BMW R80 cafestijl

Als je dingen low budget doet zoals jij dan moet je kijken waar je tegen aan loopt het is toch een erg mooie cafe racer geworden. De linkjes waren ter indicatie.

Nog over die tank ik vind mooi dat die zo diep en massief is met een mooi bmw logo en van boven gezien slank.
 
kijk even of het gaatje door het boutje van je massakabel nog open is.
rechtsboven op de versnellingsbak, waar je kilometerkabel vast zit.
als dit gaatje verstopt zit kan je versnellingsbak zijn water niet verdampen.
 
@Guzzi: Thanx. Ik kan me voorstellen dat je die onderste tank mooi vind. Ik denk alleen niet dta ie echt makkelijk te maken is, de maker heeft er een profiel ingezet ana de zijkant, daar hbe je toch echt speciale aparatuur voor nodig.
Maar ik ben zelf heel tevreden over het uiterlijk van mijn fiets :)

@ Halflive: bedankt voor de tip, ik ga erbnaar kijken. Gewoon willekeurige W90 olie erin kieperen volstaat?
 
ik heb er nooit anders als gewone 80w90 ingekieperd.
ik heb ook wel eens van mensen gehoord die er gewone 15w50 ingooiden, dat kan bij een japanner ook, waarom niet.
 
Dat het gedaan wordt wil nog niet zeggen dat het raadzaam is. Ik ga er van uit dat ze bij BMW toch niet helemaal zot zijn en dat ze best wel een reden zullen hebben om 80/90 voor te schrijven?
 
ik heb er nooit anders als gewone 80w90 ingekieperd.
ik heb ook wel eens van mensen gehoord die er gewone 15w50 ingooiden, dat kan bij een japanner ook, waarom niet.

Probeer t eens zou ik zeggen, bij mij was t goed merkbaar niet met halfwarm blok maar als die bak echt heet is en het schakelen rauw gaat.

Gewone 15w50 ? BMW schrijft hypoid olie voor, niet voor niets lijkt me.
 
ik kan me ook niet voorstellen waarom je er niet gewoon hypoid in zou gooien.
ik denk niet dat het kwaad kan maar de noodzaak ontgaat me gewoon.
in japanse fietsen wordt de olie ook gekraakt door de versnellingsbak.
je zal de vervangingsinterval dus moeten verkorten tot 5000km of zo.
ik zou het hoogstens doen als je in een of ander wakkiewakkieland je bak open hebt gehad en naar huis wil.
 
OK, dan is het meer een gevalletje "Nood breekt wet", te dunne olie is dan nog altijd beter als geen olie maar ik zou er toch zeker geen gewoonte van maken.
 
de enige hypoide vertanding in de versnellingsbak is het wormwieltje van de kilometerteller.
_O- _O- _O- _O- _O-

het wiki stukje geeft wel aan dat het olie is die tegen enorme drukken kan, dat is in een versnellingsbak toch wel prettig.
 
kortom, die gaat er wat mij betreft in. Merci, bedankt voor de adviezen.
 
Schop!


Enkele honderdern kilometers verder, veldwerk zit er zo goed als op, dus ik kan binnenkort weer gaan sleutelen. Paar dingen waar ik niet happy mee ben zijn oa de gasrespons en het koud lopen, maar dat zal een kwestie van afstellen zijn? Volgens mij staat hij sowieso te ram, de nieuwe uitlaat is na al die kilometers nogsteeds brandschoon, je vinger verkleurt niet eens als je hem door het gat haalt (mits de uitlaat voldoende afgekoeld is natuurlijk :+ )


Hij resoneert trouwens stevig rond de 2700 rpm, dan gaat ie echt trillen. Normaal?

Verder ben ik opzoek naar een nieuw voorwiel, die velg is niet helemaal fris meer (misschien te maken met dat trillen? Zit een deukje in)


Verder ben ik nog opzoek naar tips voor die lelijke accu. Wat kan erop aan kleiner spul? Andere suggesties?
 
Hij resoneert trouwens stevig rond de 2700 rpm, dan gaat ie echt trillen. Normaal?

Mijn guzzi kan ik ook beter niet onder de 3000 toeren gebruiken. Ik ben geen bmw kenner maar ik denk dat je een bmw ook niet in het zelfde toeren gebied als een harley moet rijden.

Verder ben ik nog opzoek naar tips voor die lelijke accu. Wat kan erop aan kleiner spul? Andere suggesties?

Je kan een veel kleinere AGM (absorband glas mat) accu gebruiken van 14AH die kunnen tegen maximaal ontladen en weer opladen zijn onderhoud vrij en en elke willekeurige positie te monteren. En je motor word er een stuk lichter van.
 
Laatst bewerkt:
gevonden
ziet er vet uit.

veel plezier met de badges

Bedankt nog!!!


Weet iemand welk amperage deze BMW minimaal zo'n beetje nodig heeft qua accu? De CX heeft bijvoorbeeld standaard 12 Ah, maar start ook op 8.
 
bij een goede accu is 24ah voldoende.
als je hem 's winters ook gebruikt wil je minimaal 28ah hebben.
tenminste: als je een bosch startmotor hebt.
als je een valeo startmotor hebt kan je 's zomers nog met 18ah toe.

de valeo heeft een hoger toerental en vraagt daardoor minder vermogen.
helaas laten de magneten van de valeo nog wel eens los zodat veel mensen voor de betrouwbaarheid een bosch monteren.
de bosch is eigenlijk de startmotor van de A kadett.
die is niet goed opgewassen tegen de grote emmers die hij met een grote overbrenging rond moet sleuren, helemaal niet bij vorst.
de bosch was standaard montage tot 1980 of zo.
 
a-kadet... Sommige dingen wil ik volgens mij niet weten :)

Maar bedankt voor de tip. Ik had al gemerkt dat de startmotor niet echt héél enthousiast zijn werk doet. Het valt me wel tegen dat hij zo'n zware accu echt nodig heeft, de 920 virago heeft aan 18ah standaard genoeg. Ik zal wel geen aanmerkelijk kleinere accu voor de BMW kunnen vinden dan vrees ik, dat is een tegenvallertje.
 
bij een goede accu is 24ah voldoende.
als je hem 's winters ook gebruikt wil je minimaal 28ah hebben.
tenminste: als je een bosch startmotor hebt.
als je een valeo startmotor hebt kan je 's zomers nog met 18ah toe.

de valeo heeft een hoger toerental en vraagt daardoor minder vermogen.
helaas laten de magneten van de valeo nog wel eens los zodat veel mensen voor de betrouwbaarheid een bosch monteren.
de bosch is eigenlijk de startmotor van de A kadett.
die is niet goed opgewassen tegen de grote emmers die hij met een grote overbrenging rond moet sleuren, helemaal niet bij vorst.
de bosch was standaard montage tot 1980 of zo.
Dat heb je niet goed .

Een agm accu mag veel kleiner zijn wat ik al zei 14AH.( Bij de way ben zelf elektronicus). Zo'n accu lever 190A koud start stroom. Dus de inwendige weerstand mag 0,06Ohm of > zijn van de startmotor.

Een bosch start motor weegt 4,5kg en de valeo 2,5kg ik heb er ook een opgezet. als je ook nog een kleine accu monteert bespaar je even 8kg op het gewicht van de fiets. Dat zet zoden aan de dijk.


http://www.bannerbatterien.com/banner/produkte/batterien/bike_bull/bike_bull_agmsla/index2.php
http://www.louis.de/_30a9fb6ce4659a...=541&list_total=9&anzeige=0&artnr_gr=10036802
 
Dat heb je niet goed .

dat heb ik wel goed :(

ik heb het over gewone lood accu's die oem gemonteerd zijn.
als je naar een modern accutype wil zal je daar een tabel voor moeten aanhouden.
Misschien bestaan er over 5 jaar wel veel compactere cellen, dan heb je dan weer andere waarden bij nodig.
ik hou het op gewone loodaccu's, als ik gewicht wil besparen ga ik wel op dieet, dat is stukken goedkoper.
:+
 
yep, er kan een kickstarter op, moet je een andere versnellingsbak voor scoren.
dan kan je met een 6ah accuutje nog af.
 
Ik heb geen ervaring met Kickstarters, is dat een beetje te doen met een 800 of 1000cc blok? Volgens mij is de kickstartbak ook een 4 bak, toch?

Ik sta ook niet echt te springen om het hele motorblok uit te bouwen.



Overigens ga ik met de BMW (en mijn vriendin op de CX) zondag naar de caferacerdag in Achterveld (mocht er niets tussenkomen). Benieuwd of ik nog anderen van hier tegenkom.
 
Ik heb geen ervaring met Kickstarters, is dat een beetje te doen met een 800 of 1000cc blok? Volgens mij is de kickstartbak ook een 4 bak, toch?

Ik sta ook niet echt te springen om het hele motorblok uit te bouwen.



Overigens ga ik met de BMW (en mijn vriendin op de CX) zondag naar de caferacerdag in Achterveld (mocht er niets tussenkomen). Benieuwd of ik nog anderen van hier tegenkom.

er zijn ook kickstartbakken met een 5bak maar die zijn vrij zeldzaam. daarnaast als je de bmw een beetje slecht start is een kickstarter ook geen geweldige uitkomst omdat je maar een hele korte slag hebt vergeleken met de meeste motoren.
maar het kan natuurlijk wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan