BMW R80 cafestijl

Thanx!




Maar ik zit dus nog wel met de olietemperatuur. Ik weet dat de 100 een oliekoeler heeft, de mijne niet. Hoe hard heeft een 100 die oliekoeler nodig?

de oliekoeler zat oorspronkelijk alleen op de RS.
later heeft de GS er ook een gekregen.
de 90S en de RT hadden het kennelijk niet nodig.
volgens mij is het een gimmic.
het is ook niet voor niets dat je aftermarket olietermostaten kan kopen, ze worden niet warm genoeg
 
Opzich een geruststelling, maar dat verklaart dan weer niet het veranderen van het geluid na ene lange tijd stationair in de wat hogere temperaturen van zaterdag. Het klonk allemaal wat 'minder gesmeerd/mechanischer'
 
rijden002bxu6.jpg


Mooi apparaat ik ben zelf met een guzzi bezig maar zo'n BMW is ook wel stoer.

Ik vind het kontje te klein bij de rest van de motor. Die moet in verhouding zijn met de tank. Mijn smaak natuurlijk hoeft niet de jouwe te zijn..
 
[quote]MIOB schreef op 07 mei 2008 @ 15:58:
Opzich een geruststelling, maar dat verklaart dan weer niet het veranderen van het geluid na ene lange tijd stationair in de wat hogere temperaturen van zaterdag. Het klonk allemaal wat 'minder gesmeerd/mechanischer'~[/quote]



Vergeet niet dat een BMW nu niet echt een mechanisch stille motor is. Stoterstangen en een vrij ruime klepspeling zorgen er voor dat je de klepbediening altijd goed kan horen. Vooral bij de oudere modellen die nog waren uitgerust met tuimelaars met glijlagers was het vaak zo dat, als je je kleppen had gesteld en je ging een blokkie om, je blok weer klonk als de spreekwoordelijke bak met grind. Maar,.......stel je gerust, zolang het gaat om gewone mechanische geluiden en niet om geschraap of zwaar geklop en gebonk van onder uit de machinekamer, hoef je je niet druk te maken. Ik liep in het begin ook steeds te zoeken waar al die geluiden vandaan kwamen.


:] "Opa"Jan :]
 
Ik heb hem meteen afgezte ipv verder te luisteren, maar ik heb ooit 1 seconde een toch al verrot toyotablok zonder olie laten lopen. Het klonk niet hetzelfde, maar wel ietsiepietse zoals dat. Maar ik weet niet 100% zeker of dat geluid wel van mijn motor kwam. (ik stodn in een stoet A, T en andere ouwe Fordjes).


Ovberigens klinkt ie bij normale temperaturen echt onwijs lekker stationair. Echt een mooi geluid.

@ Guzzicali: Guzzi's zijn mooi. Ik was eigenlijk van plan voor een Guzzi te gaan, maar bij een testrit op een Le Mans werd er ook een R 100 voor mij neergezet (ongevraagd, toch geprobeerd) en om eerlijk te zijn beviel die gewoon beter. Dus toen maar verder gekeken naar BMW's. Kontje vind ik qua maat juist perfect. Ik wil de motor zo minimalistisch mogelijk. Gelukkig maar dat smaken verschillen.
 
[

Overigens klinkt ie bij normale temperaturen echt onwijs lekker stationair. Echt een mooi geluid.




Ik weet het, m'n 60/6 kon ik op 500 toeren afstellen. Dan stond je bij een verkeerslicht en voelde je dat blok gewoon heel rustig heen en weer gaan. Fantastisch man!!
 
Nog een vraagje wat ik steeds vergeet:

Bovenop de tank aan de voorkant zit een ontluchtingsbuisje. Elke keer als ik rem komt daar wat benzine uit. Ik neem dat er een slangetje op moet, maar is het doorgaans de bedoeling dat het vandaaruit direct op straat wordt geloost?
 
daar moet geen benzine uitkomen, hoogstens beetje dampen.
het is de bedoeling dat er via dat gat lucht in de tank gaat (vandaar ontluchting)

denk dat daar iets van een membraantje tussen moet zitten zodat het gas/vloeistof maar 1 kant op kan. (richting tank dus)

zonde ook om benzine zomaar op straat te gooien :)
 
Klopt tussen de tank en het slangetje hoort een soort van terugslagklepje.
Lucht kan zo ontsnappen maar als de druk van vloeistof erop komt te staan, bv als je remt, slaat het klepje dicht.

Maar mooie beemer wordt het :9~

Greetz Mark
 
Het leek me al vreemd dat de benzine naar een reservoirtje of gewoon naar de straat zou moeten... Thanx, heb ik weer wat te zoeken :)
Zometeen even mijn enorme bagageruinte in de kont afmaken :+ Uitlaatje wat netter maken en nog lekker in het zonnetje eea wat afwerken.
 
de tuimelaars hebben wat speling in de lengte van de assen.
die hoor je dus constant heen en weer slaan.
je kan die speling er wel voor een groot deel uitslaan.
je kan het ook lekker zo laten.
dit in combinatie met luchtkoeling geeft een mechanische kakofonie.
hoort er gewoon bij.
 
@ Guzzicali: Guzzi's zijn mooi. Ik was eigenlijk van plan voor een Guzzi te gaan, maar bij een testrit op een Le Mans werd er ook een R 100 voor mij neergezet (ongevraagd, toch geprobeerd) en om eerlijk te zijn beviel die gewoon beter. Dus toen maar verder gekeken naar BMW's. Kontje vind ik qua maat juist perfect. Ik wil de motor zo minimalistisch mogelijk. Gelukkig maar dat smaken verschillen.

Hallo Miob,

Wat beviel er beter aan de bmw. Ik ben nieuwsgierig na wat jou betreft de verschillen zijn die de doorslag gaven.
 
Laatst bewerkt:
Tikkie flauw ;)


Maar eigenlijk alles wel, ik voelde me er gewoon veel beter op.Gevoel is wat lastig te omschrijven. Iik vond het vermogen lekkerder, stuurde ook beter (maar de Guzzi had een stuurdemper, heb ik een bloedhekel aan). Voelde sportiever. ik vind Guzziblokken mooier, maar ik wist gewoon binnnen 200m dat de BMW veel beter bij me past, ondanks het imago wat eraan kleeft.

Darnaast hou ik van optrekken vanuit laag in de toeren en daar schijnen Guzzi's niet goed tegen te kunnen.
 
Nou, daar zeg je me wel wat. Ik kwma bij van die wegversmallingen d,mx een klein stukje stoep met zo'n refelecterende paal erop. Ik had ook een tegenligger, maar dat past toch makkelijk.



Op mijn vorige motor ja, ik ramde bijna de rechter cylinder tegen de stoeprand :X
 
Zo, was me het weerthje wel dit weekend :)

De CX caferacer heb ik laatst voorzien van een nieuwe dynamo, nieuwe waterpomp, nieuwe remmen + leidingen, nieuwe bandjes (zot/ snelmotoren heeft zaterdag de twee bandjes tussen de drukte door erom gelegd,m waarvoor onze zeer grote dank!! :} super!) en dus ook een nieuwe spanningsregelaar. Gisteren en vandaag de eerste echte testrit gemaakt met al die onderdelen. Kon ik mooi kijken of de BMW er echt zo goed bij past als ik had gehoopt. Enige probleempje over al die kilometers van dit weekend was een licht hangede gaskabel bij de CX en een stinkende BMW vanwege de nieuwe uitlaattape.

moederdag148bs0.jpg


moederdag140uo8.jpg




Heerlijk gereden zo. Ik vind alleen dat de BMW wel erg veel mechanisch geluid maakt en dna niet het blok, maatr volgens mij de cardanas (of de versnellingsbak).Is dat normaal? Ik moet eens gaan uitzoeken hoe ik de vershillende olieniveaus controleer. Van de cardanklok en het blok weet ik het en die wraen perfect op peil, van de versnellingsbak denk ik het te weten, maar daar heb ik niet het juiste gereedschap voor en van de cardan weet ik het niet. De Honda heeft daar vetnippels zitten, maar ik zag bij de BMW iets zitten wat op een bijvulgat lijkt.



Ook een restpartijtje bruin leer gevonden voor het zadel, met wat mazzel is dat eind deze week ook klaar.
 
van de versnellingsbak denk ik het te weten, maar daar heb ik niet het juiste gereedschap voor en van de cardan weet ik het niet.

Voor beide geldt: vulplug lostrekken, peil moet net onder schroefdraad staan. Vulplug bak zit aan de zijkant, daar heb je alleen een sleutel 18 (volgens mij) voor nodig. Cardan zit aan de achterzijde, krijg je met een dikke imbussleutel open.
 
Voor beide geldt: vulplug lostrekken, peil moet net onder schroefdraad staan. Vulplug bak zit aan de zijkant, daar heb je alleen een sleutel 18 (volgens mij) voor nodig. Cardan zit aan de achterzijde, krijg je met een dikke imbussleutel open.

de versnellingsbak is met dezelfde grote imbus.
via een slangetje vullen tot de onderkant van het vulgat iets van 750/800cc
de kardanklok ook tot onderkant schroefdraad.
de kardantunnel tot net boven de schuifmof.
is lastig te peilen maar met een lucifer of zo lukt het wel, is ook geen rocket science
 
Thanx.

Cardanklok had ik al gedaan, die is netjes op peil. Als de versnellingsbak ook met imbus gaat hoop ik maar dta ik die nog los krijg, die is wat beschadigd.
 
He Guzzicali. Het rijdt ook nog eens heel goed ;).

Ik vind de onderste tank niet mooi. Als je even googled op rocket caferacerparts kan je zien dta ze in nederland ook te krijgen zijn, die aluminium tankjes die je ook in je post hebt staan. Ik ben alleen student en ik heb deze maand veldwerk (kost even 500,- èn ik kna mijn bijbaantje niet doen), dus dat zit er niet in.


Inmiddels zadeltje binnen, nog niet echt een mooie foto van. Zitcomfort is wel enorm verbeterd.


moederdag154no1.jpg


het is me ook gelukt om de versnellingsbak open te krijgen (kostte wel veel moeite). Olieniveau was wat te laag en de olie is duidelijk heel oud (en er zit vocht bij). Die ga ik nog snel even vervangen dus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan