Wouter's R1250RT (MY2021) test verslag.
Je moet wat op een zonnige zaterdag middag, dus afgesproken bij de motormannen en motorvrouw.
Deze mocht even mee om aan de tand gevoeld te worden, de blauwe Spo
RT uitvoering:
Bekijk bijlage 1609643
Toegeknepen ogen vóór, vol met LED techniek, spiegels onveranderd sinds de R1200RT-LC:
Bekijk bijlage 1609645
De achterkant is sinds de R1200RT-LC onveranderd:
Bekijk bijlage 1609646
Het LCD, op deze zonnige dag had ik geen enkele keer het idee dat er iets niet af te lezen was (de foto is minder geslaagd), bediening van het scherm vraagt wat oefening met de Menu knop - op of neer en het wonderwiel:
Bekijk bijlage 1609647
Voorkeursknoppen voor bediening van het LCD, volgens de motorman in te stellen door de gebruiker, ik heb dat niet uitgeprobeerd. Als het vast geprogrammeerd was hadden er wel teksten of pictogrammen op gestaan in plaats van de cijfers 1-4. Mijn hand ging niet in een vloeiende beweging van handvat naar de knoppen, die zitten zo het lijkt niet op een ideale plek:
Bekijk bijlage 1609664
Geen luidsprekers, maar iets met kuiltjes in de wangen (ik ben benieuwd of er regen in blijft staan):
Bekijk bijlage 1609654
Linker armatuur, de vroegere dagrijlichtknop is nu de afstand regeling van de Automatic Cruise Control (later meer hier over):
Bekijk bijlage 1609662
Rechter armatuur, onveranderd sinds de R1200RT-LC, en deze motor heeft de SOS knop:
Bekijk bijlage 1609663
De kuipruit is iets aangepast met een doorlopend zwart stuk aan de onderzijde (het hoofd dat U ziet wordt niet meegeleverd):
Bekijk bijlage 1609648
En hier de kuipruit vanaf de berijderpositie, de Navigator bult heeft plaats gemaakt voor een soo
RT glijbaan.
Ik heb eerlijk gezegd niet gemerkt dat de ruit en/of voorkant iets anders doet met de rijwind langs de berijder, het voelt als op mij R1200RT-LC:
Bekijk bijlage 1609649
Schaamlapje rechts (geïntroduceerd met de oer R1250RT) - het nut ontgaat mij nog steeds, niet dat alles persé nut moet hebben, maar ik vind het er ook niet mooier door geworden, verder naar achteren het oliepijlglas op de oude positie:
Bekijk bijlage 1609655
Het schaamlapje links, er achter ook niets veranderd met oliefilter en sensor in de uitlaat:
Bekijk bijlage 1609656
Voorwielvelg, glimmend zwart bij deze uitvoering, zelfde lastig schoon te maken ontwerp sinds de R1200RT-LC met een soo
RT kooiconstructie rond de naaf:
Bekijk bijlage 1609657
Michelin voorband (achter zelfde merk):
Bekijk bijlage 1609658
BMW remklauwen voor, stuurdemper zelfde sinds de R1200RT-LC:
Bekijk bijlage 1609659
Brembo remklauw achter:
Bekijk bijlage 1609660
Schakelpedaal, zelfde sinds de R1200RT-LC, staat ook hier voor mijn natuurlijke voetpositie te laag (kan bijgesteld worden).
De schakelassistente is duidelijk bijgeschoold vergeleken met de R1200RT-LC, of het weer beter is dan de oer R1250RT kan ik niet zo zeggen:
Bekijk bijlage 1609661
Als kers op de taa
RT de Active Cruise Control, ACC.
Dit moet je beleefd hebben! Igor toonde het ons al met losse handjes in zijn rijtest, Wouter heeft het ook voor U getest maar niet met losse handjes.
De bediening is erg simpel: Cruise Control aan als vanouds met de schuifknop en vervolgens met het kleine flubbertje je gewenste maximale snelheid instellen (deze kun je nu op het LCD zien in km/u). Daarna de afstand regeling op het linker armatuur indrukken (meerdere keren drukken om de gewenste afstand te kiezen:
lang, middel of kort). En U kunt de armen over elkaar doen.
De motor past de snelheid aan naar je voorganger, maar nooit sneller dan wat je ingesteld hebt: remt je voorganger af dan remt de motor af en gaat je voorganger sneller dan maakt de motor meer snelheid.
Iemand die voor je invoegt: de ACC remt netjes af om de gewenste afstand weer aan te nemen.
Iemand die voor je verdwijnt: de ACC maakt wat snelheid (maar maximaal wat je insteld had) tot de gewenste afstand tot een nieuwe voorganger is bereikt.
Remt alles erg veel af dan staat de schakelassistente U bij om terug te schakelen, de Cruise Control blijft daarbij actief.
Gaat de boel weer sneller, dan kun je met de schakelassistente weer opschakelen waarbij de Cruise Control ook weer actief blijft.
Wat ik niet weet (ontbreekt ook in de handleiding) is hoe het remlicht met de ACC werkt.
Helaas (of maar beter) heb ik niet meegemaakt dat er erg hard geremd werd voor mij, volgens de motorman (en volgens Igor), zou dat ook goed moeten gaan, maar dan moet je zelf wel rap terug schakelen om bokken van de motor te voorkomen:
Bekijk bijlage 1609668
Het rijdt uitstekend, wat steviger dan de R1200RT-LC, maar kwa puur rijden volgens mij niet beter of anders dan de oer R1250RT (daarmee is er ook rijtechnisch weinig tot geen verschil).
De duidelijke verschillen met de oer R1250RT zijn zoals bekend: LED koplamp, LCD en de Active Cruise Control.
Ik kwam gepast bescheiden enthousiast thuis, mijn vrouw rook onraad, dus ik ben maar gauw de achtervelg van de R1200RT-LC gaan schoonmaken met het spul dat ik gekocht had, want daarom was ik naar de motor juwelier geweest