BMW S1000XR

Bang dat het te lekker rijdt :+
Een moderator durft dit uiteraard wel schrijven in een S1000XR-topic :+

Als GS-rijder spreek ik je zeker niet tegen, maar ik heb toch zwaar getwijfeld om over te stappen op de S1000XR, na indertijd 1 slecht GS-exemplaar te hebben gehad .
Twee dingen hielden me tegen na een uitgebreide proefrit :
- de harde vering en (dus) het mindere comfort voor mijn vaak meerijdende vrouw
- het feit dat je automatisch toch dat toerental opzoekt, dat de motor zelf het lekkerste vindt en dan ben je toch sneller aan het scheuren, dan je denkt.

De GS is ook snel, maar niet zo verschroeiend.

De F900XR is een ander, kleiner type van fiets en heeft m.i. weinig overeenkomsten met de 1000 .
 
Laatst bewerkt:
Ik zit met een vraag, ik rij nu op een tiger 1050 uit 2007. Echt een fijne motor zeker de 3 cilinder die na een bezoekje aan frederiks niks meer nodig heeft.
Het enige is dat ik 2 meter ben en nogal veel turbulentie heb vanuit de voorkuip, echt om gek van te worden.
Nu is mijn oog gevallen op de bmw xr modellen, mooi disign en sportieve looks.
Alleen zijn er twijfels over de 900 of de 1000, ik moet nog op allebij rijden maar zit nog met een knie blessure thuis.

Ik heb in verschillende tests gelezen dat de 1000 (hoe gek het ook klinkt), teveel vermogen heeft om lekker rustig te kunnen toeren.
Wat zijn jullie ervaringen? Of is eriemand die de zelfde keus heeft gemaakt?
Het zou eerder model 1000 worden of een 900 uit 2020.
Voor mij heeft de XR het beste van twee werelden. Rustig toeren (bijv. met vrouw achterop) is heel goed te doen, maar hij leent zich ook heel goed voor een potje knallen.
Ik ben 1,96 en heb geen last van vervelende turbulentie.
 
Zijn goede berichten, als alles weer open is zal ik een test rit aanvragen bij de dealer.
En als het bevalt ga ik een van de 2 eerst eens een dag huren.
 
Voor mij heeft de XR het beste van twee werelden. Rustig toeren (bijv. met vrouw achterop) is heel goed te doen, maar hij leent zich ook heel goed voor een potje knallen.
Ik ben 1,96 en heb geen last van vervelende turbulentie.
Vraagje mbt je 196 lengte en geen turbulenties: Welk zadel heb je, en welk scherm? Ik ben 1.90, hoog zadel (2020) laten aanpassen naar 2 cm hoger aan de voorkant, sport schermpje erop, en ik moet nog steeds echt rechtop zitten om uit de turbulenties te komen. De rug even laten doorzakken, en ik zit er weer in. En op een duitse site gezien dat er ook tot 10% verschillen zijn in lengte. Dus mensen met een lang bovenlijf en korte benen, en andersom. Ik heb 32 lengte maat in jeans.
 
Vraagje mbt je 196 lengte en geen turbulenties: Welk zadel heb je, en welk scherm? Ik ben 1.90, hoog zadel (2020) laten aanpassen naar 2 cm hoger aan de voorkant, sport schermpje erop, en ik moet nog steeds echt rechtop zitten om uit de turbulenties te komen. De rug even laten doorzakken, en ik zit er weer in. En op een duitse site gezien dat er ook tot 10% verschillen zijn in lengte. Dus mensen met een lang bovenlijf en korte benen, en andersom. Ik heb 32 lengte maat in jeans.
Als je uit de turbulentie wil dan moet je de ruit er gewoon helemaal af laten
 
Komende van een yamaha tracer 900 ( 3 cilinder ), en daarna een f900xr getest...heb deze na 20 minuten terug gebracht....was totaal mijn ding niet, het was een vermindering in feeling met de tracer. Ook het uitlaatgeluid vond ik niets , nu is er misschien wel al een akra ofzo te koop. Ik had het gevoel dat ik met een kleine motor aan het rijden was...daarna de s1000xr getest, weliswaar model 2017 en gekocht. Nog geen moment beklaagd, smile iedere keer als ik er mee weg ben. Een hoogpoter waar je zowel traag als verbazingwekkend snel mee kan rijden.
Maar het is voor ieder wat wils, anders zou het maar saai worden....
 
Als je uit de turbulentie wil dan moet je de ruit er gewoon helemaal af laten
Zelf al geprobeerd? Werkt totaal niet op GS'en. Miniscuul stukje plastic op XR ook niet. De voorkant van deze adventure fietsen gooit een hoge turbulente luchtstroom omhoog. En ik ben relatief lang en zit hoger dan normaal.
Denk dat een vlakker windscherm, met voldoende onderstroming wel iets zou kunnen doen. Dus een 1000SS stijl voor grotere mensen. Het verstelmechanisme is er al af, ben aan het zien wat ik kan kan doen. En dan moet deBMW Nav anders gemonteerd worden
 
Zelf al geprobeerd? Werkt totaal niet op GS'en. Miniscuul stukje plastic op XR ook niet. De voorkant van deze adventure fietsen gooit een hoge turbulente luchtstroom omhoog. En ik ben relatief lang en zit hoger dan normaal.
Denk dat een vlakker windscherm, met voldoende onderstroming wel iets zou kunnen doen. Dus een 1000SS stijl voor grotere mensen. Het verstelmechanisme is er al af, ben aan het zien wat ik kan kan doen. En dan moet deBMW Nav anders gemonteerd worden
Ja, laatste keer dat ik een gs aan het inrijden was een Rallye ruitje er op geplakt, ik was erg gelukkig die week.. zo weinig geklapper op de helm 😍
 
Ja, laatste keer dat ik een gs aan het inrijden was een Rallye ruitje er op geplakt, ik was erg gelukkig die week.. zo weinig geklapper op de helm 😍
Wel weer een antwoord dat kilometers ver van de vraag ligt. Wat is je lengte, en wat is je jeans lengte
 
Ik heb wel eens iets gelezen over trillingen in het stuur en dat het bij een bepaald bouwjaar opgelost zou zijn.

Vanaf welk bouwjaar koop je de betere?
 
1.70 :+. Jeans is 30
Dat is wel 20cm minder als ik. Ik bedoel maar, zo kun je windscherm ervaringen niet zo makkelijk delen. En hierbij het geleende grafiekje
Sitzriese-oder-Langbeiner.png
 
Vraagje mbt je 196 lengte en geen turbulenties: Welk zadel heb je, en welk scherm? Ik ben 1.90, hoog zadel (2020) laten aanpassen naar 2 cm hoger aan de voorkant, sport schermpje erop, en ik moet nog steeds echt rechtop zitten om uit de turbulenties te komen. De rug even laten doorzakken, en ik zit er weer in. En op een duitse site gezien dat er ook tot 10% verschillen zijn in lengte. Dus mensen met een lang bovenlijf en korte benen, en andersom. Ik heb 32 lengte maat in jeans.
Ik heb een verhoogd zadel, en een mra sportscherm.
36 lengte maat jeans.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: MROE
@123veloce: Trillingen zijn vooral bij het eerste model merkbaar in de linker spiegel en bij een bepaald toerental, maar zijn voor een deel op te lossen door stuurgewichten te plaatsen (Evotech). Wat mij betreft niet echt hinderlijk meer na deze geplaatst te hebben. Heb ergens gelezen dat zelfs de nieuwe er nog een beetje last van heeft ...
 
@123veloce: Trillingen zijn vooral bij het eerste model merkbaar in de linker spiegel en bij een bepaald toerental, maar zijn voor een deel op te lossen door stuurgewichten te plaatsen (Evotech). Wat mij betreft niet echt hinderlijk meer na deze geplaatst te hebben. Heb ergens gelezen dat zelfs de nieuwe er nog een beetje last van heeft ...
@sporttoerder Dank voor je bericht, maar er is ook iets met het stuur rubber ophanging vanaf een bepaalde bouwjaar.
Weet je welk bouwjaar toevallig?
 
@sporttoerder Dank voor je bericht, maar er is ook iets met het stuur rubber ophanging vanaf een bepaalde bouwjaar.
Weet je welk bouwjaar toevallig?
Ik rij een 2018 deze heeft al rubbers. Het trillen is er wel, maar er wordt wel een groot punt van gemaakt. Zeker met die gewichtjes van Evotech is het echt minimaal, mijn R1200RS (waterkoeler) trilde erger, en daar hoor je niemand over ;)
 
De nieuwe (vanaf 2020) heeft speciale rubbers gekregen tegen trillingen. Maar zoals Bor_S al aangaf, er wordt van een mug een olifant gemaakt. De trillingen zijn vanaf het eerste model merkbaar maar slechts in een bepaald toerental en tegen een bepaalde snelheid. De gewichten van Evotech lossen dit euvel deels op. Ga testrijden met de eerste modellen van de S1000xr en je zult er achter moeten zoeken waar en wanneer de trillingen zich voordoen. Het is wat mij betreft ook enkel zichtbaar in de linker spiegel, maar niet voelbaar...
 
Ik ben overgestapt van een MT09 2017 naar de S1000XR 2015. Mt09 is en blijft een heerlijke fiets. Maar de XR leent zich wat meer voor het toer gedeelte. Na 3000km Duitsland is dat wel gebleken dat het een ideale toerpaard is met circuitbpotentie. Geen spijt van gehad.

Trillingen had ik ook en zijn opgelost door evotech stuurgewichten. En anders zijn de trillingen heel nihil. Kwestie van eelt erop laten groeien :P

Ben er nog steeds hartstikke blij mee.

Begin januari maar eens de 30k beurt laten doen bij 34k. Kleppen stellen en voorvork olie verversen.

Ben benieuwd.....
 
Gisteren het standaard sportruitje vervangen voor een hogere ivm het doorrijden van de winter.
Zit heerlijk comfortabel en uit de wind komende winter :)

IMG_7282.PNG


IMG_7284.jpg
 
Iemand ervaring met de puig racing ruit voor de modellen voor 2020, zoals op de afbeelding staat weergegeven. Is er verschil met vergelijking tot het orginele ruitje?
 

Bijlagen

  • 1F0C9868-8076-47B2-AB78-77BB2CA284BA.jpeg
    1F0C9868-8076-47B2-AB78-77BB2CA284BA.jpeg
    105,1 KB · Weergaven: 3
Iemand ervaring met de puig racing ruit voor de modellen voor 2020, zoals op de afbeelding staat weergegeven. Is er verschil met vergelijking tot het orginele ruitje?
Niet voor de 2020. Ik heb deze op mijn (‘16) model gemonteerd, en het Puig ruitje is iets lager dan standaard. Gereden heb ik er nog niet mee. Naar mijn mening staat het sowieso een stuk beter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan