Bochtenwerk & passagier..

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.117
8.243
Assen
..Rare vraag, en laat.. heb vele jaren met vrouw achterop gereden..
na 7 jaar solo..
Nu, andere motor, andere vrouw..
Lesinstructeur 23 jaar geleden die me bezwoer met passagier kalm aan te doen in bochten 'anders ga je'.

Op enfield geen probleem, voetsteunen komen vrij snel aan de grond..
Nu andere normale motor..

Den Hamvraegh..
Kun je met goede banden en duo net zo plat door de bochten als solo of 'trekt' de achterband dat niet?
 
..Rare vraag, en laat.. heb vele jaren met vrouw achterop gereden..
na 7 jaar solo..
Nu, andere motor, andere vrouw..
Lesinstructeur 23 jaar geleden die me bezwoer met passagier kalm aan te doen in bochten 'anders ga je'.

Op enfield geen probleem, voetsteunen komen vrij snel aan de grond..
Nu andere normale motor..

Den Hamvraegh..
Kun je met goede banden en duo net zo plat door de bochten als solo of 'trekt' de achterband dat niet?
Heb jij je vrouw samen met je motor ingeruild?
 
..Rare vraag, en laat.. heb vele jaren met vrouw achterop gereden..
na 7 jaar solo..
Nu, andere motor, andere vrouw..
Lesinstructeur 23 jaar geleden die me bezwoer met passagier kalm aan te doen in bochten 'anders ga je'.

Op enfield geen probleem, voetsteunen komen vrij snel aan de grond..
Nu andere normale motor..

Den Hamvraegh..
Kun je met goede banden en duo net zo plat door de bochten als solo of 'trekt' de achterband dat niet?
de achterband trekt dat prima,
 
Lesinstructeur 23 jaar geleden die me bezwoer met passagier kalm aan te doen in bochten 'anders ga je'.
Lesinstructeur heeft zeker een keer iemand achterop gehad die tegen ging hangen. Passagier die gewoon neutraal blijft zitten merk je weinig van zolang band en vering (!) gewoon goed zijn.
 
Beste kun je zoiets opbouwen met de snelheid en hellingshoek.................dan weet je gauw genoeg wat je aan elkaar hebt.
(je moet elkaar leren kennen en vertrouwen op de motor)

Een aantal mensen heb ik door te snel en erg hard door de bochten te gaan "verpest"

Mijn vrouw drukte bij het eerste ritje bij mij achterop zo'n beetje al mijn ribben bij elkaar.............en toen reed ik echt rustig.
Tegenwoordig, na zoveel jaren meerijden, krijgt ze vaak te horen "respect zoals jij achter op zit"..........
 
De interactie maak ik me niet druk om, gaat puur om meer gewicht op achteras en gripvraag..
 
Inderdaad, nooit "problemen" met grip oid gehad met duo, en heel wat verschillende exemplaren en afmetingen achterop gehad.
Wel prettig als ze neutraal zitten, of mee hangen. Bocht naar links en dan over de rechter schouder mee kijken, niet prettig, maar gaat nog.

Ooit vroeger een duo gehad die echt tegen leunde, paar keer gewaarschuwd, hielp niet. Bij 180 graden snelweg oprit op tempo volledig tegen hangen, midden in de bocht dus rechtdoor, zat al bijna bij de witte streep links, snel motor rechtop ( al over de lijn) en dan vol insturen,diagonaal de weg over tot aan de binnenlijn, na rechtop zat de duo ook rechtop, en verwachtte het insturen niet, dus dat ging goed, duo wel een vieze broek, maar ik had mijn bocht gehaald :+

Die is dus nooit meer mee geweest (was geen vriendin)
 
1389176

Aanremmen bij de Bult

(en 240kmh op de Veenslang, ankers uit voor Ruskenhoek, geen probleem)



_O-
 
Maar wel vol op de rem tijdens het insturen ;)

Ja, maar dan heb je weinig/minder druk op het achterwiel, en dat was dus de vraag.
Maar is geen enkel probleem, alleen bij verkeerde bandenspanning of versleten dempers kan het lastiger worden
 
..Rare vraag, en laat.. heb vele jaren met vrouw achterop gereden..
na 7 jaar solo..
Nu, andere motor, andere vrouw..
Lesinstructeur 23 jaar geleden die me bezwoer met passagier kalm aan te doen in bochten 'anders ga je'.

Op enfield geen probleem, voetsteunen komen vrij snel aan de grond..
Nu andere normale motor..

Den Hamvraegh..
Kun je met goede banden en duo net zo plat door de bochten als solo of 'trekt' de achterband dat niet?

Eigenlijk nooit onderzocht maar een leuke vraag.

Ik denk eigenlijk dat je grip met extra gewicht achterop eerder iets beter zou kunnen worden als slechter. Maar dan puur de druk van de band op het wegdek.

Hoe dat extra gewicht zich gedraagt heeft iig veeeeel meer invloed.

Ik zeg mijn passagiers altijd dat ze gewoon moeten volgen.
Rechtop op het zadel blijven zitten. Als het zadel iets scheef gaat....recht blijven zitten ten aanzien van het zadel. Motor/zadel schuin, recht blijven zitten ten aanzien van het zadel ! De lijn achterband/zadel/hoofd passgier in 1 lijn houden.

Ik vind dat de meest neutrale houding, als ik merk dat men er vertrouwen in krijgt dan is het vroeg genoeg om over een heel klein beetje meehangen te gaan praten
 
Eigenlijk nooit onderzocht maar een leuke vraag.

Ik denk eigenlijk dat je grip met extra gewicht achterop eerder iets beter zou kunnen worden als slechter. Maar dan puur de druk van de band op het wegdek.

Hoe dat extra gewicht zich gedraagt heeft iig veeeeel meer invloed.

Ik zeg mijn passagiers altijd dat ze gewoon moeten volgen.
Rechtop op het zadel blijven zitten. Als het zadel iets scheef gaat....recht blijven zitten ten aanzien van het zadel. Motor/zadel schuin, recht blijven zitten ten aanzien van het zadel ! De lijn achterband/zadel/hoofd passgier in 1 lijn houden.

Ik vind dat de meest neutrale houding, als ik merk dat men er vertrouwen in krijgt dan is het vroeg genoeg om over een heel klein beetje meehangen te gaan praten
mja, maar in bochten heb je ook meer zijwaartse(zelfs meer?) danwel middelpuntvliedende kracht... vandaar m'n vraag..
 
Terug
Bovenaan Onderaan