De 5KOhm weerstand is alleen voor het ontstoren.
Dit is niet alleen handig voor de auto die misschien naast je staat maar ook voor als je een duur fietsje hebt met een injectie computer (die gaat ook kuren vertonen!!!).
Als je op de site van NGK leest staat er ook dat als je een 5KOhm ontstoorde bougiedop hebt je GEEN bougie van het type "R" (Nee dit betekend geen Race
) moet gaan monteren.
Type R heeft altyd een ingebouwde 5Kohm weerstand en dan word het dus in serie ...dus 5 + 5 = 10 Kohm.
Ze waarschuwen dat dit een negatieve invloed heeft op de werking van de bougie.
De berekening dat de weerstand een aantal volts wegneemt van de totale spanning klopt niet !!!!!
Alleen als je de weerstand parralel schakelt aan de bougiekabel zal hij spanning wegnemen van het totaal.
In het geval van de weerstand in serie met de bougiekabel zal de stroom afnemen omdat de weerstand een "gebruiker" is die energie omzet in warmte (verlies dus)!!
De spanning is hetgene waardoor het mogelijk word een vonk te laten overspringen (denk maar aan de bliksem) hoe hoger de spanning hoe verder de vonk kan overbruggen. pas als de spanning zo hoog is dat de vonk kan overspringen gaat er heel even kortstondig een klein stroompje lopen (ja klein ....want dit is een logisch gevolg van de hoge spanning).
Dus weg met die ontstoorde bougies en bougiekappen ...er een monteren kan altyd nog.