BMW S1000XR

Ik had gisteren een afspraak bij Hyperpo in Alphen a/d Rijn. De reden van deze afspraak was dat ik niet helemaal tevreden ben over de vering van de XR. Ik rijd m.b.t. de vering altijd in de Dynamic stand. De Road stand vind ik helemaal niets, veel te slap en veel teveel deining in de motor, net of de uitgaande demping zijn werk niet goed doet.
Heb gisteren de voorvork laten re-shimmen, SKF seals (low friction) en andere veren en olie en 2 cm de vork doorgestoken. Veel uitleg gekregen ban Bas en ook gezien en gevoeld wat allemaal beter kan. Ik schrok een beetje van de chroom kwaliteit van de voorvork, direct onder het TL licht was goed te zien dat er al een behoorlijke slijtage vlek op zit (5500km oud !). Dit zie je normaal niet als de vork in de motor zit, Bas vertelde mij dat bijna alle moderne motorfietsen dit hebben en dat dit komt doordat de milieu eisen voor het verchrome proces zo sterk aangescherpt zijn, met als gevolg dat de kwaliteit van het chrome niet meer is wat het vroeger was. Na ongeveer 3.5 uur was de klus geklaard. Maar wat een verschil de vork spreekt nu veel beter aan en stuurt veel beter. Voor de modificatie reageerde de fiets op bijv. een wortel onder het wegdek heel stuiterig wat nu dus weg is. Nu ga ik er eerst zo maar eens mee rijden en mss later de achterveer nog een keer laten vervangen, deze heeft dus nagenoeg geen negatieve veerweg. En onder het mom van het kan altijd beter. Ikzelf besteed mijn geld meestal liever aan goede vering dan aan andere dingen, maar dat is voor iedereen anders.
En oh ja alles gedaan met social distance
Bekijk bijlage 1479297Bekijk bijlage 1479299
Bekijk bijlage 1479293Bekijk bijlage 1479311Bekijk bijlage 1479298

Ik heb deze week ook mijn cartridges van mijn voor voor vervangen door Adreani Misano cartridges volledig handmatig instelbare. Links compressie en rechts rebound. Ter overbrugging van de electronica is een dongel aangebracht ook van Adreani Misano. De veren zijn aangepast op mijn gewicht van 125 kg en van het lineare type. Ik heb afscheid genomen van de ESA wat werkelijk prut is. ESA regelt enkel de rebound geen compressie. Ik reed de voor en achtervering compleet op de bodem waardoor de voorband binnen 4000 km compleet op is. Een vlakke kant aan de zijkant van de band doordat deze de kracht van het ontbreken van de rebound moeten opvangen.
Ook achter slaat de vering door.
BMW Nederland heeft opdracht gegeven aan de dealer om de software opnieuw te installeren en de motor verder op mogelijke fouten te controleren (6000 km oud en 3 maanden). Er zijn geen fouten ontdekt. BMW doet niets en zegt dat bij elke aanpassing de garantie komt te vervallen.
Mijn dealer is de beste Nederland. Hij snapt precies waar het om gaat en betaald voor mij de helft van de nodige aanpassingen om te voorkomen dat ik de motorfiets aan hem terug wil geven. Het is standaard een erg gevaarlijke fiets.
Deze week vervang ik de achter demper met veer door een demper van Wilbers. Deze maakt gebruik van de originele onderste klep die moet worden over gezet.
Een veer afgestemd op mijn gewicht. Deze demper beschikt over de mogelijkheid om handmatig de low- en high compressie in te stellen. Hoogteregeling blijft geregeld worden door de ESA-motor.
Mijn eerste ervaring met de voorvork is erg goed. Juist nu valt de slechte achterveer nog meer op. Deze beschikt niet over een statische vrije slag waardoor je regelmatig uit het zadel wordt geworpen. Ook het diepe inzakken van de achterzijde veroorzaakt nu een te grote naloop wat zeker kan worden opgevangen door het laten zakken van de vorkpoten.
Ik hoop U eind van deze week te kunnen berichten hoe mijn finale ervaring is.
Ik heb gekozen voor de diensten van:
HKsuspension
Vijverlaan 6a
4005 HB Tiel
Tel. 0344631919

1585517671974.png

Slijtage van lagerbussen na 7000 km.

1585517789541.png

Beschadiging van de buitenpoot na 7000 km !!! moet niet kunnen!!

1585517958585.png


1585517987104.png


1585518026565.png
 
en als het dan toch allemaal beter en zo goed moet zijn stel ik mij de vraag hoe je bij progressieve veren terecht komt 🤔

Een lineaire veer is beter af te stellen , dat ben ik met je eens, maar een progressieve veer biedt net een beetje meer comfort op straat. Aangezien ik niet meer op het circuit rijd is dit voor mij een goede oplossing. De veer die er uit kwam was ook progressief. En met mijn vorige motoren had ik ook goede ervaringen met progressieve vering van Hyperpro, vandaar. Maar ieder zijn keuze
 
Omdat iemand dat misschien prettig vindt rijden...

De XR is bij mij inmiddels al de vierde motor (de andere waren een Honda CB1000RA, Triumph Speed Triple 1050, Honda CBR1000RR) die daarvan is voorzien.

Of gewoon ervaring ;)

Zoveel mensen, zoveel meningen.

en wat maakt volgens jou een progressieve veer beter dan een normale?

ervaring heb ik natuurlijk niet na 30j motorrijden :+
 
en wat maakt volgens jou een progressieve veer beter dan een normale?

ervaring heb ik natuurlijk niet na 30j motorrijden :+
Ik bedoel de ervaring die ik heb met Hyperpro, heeft mij doen besluiten ook de XR daarmee uit te laten rusten. Ik vind het prettig rijden, dat wil niet zeggen dat een ander er ook zo over moet denken.

Onder ideale omstandigheden (lees circuit) is uiteraard een lineaire veer de betere keuze. Maar aangezien ik tegenwoordig al mijn kilometers op de openbare weg rijd, ga ik voor een progressieve veer.
 
Ik bedoel de ervaring die ik heb met Hyperpro, heeft mij doen besluiten ook de XR daarmee uit te laten rusten. Ik vind het prettig rijden, dat wil niet zeggen dat een ander er ook zo over moet denken.

Onder ideale omstandigheden (lees circuit) is uiteraard een lineaire veer de betere keuze. Maar aangezien ik tegenwoordig al mijn kilometers op de openbare weg rijd, ga ik voor een progressieve veer.
Ik heb wisselende ervaringen met Hyperpro. Ik heb 2 keer progressieve veren laten plaatsen in Werkendam. De eerste keer op een Triumph Sprint St1050 was het een geweldige verbetering. De originele veren van de Triumph waren veel te slap en vooral met duo. Enkele jaren later met de Vfr1200f hetzelfde laten doen. De vering was origineel al best ok maar omwille van de goede ervaringen op de Triumph ook op de Honda laten vervangen. Achteraf weggesmeten geld geweest want het comfort was volledig verdwenen. Vermoedelijk perfecte veren (voor amateurs) voor een dagje circuit, maar niet meer voor op de openbare weg.
Als ik het me nog goed herinner gebruikten ze dezelfde veer als van een bepaalde Bmw serie (gok op de K1200s).
Persoonlijk heb ik met de vering van de S1000xr geen enkel probleem...
 
Dat is vervelend! Hoe is het afgelopen?

Net terug van Tovami, aardig wat aangepast maar wat exact weet ik niet precies.
Als ik het goed begreep zit er een sensor die de temperatuur van de buitenlucht checkt en iets aanpast.
Klein proefritje gemaakt en hard op zn staart getrapt maar alles lijkt nu helemaal te werken, dit weekend even langer testen. :)

Ook weer wat meer vermogen gekregen zo te zien. (maximaal aantal toeren wel verminderd maar dat zal ik alleen merken in topspeed.)
auCakHI.png
 
Net terug van Tovami, aardig wat aangepast maar wat exact weet ik niet precies.
Als ik het goed begreep zit er een sensor die de temperatuur van de buitenlucht checkt en iets aanpast.
Klein proefritje gemaakt en hard op zn staart getrapt maar alles lijkt nu helemaal te werken, dit weekend even langer testen. :)

Ook weer wat meer vermogen gekregen zo te zien. (maximaal aantal toeren wel verminderd maar dat zal ik alleen merken in topspeed.)
auCakHI.png
Mooi.

Komend weekend wordt het perfect weer voor een uitgebreide testrit:]
 
ben benieuwd hoeveel verbetering dat geeft. Qua sensor ik denk dat ze gewoon die sensor even los gekoppeld hebben en vergeten zijn die weer aan te sluiten. Denk dat het pennetje is achter de rechterboven hoek van het luchtfilter. Zonder dat signaal heeft die geen idee hoeveel brandstof er ingespoten moet worden
1585745956113.png
 
Hallo Allemaal!

Even voorstellen in dit sub forum.

Binnenkort ben ik eigenaar van deze S1000XR 2019:
IMG_8959.JPG

Bike is full option met extra opties: zwarte/carbon Akra, zwarte koffers, radiator en oliekoeling bescherming en val beugels van wunderlich. (laatste 2 worden nog gemonteerd). Ik heb gekozen om de standaard banden eraf te halen en er metzeller M9RR banden er op te laten zetten omdat de eerste trackday al gepland staat voor 11 september op Assen.

Ik ben 25 jaar en woon in Assen/Groningen. Ben altijd in voor een ritje dus als iemand (sportief) wil rijden.. I'm up!

De eerste keer op Assen reed ik met een FZS1000 uit 2001 2.09 minuten. Ik ben heel benieuwd hoe deze S1000XR rijdt! Heb een blauwe maandag een Daytona 675 gehad, maar deze zithouding kan ik door het bodybuilden niet aan (stijve hark geworden hehe). Hierna volgde de zoektocht naar een motor die sportief reed maar wel rechtop zat.. Weinig keus, totdat ik bij de S1000XR kwam! Ik ben heel benieuwd naar andere circuit ervaringen met de S1000XR!

Met welke banden rijden de meeste mensen hier die (ECHT) sportief rijden (lees 'kneedown' qua grip)? (Nee kneedowns zijn niet nodig, wel leuk.. maar ik probeer iets aan te geven qua grip met de band.. ook al hoef je hier niet perse kneedowns voor te doen =).

En als laatste had ik de vraag wie ervaring heeft met het MRA touring ruitje met 'spoiler' erop, of dat iemand toch wat anders moois kan aanraden!

groetjes,

S1000Xrr
 
Hallo Allemaal!

Even voorstellen in dit sub forum.

Binnenkort ben ik eigenaar van deze S1000XR 2019:
Bekijk bijlage 1481730
Bike is full option met extra opties: zwarte/carbon Akra, zwarte koffers, radiator en oliekoeling bescherming en val beugels van wunderlich. (laatste 2 worden nog gemonteerd). Ik heb gekozen om de standaard banden eraf te halen en er metzeller M9RR banden er op te laten zetten omdat de eerste trackday al gepland staat voor 11 september op Assen.

Ik ben 25 jaar en woon in Assen/Groningen. Ben altijd in voor een ritje dus als iemand (sportief) wil rijden.. I'm up!

De eerste keer op Assen reed ik met een FZS1000 uit 2001 2.09 minuten. Ik ben heel benieuwd hoe deze S1000XR rijdt! Heb een blauwe maandag een Daytona 675 gehad, maar deze zithouding kan ik door het bodybuilden niet aan (stijve hark geworden hehe). Hierna volgde de zoektocht naar een motor die sportief reed maar wel rechtop zat.. Weinig keus, totdat ik bij de S1000XR kwam! Ik ben heel benieuwd naar andere circuit ervaringen met de S1000XR!

Met welke banden rijden de meeste mensen hier die (ECHT) sportief rijden (lees 'kneedown' qua grip)? (Nee kneedowns zijn niet nodig, wel leuk.. maar ik probeer iets aan te geven qua grip met de band.. ook al hoef je hier niet perse kneedowns voor te doen =).

En als laatste had ik de vraag wie ervaring heeft met het MRA touring ruitje met 'spoiler' erop, of dat iemand toch wat anders moois kan aanraden!

groetjes,

S1000Xrr

Ik heb op de XR drie banden gehad, de originele Bridgstone T30, Michelin pilot road 5 en de dunlop MK3 met alle drie deed ik kneedowns niettegenstaande de bridgstone waardeloze grip had.. de pilot road goede grip en outstanding in de regen en de MK 3 de beste grip van de drie alles op de openbare weg wel te verstaan.
Ik wil maar aangeven dat een kneedown en grip min of meer los staan van elkaar net zoals Lean angle en grip min of meer los staan van elkaar, want alle drie de banden reed ik tot op de rand..
Maar met de MK 3 kon ik vlugger en harder op het gas dan met de T30 gewoon omdat hij meer grip bood..
dus grip op je achterband heb je nodig bij acceleratie en op je voorband bij het hard remmen..
just my two cents
 
Hallo Allemaal!

Even voorstellen in dit sub forum.

Binnenkort ben ik eigenaar van deze S1000XR 2019:
Bekijk bijlage 1481730
Bike is full option met extra opties: zwarte/carbon Akra, zwarte koffers, radiator en oliekoeling bescherming en val beugels van wunderlich. (laatste 2 worden nog gemonteerd). Ik heb gekozen om de standaard banden eraf te halen en er metzeller M9RR banden er op te laten zetten omdat de eerste trackday al gepland staat voor 11 september op Assen.

Ik ben 25 jaar en woon in Assen/Groningen. Ben altijd in voor een ritje dus als iemand (sportief) wil rijden.. I'm up!

De eerste keer op Assen reed ik met een FZS1000 uit 2001 2.09 minuten. Ik ben heel benieuwd hoe deze S1000XR rijdt! Heb een blauwe maandag een Daytona 675 gehad, maar deze zithouding kan ik door het bodybuilden niet aan (stijve hark geworden hehe). Hierna volgde de zoektocht naar een motor die sportief reed maar wel rechtop zat.. Weinig keus, totdat ik bij de S1000XR kwam! Ik ben heel benieuwd naar andere circuit ervaringen met de S1000XR!

Met welke banden rijden de meeste mensen hier die (ECHT) sportief rijden (lees 'kneedown' qua grip)? (Nee kneedowns zijn niet nodig, wel leuk.. maar ik probeer iets aan te geven qua grip met de band.. ook al hoef je hier niet perse kneedowns voor te doen =).

En als laatste had ik de vraag wie ervaring heeft met het MRA touring ruitje met 'spoiler' erop, of dat iemand toch wat anders moois kan aanraden!

groetjes,

S1000Xrr

Proficiat, maar waarom nog voor het oude model gegaan ?
 
Ik heb op de XR drie banden gehad, de originele Bridgstone T30, Michelin pilot road 5 en de dunlop MK3 met alle drie deed ik kneedowns niettegenstaande de bridgstone waardeloze grip had.. de pilot road goede grip en outstanding in de regen en de MK 3 de beste grip van de drie alles op de openbare weg wel te verstaan.
Ik wil maar aangeven dat een kneedown en grip min of meer los staan van elkaar net zoals Lean angle en grip min of meer los staan van elkaar, want alle drie de banden reed ik tot op de rand..
Maar met de MK 3 kon ik vlugger en harder op het gas dan met de T30 gewoon omdat hij meer grip bood..
dus grip op je achterband heb je nodig bij acceleratie en op je voorband bij het hard remmen..
just my two cents

Ja de bridgestone t30 gaf me meteen al niet veel vertrouwen. Heb ooit op mijn eerste motor een setje pilot road 4s gehad. Maar deze gingen echt wel glijden met mijn rijstijl. De mk3 zijn dat de roadsmarts? De dealer rade mij deze banden ook aan maar toch gekozen voor oud en vertrouwd omdat de m7rrs nooit teleurstelden of weggleden! Ook niet op circuit.

en ja, eens. Ik ben er ook wel eens keihard uitgereden door mensen op het circuit die niks hadden met kneedowns gevoelsmatig. Maar door de beperkte lean angle die ik ermee creëer bouw ik toch een soort veiligheid in (toen ik geen kneedowns kon was ik pegjes aan het schrapen, en dan ga je veel dieper).

hoelang gingen deze banden bij jou ongeveer mee? Ik hoop zon 5-6000 km uit de band te halen met een vaak rustigere en soms hooligan rijstijl😁. want tsja.. zodra die xr de 9000 tpm raakt, dan wil die wel!
 
Proficiat, maar waarom nog voor het oude model gegaan ?

Ex demo motor gereden door bmw kantoor personeel, en.. Een nieuwe kon ik niet betalen met al deze extra opties😁👍. De xr was al lang mijn droommotor en nu eindelijk binnen budget en leuk geprijsd omdat het nieuwe model er aan komt. Wie weet als deze bevalt, ooit het nieuwe model. Verder geef ik persoonlijk qua voertuigen niks om ‘nieuw nieuw’. Liever de kop eraf. Dat scheelt mij meteen duizenden euros in afschrijving👌Dat justificeert bij mij niet de kortstondige blije emotie die je bij nieuw kunt ervaren haha
 
Budget is uiteraard een valabele reden en het vorige model XR is een prachtige motor.
Ik stelde de vraag omdat blijkbaar de nieuwe niet bij iedereen in de smaak valt qua afwerking.

ik vind hem zeker wel mooi! Ook de nieuwe 900xr gereden en serieus overwogen maar die motor voelde niet ‘af’.. veel trillingen (dove handen na 30 minuten) en het voelde gewoon niet lekker aan. Dan reed een tiger 900 waarop ik ook heb proefgereden wel minder sportief maar heel verfijnd!

toen toch de 1000xr gereden en budget wat verhoogd om de droom te rijden.. meteen verkocht!
 
Ja de bridgestone t30 gaf me meteen al niet veel vertrouwen. Heb ooit op mijn eerste motor een setje pilot road 4s gehad. Maar deze gingen echt wel glijden met mijn rijstijl. De mk3 zijn dat de roadsmarts? De dealer rade mij deze banden ook aan maar toch gekozen voor oud en vertrouwd omdat de m7rrs nooit teleurstelden of weggleden! Ook niet op circuit.

en ja, eens. Ik ben er ook wel eens keihard uitgereden door mensen op het circuit die niks hadden met kneedowns gevoelsmatig. Maar door de beperkte lean angle die ik ermee creëer bouw ik toch een soort veiligheid in (toen ik geen kneedowns kon was ik pegjes aan het schrapen, en dan ga je veel dieper).

hoelang gingen deze banden bij jou ongeveer mee? Ik hoop zon 5-6000 km uit de band te halen met een vaak rustigere en soms hooligan rijstijl😁. want tsja.. zodra die xr de 9000 tpm raakt, dan wil die wel!

de Bridgestones heb ik eraf geworpen wegens te weinig grip..
de Road 5 heb ik 7500km mee gereden voor en achter waren samen versleten..gevarieerd gereden met en zonder duo, autostrade, mee in Italië op vakantie met duo bij 40gr gereden... Maar zeker ook gepusht tot en met.. In de regen is hij buiten mijn regenbanden voor het circuit, de beste band waar ik ooit mee gereden heb..
de MK3 is niet de roadsmart, de MK3 is een nieuwe band van vorig jaar, kun je vergelijken met de metzeler..
Hoeveel km ik er precies mee gereden heb weet ik niet motor is ondertussen verkocht en ze lagen er nog op.
Ik heb verleden jaar in Juli wel een achterbandje versleten op 2500km, maar dat was in Spanje waar de asfalt veel van je banden vraagt..

Trouwens mooie aankoop, vind ik persoonlijk de mooiste tot hiertoe..
de nieuwe die normaal mijn XR van 2015 zou opvolgen vind ik spuuglelijk en zeer slecht afgewerkt, daardoor helaas gekozen voor een ander merk..
in elk geval veel fijne kilometers gewenst, maar daar twijfel ik niet aan, dijk van een motor
 
Net terug van Tovami, aardig wat aangepast maar wat exact weet ik niet precies.
Als ik het goed begreep zit er een sensor die de temperatuur van de buitenlucht checkt en iets aanpast.
Klein proefritje gemaakt en hard op zn staart getrapt maar alles lijkt nu helemaal te werken, dit weekend even langer testen. :)

Ook weer wat meer vermogen gekregen zo te zien. (maximaal aantal toeren wel verminderd maar dat zal ik alleen merken in topspeed.)
auCakHI.png

God... ik zit echt met mn handen in het haar.
Helaas heb ik het nog steeds, ik word een beetje gillend gek en ben al 2x helemaal naar Goes geweest (240km heen&terug)

Ik ga maandag denk ik maar naar de BMW dealer kijken wat hun hierin voor mij kunnen betekenen. (uitlezen)
Desnoods laat ik de meest recente ECU map erop zetten en test ik of er niks hardwarematigs kapot is aan mijn XR.

Als iemand nog ideeën heeft hoor ik dit graag.
 
God... ik zit echt met mn handen in het haar.

Andere mogelijkheid die ik zie is dat de secondairy air valve afgekoppeld of beschadigd is. Zit rechts boven op je luchtfilter. Gewoon geen info op internet wat het ding doet.
 
ik vind hem zeker wel mooi! Ook de nieuwe 900xr gereden en serieus overwogen maar die motor voelde niet ‘af’.. veel trillingen (dove handen na 30 minuten) en het voelde gewoon niet lekker aan. Dan reed een tiger 900 waarop ik ook heb proefgereden wel minder sportief maar heel verfijnd!

toen toch de 1000xr gereden en budget wat verhoogd om de droom te rijden.. meteen verkocht!
Feli met deze verstandige aankoop*O**O**O*

Budgetten zijn idd om bij te stellen:t:+

Zo zei ik twee jaar gelden dat mijn XR wel af was, maar sindsdien toch nog wat aanpassingen gedaan en de volgende staat dit jaar ook al weer op de planning8-)
 
God... ik zit echt met mn handen in het haar.
Helaas heb ik het nog steeds, ik word een beetje gillend gek en ben al 2x helemaal naar Goes geweest (240km heen&terug)

Ik ga maandag denk ik maar naar de BMW dealer kijken wat hun hierin voor mij kunnen betekenen. (uitlezen)
Desnoods laat ik de meest recente ECU map erop zetten en test ik of er niks hardwarematigs kapot is aan mijn XR.

Als iemand nog ideeën heeft hoor ik dit graag.
Dat is niet grappig, hopelijk kan de dealer je verder helpen...
 
God... ik zit echt met mn handen in het haar.
Helaas heb ik het nog steeds, ik word een beetje gillend gek en ben al 2x helemaal naar Goes geweest (240km heen&terug)

Ik ga maandag denk ik maar naar de BMW dealer kijken wat hun hierin voor mij kunnen betekenen. (uitlezen)
Desnoods laat ik de meest recente ECU map erop zetten en test ik of er niks hardwarematigs kapot is aan mijn XR.

Als iemand nog ideeën heeft hoor ik dit graag.
Misschien dat daarom andere tuners duurder zijn dan jouw €295,00.
En nu mag de dealer het voor je oplossen?
Ik hoop voor je dat het opgelost wordt hoor, begrijp me niet verkeerd maar het is mij niet altijd duidelijk waarom men meer uit een motor wil halen dan er in zit. En dan vooral bij een dergelijke motor als S1000XR
Evenwel succes, komt vast goed.
 
God... ik zit echt met mn handen in het haar.
Helaas heb ik het nog steeds, ik word een beetje gillend gek en ben al 2x helemaal naar Goes geweest (240km heen&terug)

Ik ga maandag denk ik maar naar de BMW dealer kijken wat hun hierin voor mij kunnen betekenen. (uitlezen)
Desnoods laat ik de meest recente ECU map erop zetten en test ik of er niks hardwarematigs kapot is aan mijn XR.

Als iemand nog ideeën heeft hoor ik dit graag.

wat wil je hardwarematig gaan testen dan?
 
Terug
Bovenaan Onderaan