BMW Sportboxer topic - deel 18 (still going strong )

Status
Niet open voor verdere reacties.
@Joost2
Ik ken niet alle ins en outs, dus op het gevaar af dat....
Is toch wel een heel raar verhaal van die nokkenas.
FWIW.
 
Ja, is ook een raar verhaal. Heb hem vandaag opgehaald en nog eens gevraagd: nokkenas liep zwaar en daardoor is een bout van het nokkenastandwiel losgeraakt en daarmee openden de kleppen dus niet meer. Ze hebben voor het openhalen de compressie gemeten en die was in orde, dus de kleppen zijn niet geraakt.
Heb vandaag dus ook voorgelegd dat ik de motor daar achter wilde laten, tegen eerdere 'wrakwaarde' + de kosten voor vervangen blok (5360 totaal), maar daar wilden ze alleen aan bij inruil, zo willen ze de motor ook niet overnemen. Heb nu 3000 km garantie op de motor en denk dat ik hem in het voorjaar in ga ruilen.
Voor de volledigheid (vind dat ik de prijzen nu wel kan noemen): ze hebben 20 uur gefactureerd voor de inbouw (en naar eigen zeggen hebben ze er langer over gedaan). Totaalkosten (incl. nieuwe koppelingsplaten) waren 3111,- euro (er was een max afgesproken van 3000,- ex. koppelingsplaten). Afgelopen maand ook nog een rekening gehad voor groot onderhoud incl. nieuwe lagers in de cardan van 1300,- euro. Reken daar een nieuw setje banden bij in juli en je kunt wel stellen dat het een duur motorjaartje was...
 
Ik wil mijn buddy omruilen voor een zwarte. Ben het rood een beetje zat. Iemand interesse? Buddy is in nieuwstaat en heeft geen enkele beschadiging. Is volgens mij wel een dure uitvoering.

full
 
Kolere joost wat een verhaal .. wat een pech

ik zou er ook flink de klere mee hebben -O-

leef met je mee .. sterkte '(
 
Ja, is ook een raar verhaal. Heb hem vandaag opgehaald en nog eens gevraagd: nokkenas liep zwaar en daardoor is een bout van het nokkenastandwiel losgeraakt en daarmee openden de kleppen dus niet meer. Ze hebben voor het openhalen de compressie gemeten en die was in orde, dus de kleppen zijn niet geraakt.
Heb vandaag dus ook voorgelegd dat ik de motor daar achter wilde laten, tegen eerdere 'wrakwaarde' + de kosten voor vervangen blok (5360 totaal), maar daar wilden ze alleen aan bij inruil, zo willen ze de motor ook niet overnemen. Heb nu 3000 km garantie op de motor en denk dat ik hem in het voorjaar in ga ruilen.
Voor de volledigheid (vind dat ik de prijzen nu wel kan noemen): ze hebben 20 uur gefactureerd voor de inbouw (en naar eigen zeggen hebben ze er langer over gedaan). Totaalkosten (incl. nieuwe koppelingsplaten) waren 3111,- euro (er was een max afgesproken van 3000,- ex. koppelingsplaten). Afgelopen maand ook nog een rekening gehad voor groot onderhoud incl. nieuwe lagers in de cardan van 1300,- euro. Reken daar een nieuw setje banden bij in juli en je kunt wel stellen dat het een duur motorjaartje was...
In die 3 k zit wel een nieuw blok neem ik aan?
Wat een geld man.. spreken gewoon over 4500+ euro in nog geen half jaar :X

Dat voel je best wel even aan je beurs...
 
Ik wil mijn buddy omruilen voor een zwarte. Ben het rood een beetje zat. Iemand interesse? Buddy is in nieuwstaat en heeft geen enkele beschadiging. Is volgens mij wel een dure uitvoering.

[afbeelding]

Ik had deze op mijn S'je, maar dan zwart. Is volgens mij een duur zadel. Ik herken de handtekening aan de zijkant.

Voor mensen die willen weten waar de mijn -het was écht een mooie en superdik uitgevoerde- R1100 S staat, stuur me maar een privé bericht.
 
Enkele weken geleden kocht ik een nette reactiestang van 365mm van een R1150GS voor 60€. Eindelijk heb ik die gemonteerd op mijn 1100s en uitvoerig getest.
De eerste bochten vond ik de motor erg nerveus. Initieel viel hij wat abrupt de bocht in. Maar dat bleek echter aan mijn rijstijl te liggen; ik moest namelijk tot voorheen redelijk tegensturen omdat mijn banden lichtjes vierkant zijn door de woon-werk kilometer. Maar nu met de kortere reactiestang valt hij vlotter in de bocht en moet ik minder tegensturen en met gewoon wat leunen gaat hij vlot in de bocht. Echt top! :Y
De veerspanning heb ik achteraan wat verminderd en nu rijdt hij echt heel agieler! Echt een upgrade om aan te raden! Zowel op hoge en lage snelheden 'wringt hij minder tegen'.

Als ik hem op de middenbok zet komt mijn achterwiel wel niet meer van de grond. Misschien moet ik dat ding er maar gewoon afhalen!

Ik kijk al uit naar nieuwe banden (die Pilot Roads 3 blijven maar meegaan.. B| ) en een trackday! :9~

Hier een vergelijking voor en na:

Voor:
foto%203_zpsowbriryu.jpg


Na:
IMG_1600_zpsjernroa8.jpg


IMG_1599_zpsd9xc3glr.jpg


Het ziet er ook iets sportiever uit vind ik.

Erik
 
goed lezen is soms moeilijk :+

De bok is de reden waarom ik nog niet naar een korte stang heb gezocht :P
 
Laatst bewerkt:
Ik had dat hier wel gelezen hoor, van die middenbok.
Maar uiteindelijk is hij nog steeds bruikbaar (voor te tanken bij voorbeeld).
Enkel voor mijn achterwiel te poetsen wordt het nu moeilijker.. :+

Het beter sturen weegt voor mij ook meer door als het poetgemak van mijn achterwiel.
 
Ik had dat hier wel gelezen hoor, van die middenbok.
Maar uiteindelijk is hij nog steeds bruikbaar (voor te tanken bij voorbeeld).
Enkel voor mijn achterwiel te poetsen wordt het nu moeilijker.. :+

Het beter sturen weegt voor mij ook meer door als het poetgemak van mijn achterwiel.
blokje hout eronder leggen voor je hem opbokt :)
 
Ja, is ook een raar verhaal. Heb hem vandaag opgehaald en nog eens gevraagd: nokkenas liep zwaar en daardoor is een bout van het nokkenastandwiel losgeraakt en daarmee openden de kleppen dus niet meer. Ze hebben voor het openhalen de compressie gemeten en die was in orde, dus de kleppen zijn niet geraakt.
Heb vandaag dus ook voorgelegd dat ik de motor daar achter wilde laten, tegen eerdere 'wrakwaarde' + de kosten voor vervangen blok (5360 totaal), maar daar wilden ze alleen aan bij inruil, zo willen ze de motor ook niet overnemen. Heb nu 3000 km garantie op de motor en denk dat ik hem in het voorjaar in ga ruilen.
Voor de volledigheid (vind dat ik de prijzen nu wel kan noemen): ze hebben 20 uur gefactureerd voor de inbouw (en naar eigen zeggen hebben ze er langer over gedaan). Totaalkosten (incl. nieuwe koppelingsplaten) waren 3111,- euro (er was een max afgesproken van 3000,- ex. koppelingsplaten). Afgelopen maand ook nog een rekening gehad voor groot onderhoud incl. nieuwe lagers in de cardan van 1300,- euro. Reken daar een nieuw setje banden bij in juli en je kunt wel stellen dat het een duur motorjaartje was...

Karakter, mijn complimenten.
Ik zit in hetzelfde schuitje, nu inruilen is gevoelsmatig veel geld weggooien.
 
Laatst bewerkt:
Ik had dat hier wel gelezen hoor, van die middenbok.
Maar uiteindelijk is hij nog steeds bruikbaar (voor te tanken bij voorbeeld).
Enkel voor mijn achterwiel te poetsen wordt het nu moeilijker.. :+

Het beter sturen weegt voor mij ook meer door als het poetgemak van mijn achterwiel.
Ik denk dat de vering bij mij vervangen nog beter is dan de stang vervangen :+
Verder heb ik weinig moeite met de BMW zoals ie nu is :Y

Moet alleen nog steeds op zoek naar CARBON Bougie Deksels , ben 1 van die afdek dingen kwijt B|
 
Ik denk dat de vering bij mij vervangen nog beter is dan de stang vervangen :+
Verder heb ik weinig moeite met de BMW zoals ie nu is :Y

Moet alleen nog steeds op zoek naar CARBON Bougie Deksels , ben 1 van die afdek dingen kwijt B|

Ja de vering vervangen/updaten lijkt mij ook wel wat. Hoewel het lijkt dat de boel nog wel goed gedempt is, denk ik dat na 15 jaar de demping niet meer is zoals hij moet zijn.

Ik hoorde van een Duitse collega dat je niet perse dure Öhlins moet steken; je kan je achterdemper gewoon ook reviseren.

Goede site: www.franzracing.de, die zitten in Wegberg (D) , in de buurt van Roermond.

De achterdemper kan je laten reviseren voor een fractie van de prijs van een nieuwe.

De voorste is moeilijk open te maken bij een 1100s, maar daar bieden ze ook een goed alternatief voor:

S10-Preisliste-Federbein-Typ7.jpg.jpg


Ik ben er nog niet uit of deze investering zich zou lonen bij een motor <3000€.. :?
 
Ik ben er nog niet uit of deze investering zich zou lonen bij een motor <3000€.. :?

Dat is natuurlijk altijd de vraag.... maar wil je de motor volgende week inruilen of wil je er nog jaren op rijden........

Weet wel dat toen ik de vering van mijn motor bij 70.000km verving door wilbers schokbrekers ik mijn motor bijna niet terug kende.... je schokbrekers gaan langzaam achteruit, dat merk je bijna niet, tot dat je er weer goede onder hebt zitten.
 
Laatst bewerkt:
Dat is natuurlijk altijd de vraag.... maar wil je de motor volgende week inruilen of wil je er nog jaren op rijden........

Weet wel dat toen ik de vering van mijn motor bij 70.000km verving, door wilbers, schokbrekers ik mijn motor bijna niet terug kende.... je schokbrekers gaan langzaam achteruit, dat merk je bijna niet, tot dat je er weer goede onder hebt zitten.
Ik heb het bij mijn auto gedaan en dat was zo'n belevenis!
Auto reed echt stukken beter en deed geen rare sprongen meer in bochten en vooral bij nat wegdek is het grip 100x beter geworden!

Ja het maakt verschil, maar gezien ik meer met de auto rij dan met de motor is het budget voor de motor even niet aanwezig, maar de vering moet als ik de motor echt wil houden toch wel vervangen gaan worden.

Het rijd nog prima, maar ik weet dat het beter kan :+

En de R1100S gaat zeker weten niet weg 8-)
 
Laatst bewerkt:
Terugkomend op het bandenverhaal. Ik heb het een en ander nagezocht in mijn onderhoudsgeschiedenis en dit kwam eruit:

Pirelli Supercorsa (ex-circuit bandjes): 4400 km
Dunlop Qualifier: 4500 km
Michelin Pilot Power 2CT: 3900 km
Michelin Pilot Power 2CT: 4500 km
Michelin Pilot Power 2CT: 5000 km
Dunlop Sportsmart: 3700 km
Dunlop Roadsmart 2: 5200 km
Dunlop Sportsmart 2: inmiddels 2000 km, maar ligt er nog op

Helaas heb ik niet alle bandenwissels netjes bij gehouden, want ik heb er denk ik 4 of 5 sets Pirelli's Supercorsas erop gehad en die gingen elke keer iets van 3500-4500 km mee, maar die kostte me ook maar €90,- per set. Helaas is mijn 'bron' inmiddels gestopt met circuitrijden. Dus die bandjes kan ik niet meer aankomen. Aan de andere kant is mijn tijd als student inmiddels al een behoorlijke tijd voorbij. Dus mijn portemonnee is inmiddels wel wat groter...


Grappig, dat jullie dit onderwerp weer eens hebben opgepakt. Zo vaak log in niet in, maar vanmorgen platte achterband, en voor was aan vervanging toe door droogtescheurtjes... Achterband had nog wel even gekunt, maar nu toch maar nieuwe MPP 2CT bestellen... (zitter en nu ook onder...)

Zag wel aardige acties staan bij bandenmaffia.... complete set, 196,- incl. verzenden...
Iemand daar al een keer wat besteld?
 
Hi Charley ... hihihi, droogte scheurtjes, wat raar hey :+
Nooit daar besteld, laat altijd de banden doen bij NH Motoren ... !
Daar zijn ze wel drie tientjes duurder per set als wat jij voor prijs krijg
 
Hi Charley ... hihihi, droogte scheurtjes, wat raar hey :+
Nooit daar besteld, laat altijd de banden doen bij NH Motoren ... !
Daar zijn ze wel drie tientjes duurder per set als wat jij voor prijs krijg


Hi Charley ... hihihi, droogte scheurtjes, wat raar hey :+
Nooit daar besteld, laat altijd de banden doen bij NH Motoren ... !
Daar zijn ze wel drie tientjes duurder per set als wat jij voor prijs krijg

haha... ik heb de bon niet meer, zitten er pas een jaar of 6 onder... en dat klopt ook wel ongeveer, met 1000 km per jaar... waarvan altijd 500 met pinksteren.... :]
Ik sta zelfs niet meer in de startlijst.... dat krijg je er ook van...
Dat de MF-stikker er nog op zit telt ook al niet meer mee....

en die prijs is ongeveer hetzelfde als reifenversand.com.
Maar dan moeten ze er nog wel omgelegd worden, dus die 30,- kan ik daarvoor gebruiken...
 
Dat is natuurlijk altijd de vraag.... maar wil je de motor volgende week inruilen of wil je er nog jaren op rijden........

Weet wel dat toen ik de vering van mijn motor bij 70.000km verving door wilbers schokbrekers ik mijn motor bijna niet terug kende.... je schokbrekers gaan langzaam achteruit, dat merk je bijna niet, tot dat je er weer goede onder hebt zitten.

Wel goed om te lezen dat het bij jouw wel de moeite waard was.
Soms denk ik dat ik misschien beter die geplande vering en Lazer uitlaat kan laten en dat geld opleggen aan de verkoopprijs van mijn motor en iets anders zoeken. Een R1200S of K1200S beginnen ook betaalbaar te worden.. :9~

Maar er zijn wel pros en cons aan mijn trouwe S weg te doen:
Pros:
-Wordt een dagje ouder, maw meer kans op pech (maar als ik naar Joost2 kijk..)
-Geen ABS
-Verbruikt wat olie & benzine
-Ziet er wat gedateerd uit
-Recentere motor kan je meer afschrijven bij woon-werk verkeer (België)

Cons:
-Ik doe maar 5/6000km per jaar
-Heb nog nooit pech gehad met men S (buiten kabelboombreuk aan slot, viel onder garantie)
-Mijn S rijdt fantastisch (Zou een R1200S 3000€ beter rijden? :? )
-Als je met een oude motor een schuiver maakt ben je geen fortuin kwijt
-Dat ding schrijft nauwelijks nog af
-Super inzetbaar voor alles met de koffers
-Al het onderhoud kan ik zelf
-Ben net vader geworden, dus binnekort misschien minder tijd voor motor te rijden?


Voila; meer cons als pros, ik houd hem maar even.. ;)
 
Afgelopen week moest ik nog wat spulletjes ophalen bij een leverancier en heb dus de koffers even gemonteerd. Ik heb geen citydeksels, dus ze steken wel een stukje uit :-)

Filteren jullie met gemonteerde koffers in de file :z, ik denk dat het allemaal een beetje erg breed is :?
 
Afgelopen week moest ik nog wat spulletjes ophalen bij een leverancier en heb dus de koffers even gemonteerd. Ik heb geen citydeksels, dus ze steken wel een stukje uit :-)

Filteren jullie met gemonteerde koffers in de file :z, ik denk dat het allemaal een beetje erg breed is :?

Ja je bent dan wat breder, even opletten, op de ruime wegen valt dit best mee, soms zit je alleen even vast tussen de file als er auto's lomp staan.

Maar met koffers rij ik ook wat langzamer dan zonder koffers door de file heen.

Het valt wel best mee ;-) , met city deksels maakt het bijna niet meer uit :+
Voor normaal woon werk verkeer heb ik daarom ook een topkoffer gemonteerd.

http://www.f-warz.com/Uploads/motormeuk/bmw/kofferset.html
 
Ja je bent dan wat breder, even opletten, op de ruime wegen valt dit best mee, soms zit je alleen even vast tussen de file als er auto's lomp staan.
Helemaal mee eens, heb wel eens een auto aangetikt met de koffer... :X
Gebruik ze eigelijk alleen met vakanties etc, voor dagelijks gebruik een tanktas (welke je op de tankdop klikt).
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan