BMW S1000XR

Ervaring nog niet echt..... heb er nu 2k opzitten zonder smeren. Ook al wat regenritten gehad. De Ketting loopt nog mooi rond. Tijd zal het leren.....
 
Ik heb er ook een M-Endurance ketting op. Het gaat wel heel erg tegen mijn gevoel in om die niet te smeren.
Maar kennelijk kan het. We gaan het zien.......
 
Ik heb er ook een M-Endurance ketting op. Het gaat wel heel erg tegen mijn gevoel in om die niet te smeren.
Maar kennelijk kan het. We gaan het zien.......
Maar de normale tandwielen zitten er nog wel op, slijten die niet veel harder🤔
 
Ik heb ook de M- endurance ketting, hij moet toch af en toe gesmeerd worden. Veel minder vaak en de eerste 1000km moest ik 2 keer spannen. Ik heb er nu 3000km op zitten en niet meer gespannen, in de hele periode 2X gesmeerd. Als je niet smeert zal hij ook gaan roesten. Maatje van me heeft het de eerste 8000km niet gedaan en zat toen onder de roest, loopt nog steeds soepel en heeft ook geen zichtbare slijtage. Maar het ziet er niet uit natuurlijk. Hij heeft in de hele periode maar 2 X de ketting gespannen. Dus hij heeft wel “minder” aandacht nodig.
 
Misschien verschil in rijstijl, maar ik heb mijn ketting de eerste 10.000 Km niet hoeven te spannen, daarna steeds vaker.
Overigens heb ik de standaard ketting, en ik smeer hem na maximaal 500 Km, meestal eerder.
 
Hallo,
Vandaag heb ik een originele navigatiesteun op mijn gen1 Xr gemonteerd. Nu reageert mijn navigatorV wel op het contact maar niet op de stuurbediening, ook krijg ik de melding dat ik het contact aan moet zetten in de app “mijn motor”
Iemand hier ervaring mee?
 
Dag mede motor-fanaten,

Ik ben de aankoop van een 2020-2022 S1000XR aan het overwegen. Ik hier al wat gelezen maar heb nog enkele vraagjes voor jullie.

Zijn er nog van jullie die komen van een sportmotor? Ik heb momenteel nog een Hypermotard 950SP, maar wil dus overschakelen. Ik hou wel van het sportieve, maar ik wil meer kunnen cruisen. In de Belgische Ardennen of het Antwerpse havengebied is het één en al fun, maar daarbuiten wordt het al rap een stuk minder comfortabel en dus minder leuk, vandaar dat ik op zoek ben naar iets dat meer tour-minded is. Een GS lijkt mij dan weer te tour minded for now, dus leek de XR mij de ideale opvolger. Hoe is de fun factor, hoe is het sportieve. Lijkt mij dat je met het kuipzadel jezelf minder kan verzetten voor bochten, maar misschien is dat niet nodig? Ben benieuwd naar jullie ervaringen, komende van sportieve nakeds of racers…

Ik zou ook graag meer en verder willen gaan reizen. Met de Hyper lukt dat op zich, maar is natuurlijk niet extreem comfortabel. De XR lijkt mij ideaal. Comfortabel voor lange afstanden maar toch een beest voor de twists in de bergen. Klopt die stelling? Bagage is ook beperkt op de Hyper maar lukt nog met Kriega tassen. Ik ben geen fan van de plastieke BMW koffers, maar de GIVI Trekker Outback koffers leken mij wel leuk. Mogelijks met Kriega tassen daar op gebonden en dan nog tassen op de buddy Seat. Hebben jullie ervaring met die GIVI koffers of andere alternatieven op de XR? Hoor het graag!

Hoe behoudt de XR verder zijn waarde? Niet dat dat mijn keuze voor het model zal beïnvloeden, maar moest de waarde snel zakken kijk ik misschien liever naar een jonge tweedehands.

Ik hoor graag jullie input!
 
Hallo,
Vandaag heb ik een originele navigatiesteun op mijn gen1 Xr gemonteerd. Nu reageert mijn navigatorV wel op het contact maar niet op de stuurbediening, ook krijg ik de melding dat ik het contact aan moet zetten in de app “mijn motor”
Iemand hier ervaring mee?

Ja, maar dat eindigt vaak wel in een uitwisselingsdansje tussen de houder, de navi en evt een multicontroller (die scrollknop op je stuur)

Makkelijkste voor jou is denk ik even iemand zoeken met een geschikte navi (dealer?) om die iig uit te sluiten, als dat niet helpt, een andere houder er aan knopen..
 
Dag mede motor-fanaten,

Ik ben de aankoop van een 2020-2022 S1000XR aan het overwegen. Ik hier al wat gelezen maar heb nog enkele vraagjes voor jullie.

Zijn er nog van jullie die komen van een sportmotor? Ik heb momenteel nog een Hypermotard 950SP, maar wil dus overschakelen. Ik hou wel van het sportieve, maar ik wil meer kunnen cruisen. In de Belgische Ardennen of het Antwerpse havengebied is het één en al fun, maar daarbuiten wordt het al rap een stuk minder comfortabel en dus minder leuk, vandaar dat ik op zoek ben naar iets dat meer tour-minded is. Een GS lijkt mij dan weer te tour minded for now, dus leek de XR mij de ideale opvolger. Hoe is de fun factor, hoe is het sportieve. Lijkt mij dat je met het kuipzadel jezelf minder kan verzetten voor bochten, maar misschien is dat niet nodig? Ben benieuwd naar jullie ervaringen, komende van sportieve nakeds of racers…

Ik zou ook graag meer en verder willen gaan reizen. Met de Hyper lukt dat op zich, maar is natuurlijk niet extreem comfortabel. De XR lijkt mij ideaal. Comfortabel voor lange afstanden maar toch een beest voor de twists in de bergen. Klopt die stelling? Bagage is ook beperkt op de Hyper maar lukt nog met Kriega tassen. Ik ben geen fan van de plastieke BMW koffers, maar de GIVI Trekker Outback koffers leken mij wel leuk. Mogelijks met Kriega tassen daar op gebonden en dan nog tassen op de buddy Seat. Hebben jullie ervaring met die GIVI koffers of andere alternatieven op de XR? Hoor het graag!

Hoe behoudt de XR verder zijn waarde? Niet dat dat mijn keuze voor het model zal beïnvloeden, maar moest de waarde snel zakken kijk ik misschien liever naar een jonge tweedehands.

Ik hoor graag jullie input!
Hoi Andreke!

Ik had eigenlijk dezelfde motivatie om weg te gaan van m'n V2 Tuono; absoluut een feest om mee te rijden, maar niet praktisch op de langere tochten. Ik zocht een fiets met zelfde hooligan gehalte, maar wel multifunctioneel. Dus, mijn zinnen gezet op een Multistrada 1200 DVT model. Echter, na een proefrit helemaal op afgeknapt omdat hij niet dat fun gehalte had. Beetje het gevoel dat ie niet echt altijd 'thuis' was. Ik was gewend om direct te voelen dat ik ging opstijgen.....dat gebeurde niet :(
Toen voor het vergelijk toch maar een 1e gen XR geprobeerd (hoewel ik 4 in lijn toch wel aardig had afgeschreven) Toch ontzettend positief verrast over de power van de XR....en zeker met die up en down quickshift in dynamic mode is er heel asociaal mee te rijden 😈. Zowel op circuitdagen als meerdaagse tochten in de bergen heb je een méér dan volwaardige fiets (misschien wel de beste alleskunner...😎).

Ik heb hem als solo rijder zo 'naked' mogelijk, laag ruitje, koffersteunen eraf, handkappen eraf en gummen maar. Dan is het gewoon een superbike op hoge poten. Als ik met m'n zoontje als duo rij, gaat de cruise aan, hoger ruitje en de topkoffer erop en tokkelen we als een zondagsrijder over de Posbank. Voor de meerdaagse motortrips is het volle kofferset eraan hangen, en doen alsof je een tourmotor bent...totdat je het gas open trekt....🤡

Ik heb het HP sportzadel en vind meerdere manieren van de bochten aansnijden echt prima te doen met dit zadel. Hieronder was in de Harz, ik bleef zelf rechtop zitten in de blinde bochten en kon ik de motor mooi plat duwen...okee, je met een beetje op de rand van je zadel gaan zitten, maar da's prima te doen. Was overigens m'n eerste tripje met de XR, dus was een beetje uitproberen....

1644929189387.png

Qua koffers heb ik de standaard 3 delige set, voor mij goed genoeg....het is geen GS, dus daar hoeft ie wat mij betreft ook niet op te lijken.

Ik lees trouwens dat de 2e generatie minder rauw is, dat kan ik niet vergelijken. Maar zoals ik mijn verhaal al begon; hier kom je achter zodra je gaat proefrijden. Hoewel ik heel graag die V2 Tuono weer erbij zou willen hebben, heb ik absoluut geen spijt van de XR. De oneindige kracht van het motorblok, in welke versnelling dan ook, samen met de comfortopties maken dit een machine van wereldklasse waar je echt bijna alles mee kunt.

Succes met je overwegingen,
 
Hoi Andreke!

Ik had eigenlijk dezelfde motivatie om weg te gaan van m'n V2 Tuono; absoluut een feest om mee te rijden, maar niet praktisch op de langere tochten. Ik zocht een fiets met zelfde hooligan gehalte, maar wel multifunctioneel. Dus, mijn zinnen gezet op een Multistrada 1200 DVT model. Echter, na een proefrit helemaal op afgeknapt omdat hij niet dat fun gehalte had. Beetje het gevoel dat ie niet echt altijd 'thuis' was. Ik was gewend om direct te voelen dat ik ging opstijgen.....dat gebeurde niet :(
Toen voor het vergelijk toch maar een 1e gen XR geprobeerd (hoewel ik 4 in lijn toch wel aardig had afgeschreven) Toch ontzettend positief verrast over de power van de XR....en zeker met die up en down quickshift in dynamic mode is er heel asociaal mee te rijden 😈. Zowel op circuitdagen als meerdaagse tochten in de bergen heb je een méér dan volwaardige fiets (misschien wel de beste alleskunner...😎).

Ik heb hem als solo rijder zo 'naked' mogelijk, laag ruitje, koffersteunen eraf, handkappen eraf en gummen maar. Dan is het gewoon een superbike op hoge poten. Als ik met m'n zoontje als duo rij, gaat de cruise aan, hoger ruitje en de topkoffer erop en tokkelen we als een zondagsrijder over de Posbank. Voor de meerdaagse motortrips is het volle kofferset eraan hangen, en doen alsof je een tourmotor bent...totdat je het gas open trekt....🤡

Ik heb het HP sportzadel en vind meerdere manieren van de bochten aansnijden echt prima te doen met dit zadel. Hieronder was in de Harz, ik bleef zelf rechtop zitten in de blinde bochten en kon ik de motor mooi plat duwen...okee, je met een beetje op de rand van je zadel gaan zitten, maar da's prima te doen. Was overigens m'n eerste tripje met de XR, dus was een beetje uitproberen....

Bekijk bijlage 1728225
Qua koffers heb ik de standaard 3 delige set, voor mij goed genoeg....het is geen GS, dus daar hoeft ie wat mij betreft ook niet op te lijken.

Ik lees trouwens dat de 2e generatie minder rauw is, dat kan ik niet vergelijken. Maar zoals ik mijn verhaal al begon; hier kom je achter zodra je gaat proefrijden. Hoewel ik heel graag die V2 Tuono weer erbij zou willen hebben, heb ik absoluut geen spijt van de XR. De oneindige kracht van het motorblok, in welke versnelling dan ook, samen met de comfortopties maken dit een machine van wereldklasse waar je echt bijna alles mee kunt.

Succes met je overwegingen,
Klinkt inderdaad wat ik zoek! Ik ga waarschijnlijk mijn soft luggage Kriega tassen gebruiken op een siderack. Ziet er vet uit, licht, relatief goedkoop en mega bruikbaar.

Daarstraks al eens langs de dealer geweest. De R is ook heel vet, maar dan ben ik dat praktische volledig kwijt. Zadel van de XR vond ik maar niks maar zal wel aan te passen zijn. Binnenkort maar eens testrijden!
 
Sow, da's ff geleden dat ik op MF iets gepost heb! Heb nu een S1000XR (eerste model) met een verlaagd zadel. Zit voor geen meter... Maar heb wel wat verlaging nodig ivm korte pootjes. Nu heb ik wat rond zitten neuzen en kwam ik hier terecht: S1000XR (2015-2019) Billet Adjustable Kickstand & Lowering Link Links Combo Kit

Is nu in de aanbieding alleen zijn de verzendkosten 61 USD... Nu dacht ik, als er meer gegadigden zijn kan ik er meerdere bestellen. Wellicht kunnen we een betere prijs regelen en de shipping delen. Laat maar weten, wil eind deze week gaan bestellen.
 
Hi! Wellicht dat dit nog een optie is:

1645611255266.png


Ik heb dit soort rubbers om m'n zadel nog iets hoger te zetten, maar als je ze naar beneden draait, werkt dat natuurlijk ook!

Ik ken deze verlagingslinks niet, kwam bij het googlen ook nog deze post artikel tegen. Als je ESA hebt icm deze links, moet je de "rear suspension travel sensor" resetten.

En, zou je niet de linkplates van een verlaagde XR kunnen gebruiken? Die zijn wellicht makkelijker in NL/EU te krijgen?
 
@Bossink: Die rubbers Bossink gaan niet werken om het zadel te verlagen. Ik heb ze namelijk ook eens besteld. Het staat in de catalogus van Wunderlich als S1000xr accessoires maar dit klopt niet. Wanneer je de rubbers op zijn laagste stand zet komt het zadel op een andere plaats op zijn limiet te zitten. Het zadel raakt de rubbers dan niet meer maar kan niet verder meer zakken vooraan.
 
@Bossink: Die rubbers Bossink gaan niet werken om het zadel te verlagen. Ik heb ze namelijk ook eens besteld. Het staat in de catalogus van Wunderlich als S1000xr accessoires maar dit klopt niet. Wanneer je de rubbers op zijn laagste stand zet komt het zadel op een andere plaats op zijn limiet te zitten. Het zadel raakt de rubbers dan niet meer maar kan niet verder meer zakken vooraan.
Ohja dat zou natuurlijk kunnen, volgens mij moet je dan e aanslagrubbers onder het zadel eraf halen. Natuurlijk ook een beetje knakenoplossing.
Maar ik zag bij motorparts-online 2 stuks linksystemen, wellicht is 1 daarvan van een ‘factory lowered’ ? Voor €35,- wel interessant?
 
Thanks allemaal, rubbers gaan m nog even niet worden. Links van motorparts-online is wel interessant, zien er allebei evenlang uit. Bij een staat een oog oog lengte van 17.5 cm. Heb die van mij even proberen op te meten, en 17.5 cm lijkt standaard te zijn.

Niemand anders interesse in een lowering links kitje uit de US?
 
Laatst bewerkt:
Thanks allemaal, rubbers gaan m nog even niet worden. Links van motorparts-online is wel interessant, zien er allebei evenlang uit. Bij een staat een oog oog lengte van 17.5 cm. Heb die van mij even proberen op te meten, en 17.5 cm lijkt standaard te zijn.

Niemand anders interesse in een lowering links kitje uit de US?
je zou eens contact op kunnen nemen met www.jjsuspension.nl ik ken John van Wanroij goed hij is gespecialiseerd in alles wat met vering en demping te maken heeft. het is bijna "kan niet bestaat niet" bij hem. als het niet op de markt is maakt hij het zelf.
 
Even voorstellen , mijn naam is Dick , rij na een R1150RT , K1300s en 14 jaar een R1200GS nu een S1000XR van 2016 .
Tot nu toe een super fijne motor .
Alleen stoor ik me aan het (te) hoge toerental van de motor bij de wettelijke max snelheid 8-).
Net of je 2 versnellingen te kort komt .
Ben ik de enige of is het een kwestie van wennen na de Boxer .
Of hebben er meer gedacht aan het veranderen van de tandwielverhoudingen ?
b.v. een kleiner achter tandwiel .
Zal een gewenningsperiode zijn na de GS maar bij mijn K1300S viel het mij niet op .
 
Even voorstellen , mijn naam is Dick , rij na een R1150RT , K1300s en 14 jaar een R1200GS nu een S1000XR van 2016 .
Tot nu toe een super fijne motor .
Alleen stoor ik me aan het (te) hoge toerental van de motor bij de wettelijke max snelheid 8-).
Net of je 2 versnellingen te kort komt .
Ben ik de enige of is het een kwestie van wennen na de Boxer .
Of hebben er meer gedacht aan het veranderen van de tandwielverhoudingen ?
b.v. een kleiner achter tandwiel .
Zal een gewenningsperiode zijn na de GS maar bij mijn K1300S viel het mij niet op .
Zal inderdaad gewenning zijn. Uiteraard kan je tandwielverhouding aanpassen, de XR heeft toch power in overvloed.
 
Ik heb al eens gezocht naar een kleiner achtertandwiel of een voortandwiel met een tandje meer, maar deze tot nu toe niet kunnen vinden.
Heeft iemand een tip?
 
Even voorstellen , mijn naam is Dick , rij na een R1150RT , K1300s en 14 jaar een R1200GS nu een S1000XR van 2016 .
Tot nu toe een super fijne motor .
Alleen stoor ik me aan het (te) hoge toerental van de motor bij de wettelijke max snelheid 8-).
Net of je 2 versnellingen te kort komt .
Ben ik de enige of is het een kwestie van wennen na de Boxer .
Of hebben er meer gedacht aan het veranderen van de tandwielverhoudingen ?
b.v. een kleiner achter tandwiel .
Zal een gewenningsperiode zijn na de GS maar bij mijn K1300S viel het mij niet op .
Ik ben hier ook erg benieuwd naar, dit gevoel van (te) hoge toeren heb ik ook.
Ik heb sinds een week ook een XR en daarvoor een VFR1200F DCT, de XR is een fijne motor, genoeg power maar die toeren.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan