Bmw start alleen als ik gas geef

All_ash

Rookie
17 jun 2023
9
1
Mijn BMW 1150GS uit 2001 start steeds vaker alleen als ik extra gas geef. Zonder dan hoor ik alleen een Tik en gebeurt er niets. Ik heb sinds 3 maanden een nieuwe accu, maar dit probleem was hiervoor ook, maar nu steeds vaker. Ik heb een filmpje als voorbeeld toegevoegd.
Heeft iemand een idee waar ik aan moet denken?
 

Bijlagen

  • VID_20230617_092826143.mp4
    53,6 MB
Klinkt alsof er iets mis gaat in de schakelaar of de bekabeling.
Want een motor hoort altijd te starten, met of zonder gaskabel.
Dat ie vervolgens niet aanslaat kan natuurlijk wel met de stand van de gasklep te maken hebben.
Dus beweging in de gaskabel door gasgeven kan ervoor zorgen dat een kabel die slecht is ook beweegt.
 
Ik realiseer mij net dat het misschien niet door het gas geven komt. Maar dat het de 3e poging was. Ik ging net opnieuw proberen te starten zonder gas geven. Deed het zelfde en sloeg na de 3e poging pas aan. Alsof er niets aan de hand was
 
Klinkt alsof er iets mis gaat in de schakelaar of de bekabeling.
Want een motor hoort altijd te starten, met of zonder gaskabel.
Dat ie vervolgens niet aanslaat kan natuurlijk wel met de stand van de gasklep te maken hebben.
Dus beweging in de gaskabel door gasgeven kan ervoor zorgen dat een kabel die slecht is ook beweegt.
Dit klinkt alsof ik dit zelf wel kan oplossen. Is er een handige manier om dit te controleren voordat ik een wel werkende onderdeel voor niets vervang? :)
 
Eerste wat ik opmerk is dat het startrelais geen / onvoldoende spanning krijgt (meet even accu spanning voor en tijdens starten ( voor 12,8 v tijdens starten moet deze niet ver onder de 12 v komen. controleer ( start ) kabels er van .
En wat is het probleem van wat gas geven tijdens het starten.
 
Eerste wat ik opmerk is dat het startrelais geen / onvoldoende spanning krijgt (meet even accu spanning voor en tijdens starten ( voor 12,8 v tijdens starten moet deze niet ver onder de 12 v komen. controleer ( start ) kabels er van .
En wat is het probleem van wat gas geven tijdens het starten.
Ik heb 3 verschillende accus gehad en bij alles dit probleem.
 
vergeet even het bovenstaande verhaal.
Dit klopt niet meer nu je het probleem anders omschrijft.

Als je alleen TIK hoort bij het starten, klinkt dat inderdaad meer als een startrelais, of gare startmotor.
 
Ik denk dat je startmotor versleten is. Je kan dit redelijk simpel uitsluiten door een hulpaccu bij te zetten. Als je links het paneel voor je startmotor demonteert en met startkabels een extra accu aan je startmotor koppelt (massa pak ik meestal op het blok, de m10 inbusschroef van de distributiekettingspannerblad) en dan nog eens probeert te starten en de motor start dan WEL meteen, zit het probleem m hoogstwaarschijnlijk in je accu. Weigert de motor zoals in je filmpje zit het in je startmotor.


Ik zet hoog in op je startmotor, gezien het moment dat de motor wel rond wil gaan, dit ook zeer gezond klinkt, en niet als een accu die rot is :)
 
Eerste wat ik opmerk is dat het startrelais geen / onvoldoende spanning krijgt (meet even accu spanning voor en tijdens starten ( voor 12,8 v tijdens starten moet deze niet ver onder de 12 v komen. controleer ( start ) kabels er van .
En wat is het probleem van wat gas geven tijdens het starten.
Ik heb niet veel verstand van electronica. Ik heb net wat filmpjes gekeken en ik heb het volgende getest.
Ik hem mn starter relays losgehaald (en tijdelijk met ducktape vast geplakt). Ik heb de onderste 2 polen aan mn accu vast gemaakt en ik hoor duidelijk een klik elke keer als ze contact maken.
Ik heb mijn multi meter aan de andere 2 polen vast gemaakt en een meting gedaan (standje V 20). Zoals ik begreep zou ik hier iets van 12. V moeten lezen en dan zou zoiets werken.
Bij mij gaat hij naar 0.

Kan ik dan concluderen dat dit een probleem is? Ik begrijp nog niet waarom hij soms wel en soms niet start. Ik heb een foto van mn setup gemaakt. Doe ik dit zo goed? Of moet ik een andere stand van mn meter gebruiken?
 

Bijlagen

  • IMG_20230617_120619236.jpg
    IMG_20230617_120619236.jpg
    428,9 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:
Ik heb niet veel verstand van electronica. Ik heb net wat filmpjes gekeken en ik heb het volgende getest.
Ik hem mn starter relays losgehaald (en tijdelijk met ducktape vast geplakt). Ik heb de onderste 2 polen aan mn accu vast gemaakt en ik hoor duidelijk een klik elke keer als ze contact maken.
Ik heb mijn multi meter aan de andere 2 polen vast gemaakt en een meting gedaan (standje V 20). Zoals ik begreep zou ik hier iets van 12. V moeten lezen en dan zou zoiets werken.
Bij mij gaat hij naar 0.

Kan ik dan concluderen dat dit een probleem is? Ik begrijp nog niet waarom hij soms wel en soms niet start. Ik heb een foto van mn setup gemaakt. Doe ik dit zo goed? Of moet ik een andere stand van mn meter gebruiken?
Je kan je spanningsval gewoon meten op je accupolen. Je spanning gaat echt wel een stuk naar beneden maar moet wel rond de 10 volt blijven (voor een heel kort moment als het relais schakelt) Je kan beter een andere (nieuwe startmotor monteren)
 
Motolab en Simon auto.de hebben nog goedkopere valeo klonen. Ik heb hem bij motolab gekocht vanwege een eventuele garantie claim, maar hij doet het prima.

Ik snap de relatie km stand en startmotor niet. Een terrasridder start vele malen vaker als een groottourist.
 
Ik heb niet veel verstand van electronica. Ik heb net wat filmpjes gekeken en ik heb het volgende getest.
Ik hem mn starter relays losgehaald (en tijdelijk met ducktape vast geplakt). Ik heb de onderste 2 polen aan mn accu vast gemaakt en ik hoor duidelijk een klik elke keer als ze contact maken.
Ik heb mijn multi meter aan de andere 2 polen vast gemaakt en een meting gedaan (standje V 20). Zoals ik begreep zou ik hier iets van 12. V moeten lezen en dan zou zoiets werken.
Bij mij gaat hij naar 0.

Kan ik dan concluderen dat dit een probleem is? Ik begrijp nog niet waarom hij soms wel en soms niet start. Ik heb een foto van mn setup gemaakt. Doe ik dit zo goed? Of moet ik een andere stand van mn meter gebruiken?
Spannings val meet je zo niet
Rode meetsnoer op + pol van de accu zwarte meetsnoer op - pol accu deze is nu ... V
Nu motor starten meten deze is nu .....v
 
Motolab en Simon auto.de hebben nog goedkopere valeo klonen. Ik heb hem bij motolab gekocht vanwege een eventuele garantie claim, maar hij doet het prima.

Ik snap de relatie km stand en startmotor niet. Een terrasridder start vele malen vaker als een groottourist.
In 22 jaar 86000 km geeft toch wel een indicatie? De startmotor is niet kapot gegaan van die ene lange reis per jaar naar vakantiebestemming neem ik aan..
 
In 22 jaar 86000 km geeft toch wel een indicatie? De startmotor is niet kapot gegaan van die ene lange reis per jaar naar vakantiebestemming neem ik aan..
Als de groottourist elke 100km start is dat dus 860 belastingen. De terrasridder die niet verder als 10km komt heeft dus 8600 keer gestart. Ik weet niet wat de normale levensduur van een startmotor is. Maar ik denk dat de terrasridder deze tien keer zo snel bereikt met dezelfde km stand. Een startmotor slijt niet van het vervoeren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan