BMW Sportboxer topic - deel 20 (still going strong )

Ik vraag de helft 8-)
 

Bijlagen

  • DSC_0020_2.jpg
    DSC_0020_2.jpg
    261,2 KB · Weergaven: 30
Mijn broer heeft vandaag een laser demper gekocht voor zijn r1100s maar moeten de achterkap los of is het gewoon de flens losdraaien en de demper uit de 2 rubbers trekken/wringen/meppen?
 
Het is gewoon gepruts🙂
Net als de accu vervangen.
Doe wat kruipolie tussen de buisdelen die in elkaar achuiven en w8 even. Scheelt je een hoop getimmer en gevloek.
En let er op dat de rubber ringen goed blijven
 
Dus de achterkappen hoeven niet los?
We spuiten al wd40 in de rubbers en uitlaat bevestiging
Even de achterkappen eraf en je kunt er goed bij. Zoveel werk is dat niet. Vergeet alleen niet deze rubbers te vervangen. Je kunt er nu bij. Na 20 jaar wordt dat spul broos, bij mij ging de boel klapperen aan de achterkant. Na vervanging van deze rubbers was alles weer stil en strak:-)

IMG_3861.jpeg
 
Het is gelukt! Het was veel trekken en wiebelen maar de originele is eraf en de laser zit erop. Het geluid zonder de DB killers valt mij erg mee.
 
De kat zit er niet onder, de vorige eigenaar heeft er een laser katvervangende pijp er onder gezet.

Hij gaat er vrijdag op naar de Pyreneeën en de picos dus ik denk de DB killers er daarna wel in komen.

Het zijn demper met een E keuring
 
Laatst bewerkt:
De kat zit er niet onder, de vorige eigenaar heeft er een laser katvervangende pijp er onder gezet.

Hij gaat er vrijdag op naar de Pyreneeën en de picos dus ik denk de DB killers er daarna wel in komen.

Het zijn demper met een E keuring
Zou de dB killers er in laten, zeker ook in het buitenland, in Oostenrijk, Zwitserland en Duitsland wordt er regelmatig gecontroleerd op geluid vooral in de door motorrijders geliefde gebieden. Een uitlaat zonder dB-killers resulteerd in motor laten staan en verder lopen.
En die E-keur, die geld dus alleen voor een systeem met kat, en ik weet uit ervaring dat de heren in Duitsland die controleren weten waarover ze het hebben.
 
Er zaten geen DB killers bij. Maar hij rijd al jaren motor ook door de eifel en luxemburg dus dat weet hij wel.
Ophangrubbers waren nog goed, misschien vervangen toen de kat vervangen werd.
Van de week het zadel nog aangepast dus hij kan volgende week lekker op pad.
 
Hier een update voor de elfjes-bezitters die naar hoge kilometerstanden willen gaan. Althans vanuit mijn ervaring:

Mijn kilometerstand: 186.000 kilometer;

1. Injectoren: hier veel over gelezen. Deze gaan met de tijd toch een beetje verstoppen, maar aangezien dit een geleidelijk proces is heb je dit niet door. Ik vond na veel speurwerk een setje via Tills.de. Hij heeft twee gereviseerde exemplaren in een doosje samen met nieuwe O-ringen en een gereedschapsetje om deze te verwisselen. De oude, mét het gereedschap, stuur je terug en daarmee ben je voor 80,00 euro klaar. Na vervanging viel me op dat de motor beter start. Geen doorstarten blijkt meer nodig en hij voelt ook over de hele linie soepeler aan (kán placebo-effect zijn;-) ) Maar voor mij een fijne verbetering voor een prima bedrag.

2. Nokkenaskettingspanner: dit wist ik niet, maar het blijkt dat de standaard versie aan de linker zijde (de linker spanner zit bovenaan, in tegenstelling tot de rechter spanner, deze zit onder, blijft altijd nat van olie en dus geen slijtage) is onderhevig aan slijtage. Deze heb ik vervangen voor een gemodificeerd exemplaar welke geen veer meer heeft maar een uitschuifbaar buisje. Probleem is dat als deze spanner niet (meer) goed werkt, de ketting gaat klapperen en dat de geleiders afbrokkelen. Het residu komt dan in je oliecarter, waardoor deze kan gaan verstoppen. Deze tevens vervangen, wat alleen al voor de gemoedsrust een prettig gevoel geeft ;-)

Injectoren:
IMG_5508.jpeg





IMG_5507.jpeg
 
Motor is nagezien, 1 cilinder werd niet goed warm ook niet bij omwisselen van de bougies. Monteur heeft toe binnenin de injectiehuizen een schroef schoon gemaakt..en nu loopt ie als vergif.....iemand ooit eerder zoiets gehad?
 
dat zal de stationairregelschroef wel zijn dan. Das de enige schroef die je zo zou kunnen demonteren om uberhaupt te reinigen. Daar zit vaak wel een hoop smurrie aan als het niet bij de beurt meegenomen wordt.
 
En als ie dan weer zo lekker loopt denk je niet meer aan verkopen,maar vertroetel je m nog eens...
Want wat hangt die dikke 2 cilinder toch heerlijk aan het gas bocht uit 🥰🥰🥰
 

Bijlagen

  • 20230622_112803.jpg
    20230622_112803.jpg
    144,7 KB · Weergaven: 28
Laatst bewerkt:
Ik heb nogal wat motors gehad (en er staan een aantal in de schuur) maar ben toch best gehecht aan die gekke S.
Het karakter, aparte uiterlijk, maar ook dat ie best goed stuurt en veel dingen best goed doet.
Ik durf hem niet meer echt weg te doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan