogen plakken. Daar toe moest er wel wat gedemonstreerd worden aan verlaagd verbruik/uitstoot.
Is Euro 5 al er in gestempeld?
De LC is Euro 4, de DOHC Euro 3.
Ik begrijp niet hoe de R Nine T serie zich kan handhaven met die vreselijk smerige Euro 3 motor :+
 
De RnineT heeft een Euro4 keuring. Vraag me niet hoe het kan..., profiteer ervan, zolang het nog mag. ;)
Inderdaad de BMW Motorrad website vermeld Euro 4 voor de R Nine T, mijn blijkbaar achterhaalde informatie kwam uit de brochure van de R1200RT-DOHC anno 2010.

1567352588315.png


Mij nederige excuses voor het in kwaad daglicht stellen van alles R Nine T en overige DOHC rijd(st)ers.
We zijn met ons allen groen bezig :t
 
Wat voor merk/type koeljas is dat?
Ben voor volgend jaar (of komt er misschien n'og een hittegolf dit jaar? ) ook wel geinteresseerd.

Ik was afgelopen winter, nog op m'n F800ST, aan het kijken voor een verwarmde jas.
Niet gekocht, want ook pas aan eind van de kou aan gedacht.
Maar zou dat voor op de R1200RT nuttig zijn?
537E6B0E-A039-4D8E-BF3A-C9D39D7E0F61.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan