Bout remklauwen vast

Cetrac

Die hard MF'er
27 jul 2006
250
0
Helmond
Als een tiet! Ik krijg ze niet los, WD40, waterpomp tang, alles al geprobeerd! Niks werkt!

Ik krijg die bouten gewoon NIET los.. En ze beginnen nu af te vlakken, dus ik ben een beetje radeloos op het moment. Wat kan ik nu het beste doen?

Die rommel zit er al jaren in en is volgens mij nog niet vaak los geweest.

Ik heb geen geld voor gereedschap als een slagschroevendraaier, mocht je daarmee aan komen ;)
 
Een fatsoenlijke zeskant dop erop, dan moet ie zo los zijn.
Indien je de moer al aardig rond hebt, wil vaak een tikje vaster draaien helpen om er beweging in te krijgen. In die richting is de zeskant immers nog goed. Als het eenmaal bewogen heeft is het zo los.


grz Thijs
 
Ik heb hetzelfde gehad maar ik heb inbus bouten ,heb er wd 40 opgespoten en een nacht laten inwerken en daarna met een goed passende inbussleutel ging ie zonder al te veel kracht los ,zou niet met een griptang doen als het niet nodig is
 
waarom geen dopsleutel met een stuk buis aan de ratel, zodat je een langere arm krijgt.
Het probleem is meestal niet dat je zelf niet genoeg kracht kunt zetten, maar dat de kop van de bout of moer verrot gaat doordat 'ie muurvastzit.

Een langere arm is dus meestal alleen maar een effectievere manier om de bout of moer om zeep te helpen i.p.v. een manier om de bout los te krijgen.....
 
Laatst bewerkt:
Ik las laatst ergens ander op het forum freeze spray daarmee maakt je het koud waardoor de bout los schrikt en krimpt.

past je gereedschap goed. en Heb je van die doppen of ringsleutels die op de kanten drukken ipv op de hoeken van de bout?

Ik heb wel een slag sleutels gezien die op stroom gaan ipv lucht wellicht is dit wel binnen je budget
 
geen geld voor gereedschap dan lekker alles kapot draaien met slecht passend gereedschap en daarna voor een vermogen het laten doen door de dealer |( |( |( |(
Als je meteen het gereedschap gebruikt waar het voor dient heb je vaak dit soort gezeik niet. :N In een beetje uitgebreide doppen doos zitten alle reguliere maten +inbus+torx+etc. Dus mischien toch nog ff investeren en dan pas sleutellen.
Good luck :+
 
geen geld voor gereedschap dan lekker alles kapot draaien met slecht passend gereedschap en daarna voor een vermogen het laten doen door de dealer |( |( |( |(
Als je meteen het gereedschap gebruikt waar het voor dient heb je vaak dit soort gezeik niet. :N In een beetje uitgebreide doppen doos zitten alle reguliere maten +inbus+torx+etc. Dus mischien toch nog ff investeren en dan pas sleutellen.
Good luck :+

Ik had volgens mij al aangegeven wat mijn kwaliteit van spullen was. De doppen van mijn ratel zijn nog allemaal heel, de remklauw doppen niet. Ik heb hem er stuk afgedraait en geen van de bovenstaande methoden werkte.

Na het stuk draaien van de 1e bout naar de garage gegaan, die kregen hem ook niet los. Maar alleen kapot. Ze snapte er geen kont van.

Zelf alles uitgeboord, loctite erin, en nu loopt het weer.

Garage zei, dat als je het niet met een gewone dop los kreeg, het waarschijnlijk verrot was. Wat nu wel weer het geval bleek te zijn.

Ik vind het wel jammer om te zien dat veel mensen zeuren over je gereedschap, terwijl dat toch echt niet de vraag van mij was.

Ow, als je trouwens niet zo arrogant doet bij de garage, met je mooi weer motor, helpen ze je meestal wel.. Al met al heeft dit geintje mij... 3 euro gekost. Om precies te zijn, 2 biertjes.
 
Laatst bewerkt:
Het probleem is meestal niet dat je zelf niet genoeg kracht kunt zetten, maar dat de kop van de bout of moer verrot gaat doordat 'ie muurvastzit.

De bout of moer losdraaien met goed passend gereedschap is les 1.
Les 2 volgende keer boutjes in de olie houden, om dit soort ellende een volgende keer te voorkomen. Klein onderhoud scheelt je een hoop ellende en onkosten die niet nodig waren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan