bougiekabel/doppen doormeten

Scozz

MF veteraan
15 jan 2010
1.093
0
Omdat de motor op 3 cilinders loopt wilde ik om de ontsteking uit te kunnen sluiten de vonk testen. Deze blijkt bij 3 bougies goed te zijn, en bij 1 matig: wel blauw, maar als er al een vonk zichtbaar is (heel onregelmatig) dan geeftie een zwak vonkje. Er komt dus maar af en toe een vonk en niet krachtig. De bougie zelf is prima (getest met snorfiets (kickstart) 8-) )

Volgens mij kan het niet aan de bobine liggen want de vonk bij de andere bougie is wel ok. (2 bobine's, 4 cilinders). Corrigeer me aub als deze redenering niet juist is.

Nu ben ik niet bepaald heel technisch en wil graag een en ander leren. Hoe kan ik met een multimeter de bougiekabels en doppen doormeten? Kan iemand dat redelijk in details beschrijven? waar moet ik de testpennen houden en op welke stand moet ie staan etc. Het zijn ngk cr9e ontstoorde bougies.

Dank u ;)

(de vonken testte ik door de bougiedraad tegen een blank stuk staal (frame) te houden en dan te starten. )
 
Laatst bewerkt:
Je kan de weerstand van de bougiekabels doormeten. Weet zo niet wat de waarde moet wezen, maar dat kun je opzoeken dan. Rode meetpen aan de ene kant van de kabel, zwarte meetpen aan de andere kant. En dan in Ohm meten dus
 
dop van de kabel losschroeven( indien mogelijk) en weer op een andere wel goed vonkende kabel vastschroeven.
als dat losschroeven niet kan, dan bobine met doppen en kabels compleet vervangen.
 
Het zijn de originele kabels met bijbehorende vastzittende doppen, die kunnen niet los van de kabel. Maar de kabels lijken wel los te kunnen van de bobines... maar dat opmeten, moet ik dat doen als de kabel los zit van de bobine dus gewoon met een losse dop en kabel? En dan vergelijken met de andere kabels om te zien of de waarde ervan verschilt?
 
Laatst bewerkt:
Nog een vraag stel ik wil het testen door de bougiedoppen te wisselen. Bobine 1 (zo noem ik hem ff) gaat naar cil 1 en 4 (4 is die met het probleem van de zwakke vonk), Bobine 2 dan cil 2 en 3.

Mag ik nu bijvoorbeeld bougiedop 3 en 4 met elkaar verwisselen (zijn van verschillende bobine's) om te kijken of het probleem verhuist naar cilinder 3? Dat zou wel ideaal zijn om het te checken.
 
Hangt van de bobine af, heb je 2 aansluitingen:

-Weerstand op *laagste* ohm bereik zetten, dan op beide aansluitingen een pen zetten, en moet je rond de 0 ohm meten.
Heb je 1 aansluiting dan pak je die, en de massa (meestal de bout waarmee de bobine bevestigd zit).

-Vervolgens pak je 1 van de 2 aansluitingen voor de ene pen, en de andere in het uiteinde van je bougiedop (waar je bougie normaliter in zit), en moet je ergens rond de 5 tot 20/25 kilo-ohm meten.

Bougiedop is over het algemeen 5K ohm.
 
Laatst bewerkt:
als de bougie goed is en de bobine ook wat heeft het dan voor zin om de kabel nog door te meten. de bougie spanning kan je met een normale mutimeter niet meten dat gaat veel te snel en ik ken geen multimeter die 10.000V kan meten. als je geen corrosie op de aansluitingen kan zien is waar schijnlijk of de kern gebroken of de mantel slaat door. maar in beide gevallen zal de oplossing het zelfde zijn en dat is het vervangen van de kabel.
P.S. als er 1 kabel rot is volgen de andere normaal op korte tijd. het beste is dus om ze gelijktijdig te vervangen.
 
Laatst bewerkt:
als de bougie goed is en de bobine ook wat heeft het dan voor zin om de kabel nog door te meten. de bougie spanning kan je met een normale mutimeter niet meten dat gaat veel te snel en ik ken geen multimeter die 10.000V kan meten. als je geen corrosie op de aansluitingen kan zien is waar schijnlijk of de kern gebroken of de mantel slaat door. maar in beide gevallen zal de oplossing het zelfde zijn en dat is het vervangen van de kabel.
P.S. als er 1 kabel rot is volgen de andere normaal op korte tijd. het beste is dus om ze gelijktijdig te vervangen.

Omdat er (naar mijn bescheiden mening in ieder geval) een verschil is tussen iemand die een storing/oorzaak kan vinden, en iemand die klakkeloos maar dingen gaat vervangen.

Stel bougie en bobine zijn goed, maar er zit een kabelbreuk in de kabel, of de aansluiting in de dop is niet goed.
Dan zou je dat met een meting weten, en niet gelijk bvb de CDI gaan vervangen.
 
Vreemd.

-Weerstand op *laagste* ohm bereik zetten, dan op beide aansluitingen een pen zetten, en moet je rond de 0 ohm meten.
Heb je 1 aansluiting dan pak je die, en de massa (meestal de bout waarmee de bobine bevestigd zit).

DONE, meter geeft 0.3 aan.


-Vervolgens pak je 1 van de 2 aansluitingen voor de ene pen, en de andere in het uiteinde van je bougiedop (waar je bougie normaliter in zit), en moet je ergens rond de 5 tot 20/25 kilo-ohm meten.

-> Meter geeft helemaal niks aan, er blijft een 1 staan (= oneindig??)
 
Bovendien geven beide bougiedoppen afzonderlijk 9 Kilo-ohm aan

(de dop kan dus wel los van de kabel, maar de kabel kan niet los van de bobine)

Kan het zo zijn, dat bij een bobine met 2 aansluitingen, de ene aansluiting 'kapot' is en dus voor een veel minder sterke vonk zorgt dan de andere aansluiting? Want zoals hiervoor al opgemerkt, de zwakke vonk is dus bij slechts 1 van de 4 bougie's, de andere aansluiting (met het korte eind kabel) tikt mooi door.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het gezien. Ben nu het volgende wijzer (even op een rijtje):

Probleem: vonk bougie 4 erg onregelmatig en zwak.

- bougie's ok
- bougiedoppen ok
- kabel niet te meten, want vast aan bobine.

Vraag: bij een bobine met 2 aanlsluitingen, dan werken deze aansluitingen onafhankelijk van elkaar? Dus wat ik bedoel, stel je bobine werkt prima voor cilinder 1, maar is kapot voor cilinder 4? Is dit uberhaupt mogelijk of zou ie het dan voor beide aansluitingen (cilinders 1 EN 4) niet/minder goed moeten doen?

Vraag 2: Kan ik het probleem gaan testen door de bobines om te draaien, dus die voor 1 en 4 bestemd is in 2 en 3 te doen, en andersom? En vervolgens kijken via de uitlaatbochthitte of het probleem mee opschuift? Want als dat kan en het is zo, dan is het sowieso óf de kabel óf de betreffende bobine wat resulteert in een nieuwe bobine aangezien kabels eraan vast zitten.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het gezien. Ben nu het volgende wijzer (even op een rijtje):

Probleem: vonk bougie 4 erg onregelmatig en zwak.

- bougie's ok
- bougiedoppen ok
- kabel niet te meten, want vast aan bobine.

Vraag: bij een bobine met 2 aanlsluitingen, dan werken deze aansluitingen onafhankelijk van elkaar? Dus wat ik bedoel, stel je bobine werkt prima voor cilinder 1, maar is kapot voor cilinder 4? Is dit uberhaupt mogelijk of zou ie het dan voor beide aansluitingen (cilinders 1 EN 4) niet/minder goed moeten doen?
inderdaad.

Vraag 2: Kan ik het probleem gaan testen door de bobines om te draaien, dus die voor 1 en 4 bestemd is in 2 en 3 te doen, en andersom? En vervolgens kijken via de uitlaatbochthitte of het probleem mee opschuift? Want als dat kan en het is zo, dan is het sowieso óf de kabel óf de betreffende bobine wat resulteert in een nieuwe bobine aangezien kabels eraan vast zitten.

dat kan, maar keer de signaaldraden dan ook om. [anders gaat de motor nooit aanslaan, en backfires/knallen geven in je uitlaat]


signaaldraden van bobine 1/4 op 2/3 en vice versa.

bougiekabels ook omsteken.




*ohmsmeting* weerstand op de spoel.

je kan op 1 bobine op de ene bougiedop een meetpen zetten en op de andere dop een meetpen zetten, dan meet je het secondaire spoelgedeelte.

waardes heeft mijn buurman boven me al genoemd. rond de 25kohm.
 
Het zijn ngk cr9e ontstoorde bougies.
Als je en ontstoorde bougies hebt en ontstoorde bougiedoppen dan heb je in totaal veel teveel weerstand en wordt automatisch je vonk zwakker.
Dus is het of ontstoorde bougies of ontstoorde bougie doppen.
De weerstand kan zo hoog worden dat de vonk intern in je bobine door gaat slaan en dat is waarschijnlijk bij jou het geval.
Je zou nog kunnen proberen om er niet ontstoorde bougies in te draaien of niet ontstoorde bougiedoppen te monteren.
Ontstoorde bougiedoppen hebben btw max 5KOhm weerstand en geen 9KOhm zoals jij op geeft
dus jou doppen zijn waarschijnlijk al aan het overlijden.
Over wat voor motor hebben we het hier trouwens?
 
Als je en ontstoorde bougies hebt en ontstoorde bougiedoppen dan heb je in totaal veel teveel weerstand en wordt automatisch je vonk zwakker.
Dus is het of ontstoorde bougies of ontstoorde bougie doppen.
De weerstand kan zo hoog worden dat de vonk intern in je bobine door gaat slaan en dat is waarschijnlijk bij jou het geval.
Je zou nog kunnen proberen om er niet ontstoorde bougies in te draaien of niet ontstoorde bougiedoppen te monteren.
Ontstoorde bougiedoppen hebben btw max 5KOhm weerstand en geen 9KOhm zoals jij op geeft
dus jou doppen zijn waarschijnlijk al aan het overlijden.
Over wat voor motor hebben we het hier trouwens?

dan kan je eerst beter kijken of de bougies wel de juiste zijn.



RF 900 R 1994-1999


carter olie

3,3 liter
Cardanolie
--


koelvloeistof

2,5 liter
bougie
NGK CR9E


voor vorkolie

0,466 liter
klepspelling
IN 0,10-0,20
EX 0,20-0,30

waarschijnlijk wel dus.
 
Laatst bewerkt:
Ahum kan nog steeds een bobine zijn. Een bobine die gaar is geeft hele rare effecten. Tot je een nieuwe plaatst en wham eureka...

Had ik het maar eerder gedaan denk je dan
 
Net enkel de doppen nog even doorgemeten.

Bougiedop 1: 9.2 kilo-ohm
Bougiedop 2: 9.6 kilo-ohm
Bougiedop 3: 10.3 kilo-ohm
Bougiedop 4: 9.9 kilo-ohm

Weet iedereen 100% zeker dat de bougiedoppen maar 5 kilo-ohm mogen zijn? Want dat betekent dan dat ze alle 4 merkwaardig genoeg ongeveer evenveel afwijken qua weerstand van wat ze mogen zijn en dat ze alle 4 naar grootje zijn.

Overigens is het 'probleemgeval' dus bij bougiedop 4

wat betreft de bougie's het is ngk-cr9e R (waarbij de R dacht ik voor ontstoord stond). vervolgens zijn het de originele bougiedoppen, die volgens mij standaard ook ontstoord zijn?
 
Laatst bewerkt:
Dus de cdi kan ik uitsluiten? Want ik heb 3x een goede vonk. Regelt een cdi dan geen apart signaal voor alle 4 de bougies?

Hoe moet ik dan de bobines omwisselen, gewoon bobine 'links' met bobine 'rechts' verwisselen, waarbij bijv. bobine links = cil 1 en 4 na omwisselen cil 2 en 3 gaat doen? en moet ik dan de signaaldraden (vanaf de kabelboom naar de 2 aanslutingen op de bobines) ook omwisselen met hoe ze origineel zitten?
 
Laatst bewerkt:
aangezien je maar 2 bobines hebt regelt de cdi niet meer dan de bobines. dat werkt dan volgens het lost spark principe. dat houd in dat elke cylinder 2 vonken krijgt per arbeidsslag. 1 als het nodig is en 1 aan het einde van de uitblaas slag. er horen alleen geen onstoorde bougies en ontstoorde doppen achter elkaar te zitten. dat is vragen om problemen. de vonk wordt daar ernstig door verzwakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan