BMW R850/11x0R wie rijdt er een?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als Cee Bailey wel een ruit kan leveren voor een R1150R uit 2003 en de ruiten van Wunderlich zouden op zowel de 850 als de 1150 passen, ben ik bang dat er idd een tweedeling lijkt te zijn tussen R-motoren vóór en na 2000... Bij de 850R die ik op Schiphol zag staan met een RT koffer zat in ieder geval een heel andere bevestiging van de ruit en zou de Cee Bailey van onze R daar niet op geschroefd kunnen worden. Maar ik zou gewoon op de site van Wunderlich kijken en je motor type en jaartal ingeven, of doe een mailtje naar de mensen van Wunderlich, weet je het binnen een paar dagen zeker.

Groet,

Jeroen

ik zal in mijn beste Duits eens een mailtje sturen.....hahahaha zal waarschijnlijk wel in het Engels worden :X
 
Bij mijn R1150R zat het originele kleine scherm, dus met originele bevestiging. Kleine MRA vario scherm = Kleine Wunderlich Vario scherm past zo op originele bevestiging van de R1150R (mijne is van 2002). Of en hoe het op de R850 past , durf ik niet te zeggen.


Nu ik hier toch bezig ben. Ondanks alle precieze afstelwerkzaamheden en Iridium bougies, vond ik KFR irritant en had ik het gevoel dat oppakken vanuit lage toeren beter kon. Kom ik voor 20 euro een Recyclizer tegen op Marktplaats. Zit nog in de originele verpakking. Er tussen geklikt en wat een verschil. Oppakken vanuit lage toeren in 1 woord geweldig. KFR veel minder. Verbruik niet meetbaar anders. Kortom *O*
 
Laatst bewerkt:
Heeft je 2002 R1150R Twinspark of niet? Mijn 2001 R1150RS is enkel spark, heb lang getwijfeld over wel/niet Recyclezer. Onderhoud bij Kenny Simon en BP Ultimate maken dat ik vooralsnog ook zonder Recyclezer heel tevreden ben. Maar de 2003 R1150R Twinspark van mijn vrouw loopt toch net ff een stukje mooier...
 
Verbruik zal binnenkort wel iets beter worden.
Bij mij was er bij mijn R1100R in eerste instantie wel een verbetering zichtbaar wat betreft KFR en soepeler rijden. Verbruik was en bleef 1 op 16.
Enkele tankbeurten later was dit 1 op 19 a 1op 19,5.
Verbruik overigens bij lange ritten snelweg 1 op 21.
 
Als Cee Bailey wel een ruit kan leveren voor een R1150R uit 2003 en de ruiten van Wunderlich zouden op zowel de 850 als de 1150 passen, ben ik bang dat er idd een tweedeling lijkt te zijn tussen R-motoren vóór en na 2000... Bij de 850R die ik op Schiphol zag staan met een RT koffer zat in ieder geval een heel andere bevestiging van de ruit en zou de Cee Bailey van onze R daar niet op geschroefd kunnen worden. Maar ik zou gewoon op de site van Wunderlich kijken en je motor type en jaartal ingeven, of doe een mailtje naar de mensen van Wunderlich, weet je het binnen een paar dagen zeker.

Groet,

Jeroen
Ik heb nagevraagd bij Cee Bailey en ze zeggen dat de ruit voor de R1150R niet past op de R850R. :N
 
Heeft je 2002 R1150R Twinspark of niet? Mijn 2001 R1150RS is enkel spark, heb lang getwijfeld over wel/niet Recyclezer. Onderhoud bij Kenny Simon en BP Ultimate maken dat ik vooralsnog ook zonder Recyclezer heel tevreden ben. Maar de 2003 R1150R Twinspark van mijn vrouw loopt toch net ff een stukje mooier...


De R1150R van 2002 is nog een singlespark machine. Maar met maar 18.000 K op de teller.
Loopt nou zoals bedoeld. :] Gebruikte al BP Ultimate etc en was echt goed afgesteld bij Premium Motors in Apeldoorn. Ik weet dat zij dit forum niet sponsoren, maar daarom kan het nog wel een goede motorzaak met hart voor motorrijden zijn. :P

De Wunderlich ruit (en de MRA) passen volgens mij op de R850 van september 2002 en later. Met het nieuwere stuur. Op de site van Wunderlich staat in elk geval de aanduiding R 1150 R, R 850 R (09/02 - ). |(
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn R1150R zat het originele kleine scherm, dus met originele bevestiging. Kleine MRA vario scherm = Kleine Wunderlich Vario scherm past zo op originele bevestiging van de R1150R (mijne is van 2002). Of en hoe het op de R850 past , durf ik niet te zeggen.


Nu ik hier toch bezig ben. Ondanks alle precieze afstelwerkzaamheden en Iridium bougies, vond ik KFR irritant en had ik het gevoel dat oppakken vanuit lage toeren beter kon. Kom ik voor 20 euro een Recyclizer tegen op Marktplaats. Zit nog in de originele verpakking. Er tussen geklikt en wat een verschil. Oppakken vanuit lage toeren in 1 woord geweldig. KFR veel minder. Verbruik niet meetbaar anders. Kortom *O*
 
Beekberger heeft het over KFR wat is dit?, ik denk dat de mijne dat ook doet maar alleen als hij koud is. (schokkerig lopen)
En wat is een Recyclizer? die van mij is een r1150r van 2004 is wel een Twinspark.

Sinds ik nu al enige tijd euro 98 tank gebruikt hij volgens mij minder olie, is dit verklaarbaar of alleen maar verbeelding

Groet Teunis
 
Beekberger heeft het over KFR wat is dit?, ik denk dat de mijne dat ook doet maar alleen als hij koud is. (schokkerig lopen)
En wat is een Recyclizer? die van mij is een r1150r van 2004 is wel een Twinspark.

Sinds ik nu al enige tijd euro 98 tank gebruikt hij volgens mij minder olie, is dit verklaarbaar of alleen maar verbeelding

Groet Teunis


Hoi Teunis,
ik wist het ook niet en kan het zo niet uitleggen maar effe googelen en dan is het wel duidelijk. ReCyclizer - extra performance for your BMW boxer

Groet Peter
 
Laatst bewerkt:
KFR: Konstant Fahr Ruckeln, door het relatief grote slag volume van onze twee cilinderboxers (met name de R11x0Rx) in combinatie met eisen gesteld aan de fabrikant voor wat betreft benzine verbruik, maakt dat in de wat lagere toeren regionen het mengsel dat de brandstofregeling computer (Motronic) aanbiedt wat aan de arme kant is en de verbranding in de cilinder niet optimaal verloopt wat resulteert in het wat schokkerig lopen. Een heel precieze afstelling van de kleppen is daarom erg belangrijk. Omdat BP Ultimate een octaangetal (vooral niet verwarren met octaangehalte) van 98 heeft is de verbrandingsnelheid van deze benzine beter (hoger octaangetal in brandstof geeft hogere klopvastheid, minder KFR).
Naast nauwkeurige afstelling van de kleppen en het gebruik van benzines met een hoger octaangetal (Shell Ultimate heeft een octaangetal van 97, BP Ultimate van 98), heeft BMW zelf op de nieuwere modellen de dubbele bougies geïntroduceerd, zo wordt de verbranding in de cilinder van twee kanten gestart en kan, ondanks het wat arme mengsel en het gebruik van RON 95 Eurobenzines) de verbranding in de cilinders toch soepel verlopen (het vlamfront hoeft nl maar de halve afstand af te leggen), daardoor dus geen KFR.

Een Recyclezer is een plug die men achter de motronic plaatst en die er voor zorgt dat er toch een iets rijker mengsel wordt afgegeven waarbij de verbranding net wat lekkerder loopt en er dus geen last van KFR meer is. Ook heeft de motor, met name in de lagere toeren, hierdoor wat meer power. Ook minder nauwkeurig afgestelde motoren gaan hierdoor mooier lopen. Theoretisch zou het brandstof verbruik 1 à 2 procent hoger moeten zijn, de praktijk leert dat de meeste gebruikers van de Recyclezer dit niet merken of zelfs het idee hebben dat de motor zuiniger geworden is. Dit komt waarschijnlijk doordat men eerder doorschakeld naar een hogere versnelling doordat de motor bij lagere toeren al goed "oppakt". Mij is een Recyclezer ter proberen aangeboden voor mijn 2001 Single spark R1150RS. Uiteindelijk durfde ik dit niet aan: je motronic moet nl "gereset" worden nadat je de Recyclezer plug hebt geplaatst. Hoewel de kans kleiner dan 1% is dat dit voor problemen gaat zorgen durfde ik het niet aan: op BP Ultimate loopt mijn RS eigenlijk prachtig. Of zoals Kenny van MSA zo mooi zegt: If it ain't broken, don't fix it. Hij kent de Recyclezer uiteraard wel maar ziet dit meer als een paardenmiddel voor als al het andere niet lijkt te helpen. De reviews van de Recyclezer zijn echter lovend. Bij motoren die wat ouder zijn en die geen Lambasonde hebben is er ook wat fijn af te stellen door met de potmeter te spelen, maar om dat echt goed te kunnen doen moet je eigenlijk kunnen beschikken over een 4 gas meter (APK keurende autogarages hebben zo'n meter). De nieuwste Recyclezers hebben ook een temperatuursensor: als het (te) koud wordt moet de Recyclezer het mengsel ook weer niet te rijk gaan maken anders "verzuipt" de koude motor.

Hopelijk is dit een beetje de informatie die je zocht..

Groet,

Jeroen.
 
Over olieverbruik: de boxers verbruiken de eerste 10.000 tot 20.000 km iets meer olie dan daarna. Wellicht is je motor nu wat meer ingelopen en verbruikt ie daardoor minder olie en valt dit toevallig samen met het starten van het gebruik van Ultimate..
 
KFR: Konstant Fahr Ruckeln, door het relatief grote slag volume van onze twee cilinderboxers (met name de R11x0Rx) in combinatie met eisen gesteld aan de fabrikant voor wat betreft benzine verbruik, maakt dat in de wat lagere toeren regionen het mengsel dat de brandstofregeling computer (Motronic) aanbiedt wat aan de arme kant is en de verbranding in de cilinder niet optimaal verloopt wat resulteert in het wat schokkerig lopen. Een heel precieze afstelling van de kleppen is daarom erg belangrijk. Omdat BP Ultimate een octaangetal (vooral niet verwarren met octaangehalte) van 98 heeft is de verbrandingsnelheid van deze benzine beter (hoger octaangetal in brandstof geeft hogere klopvastheid, minder KFR).
Naast nauwkeurige afstelling van de kleppen en het gebruik van benzines met een hoger octaangetal (Shell Ultimate heeft een octaangetal van 97, BP Ultimate van 98), heeft BMW zelf op de nieuwere modellen de dubbele bougies geïntroduceerd, zo wordt de verbranding in de cilinder van twee kanten gestart en kan, ondanks het wat arme mengsel en het gebruik van RON 95 Eurobenzines) de verbranding in de cilinders toch soepel verlopen (het vlamfront hoeft nl maar de halve afstand af te leggen), daardoor dus geen KFR.

Een Recyclezer is een plug die men achter de motronic plaatst en die er voor zorgt dat er toch een iets rijker mengsel wordt afgegeven waarbij de verbranding net wat lekkerder loopt en er dus geen last van KFR meer is. Ook heeft de motor, met name in de lagere toeren, hierdoor wat meer power. Ook minder nauwkeurig afgestelde motoren gaan hierdoor mooier lopen. Theoretisch zou het brandstof verbruik 1 à 2 procent hoger moeten zijn, de praktijk leert dat de meeste gebruikers van de Recyclezer dit niet merken of zelfs het idee hebben dat de motor zuiniger geworden is. Dit komt waarschijnlijk doordat men eerder doorschakeld naar een hogere versnelling doordat de motor bij lagere toeren al goed "oppakt". Mij is een Recyclezer ter proberen aangeboden voor mijn 2001 Single spark R1150RS. Uiteindelijk durfde ik dit niet aan: je motronic moet nl "gereset" worden nadat je de Recyclezer plug hebt geplaatst. Hoewel de kans kleiner dan 1% is dat dit voor problemen gaat zorgen durfde ik het niet aan: op BP Ultimate loopt mijn RS eigenlijk prachtig. Of zoals Kenny van MSA zo mooi zegt: If it ain't broken, don't fix it. Hij kent de Recyclezer uiteraard wel maar ziet dit meer als een paardenmiddel voor als al het andere niet lijkt te helpen. De reviews van de Recyclezer zijn echter lovend. Bij motoren die wat ouder zijn en die geen Lambasonde hebben is er ook wat fijn af te stellen door met de potmeter te spelen, maar om dat echt goed te kunnen doen moet je eigenlijk kunnen beschikken over een 4 gas meter (APK keurende autogarages hebben zo'n meter). De nieuwste Recyclezers hebben ook een temperatuursensor: als het (te) koud wordt moet de Recyclezer het mengsel ook weer niet te rijk gaan maken anders "verzuipt" de koude motor.

Hopelijk is dit een beetje de informatie die je zocht..

Groet,

Jeroen.


Hoi Jeroen,
het was dan wel de vraag van Teunis maar ook ik was op zoek gegaan wat KFR is.
Mijn R1100R schokt ook een beetje, ik vind het niet altijd even prettig maar het
hoort wel bij een Boxer.

de afstelling lucht/benzine is dan ook nog een oplossing ipv KFR

Bedankt en groet Peter
 
Laatst bewerkt:
Over olieverbruik: de boxers verbruiken de eerste 10.000 tot 20.000 km iets meer olie dan daarna. Wellicht is je motor nu wat meer ingelopen en verbruikt ie daardoor minder olie en valt dit toevallig samen met het starten van het gebruik van Ultimate..

Bedankt voor je nauwkeurige uitleg, voor mijn beide vragen.

En Peter ook bedankt.

Groet,

Teunis
 
Jeroen1969 schreef "Uiteindelijk durfde ik dit niet aan: je motronic moet nl "gereset" worden nadat je de Recyclezer plug hebt geplaatst."

Dat is dus niet waar. Niks resetten. Recyclizer op de airbox inpluggen en gaan met dat ding. Kwa olieverbruik : mijn R1150R heeft pas 18.000 op de teller en verbruikt ongeveer 0,1 ltr op 5000 km.

Voor de lol mijzelf een Akropovic titanium uitlaat kado gedaan *O* . Gebruikt maar niet van nieuw te onderscheiden en voor 1/3 van de nieuwprijs. Geeft toch net even dat andere geluid dat naar mijn gevoel beter bij het speelse karakter van deze motor past. :9~
 
Laatst bewerkt:
Hier ook niets hoeven te reseten bij de Recyclizer.
Kwestie van er tussen klikken en onmiddellijk een enorme verbetering.
Later er nog even tussenuit gehaald en onmiddellijk verslechtering.
Dus gauw weer terug geplaatst. Verbruik is aanzienlijk omlaag gegaan. 2 KM meer per Liter. Dus ongeveer 10% besparing. Dit is bij voornamelijk provinciale wegenritjes. Heb het dit Voorjaar ook geprobeerd bij temperaturen ver beneden 0 en de afgelopen weken ook bij 30+. In alle gevallen prima.
 
Het resetten van de motronic werd langs alle kanten aanbevolen, kennelijk kan het dus ook zonder. Als je met koude temperaturen geen problemen hebt, dan heb je waarschijnlijk een Recyclezer MET temperatuursensor, die corrigeert dus automatisch voor temperatuur. Dat veel gebruikers vinden dat de motor na afloop zuiniger is, is dus ook geen verassing: dat had ik ook in mijn verhaal gezet: men schakelt eerder door en daardoor rijdt men lagere toeren en dus zuiniger. Mijn motor heeft nauwelijks last van KFR, dat is niet mijn verdienste maar die van Kenny Simon van motor service Amersfoort. Ik loop met mijn motor net geen 1:20, dat is de mix van binnen weggetjes, provinciale wegen en hier en daar 150 op de snelweg. Voor mij is het aan de ene kant niet handig om een Recyclezer te plaatsen omdat ik waarschijnlijk weinig spectaculaire verbetering zal merken: mijn motor loopt al mooi. Voor mij zou de winst gaan zitten in het eerder oppakken van de power van de boxer (vanaf lagere toeren). Aan de andere kant ben ik ook waarschijnlijk 1 van de gebruikers die wel in zal leveren op zuinig lopen van de motor, heb in ieder geval vaak verbruiken gelezen van 1:17 tot 1:18. Mijn motor is een R1150RS met een flink lap plastic (ik zit graag uit de wind). Mijn vrouw heeft een R1150R die ik ook gebruik. Dat is een Twinspark zonder Recyclezer, daarmee loop ik iets minder zuinig, 1:19. Dat komt dan weer door de vertanding van de 6e versnelling waardoor de R1150R hoger in de toeren zit boven de 80 km/uur dan mijn RS.
Ik was vergeten te melden dat sommige BMW gebruikers het KFR probleem met het vervangen van de bougies door Iridium bougies hebben opgelost: pittiger ontsteking geeft de ontbranding in de cylinder net dat extra zetje waardoor de verbranding zodanig vlot gaat dat er geen KFR is, er zijn wel verhalen te lezen over oververhitte cylinderkoppen bij deze toepassing.

De Recyclezer biedt velen een uitkomst en lost het hinderlijke KFR probleem in 98% van de gevallen op. De werking van het dingetje wordt door de zeer positieve verhalen van gebruikers niet anders; je krijgt een rijker mengsel in je cylinders, dat kan of door minder lucht toe te laten of meer brandstof in te spuiten, dat laatste regelt de Recyclezer via de motronic. Omdat de motronic een "lerend" apparaat is wordt aanbevolen de motronic te resetten zodat er zo'n optimaal mogelijk brandstof management is. Resetten hoeft niet en na langdurig rijden zal de Motronic waarschijnlijk de nieuwe situatie ook goed hebben geleerd.

Sorry voor dit lange antwoord, maar ik heb, voordat ik de tip Motorservice Amersfoort kreeg, heel veel tijd in research op dit onderwerp gestopt en vindt het dan niet zo leuk als ik lees "niet waar". Daarmee lijk ik ff een leugenaar maar het ligt genuanceerder. Zelf ben ik meer een man van de adviesen van fabrikanten, destijds werd door de fabrikant het resetten van de motronic aanbevolen. Logisch want zo leert de Motronic het snelst de nieuwe situatie en is de kans op succes zo groot mogelijk. Toen hanteerde de fabrikant n.l. "Niet goed, Geld terug" en dat is waarschijnlijk nog steeds zo. Vandaar hun aanbeveling: kleinste kans op een retour zending.

Groet,
Jeroen
 
Whow! Respect! Ik doe met mijn RS ongeveer 14.000 km en misbruik de R van mijn meissie zo'n 2.000 km. Jij woont bijna op je motor!

Mijn RS had ongeveer 8.000 km nodig om te wennen aan BP Ultimate (is de laatste 4.000 km dus beduidend zuiniger, ik durfde de motronic niet te resetten alleen voor de andere brandstof, theoretisch was dat wel effectiever geweest).
 
Jeroen1969,
Ik druk me ongelukkig uit of je begrijpt me verkeerd. Ik begreep in ieder geval uit jouw woorden dat die reset nodig zou zijn omdat het anders niet werkt of niet goed (genoeg) werkt. Dat is dus niet zo. Het werkt (en niet alleen bij mij) direct. Het zal zo zijn dat de Motronic sneller leert als die van scratch opnieuw moet beginnen. Maar ik ga binnenkort best veel kilometers maken met de nieuwe situatie: Iridium bougies, Recyclizer, BP Ultimate en een Akropvic uitlaat (zonder DB killer }) ). Misschien dat ik nog even de tijd neem om de Motronic te resetten. Met dank voor complete uitleg. Weer wat geleerd. :}
 
Laatst bewerkt:
Jeroen1969,
Ik druk me ongelukkig uit of je begrijpt me verkeerd. Ik begreep in ieder geval uit jouw woorden dat die reset nodig zou zijn omdat het anders niet werkt of niet goed (genoeg) werkt. Dat is dus niet zo. Het werkt (en niet alleen bij mij) direct. Het zal zo zijn dat de Motronic sneller leert als die van scratch opnieuw moet beginnen. Maar ik ga binnenkort best veel kilometers maken met de nieuwe situatie: Iridium bougies, Recyclizer, BP Ultimate en een Akropvic uitlaat (zonder DB killer }) ). Denk dat ik nog even de tijd neem om de Motronic te resetten. Met dank voor complete uitleg. Weer wat geleerd. :}
Oh en kwa resetten : zekering nr 5 er uit even uit (niet er uit en gelijk er weer in, maar even minuutje geduld), op contact maar niet starten, gashandel een paar keer helemaal open en dicht, klaar. From scratch.
 
Oh en kwa resetten : zekering nr 5 er uit even uit (niet er uit en gelijk er weer in, maar even minuutje geduld), op contact maar niet starten, gashandel een paar keer helemaal open en dicht, klaar. From scratch.
 
Laatst bewerkt:
@Beekberger; zo, jij hebt het hele pakket geregeld! Ben heel benieuwd naar je ervaringen met het geheel en specifiek benieuwd naar je brandstof verbruik. Alvast bedankt voor de feedback.

Groet,

Jeroen
 
Binnenkort een 4000 km in drie weken te gaan, dus dat wordt lolmaken. Reed tot nu toe 1 op 17/18. Benieuwd wat op en neer naar Italie via de binnenwegen gaat opleveren.
 
Laatst bewerkt:
Oh en kwa resetten : zekering nr 5 er uit even uit (niet er uit en gelijk er weer in, maar even minuutje geduld), op contact maar niet starten, gashandel een paar keer helemaal open en dicht, klaar. From scratch.

Maar dat is alleen nodig (en niet eens strikt noodzakelijk) bij de Motronic 2.4 in de 1150. Het enige dat de motronic dan "leert" is de minimale en de maximale opening van de gashendel.

De 1100 en 850-jes hebben Motronic 2.2. Die kun je niets leren of resetten. Die doet gewoon wat hem door de codeplug verteld wordt.

Op een fiets zonder katalysator heb je ook niets aan een recyclizer.
 
Laatst bewerkt:
Voor de lol mijzelf een Akropovic titanium uitlaat kado gedaan *O* . Gebruikt maar niet van nieuw te onderscheiden en voor 1/3 van de nieuwprijs. Geeft toch net even dat andere geluid dat naar mijn gevoel beter bij het speelse karakter van deze motor past. :9~

Weet je er nog meer voor weinig? :Y
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan