BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Garage heeft wel ervaring met BMW's en vertrouw ook wel op hun kunde eigenlijk. Ik heb er 6 maanden garantie op, het vervangen van de bobines viel hier dan ook onder.

Het aanbod om een van jullie ervaringsdeskundigen eens te laten rijden stel ik zeker op prijs. Ik woon in de gemeente Moerdijk, Noord-Brabant.
 
Ja, dat wilde ik ook voorstellen: ga eens langs een dealer of specialist. Of laat één van ons eens op jouw RT rijden, om te kijken of wat jij merkt normaal is of niet. Welke regio woon je?
Ter aanvuling: een 2006 R1200RT is er wel eentje van de eerste generatie, die gierende remservo is volgens mij kort na 2006 verleden tijd met ABS IV.
Het bokkige gedrag herken ik ook zeker niet ondanks niet te veel tijdelijke rij ervaring op een oer R1200RT (wel R1150RT-Twinspark en R1200RT-DOHC).
De BMW boxer met groot koppel staat juist bekend om gemoedelijk gedrag vanaf een laag toerental, boven 2000 rpm moet dat zeker soepel rijden (weg sprinten vanaf 2000 rpm zal iets minder soepel gaan).
 
Ter aanvuling: een 2006 R1200RT is er wel eentje van de eerste generatie, die gierende remservo is volgens mij kort na 2006 verleden tijd met ABS IV.
Het bokkige gedrag herken ik ook zeker niet ondanks niet te veel tijdelijke rij ervaring op een oer R1200RT (wel R1150RT-Twinspark en R1200RT-DOHC).
De BMW boxer met groot koppel staat juist bekend om gemoedelijk gedrag vanaf een laag toerental, boven 2000 rpm moet dat zeker soepel rijden (weg sprinten vanaf 2000 rpm zal iets minder soepel gaan).

Jazeker, die heb ik ook :Y (uit 2005 komt de mijne). Vind m ook niet bokkig rijden, maar het is zeker heel anders dan een 4-in-lijn. Een nieuwere boxer is ook al een stuk vloeiender.


Garage heeft wel ervaring met BMW's en vertrouw ook wel op hun kunde eigenlijk. Ik heb er 6 maanden garantie op, het vervangen van de bobines viel hier dan ook onder.

Het aanbod om een van jullie ervaringsdeskundigen eens te laten rijden stel ik zeker op prijs. Ik woon in de gemeente Moerdijk, Noord-Brabant.

Dan zou ik sowieso bij hun blijven klagen tot het opgelost is. Ter vergelijk mag je wel eens op de mijne rijden, mocht je eens in de buurt (Bergambacht) zijn. Rijd ik op de jouwe, kunnen we vergelijken.
 
Laatst bewerkt:
Garage heeft wel ervaring met BMW's en vertrouw ook wel op hun kunde eigenlijk. Ik heb er 6 maanden garantie op, het vervangen van de bobines viel hier dan ook onder.

Het aanbod om een van jullie ervaringsdeskundigen eens te laten rijden stel ik zeker op prijs. Ik woon in de gemeente Moerdijk, Noord-Brabant.
Ik hik wat aan tegen "wel ervaring met BMW's" ze zien waarschijnlijk niet zo veel boxers voorbij komen als een dealer en hebben waarschijnlijk ook minder weet van de nukkigheden.
6 maanden garantie zegt niet alles, wat als je RT na 6 maanden nog niet goed rijdt?
Als de rij en onderhoudshistorie van de motor niet bekend is (je hebt er volgens mij geen onderhoudsboekje bij als ik het goed herinner), kan er natuurlijk met die leeftijd best wel wat aan mankeren.
Instructie boekje kun je hier downloaden.
 
Ik heb het oer R1200 blok mogen ervaren op de R1200ST van Karin. Een zeldzaam soepel blok was dat. Wel onderhouden door MSA te Ede. Dat zijn gasten met boxer Finger Spitzen Gefühl en schier eindeloos geduld met een schappelijke prijslijst. Het is voor jou wel een eindje uit de richting, dat wel. Maar als zij het niet kunnen fixen (lijkt me op voorhand onwaarschijnlijk), dan wordt het helaas niets met de motor en zou ik hem inleveren bij de zaak waar je hem gekocht hebt.
 
Ik zal me hier ook eens voorstellen, met m'n R1200RT uit 2006. Onlangs aangeschaft (eind sept. dit jaar) en helaas niet veel positiefs te melden.

Ik rij nu iets meer dan 5 jaar motor en vond het tijd voor een overstap van mijn Suzuki GSX650F naar iets wat meer bij mijn lengte (1.93) en gebruik zou passen. Verschillende proefritjes verder uitgekomen op de RT vanwege de fijne zit, wendbaarheid en ook wel fraaie uiterlijk. De proefrit zelf overtuigde ook wel, de twee cilinder liet zich duidelijk anders rijden dan de 4 in lijn die ik gewend was. Maar daar zou ik wel aan wennen, dacht ik...

Ondertussen twijfel ik alsmaar meer. Ik weet ook niet of het nu aan mij ligt, of aan de motor. Ik had al aangehaakt op dit topic R1200RTlage toerental bokken en ondertussen is hij ook al even terug geweest naar de garage vanwege slechte loop van het blok. Daarbij zijn de twee bobines vervangen en is hij nog eens nagesynchroniseerd. Net twee daagjes terug, mijn bevindingen zijn dat het blok inderdaad ook wel netter loopt. Vooral goed te merken met ingetrokken rem voor 't stoplicht - gezien de remservo een extra belasting op de motor legt vallen enige strubbelingen hiermee extra op.

Maar vanochtend tijdens het filerijden over de snelweg merk ik alsnog een continu wisselende belasting van de aandrijving - ook bij vastgehouden gasstand.

Ik probeer 'm altijd boven de 2000 toeren te laten draaien, daaronder herken ik wel dat bokkerige. Dan wil 'ie gewoon niet zo graag. Maar het bruikbare gebied hierboven (2000-4000 toeren) is naar mijn idee ook niet lekker te doseren, ik hou er een continu aan/uit gevoel in de aandrijving op na - iets wat ik bovendien ook hoor; zoals je kunt horen dat je opschakelt zo is 't ook (in mindere mate) met dat wat ik beschrijf.

Als je ff lekker weg kunt trekken pakt 'ie ook wel gewoon lekker op - het problematische zit 'm voor mij in de situaties waar wat subtiliteit nodig is.

Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?

Het klinkt voor mij ook bekend.
Na een lange rit over de snelweg, wil hij zelfs nog wel eens afslaan. B|
Kan zelf de vinger nog niet op de wond leggen en dit jaar ook geen tijd/zin gehad om e.e.a. grondig beet te pakken.
Toch heb ik bemerkt dat de soort brandstof erg belangrijk is: (Shell en Esso gaven het beste resultaat met E5 euro 95, ook bij de express pompen)
Ook heb ik gemerkt dat de brandstof in Duitsland aanmerkelijk beter is. (E5 Euro 95)
Firezone, Fieten, Tinq etc. zorgen voor toename van slechte motorloop.

Voor na 1 oktober 2019 heb ik besloten om de RT alleen nog maar met RON98 te verwennen; E10 komt er niet in. (ook niet in mw.Ootje's VT500c)


Toch heb ik mijn denkhoed opgezet en een aantal oplossingen bedacht; opgenoemd van goedkoop naar duur.

- luchtfilter reinigen: ik heb een K&N filter, welke in eerste instantie verbeterde motorloop genereerde.
- Motorreiniger/injectorreiniger toevoegen aan de brandstof. In de automotive vaak de eerste stap om dit soort klachten op te lossen)
- 4 st. nieuwe iridium bougies: volgens diverse experts gaan die max 20k mee.
- kleppen stellen (is meer als 40 k. geleden)
 
Het klinkt voor mij ook bekend.
Na een lange rit over de snelweg, wil hij zelfs nog wel eens afslaan. B|
Kan zelf de vinger nog niet op de wond leggen en dit jaar ook geen tijd/zin gehad om e.e.a. grondig beet te pakken.
Toch heb ik bemerkt dat de soort brandstof erg belangrijk is: (Shell en Esso gaven het beste resultaat met E5 euro 95, ook bij de express pompen)
Ook heb ik gemerkt dat de brandstof in Duitsland aanmerkelijk beter is. (E5 Euro 95)
Firezone, Fieten, Tinq etc. zorgen voor toename van slechte motorloop.

Voor na 1 oktober 2019 heb ik besloten om de RT alleen nog maar met RON98 te verwennen; E10 komt er niet in. (ook niet in mw.Ootje's VT500c)


Toch heb ik mijn denkhoed opgezet en een aantal oplossingen bedacht; opgenoemd van goedkoop naar duur.

- luchtfilter reinigen: ik heb een K&N filter, welke in eerste instantie verbeterde motorloop genereerde.
- Motorreiniger/injectorreiniger toevoegen aan de brandstof. In de automotive vaak de eerste stap om dit soort klachten op te lossen)
- 4 st. nieuwe iridium bougies: volgens diverse experts gaan die max 20k mee.
- kleppen stellen (is meer als 40 k. geleden)

Injectorreiniger is goedkoop, dus die sowieso doen. Kleppen controleren kost zoveel niet en moet geloof ik wel vaker dan iedere 40k. Pakkingen van de cilinders zijn duurder dan de arbeid, bij BMW dealer. Bougies kan je eruit halen en controleren (electrodeafstand, vervuiling), vervangen indien twijfel. Luchtfilter is hoelang geleden geplaatst?

MIjn RT krijgt alleen maar E10/ron95, en loopt daar prima op. Lijkt me dus niet dat brandstof je issue is.

---

@rolandkamp , je zou ook eens een filmpje kunnen maken. Vooral als de stationairloop flink wordt beinvloed door de rem is dat wel opmerkelijk. Ik heb het met mijn RT (2005) ook geprobeerd, nauwelijks verschil te bemerken of ik de rem inknijp. Als ik m vól inknijp bij stationair is er slechts een kleine en kortstondige dip in toerental.
 
Het gebeurt niet héél vaak, vanochtend wel weer: contact aan, start knop in...1 hik, LCD display even uit, zonder de start knop los te laten gaat starten daarna door en de motor slaat soepel aan, maar het display staat op de fabrieksinstellingen.
Alsof de accu even volle sluiting van start motor of zoiets ondervonden heeft, kan het dan zijn dat de cylinders net ongelukkig staan om de boel aan te zwengelen en de startmotor even niet op gang komt?
Vanochtend weer hik-start.
Snelle accu controle liet met aan zekerheid grenzende waarschijnlijk geloven dat de interne weerstand te hoog is (met starten dipte de spanning wel erg diep), dus rap een nieuwe accu er in.
 
Mijn k1200gt 2007 MOET 98ron krijgen , en die slaat ook regelmatig af , geen patroon op te plakken , soms na 200 m en soms na 200 km , altijd bij gas lossen en koppelingshendel intrekken , dan doet hij dat enkele keren en is het weer gedaan tot de volgende keer !!
De r1200rt lc heb ik nog maar 1x getankt en zelf die krijgt 98/95 E5
 
Vanochtend weer hik-start.
Snelle accu controle liet met aan zekerheid grenzende waarschijnlijk geloven dat de interne weerstand te hoog is (met starten dipte de spanning wel erg diep), dus rap een nieuwe accu er in.

Jouw LC is toch van 2017 ? Dan heeft de accu het niet lang volgehouden of zou het altijd buiten staan zo’n aanslag zijn op de levensduur ?
Wat ga je er nu inzetten ?
 
Jouw LC is toch van 2017 ? Dan heeft de accu het niet lang volgehouden of zou het altijd buiten staan zo’n aanslag zijn op de levensduur ?
Wat ga je er nu inzetten ?
Ja, de LC heb ik in het vroege voorjaar van 2017 nieuw aangeschaft, kort daarna even heen en weer Noordkaap, eerste winter, in 2018 rondje Spanje-Frankrijk, tweede winter, dit jaar merendeels woon-werk km's omdat ik geen leaseauto meer heb, vorige maand de 30.000 km voorbij, recent wat nacht-vorst nachten. Het 4-seizoenen buitenleven en het aantal kilometers met bijhorend aantal starts zal wel een factor zijn.
Er zit weer een BMW AGM accu in, identiek aan wat er uit kwam.
De accu van de DOHC heeft het destijd met pijn en moeite 4 jaar uitgehouden, die hing in de koude maanden wel heel vaak aan de lader anders wilde die echt niet starten en ik heb me wel eens vergist en moest dan de motor eerst nog gauw even aan de lader hangen om er mee weg te kunnen.
De LC zal ik deze winter ook maar wat vaker en langduriger aan de lader hangen als 'ie even in winterslaap moet, hoewel ik hoop op veel km's.
 
Mijn k1200gt 2007 MOET 98ron krijgen , en die slaat ook regelmatig af , geen patroon op te plakken , soms na 200 m en soms na 200 km , altijd bij gas lossen en koppelingshendel intrekken , dan doet hij dat enkele keren en is het weer gedaan tot de volgende keer !!
De r1200rt lc heb ik nog maar 1x getankt en zelf die krijgt 98/95 E5
Voor de oer R1200RT en R1200RT-DOHC schrijft BMW 98 voor, lagere octaan gehaltes geven "verminderde prestaties".
Mijn DOHC vond destijds alles minder dan bijvoorbeeld Shell V-Power 98 niet leuk en liet dat ook duidelijk blijken met onregelmatig lopen en zoals een aantal al schreven gewoon gas dicht = afslaan.
Voor de R1200RT-LC schijven ze E10 of 95 voor, ik heb er ondertussen van alles en nog wat in gehad (95, 98, 105, E10, E5) en merk nooit enig verschil, mijn vaste pomp geeft goedkope 95/E10 en dat vind de motor prima.
 
Hoewel ik alle info hier aandachtig doorneem en toevoeg aan m'n interne kennisbank moet ik nog wel even de kanttekening plaatsen dat ik in mijn RT enkel nog:

- Eur 95 V-Power
- Eur 98
- Octaan 102 - Duitsland

heb getankt. Waarbij die tankbeurt met 102 octaan van vrijwel leeg naar vol is getankt. Ik heb bij mijn motor ook zelf het vermoeden dat het niet eens het blok is wat niet lekker zou lopen - hoewel hij duidelijk minder loopt als 'ie te laag in de toeren getrokken wordt door bijv. de rem servo - maar de overbrenging van die loop naar de aandrijving op het achterwiel. Helaas ben ik niet echt technisch onderlegd, dan zou ik het vast beter kunnen omschrijven.

Ik heb ook al wel gelezen over speling op de cardan-as, maar bij controle van het achterwiel lijkt deze nergens heen gaan.
 
@rolandkamp , je zou ook eens een filmpje kunnen maken. Vooral als de stationairloop flink wordt beinvloed door de rem is dat wel opmerkelijk. Ik heb het met mijn RT (2005) ook geprobeerd, nauwelijks verschil te bemerken of ik de rem inknijp. Als ik m vól inknijp bij stationair is er slechts een kleine en kortstondige dip in toerental.

Deze zie ik nu pas, dat zal ik zeker even doen. Zal even op me moeten laten wachten, 't dagelijkse werk zit in de weg.
 
Hoewel ik alle info hier aandachtig doorneem en toevoeg aan m'n interne kennisbank moet ik nog wel even de kanttekening plaatsen dat ik in mijn RT enkel nog:

- Eur 95 V-Power
- Eur 98
- Octaan 102 - Duitsland

heb getankt. Waarbij die tankbeurt met 102 octaan van vrijwel leeg naar vol is getankt. Ik heb bij mijn motor ook zelf het vermoeden dat het niet eens het blok is wat niet lekker zou lopen - hoewel hij duidelijk minder loopt als 'ie te laag in de toeren getrokken wordt door bijv. de rem servo - maar de overbrenging van die loop naar de aandrijving op het achterwiel. Helaas ben ik niet echt technisch onderlegd, dan zou ik het vast beter kunnen omschrijven.

Ik heb ook al wel gelezen over speling op de cardan-as, maar bij controle van het achterwiel lijkt deze nergens heen gaan.
Tijdens het rijden mag de servo van de rem het toerental niet beinvloeden, het moet alleen een remfunctie veroorzaken.
Mijn R1150RT had die zelfde fluitende servo, het enige merkbare was het irritante gefluit als je langere tijd de rem inhoud (op een helling).

Ik heb nog eens opgelet, voor mijn LC is 2000 toeren ook niet heel comfortabel, onder in het toerengebied is rond 3000 wel het lekkerst als je met wisselende snelheid in een file rijdt.
Vanaf 2500 toeren kan net in z’n 6 en rond 80 km/u op de cruisecontrol, maar met lichte stijging moet je toch naar 5.

Het achterwiel moet je met de motor op de bok enigzins soepel met de hand kunnen verdraaien (rond zwiepen als een fietswiel zit er niet in), je hoort normaal gesproken ook wel wat geruis uit de haakse overbrenging.

Misschien als indicatie: na een rit, lang of kort, zal die haakse overbrenging hand warm worden, ik heb er bij geen enkele boxer ooit m’n handen aan gebrand.
 
Laatst bewerkt:
Gezien het mooie weer en een boottochtje in het vooruitzicht waren heb ik maar eens een dagje vrij genomen om alles op orde te kunnen stellen. Als eerste een filmpje van de invloed van de remservo op een stationair lopende motor:


Daarnaast was er niets bijzonder warm te voelen rondom de cardan, dit na 30-45 minuten rijden.

Een eerdere poging om dit filmpje te maken merkte ik op dat de verwarming van de achterzitting op standje 2 (max) stond. In combinatie met de rem vraagt dit dan nog wat meer van de motor en staat de hele motor dan ook licht te schudden. Toen ik daarna de verwarming wilde uitschakelen bleek het knopje compleet uit elkaar te liggen, dus uiteindelijk de bedrading afgekoppeld.

Daarmee had ik een goede reden om even langs de garage te gaan en dan direct een vergelijking te maken met de RT uit 2012 die er stond.

Een wereld van verschil is misschien niet de juiste verwoording - want inderdaad zoals was aangegeven is ook hier wel te merken dat er wat 'speling' zit tussen de aandrijving en het gas. Aangezien ik 5 jaar lang 4-cilinder met ketting heb gereden ben ik dat niet gewend, en is dat die andere wereld en die ik niet ga vinden bij een andere RT.

Maar tussen de twee RT's zit wel degelijk een heel groot verschil. Vanaf moment van wegrijden had ik al direct een gevoel van controle, deze machine doet wat ik wil. Koppeling voelt responsief - als 'ie te laag in de toeren lijkt te komen (wat op zichzelf al een stuk meer vergevingsgezind is dan op de 2006 versie) trek ik rustig een stukje van de koppeling in, beetje gas erbij en alles gaat als vanzelf. Bochten, rotondes, etc. - nergens heb ik het gevoel gehad dat ik de machine niet de baas zou zijn. Het was ook gewoon weer leuk om te rijden.

Als ik alle feiten, ideeën en opvattingen probeer te combineren kom ik uit op de volgende samenvatting:

- Ja, zo'n 1200 wil niet zo graag laag in de toeren - maar met een 2012 model ervaar ik daar ook geen problemen mee.
- Ja, zo'n cardan geeft je wat minder subtiliteit in de aandrijving - maar met een 2012 model ervaar ik dit veel minder als probleem.

Overigens viel me op dat de vering van het 2012 model significant stugger is. Eigenlijk het enige minpunt wat ik vond, samen met het minieme knopje voor de richtingaanwijzers.

Nu rest er nog de vraag wat m'n vervolgstap gaat zijn. Ik kan mijn 2006 model inruilen op het 2012 model, maar wel met een rappe afschrijving en een aardige som geld toeleggen. Aan de andere kant denk ik niet dat mijn huidige 2006 model veel beter zal gaan rijden voor mij - in ieder geval niet zonder een heel traject in te gaan van garage, aanpassingen, terugkomen, etc, etc, etc.

Vanavond eerst maar eens dat boottochtje naar Engeland, daarna weer eens verder pijnzen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan