bocht buigen ?

Vinnie165

MF veteraan
5 apr 2005
2.823
1
Helchteren
Even een vraagje tussen mijn topics door :P

Is zo een bocht te plooien met bv een pijpenbuiger ?

full
 
Die dingen vervormen het metaal nogal omdat ze alle kracht op één punt uitoefenen. Als ik youtubefilmpjes mag geloven werken dit soort dingen beter (dit is dan een handmatige) omdat de kracht tijdens het buigen over de radius verdeeld wordt:

http://www.hbm-machines.com/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&productid=5869

Maar daar gaat uitlaatbocht niet mee lukken. Ik ben zelf ook aan het rondkijken voor zoiets, maar dan vooral voor dunner spul, dus misschien dat ik het zelfs met een goede kwaliteit handpijpenbuiger (bestaat dat woord?) al genoeg is.
 
Met zo'n HBM gaat dat prima maar ook met zo'n blauwe lukt dat best hoor. Als je goed kijkt zie je een buigmal waar de buis in ligt.
Ik heb ook zo iets en daar kan een gasbuis tot 2" in. (dat is 60,3mm!!)

20mm kun je nog met een handbuiger doen
 
dankjewel , Hulzie zou ik je nog wat extra mogen vragen. Ik heb vernomen dat jij Tig lasser bent...

Wat raad jij me aan als lasapparaat. Ik wil van die bochten en dingen gaan lassen op een frame.

En wil nu en dan eens een zitje fabriceren , batterij boxje, uitlaat lassen..

EN ik ben een beginner. Kan wel wat met elektroden lasser maar ik echt op beginnersniveau
 
Een doornbuiger!?Toe maar,wou dat ik die had.De enigste manier om dunwandige buis mooi te buigen.Die van mij buigt ook goed maar wanddikte moet minimaal 2mm zijn anders gaat hij in de binnenkant van de bocht plooien.
Kan tot 38x2 maximaal. :+
 
Laatst bewerkt:
Een doornbuiger!?Toe maar,wou dat ik die had.De enigste manier om dunwandige buis mooi te buigen.Die van mij buigt ook goed maar wanddikte moet minimaal 2mm zijn anders gaat hij in de binnenkant van de bocht plooien.
Kan tot 38x2 maximaal. :+

Ik werd op een gegeven moment gek van om maar iedere keer pijpen te vullen met zand.
Dus heb maar een doornbuiger gekocht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan