Je doet een aantal aannames, maar je was er niet bij wanneer het werd aangedraaid. Was die momentsleutel geijkt?
Als die kopbouten met moment X Nm worden aangedraaid, dan verandert dat niks met kopervet. De hoekverdraaiing verandert wel!
Zet je eee kop met hoekverdraaiing vast, dan maakt het helemaal niet uit. Immers. 30 graden is en blijft 30 graden. Door de verminderde wrijving betekent het wel dat je minder kracht zal hoeven te zetten.
Ik heb ook wel gezien met dichte boutgaten dat een slimmerik lekker veel vet gebruikt (of olie) en dat die vloesstof onderin het boutgat niet gecomprimeerd kan worden en dat de bout daarop vast loopt. Lollig met vastzetten op hoekvedraaiing. ALs je dan lomp doorhaalt dan kun je idd je schroefdraad wel vergeten.
Ik betwijfel of je het hier aan kopervet kan wijten dat dit misging. Je kan niet alles weten en je doet daarom aannames.
Je draait een wielasinklemming zo vast dat hij breekt, is dat goed sleutelen?
En als er tijdens een vakantierit een boutje los trilt, hoe zet je dat dan vast? En als je de ketting moet stellen? Hoe veel momentsleutels moet je dan meenemen op vakantie?
Overigens gebruik ik (thuis) momentsleutels sinds 1983.
Alleen op de schroefdraad hoor.Grafiet op een bougie smeren had ik nog nooit gehoord. Goede tip.
Alleen op de schroefdraad hoor.
Wat staat er op het bougie doosje? Wat staat er in het wphb?
Wat staat er op het bougie doosje? Wat staat er in het wphb?
Grafiet op een bougie smeren had ik nog nooit gehoord. Goede tip.
Tapeindjes vd uitlaat, kopbouten...alles wat heet wordt.
Loctite 8023 gebruiken. Beter is er niet.
Loctite wordt ook in F1 gebruikt en die weten wel wat goed is.
Loctite 8023 gebruiken. Beter is er niet.
Loctite wordt ook in F1 gebruikt en die weten wel wat goed is.
Loctite 8023 gebruiken. Beter is er niet.
Loctite wordt ook in F1 gebruikt en die weten wel wat goed is.
Dus bij jou zou zo'n bougie in deze specifieke situatie nooit vast gaan zitten?Ja als we alles wat in de F1 gebruikt wordt als "goed" verklaren, staat er bij elke verkeersdrempel wel een auto met afgebroken draagarmen , en kunnen we 200 km met een setje banden rijden...
Ik heb nog nooit een bougie ingevet/ingepoederd/etc en heb er 1000den vervangen en weer geplaatst
1 Het schroefdraad is niet 100% afgesloten van de verbrandingsruimte.Dus bij jou zou zo'n bougie in deze specifieke situatie nooit vast gaan zitten?
Is dat aanhaalmoment een voorschrift?
Is zelf verzonnen.Naar mijn weten is het altijd handvast + 1/5 slag aandraaien.
Is dat aanhaalmoment een voorschrift?
Naar mijn weten is het altijd handvast + 1/5 slag aandraaien.
Is dat aanhaalmoment een voorschrift?
Naar mijn weten is het altijd handvast + 1/5 slag aandraaien.
Ik trek een bougie aan op 11-12nm en die vervang ik dan elke 1-2 jaar (max 4000km) en die zitten nooit muurvast.
JanL en TruusK trekken ze aan op lompe handkracht ,gaan er vervolgens 30.000km mee rondrijden.Tja en dan zitten ze wel muurvast gelast.
\Klopt en dan ook eerst een beetje paardenlullenvet eraan smeren