BMW S1000XR

Goedendag allen,

Ik heb een XR laatste model en die heb ik gekocht met het touring pakket.
Omdat ik niet in koud weer rij en meer rijwind ter verkoeling wil denk ik erover om de handkappen te verwijderen. Gaat dit gewoon of zou ik onderdelen moeten kopen. Het lijkt alsof de spiegels in de beugels van de handkappen zitten of vergis ik mij? Ik ga denk ik wel lever guards monteren.

Ik hoop dat een van jullie antwoord heeft.
 
De steunen voor de handbescherming zitten over de montage gaten van de spiegels heen geschoven, spiegels er af en je wipt ze er af.
Stuureind is beetje zelfde verhaal, je draait die schroef er uit, demonteert de vulbus en handkap, en schroeft het stuureindgewicht weer retour met dezelfde schroef.
 
Je kan m op de originele accessoire stekker aansluiten met een reparatie stekker van bmw
 
Hallo,
Ik heb met mijn 1.84 lengte proefgereden op de S100XR 2022. Wat een ontzettend gaaf ding! Enig minpuntje was de ruit die zowel in de bovenste als in de onderste stand veel turbulentie rond de helm gaf. Welk ruit is de perfecte oplossing hiervoor?
 
mee eens. Eraf halen is natuurlijk geen gezicht. Een €300 BMW ruitje bewerken is ook niet mijn idee, dus WRS ruitje gekocht. Achterkant van verdiepingen bovenkant (wie bij BMW bedenkt zoiets, en waarom kopiëren mensen dat....) eraf geslepen en rubber ringen ertussen aan onderkant. Ding staat nu veel vlakker, en in lijn met bovenkant Navigator. Ik ben geen calimero, dus houd ik mijn Nav graag in de originele positie. Als je kleiner bent kun je overwegen de Nav houder op de onderste windscherm assy bouten te zetten. Past niet 100% volgens mij maar is even vijlen in plastic. BMW gebruikt hetzelfde onderdeel op een andere model, dus zitten er wat rare vormpjes op.

Ja je krijgt wat meer insecten op je, maar die luchtstroom bij 30C+ is geweldig. Je krijgt ook meer lucht omdat er meer onder het scherm doorgaat. En de originele voordeur heb ik dus ook nog
 
Hallo,
Ik heb met mijn 1.84 lengte proefgereden op de S100XR 2022. Wat een ontzettend gaaf ding! Enig minpuntje was de ruit die zowel in de bovenste als in de onderste stand veel turbulentie rond de helm gaf. Welk ruit is de perfecte oplossing hiervoor?
Ik heb er een van Puig gekocht. Ik ben 1.93 en in de hoogste stand echt nagenoeg geen last meer van turbulentie of iets.
PUIG TOURENSCHEIBE S1000XR 20- LEICHTGETÖNT
Deze... en staat nog mooier ook.
 
Goedenavond,

Sinds 5 jaar ook eigenaar van deze geweldige motor!
Enige puntje dat ik heb is het gestotter bij lagere toeren (onder 4000 rpm). Nu lees ik meerdere goede ervaringen met een power commander of rapid bike evo icm afstellen op een testbank.
Mijn vraag is: weet iemand een adres in de Achterhoek om dit te laten doen?

Alvast bedankt! (En een foto 😇)
Gr Jelle
 

Bijlagen

  • A19473D3-46DF-42F6-8F5D-E5EC2DF050F3.jpeg
    A19473D3-46DF-42F6-8F5D-E5EC2DF050F3.jpeg
    554,6 KB · Weergaven: 41
Goedenavond,

Sinds 5 jaar ook eigenaar van deze geweldige motor!
Enige puntje dat ik heb is het gestotter bij lagere toeren (onder 4000 rpm). Nu lees ik meerdere goede ervaringen met een power commander of rapid bike evo icm afstellen op een testbank.
Mijn vraag is: weet iemand een adres in de Achterhoek om dit te laten doen?

Alvast bedankt! (En een foto 😇)
Gr Jelle
Geen idee in de achterhoek. Ten Kate heeft veel ervaring met power commander.
 
Heeft er iemand ervaring met de Givi RM5138KIT , de spray guard?
Ik vind de modder en het zand qua uiterlijk niet zo erg maar het slot van mijn topkoffer zit er elke keer vol mee.
697A924A-FB35-4ED4-8F05-7D238444A361.jpeg
 
Met een beetje pijn in mijn hart kijk naar een andere motor om mijn MV Agusta Brutale 800 te vervangen.

Mijn shortlist is inmiddels beperkt tot:
* BMW S1000XR nieuwe model
* BMWs1000XR oude model
* Ducati Multistrada V4 (noem me saai, maar ik wil niet met een tweecilinder krappe bochtjes rijden :$)

Hiermee komt meteen een ander dilemma naar boven: Als ik bereid ben om geld ner te leggen voor een Multistrada, is er kennelijk ook budget voor de nieuwe S1000XR, maar mijn hoofd zegt dat geld niet per se op hoeft.
Hoe meer ik lees en zie, hoe enthousiaster ik wordt over de S1000XR. En dan zie ik ook de verschillen, waarbij beide modellen voors en tegens hebben.
Ik ben geen extreme rijder die met een elleboog aan de grond en driftend de bocht door komt en ik kan maar moeilijk inschatten hoe de 'softere vering' van het nieuwe model s1000XR echt tegenstaat in de bochten (en dit gaat me hier bij een proefritje ook niet lukken om te testen).
In vergelijking met mijn huidige motor zal zelfs het minder comfortabele zitje van het oude model S1000XR zal voor mij als een lekkere fauteuil aanvoelen.

Zijn hier mensen die beide hebben geprobeerd en kunnen vertellen hoe ze de verschillen ervaren hebben?
 
Ik ben de gelukkiger bezitter van een S1000XR van de oude generatie (2019), en ik heb een half uurtje gereden op de nieuwe (gen2).
Maar ik werd er net echt gelukkig van. De nieuwe is weliswaar beter op alle fronten, maar mist mijns inziens karakter.
Het gaat allemaal te "smooth", bij de ouwe is het allemaal een beetje rauwer.
Wat betreft het zadel..... Ik heb nog geen enkele motor gehad met een comfortabeler zadel dan deze, en de nieuwere dwingt je meer in een bepaalde zitpositie.
 
Ik ben de gelukkiger bezitter van een S1000XR van de oude generatie (2019), en ik heb een half uurtje gereden op de nieuwe (gen2).
Maar ik werd er net echt gelukkig van. De nieuwe is weliswaar beter op alle fronten, maar mist mijns inziens karakter.
Het gaat allemaal te "smooth", bij de ouwe is het allemaal een beetje rauwer.
Wat betreft het zadel..... Ik heb nog geen enkele motor gehad met een comfortabeler zadel dan deze, en de nieuwere dwingt je meer in een bepaalde zitpositie.
Dank je wel! 'Beter' is niet altijd 'leuker' zo te horen. Een beetje rauw vind ik wel leuk (bij een motor 😳). Ik ga vrijdag een proefritje maken op beide modellen en voelen hoe ik de verschillen ervaar.
 
Dank je wel! 'Beter' is niet altijd 'leuker' zo te horen. Een beetje rauw vind ik wel leuk (bij een motor 😳). Ik ga vrijdag een proefritje maken op beide modellen en voelen hoe ik de verschillen ervaar.
Vanochtend op beide generaties gereden, een uit 2021 en een uit 2018, stukje snelweg, langzaam (en wat vlotter...) door de stad met kleine weggetjes, rottige hoekjes en verkeer, en een N-weg. Geen Eifel- of Dolomieten-bochten of Belgisch gatenasfalt helaas, maar toch wat verschillende wegen en snelheden. Wat een fantastische motor is dit zeg! Raket die je ook heel makkelijk plat legt. Nou ja, alles wat de reviews zeggen dus... Naast veel dingen die vergelijkbaar zijn (nu al verslaafd aan de quickshifter, maar bij een stoplicht moet ik niet vergeten de koppeling in te knijpen 😳), vielen een paar verschillen inderdaad wel op: Het comfort (soepelheid in de vering?) van de nieuwe vond ik eigenlijk wel lekker. Toen ik daarna op de oude stapte, merkte ik inderdaad dat je daarop wat meer voelt van hobbels en putten.
Op de nieuwe schuif je meer van achter naar voor in het zadel, van de oude mocht ik gewoon op 1 plek blijven zitten.
De oude is ook merkbaar lager. Ik kan met mijn 1.81 bij beide modellen prima met 2 voeten bij de grond, maar de oude gaf me meer het het gevoel wat ik nu heb op mijn kleine MV.

Al met al ben ik er nog niet uit geloof ik en zit ik hier nu meer hardop te denken...
Mocht er nog iemand ervaringen/vergelijkingen willen delen die zouden kunnen helpen of andere details willen horen: heel graag!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een Gen1 gehad en heb nu een Gen2. Ik vind juist dat ik op de Gen2 mijn voeten beter op de grond krijg omdat het zadel war smaller is aan de voorzijde. Tevens vind ik de vermogensafgifte van de Gen2 prettiger. Tel daarbij het display en de BMWconnected drive module bij op en mijn keuze gaat dus naar de Gen2. Vond het geluid van de Gen1 wel mooier in de standaard configuratie, vooral dat aanzuiggeluid ....
Koplampen vind ik ook mooier van de Gen2, symetrisch en mooiere dagrijverlichting. Rij er persoonlijk regelmatig mee naar de franse ardennen en ga ook er ook mee op vakantie (afgelopen jaar nog 5k richting Italie) en op de Gen2 hou ik het beter uit.
Maar goed, het is voor iedereen persoonlijk wat hij belangrijk en mooi vind.

Groetjes Ger
IMG_7112.jpg
 
Al enkele jaren een trotse en actieve eigenaar van mijn S1000XR veel touren mee gereden van 3 weken Italië op en neer en afgelopen jaar 3 weken Balkan op en neer naar veel lange weekeinden Eifel, Sauerland, zwarte woud etc.
nu begint het toch weer te kriebelen om voor iets nieuws/ anders te kijken.
wat ik zeker weet is dat het een bmw blijft alleen twijfel ik tussen een 1250GS(A) en de nieuwe gen2 S1000XR.
op beide al gereden maar voor het echte gevoel moet je er naar mijn idee toch langer dan paar uurtjes op rijden.
nu kijk ik hier op het forum (in stilte) vaker rond en heb ik vaker berichten gelezen van rijders die overstap hebben gemaakt van de GS(a) naar de XR en andersom.
nu is mijn vraag wat zijn pro’s en con’s voor beide motoren?
ik weet dat het natuurlijk persoonlijk is maar toch interessant om andere ervaringen in mijn overweging mee te nemen.

Sidenote: de S1000Xr heeft enorme power en is razend snel maar persoonlijk is dat niet een eigenschap welke ik per definitie naar zoek.
ben eerder op zoek naar comfort en lekker touren voor langere periodes zoals weekeinden en meerdere weken.

ik weet dat dit een nogal open vraag is die interpreteerbaar is op vele manieren maar ik wil toch een poging wagen.
 
Laatst bewerkt:
als ik afga op de sidenote lijkt mij een GSA meer geschikt, meer windbescherming en het is een iets rustiger lopend blok met onderuit meer koppel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan