BMW S1000XR

op een XR gaat dat niet werken.:+. Het zadel steunt op de 6 rubberen pootjes eronder op het frame. Die dingen aan de voorkant zijn eigenlijk onderdeel van het zadel kunnen afsluiten, en voorkomen van links/rechts schuiven
 
Ik had dat op mijn GS en heb dat bij verkoop eraf gehaald. Had er inderdaad al over gelezen dat het niet zou werken op de XR (volgens RealOEM). Ik was dus verras te lezen dat iemand het er speciaal voor had gekocht, maar BMW-XR zijn post is duidelijk en ondubbelzinnig.
 
Was het proberen waard. Kostprijs : 3,37euro. Het goedkoopste wat ik ooit voor een motor heb aangekocht blijkt dus een miskoop te zijn:?
Volgens Ali geschikt voor de S1000xr maar blijkbaar heeft den Ali zelf gene xr...
Nochtans heeft ook Wunderlich dit in de catalogus staan, maar daar durven ze er 29,90 euro voor vragen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb die van Ali alleszins op de GS gehad, en daar had het wel effect. Maar daar ben je dus niets mee :+
 
het GS zadel steunt maar op twee punten, die rubber bussen voor en de vergrendeling aan achterkant bestuurderszadel. Daar werkt het dus wel, en een GS zadel is daarmee ook verstelbaar
Edit: "ook" als in de standard verstelling voorzien door BMW op de GS, en/of door draaien van de bussen
 
Want als het lukt voor te verhogen, kan je ook verlagen?
Ik heb veel gekeken en geprutsts om zadels te verhogen op GS en XR. Zoals gezegd steunt het XR zadels op rubberen dopjes op het frame onder je zitvlak.. 8 op de oude, en 6 op de nieuwe. Verlagen door draaien van excentrische 'bungs' gaat niet, verhogen is een optie maar dan steunt het zadel alleen nog maar op de bungs en de achterste twee (duo zit) dopjes. Het buigt dus door. De excentrisch bungs willen van nature ook niet op de hoge stand blijven staan, en als ze 90 graden draaien dan drukken ze het zadel naar voor of naar achter in het slot, ook niet de bedoeling.

Wat je wel kunt proberen is met 3M velcro verhogingen op het frame te plakken. Die velcro is wat duurder maar plakt goed. Dan moet le dus even uitrekenen hoe hoog elke verhoging moet worden tov de bungs. De achterste geen, en dan (voor de gen2) ongeveer 25, 50%, en 75% van de verhoging op de bungs. Dan steunt het zadel weer, maar dan is de opening tussen zadel en zijpaneel optisch niet mooi.

Ik heb voor €70 op mijn gen2 bij een zadelspecialist de voorkant van mijn al hoog zadel nog eens 2cm laten verhogen met en een hard schuim, en hij heeft ook het zikvlak verhoogt. Bij de gen2 kun je in het midden je vinger erin prikken, zit gewoon 1-2cm lucht onder. (tenminste op het hoge zadel). Op de gen1 had ik deze, maar Nopper is hier niet meer actief, en na 4 jaar was het wit niet meer mooi wit, rode stiksels lieten los. Maar ook het standaard zadel, en 4cm verhoogd, met gelpad. Gelpad doe ik niet meer, wordt veel te heet in de zon en koelt niet af.

 
Bedankt voor de info. Eerst maar eens kijken hoe het lukt zonder al die aanpassingen. De motor staat nog in bestelling.

Heeft ESA pro waarmee hij 't schijnt een beetje kan zakken, dus we zien wel.
 
Eerst maar eens kijken hoe het lukt zonder al die aanpassingen. De motor staat nog in bestelling.
👍
Heeft ESA pro waarmee hij 't schijnt een beetje kan zakken, dus we zien wel.
De Esa pro 'min' setting gaat niets doen om de motor te verlagen als je er alleen op zit. De voorspanning van de achterveer is afgestemd op de standaard BMW rijder, iets van een 86kg met motor kleding en helm erbij geloof ik. Niet wat je zou verwachten uit Bayern🍺. Zie je ook, als je erop gaat zitten met minder dan 90kg zakt de achterkant (statische sag) niet, of nauwelijks. Als je er een duo en/of bagage bij op hebt dan zakt die wel, en de esa pro krikt 'm dan weer automatisch terug omhoog tot normale stand, zodat je LED lampen niet te hoog staan. Als je 'm dan op min zet zakt die wel, maar gaat onmiddelijk weer omhoog zodra de duo afstapt. Is dus eigenlijk een op/af stap hulpje voor de duo om het opkrikken uit te schakelen.
Esa kan de voorspanning niet verlagen. Ook best wel logisch, anders zou de achterkant omhoog komen zodra je wat gewicht op één voetje aan de grond zet

Hoe het precies werkt weet ik ook niet, maar denk dat de voorspanning gelijk blijft en ESA-2 de motor omhoog draait via een grote moer op een spindel. Als iemand wel weet hoe het werkt, ik had het graag geweten om te begrijpen wat effecten op slijtage zijn
 
Laatst bewerkt:
Ik ben 1m71 en weeg 79 kg (enja, dat is overgewicht, ik weet het :+ ), op het testmodel met die ESA pro lukte het met beide tippen van de tenen om de grond te raken. Ik hoopte dat die ESA pro met juiste instelling zou helpen, maar bon, blijkbaar niet dus. We zien wel :)
 
Misschien afhankelijk van modeljaar dan? Ik kan ze op RealOEM niet vinden precies. Of ik zoek verkeerd.
Want als het lukt voor te verhogen, kan je ook verlagen?
Model van voor 2020. Dopjes moet je dan nog wat bewerken. (Voor het verhogen heb ik er wat rubber verhoging onder gedaan, anders doorbuigen, maar voor verlagen kan het er ook uit/lager lijkt me) alternatief is een duur Angepast zadel of hele motor verlagen
 
In de tussentijd m’n slag kunnen slaan bij een Belgische BMW dealer, motor wordt op vol vermogen afgeleverd en hangt in de Premium selection van BMW, dus helemaal strak afgeleverd en 24 maanden garantie 🤘🏼
Volgende week ophalen en keuren en dan vol ongeduld wachten op het kenteken (en lekker weer!)

Mocht iemand nog wat leuke upgrades willen verkopen, korte kentekenplaathouder of andere mooie spulletjes om hem nét even wat strakker te maken voor het oog...ik hou me aanbevolen!
 

Bijlagen

  • A74B1D51-9C0D-4716-8395-4881B858938C.jpeg
    A74B1D51-9C0D-4716-8395-4881B858938C.jpeg
    60 KB · Weergaven: 40
De leveringsdatum van mijn XR nadert nu echt wel met rasse schreden.

Op al mijn vorige motoren gebruikte ik steevast mijn iPhone met Quadlock als navi. Zo zelfs op verlof geweest tot in Spanje en terug met de 1250GS. Werkt perfect, ik hoef geen dure navi-systemen.
De opbouw echter van de twee schermen boven elkaar (navi boven TFT) vind ik er wel gelikt uitzien. Ik zocht dus een oplossing om mijn iPhone daar te zetten.

Maar 100 euro voor een beugeltje is toch ook wel te veel van het goede...

Zopas op realoem beginnen zoeken en een stuknummer gevonden:

Een nieuwe Quadlock besteld voor de diameterdikte, de vorige Quadlock kan op de Suzuki SV van mijn lief. Iedereen blij :+

En nu mag hij toch écht wel gaan komen. Ik hoop komende week een berichtje te krijgen van de dealer.
 
Mijn 2020 XR (Gen1) vandaag ingeruild op de nieuwe R en nog wat spullen te koop via MP;

HP-zadel verkoch
MIVV uitlaat (high mount) verkocht
Tanktas origineel verkocht
MRA vario screen donker verkocht
Korte passagiers handgrepen verkocht
Originele rem-/koppelingsgreep klik
Evotech stuurgewichten extra zwaar € 25
 
Laatst bewerkt:
Mijn 2020 XR (Gen1) vandaag ingeruild op de nieuwe R en nog wat spullen te koop via MP;

HP-zadel (in optie)
MIVV uitlaat (high mount) klik
Tanktas origineel klik
MRA vario screen donker klik
Korte passagiers handgrepen klik
Originele rem-/koppelingsgreep klik
R&G stuurgewichten extra zwaar (in optie)
Heb je een MP bericht gestuurd!
Wil graag de uitlaat en handvatten overnemen
 
Jammer, ben blijkbaar laat voor de uitlaat. Als hij niet zou weg zijn, dan mag je het altijd effe laten weten :)

Ik neem aan dat dat evengoed zal passen op een 2021?
 
Een 20 en 21 zijn toch dezelfde behalve de lak op de tank die nu volledig in koetswerkkleur is? Of zijn er daar meer veranderingen aan?
 
Terug
Bovenaan Onderaan