Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

BMW RT - alles over de motor en wie er op reed, rijdt of wilt rijden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mooi stukje Wouter.
Kan niet wachten tot ie week 14 in elkaar gezet word.

Ik mijn huidige hyperpro stuurdemper wel over laten zetten
 
Bij de VW bus stond de versnellingspook wel goed onder handbereik toch?
In de derde versnelling stond de pook wel ongeveer tegen de rechter koplamp

Met de anderhalve voorbank en 2 passagiers voorin dan ontkwam je tijdens het schakelen niet aan onbedoelde aanrakingen van het linkerbeen van de persoon naast je.
Dat schakelen in de VW bus vergde wat handigheid, de schakelmomenten voelde heel vaag aan, ik heb ook vaak het idee gehad dat ik de pook uit de vloer zou los breken als het ding niet in de gewenste versnelling wilde. Vergeleken met de kever zat er in de bus een meter of zo extra lengte (voelde als 10 meter) in de overbrenging van pook naar de versnellingsbak met de nodige speling en flexibiliteit.
De rechte zit en het GROOTE stuurwiel gaf me als chauffeur altijd snel het idee dat ik in enorme truck reed, dat valt dus tegen want de T2 is kwa buitenafmetingen ongeveer gelijk aan de huidige Caddy. Door het unieke Ben Pon concept van rechthoekige doos op 4 wielen is alle ruimte optimaal benut.
 
...en dan vallen bij 2 foto's, 2 dingen op...

Foto 1 (de koplamp) : wat is de wooRTwaarde van die koplamp...??? Allemensen, wat een verhaal aan de bovenkant van dat koplampvenster...
Het is een geheime code, iets als de duiven zijn gelost of zo.

Foto 2 : U noemt 'remklauw', ik zie dan weer roest aan de as van het voorwiel...
Zat daar gisteren ook al naar te kijken op de foto, het lijkt toch echt geen hard geworden zacht maar roest, van iemand die de as er een keer met geweld in of uit geramd heeft:

 
Stiekempjes zat ik al te denken hoe dat verhaal op de koplamp te verwijderen.
Of zou het braille schrift zijn?
 
Bekijk bijlage 1609937
Ik had meer deze in gedachten, als ik dit zie dan ruik ik hem ook weer....
Ja maar ik ben van de T2 generatie
Volgens mij hadden ook alle T2's die ik gereden heb zo'n dubbel passagiersbankje voorin, zo kom je aan totaal 9 zitplaatsen in het busje.
Verreweg de meeste T2's die ik gereden heb, ook die van de kennis, waren de combi uitvoeringen met eenvoudig uitneembare achterbanken (de banken zaten vast aan de bodemplaat met een paar klemmen en vleugelmoeren).
Mijn records zijn denk ik:
  • Een dikke 1500 kg oud papier en draaghulpje met een paar dozen papier op zijn knieën en onder zijn voeten (adem inhouden en Wouter duwde het rechterportier van buitenaf dicht) in het busje. Tja, je kunt onderweg natuurlijk geen adressen overslaan.
  • Een huurbus met 2 liter motor waarmee we met 9 personen naar Frankrijk op kampeer vakantie geweest zijn (en alles in het busje ook onder dat dubbele voorbankje, geen imperial of aanhanger). Ik zie net dat toemalige verhuurder Korpershoek uit Rotterdam na 50 jaar gestopt is, de andere bus verhuur kampioen van 't Hart is er nog steeds.
  • Een nachtelijke dropping waarbij we de hele groep in één keer wilden droppen, als je dan de banken er uit haalt kunnen er wel 20 personen in zo'n busje.
Bovenstaande T1 ziet er fraai uit, een T1 heb ik nooit gereden.
 
Laatst bewerkt:
Bovenstaande T1 ziet er fraai uit, een T1 heb ik nooit gereden. Afhankelijk van de wind kon je 70 tot 80 km per uur in de drie, of misschien wel 90 in de vier rijden....34 pk? Maar die tochtraampjes waren geweldig, zitten gelukkig ook nog in de Katterug.
 
Tochtraamje, slinger (als noodstart, destijds zeker nog in de eerste Citroën 2CV en eerste Renault 4 van mijn vader), asbak, de aansteker (nu alleen nog maar het gat als contactdoos), voorbank, het vergrendel drukknopje in deur, echte spatborden, de spatlap: het zijn de verdwenen groenten van de moderne automobielindustrie.
En bij de motor? Kickstarter, zweefzadel.
 

BMW RT - alles over de motor en wie er op reed, rijdt of wilt rijden​

a. Het is niet wilt, maar wil rijden
b. Een tweede RT-topic is versnippering, verdunning, jammer
c. En dit is een auto-topic geworden. Nog jammerder....
 
Tja Wouter,
Als ik hem heb hoef ik in iedergeval de foto's niet meer te tonen!
Ik vind de test van Igor wel de meest duidelijke. Zeker ook de over de onverwachte invoeging van de rode cabrio, deze hoorde bij Igor en was een test of de motor rigoreus zou gaan remmen. Dat gebeurde niet. We gaan het allemaal ervaren.
 
PJ, ja natuurlijk moet jij wel je eigen foto's hier gaan plaatsen!
Anders komen we die wel even zelf maken tijdens een proefritje.
Nu ben ik zo'n gek die instructieboekjes leest en dus ook van die nieuwe R1250RT, vanmiddag toevallig over de ACC zitten lezen.
ACC is het hoofdstuk met de meeste waarschuwingen en vrijwaringen, leest U even mee:


Er is een afwasmiddel van "doet een hoop en kost weinig", van de ACC zou je bijna gaan denken "kost een hoop en doet weinig".
Ik heb er dus meegereden, het doet wat je er als helder denkend mens van kunt verwachten, maar (er wordt zelfs voor gewaarschuwd) je mag niet met losse handen rijden, geen krant lezen of Netflixen op het LCD.

Ik ben met de cruise control op 100 km/u en de ACC op "lange afstand" in een soort file twee keer over de van Brienenoordbrug gereden, werkelijke snelheid tussen de 70 en 100 km/u, daarbij auto's voor mij laten invoegen en laten afslaan, dat ging prima. Ik werd daarbij niet gesneden en er werd (zoals ik schreef) niet vreselijk hard geremd voor me. Mijn ervaringen vallen dus duidelijk binnen het kunnen van de ACC.

Ik vraag me serieus af of je door lang op de ACC te rijden, de motor lekker af en toe voelt afzakken en weer gemoedelijk voelt optrekken, zo scherp blijft dat je nog een noodstop of uitwijkmanoeuvre kunt maken. Daarbij is de lange ACC afstand best nog wel redelijk dichtbij en je gaat waarschijnlijk ongemerkt toch wat eerder en langer om je heen zitten kijken dan met de gewone cruise control waar je meer beseft dat er iets voor je opdaagt.
Ik neig er naar te zeggen dat ACC (zeker voor een motor) een stap te ver is en helemaal voor degene die de boekjes niet lezen en de beperkingen niet beseffen (of even vergeten zijn, wat je zomaar kan gebeuren als je wegdroomt en aan een wit strand met palmbomen denkt).
 
Laatst bewerkt:
Hoi Wouter,

Ook ik lees de instructieboekjes volledig door. Ik ken ACC uit mijn net nieuwe volkswagen. Het werkt fantastisch (als je alles goed insteld) alleen moet je er wel mee leren rijden. Een aantal keren flink zitten ergeren. Instellen tussen voorganger bepaal je niet zelf ivm de minimale afstand. Remmen gebeurd volledig en is verbazingwekkend betrouwbaar (hoewel voor mij mijn voet wel boven het rempedaal hangt om in te grijpen als het nodig is). Alleen vanuit stilstand duurt het ook veel te lang voordat de auto weer optrekt, ik gaf zelf weer gas om op te trekken normaal zou hij dit zelf moeten doen. Igor gaf in zijn filmpje aan dat de radar bij smalle motoren de motor niet goed herkend dus dat kan ook nog een dingetje worden. Natuurlijk bij onzorgvuldig gebruik. We gaan het meemaken.
 
Ja, top, die platte deksels bedoelde ik in het andere topic.

Maar eh....
Lees net hierboven dat ACC smalle motoren moeilijk herkent.
Dus... de brede koffers hebben toch voordeel...
 
Ja, top, die platte deksels bedoelde ik in het andere topic.

Maar eh....
Lees net hierboven dat ACC smalle motoren moeilijk herkent.
Dus... de brede koffers hebben toch voordeel...
Ja om voor een motor met ACC te rijden moet je de standaard dikke koffers hebben
 
Status
Niet open voor verdere reacties.