BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

een vraagje , ik heb dus een r1200rt lc bj2015 met 125 pk , nu zie ik dat de 1250 ongeveer 136 pk zou hebben , hoe moeilijk kan het zijn om mijn 125 pk
om te zetten naar 136 pk ? is toch maar 11 pk .... :)
Dat zal wel lukken met andere nokkenassen en wat geknutsel aan de boordcomputer, maar daarmee kom je nóg verder af te staan van het opvallend sterke punt van de 1250's: het enorme koppel onderin. Na een haarspeldbocht zul je terug in z'n 1 moeten om de 1250's én de ongetunede 1200's enigszins bij te blijven.
 
een vraagje , ik heb dus een r1200rt lc bj2015 met 125 pk , nu zie ik dat de 1250 ongeveer 136 pk zou hebben , hoe moeilijk kan het zijn om mijn 125 pk
om te zetten naar 136 pk ? is toch maar 11 pk .... :)


Valt niks aan om te zetten. Blok van een 1250 is anders gebouwd dan dat van een 1200
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het enorm helpt als je ze veelal binnen houd en vooral uit de zon (UV).
Je ziet bij motoren van die leeftijd vaak dat matzwart geen zwart meer is, maar iets met een witte vleug en de ooit rode of oranje knopjes hebben hun uitbundigheid verloren.

Is ook een kwestie van poetsen (en eigenlijk meer nog detailen) van de motor.
Kocht mijn motor bij de dealer, en daar stond ie er "aardig" bij. Gewassen en wel, maar echt blinkend was het nou niet bepaald.
Thuis aan de gang gegaan, wassen met speciale washandschoen, klei-en voor gevorderden, vetvrij maken, in de wax zetten, velgen behandeld met Iron-X, afgespoeld en gewassen, vlekken behandeld met teer-remover/diesel/lampenolie, ontvet en in de wax gezet.
Kunststof (zwart) gewassen (ook de koffers), stukje onderop geprobeerd met plastic shine (mooie glans, geen vette look), cockpit ermee ingespoten en uitgewreven. De knoppenwinkel afgenomen, met plastic shine en roze werd rood, de Magura remmen in de plastic shine gepoetst, begonnen ook weer netjes te glanzen. Uiteindelijk na 2 uur stond er een bijna nieuwe motor waar ik regelmatig positief commentaar op kreeg (of de vraag hoe ik hem zo liet stralen)...

Het loont zeker de moeite.
 
Nog ff over die oliepeil weergave. Voor zo iets als olie peil functie zou ik verwachten dat mijn motor me waarschuwt als ie ontdekt dat die functie niet werkt, anders dan met alleen liggende streepjes als je toevallig de oliepeil functie voor hebt staan. Moet ik het boekje doorploegen om te zien of mijn BC me daarvoor waarschuwt of weet iemand het hier zo ff uit het hoofd?

@RoyalClub wat is jouw mening vanuit jouw technische achtergrond over het 1250 blok eigenlijk? Met name ben ik benieuwd of je denkt dat het blok met de extra bewegende onderdelen kwetsbaarder is dan het LC blok zonder verschuivende nokkenas.

Ik kreeg over mijn vers gepoetste RT zowaar ook een compliment in de motorstalling.

Anti Spat plastic er op geschroefd, gister door vies weer naar huis gereden:
23B43E48-3ECC-49B1-B10F-E8FF6CAEC7A3.jpeg

Mijn iPhone draait de foto, maar zo is ook wel te zien dat het een stuk minder vies is dan voordat ik dat anti spat spul er op had geschroefd. Op de DOHC had ik ook zo’n plastic lappie (met dank aan broeder AbteH), was ook op die motor zeer functioneel.
 
Ik werp me wel op als duurtester. Gezien de stikstof toestand verwacht ik vlak na de plaatsing vd “100” bordjes massaal traject controle, waarmee de nokkenas van mijn 1250 nauwelijks nog wisselt, behalve dan bij het frivool optrekken naar 100 als er ruim baan is....
 
Nog ff over die oliepeil weergave. Voor zo iets als olie peil functie zou ik verwachten dat mijn motor me waarschuwt als ie ontdekt dat die functie niet werkt, anders dan met alleen liggende streepjes als je toevallig de oliepeil functie voor hebt staan. Moet ik het boekje doorploegen om te zien of mijn BC me daarvoor waarschuwt of weet iemand het hier zo ff uit het hoofd?
Hoe reageert de 1250 oilie peiling?
Ik heb het gisteren nog eens geprobeerd: er is geen verkeerslicht lang genoeg op rood om de OK in beeld te krijgen, alleen - - -
Het peil glas in mijn vriend, maar ondertussen weet ik dat de LC net als onze auto geen merkbaar olieverbruik heeft.
Aangezien de oilie peil functie met een vlotterschakelaar werk, die een contactje open of sluit, is er eigenlijk geen verdere controle op de functie mogelijk.
 
Hoe reageert de 1250 oilie peiling?
Ik heb het gisteren nog eens geprobeerd: er is geen verkeerslicht lang genoeg op rood om de OK in beeld te krijgen, alleen - - -
Het peil glas in mijn vriend, maar ondertussen weet ik dat de LC net als onze auto geen merkbaar olieverbruik heeft.
Aangezien de oilie peil functie met een vlotterschakelaar werk, die een contactje open of sluit, is er eigenlijk geen verdere controle op de functie mogelijk.

Net als bij jou, alleen liggende streepjes. De controle die zou kunnen is of er wel spanning op de draad tot en met vlotter schakelaartje zit. De reden waarom ik liggende streepjes zie zou kunnen zitten in het feit dat ik de rem bedient heb. Die noemde jij als 1 vd voorwaarden voor een “OK”: rem niet bediend. Aangezien de motor ook warm moet zijn denk ik dat je wellicht wat kan zien als je bij aankomst bestemming de motor af en weer aanzet. Hoewel dan wellicht een tijdslimiet in de weg zou kunnen zitten. In dat geval lijkt de oliepeil functie niet zo bijzonder praktisch uitgevoerd. Ongetwijfeld met heel goede redenen.
 
Net als bij jou, alleen liggende streepjes. De controle die zou kunnen is of er wel spanning op de draad tot en met vlotter schakelaartje zit. De reden waarom ik liggende streepjes zie zou kunnen zitten in het feit dat ik de rem bedient heb. Die noemde jij als 1 vd voorwaarden voor een “OK”: rem niet bediend. Aangezien de motor ook warm moet zijn denk ik dat je wellicht wat kan zien als je bij aankomst bestemming de motor af en weer aanzet. Hoewel dan wellicht een tijdslimiet in de weg zou kunnen zitten. In dat geval lijkt de oliepeil functie niet zo bijzonder praktisch uitgevoerd. Ongetwijfeld met heel goede redenen.
We bijzonder dat de R1250RT blijkbaar net zo'n "goeie" olie peil functie geeft als de R1200RT-LC.
Ach, het is eigenlijk wel zo'n typisch overbodige functie, voor de hep, het scheelt door de knieëen gaan en dat kijkglas opzoeken.

Dit komt uit het R1250RT boekje:

1573896477585.png


En voor de R1200RT-LC:

1573896570155.png

Bij de R1200RT-LC wordt "Geen rem bedienen" niet genoemd.
Misschien is de buitentemperatuur te laag en wacht de boordcomputer langer op het terug lopen van de olie in het carter.
 
Laatst bewerkt:
… en dan komt het volgende: de prijs van een vervangende machine ligt tussen de 300 en 500 euro. Aangezien het gezinsinkomen op het moment nihil is, zou dat een flinke aanslag zijn op onze reserves.
Tevens ziet mw. Ootje de ruimte op het aanrecht flink toenemen en als hoofd der financiën vindt ze zo'n investering niet echt nodig. -O-

Al met al sta ik dus 2-0 achter. :/

Maar goed: ik beraad me op verdere stappen. :)
Snif.
Tip:
1121704.jpg

Slechts een paar euro...… en Mw. Ootje ook blij, want deze kan ergens tussen de pannen ofzo wordt opgehokt….
Ga er wel vanuit dat een potje of thermoskannetje al tot jullie 'uitzet' behoord anders komt er nog een paar euro bij...

:+
 
Laatst bewerkt:
Bij mij is die 10 seconden standaard enkele minuten. Daarna krijg ik de melding laag oliepeil en bij controle in het peilglas blijkt get niveau op 3/4 tussen min en max te zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan