BMW-Wouter
MF veteraan
- Onderwerp starter
-
- #1.276
Hi Wouter,@BeRThenn wil je nou van de R1200RT-DOHC af?
Najaar is de tijd om tweede hands te kopen, voorjaar is de tijd om in te ruilen.
Met 80k op de teller zal de inruil prijs sterk afhangen van wat je terug gaat kopen.
Beste advies: maak een lange proefrit op potentieele kandidaten, lang als een paar uur, snelweg, stad, bochten.
R1200RT-LC, oer R1250RT of R12050RT met geknepen ogen hangt helemaal af van je budget, kwa rijgedrag ontlopen ze elkaar niet veel.
Kijk ook naar de aanwezige opties zoals schakelassistente, keyless ride, alarm, audio, enz. Verdiep je in alle opties en bepaal vooraf wat jij wel of niet belangrijk vind.
Nou heb ik 2 jaar terug ongeveer dezelfde afweging gemaakt. Hoewel het bij mij bij de aanschaf van de DOHC zeker niet op voorhand de bedoeling was om die motor na ca 1 jaar in te ruilen, het werden er dan ook uiteindelijk net geen 5. Wat de "Oer" R1250RT (geen iPad en geen spleetogen) onderscheid van de "gewone" R1200RT LC zijn denk ik 2 dingen: de Variabele Kleppen Timing magie (meer "oempf" bij vol gas en/of boven de 5.000 RPM) terwijl bij "gewoon" rijden de variabele kleppen magie voor net een wat zuinigere loop zorgt en de Hill Start Assist die absoluut veel beter is dan op de R1200RT LC. Mogelijk is de QS op de R1250RT ook iets beter. Maarrrrr. Daar zit dan ook wel een prijskaaRTje aan.Hi Wouter,
Ik had deze wel gekocht met het idee om hem na ca 1 jaar in te ruilen.
Hij rijdt ook prima hoor maar ik ben best al vanaf het begin een beetje weg van de 1250RT van een jaar of 3 oud. Ook het dashboard vind ik fijner. Wat meer in beeld en goed overzicht. Mijn maatje had er een vorig jaar en die had ik best over willennemen maar ja hij ging ineens voor een HD en was denk ik bang voor tegengas van mijn kant. IK had toen met beide motoren willen gaan en het verschil in inruil aan hem betalen maar dat ging dus niet door.
Als ik al zo kiezen zou ik ook echt een stevige rit maken en ook een aantal bekende plekken rijden om daar te vergelijken hoe het rijdt en of ik dat het meer geld waard vindt. En uiteraard wel een full options versie, met dynamic ESA en rijmodi pro + touring pakket
Uiteraard zou ik het niet in mijn hoofd halen als ik het me niet kan permitteren, maar het moet in mijn ogen wel verantwoord voelen.
Uiteraard het GROOTE verschil tussen 1200LC en 1250 is de variabele (twee standen) kleppen toestand.Nou heb ik 2 jaar terug ongeveer dezelfde afweging gemaakt. Hoewel het bij mij bij de aanschaf van de DOHC zeker niet op voorhand de bedoeling was om die motor na ca 1 jaar in te ruilen, het werden er dan ook uiteindelijk net geen 5. Wat de "Oer" R1250RT (geen iPad en geen spleetogen) onderscheid van de "gewone" R1200RT LC zijn denk ik 2 dingen: de Variabele Kleppen Timing magie (meer "oempf" bij vol gas en/of boven de 5.000 RPM) terwijl bij "gewoon" rijden de variabele kleppen magie voor net een wat zuinigere loop zorgt en de Hill Start Assist die absoluut veel beter is dan op de R1200RT LC. Mogelijk is de QS op de R1250RT ook iets beter. Maarrrrr. Daar zit dan ook wel een prijskaaRTje aan.
Ik heb met donders veel plezier de DOHC gereden voor ongeveer 60k km. Edoch, de R1250RT vindt ik persoonlijk echt van een andere klasse. Maar dit is absoluut een kwestie van persoonlijke smaak. ...Ron... geeft bijvoorbeeld sowieso geheel niets om het hele Kwik Sjift gebeuren en koffers hoeven van hem zeker niet per sé met Zentrahl Verschluss afgesloten kunnen worden en hij zal ook dat KeyLess ride niet echt als optie op een toekomstige motor die zijn DOHC PolaRT zou moeten vervangen willen hebben (gok ik dan maar ff voor het gemak). Allemaal zaakjes waar ik zelf dan weer wel waarde aan hecht. En die HSC die zo soepel loopt. En het LED lampje in mijn top koffeRT.
Voor mij hoeft dat iPad scherm dan weer niet zo nodig. En die spleet oogjes van de nieuwe LC. Tja. Voor mij persoonlijk.... "Mwah".
Veel succes met de proefrit en knopen doorhakken!
Nog geen seconde spijt gehad van de aanschaf van een 2020 model.Nou heb ik 2 jaar terug ongeveer dezelfde afweging gemaakt. Hoewel het bij mij bij de aanschaf van de DOHC zeker niet op voorhand de bedoeling was om die motor na ca 1 jaar in te ruilen, het werden er dan ook uiteindelijk net geen 5. Wat de "Oer" R1250RT (geen iPad en geen spleetogen) onderscheid van de "gewone" R1200RT LC zijn denk ik 2 dingen: de Variabele Kleppen Timing magie (meer "oempf" bij vol gas en/of boven de 5.000 RPM) terwijl bij "gewoon" rijden de variabele kleppen magie voor net een wat zuinigere loop zorgt en de Hill Start Assist die absoluut veel beter is dan op de R1200RT LC. Mogelijk is de QS op de R1250RT ook iets beter. Maarrrrr. Daar zit dan ook wel een prijskaaRTje aan.
Ik heb met donders veel plezier de DOHC gereden voor ongeveer 60k km. Edoch, de R1250RT vindt ik persoonlijk echt van een andere klasse. Maar dit is absoluut een kwestie van persoonlijke smaak. ...Ron... geeft bijvoorbeeld sowieso geheel niets om het hele Kwik Sjift gebeuren en koffers hoeven van hem zeker niet per sé met Zentrahl Verschluss afgesloten kunnen worden en hij zal ook dat KeyLess ride niet echt als optie op een toekomstige motor die zijn DOHC PolaRT zou moeten vervangen willen hebben (gok ik dan maar ff voor het gemak). Allemaal zaakjes waar ik zelf dan weer wel waarde aan hecht. En die HSC die zo soepel loopt. En het LED lampje in mijn top koffeRT.
Voor mij hoeft dat iPad scherm dan weer niet zo nodig. En die spleet oogjes van de nieuwe LC. Tja. Voor mij persoonlijk.... "Mwah".
Veel succes met de proefrit en knopen doorhakken!
Dij rijmodi worden wel uitgelegd in het boekje, maar omdat het iets is dat automatisch ingrijpt kan dat tegen je eigen correctie in gaan.Nog geen seconde spijt gehad van de aanschaf van een 2020 model.
Ronde klokken en ronde koplampen en dat past mooi bij elkaar.
Een tv scherm heb ik thuis aan de muur.
Afgelopen vakantie in het Westerwald slechte ervaring opgedaan.
Bij een regendag in de rain modus in een scherpe klimmende bocht te langzaam gereden in de tweede versnelling. Met als gevolg afslaan van de motor en dan sta je ineens stil met als gevolg de controle kwijt. Helaas de motor langzaam op zijn kant moeten leggen. Een leermoment en dan ga je nadenken “wat heb ik verkeerd gedaan” Ik heb toch gas bij gegeven! Maar in de rain modus reageert het net wat trager. Wij gelukkig geen schade en de schade aan de motor een paar krassen op het kleppendeksel welke inmiddels bij de 10dz km beurt is vervangen.
Dat afslaan in zijn 2 bij een sterk stijgende bocht in de rain modus is naar mijn inziens te wijten aan het karakter van motor. In de dynamic modus reageert de motor direct bij een streepje gas.
Voor mij geen rain modus meer, mogen ze er afhalen.
Ik heb met de DOHC diverse wegglijders meegemaakt waarvan ik denk dat de ASC de boel overeind gehouden heeft: een keer een licht aangevroren rotonde en blaadjes in een bocht op de weg tijdens een herfst rit in Duitsland, beide keren dacht ik serieus "daar gaat 'ie dan", maar hij ging niet (alleen m'n hart ging - tekeer).Die ASC heeft me wel eens (rijp op de weg) overeind gehouden waar ik niet zeker ben of me dat zonder die hulp ook gelukt zou zijn…
Er staat een proefrit gepland voor donderdag ok een 3 jaar jonge 1250RT, ik ben heel benieuwd .Veel succes met de proefrit en knopen doorhakken!
Spannend, ik denk dat je gauw om bentAls je een overstap overweegt, zou ik even doorsparen voor een 1250. Die is m.i. echt een hele stap beter dan een 1200LC.
Er staat een proefrit gepland voor donderdag ok een 3 jaar jonge 1250RT, ik ben heel benieuwd .
Die knoop zal ik als het echt bevalt ook zeker doorhakken.
Ben ook aan het kijken voor de verzekering. Heb natuurlijk pas bijna 1 jaar mijn A dus moet een verzekering hebben die de all risk wil spiegelen met mijn auto.
Mijn huidige verzekering loopt via Motorport , alleen hebben die een verplichtte winkel nering bij schade moet je bij hen of partner laten repareren anders krijg je maar 50% vergoed,
De RT komt van de dealer en heeft premium garantie dus vrees dat reparatie ook bij een motorrad dealer zal moeten.
Kun je nog even doorsparengrrrr donderdag vies weer in overleg maar uitgesteld naar zaterdag.
Bij mij staat hij ook altijd op dynamisch. Ook de vering staat daar 9 van de 10 keer op. Hij stuurt dan mi net wat strakker en loopt minder wijdt in de bocht. Met de vrouw achterop gaat hij veelal wel naar Road. Vering is dan wat soepeler.Dank voor de waarschuwing Jan. Ik heb zelf motor management altijd op Dynamisch en ESA/ASC op "Road".
Hi Wouter,Kun je nog even doorsparen
Van welke motor juwelier mag je proefrijden?
Ik heb twee motoren bij Houtrust vandaan gehaald, de R1150RT en de R1200RT-DOHC, prima dealer.Hi Wouter,
Bij Houtrust, maar idd de naam juwelier klopt aardig.
Ik had nooit verwacht zoveel geld voor een motor uit te gaan geven. Maar besefte toen ik mijn 1e RT ging rijden dat het niet goedkoop zou worden. Ze zeggen een hobby mag geld kosten nou dat lukt wel
Maar ik zou toch ook niet echt iets anders weten wat ik ipv de RT zou willen gaan rijden wat lichter is en toch zo veel kan bieden
ik zeg steeds , het is dit of alle dagen naar de kroeg trekken , kies maar hahahahHi Wouter,
Ik had nooit verwacht zoveel geld voor een motor uit te gaan geven. Maar besefte toen ik mijn 1e RT ging rijden dat het niet goedkoop zou worden. Ze zeggen een hobby mag geld kosten nou dat lukt wel