Bouten remklauw eenmalig gebruik ?

Nelus_V

MF'er
17 aug 2018
153
183
Goedemiddag allemaal,

Ik heb vandaag mijn remklauwen eraf gehaald en goed schoongemaakt. Nu staat er in het werkplaatsboek dat de bouten van de remklauw eenmalig gebruikt mogen worden.
Ik snap op zich wel dat het er niet voor niks instaat maar komt dit echt zo nauw ?
Bij de dealer al een keer navraag gedaan maar ik geloof niet dat hun het doen.
En adviseert alleen honda dit of doen meer merken dat ?

Iemand ideeën hierover ?
 
Rekbouten worden gebruikt om de over een groep bouten de trekspanning per individuele bout hetzelfde te houden. Denk bijvoorbeeld aan kopbouten. Door de bout over de rekgrens heen te trekken, kom je in een meer voorspelbaar gebied - de vloeigrens - waarbij de rek (verlenging) enkel toeneemt maar niet de inwendige spanning. Blijf je meer moment toevoegen, dan zal de spanning op den duur weer verder toenemen, totdat de bout uiteindelijk breekt. Kortom door in het vloeigebied te blijven, zal de trekspanning in de bout niet verder toenemen door bijvoorbeeld het krimpen en uitzetten van materiaal. Zo weet je dus dat alle bouten op dezelfde treksterke belast worden. Deze bouten kan je slechts één keer gebruiken gezien deze plastisch vervormd zijn.

Wat dit te doen heeft met een remklauw weet ik niet. Dat heeft mijn leraar sterkteleer nooit verteld.
 
Rekbouten worden gebruikt om de over een groep bouten de trekspanning per individuele bout hetzelfde te houden. Denk bijvoorbeeld aan kopbouten. Door de bout over de rekgrens heen te trekken, kom je in een meer voorspelbaar gebied - de vloeigrens - waarbij de rek (verlenging) enkel toeneemt maar niet de inwendige spanning. Blijf je meer moment toevoegen, dan zal de spanning op den duur weer verder toenemen, totdat de bout uiteindelijk breekt. Kortom door in het vloeigebied te blijven, zal de trekspanning in de bout niet verder toenemen door bijvoorbeeld het krimpen en uitzetten van materiaal. Zo weet je dus dat alle bouten op dezelfde treksterke belast worden. Deze bouten kan je slechts één keer gebruiken gezien deze plastisch vervormd zijn.

Wat dit te doen heeft met een remklauw weet ik niet. Dat heeft mijn leraar sterkteleer nooit verteld.

Nee, en terecht dat hij dat nooit verteld heeft. Het zijn namelijk geen rekbouten, en dat vermoeden werd al in de eerste reactie geuit. Het zijn gewone bouten die uitgerekt worden (door verkeerd gebruik ?!?), ik denk dat deze bouten eerder van juist hele "slappe" kwaliteit zijn om stukdraaien van onderdelen te voorkomen. Verder is je omschrijving van rekbouten en hun functie redelijk briljant als je het mij vraagt.

Zot heeft al hele fraaie plaatjes laten zien van stukgedraaite bouten. En die zijn niet stukgedraaid in de schroefdraad die in een vork zit maar in de houder waar de remklauw weer aan vast zit. De meeste axiale vorken hebben helemaal geen schroefdraad, die schroefdraad zit direct in de remklauw (remzuigers aan beide kanten van de schijf) of zijn houder (remzuigers aan een kant van de schijf en remklauw op een geleidende houder). Combinatie van bout/moer kan natuurlijk ook nog.

Waarom Honda daar van die gekke boutje gebruikt zal voorlopig wel een raadsel blijven. Ik zou ze lekker in de kliko mikken en er gewone 8.8 of 10.9 boutjes indraaien. Die gaan je remklauwen hardstikke fijn op z'n plek houden :t , kunnen mooi op moment vastgezet worden, al dan niet met loctite of een smeermiddel, ze kosten geen drol en zijn nog her te gebruiken ook. Wat wil je nog meer?
 
Ik vraag me af hoe de dames/heren circuitrijders die een cbr 600rr/929rr/954rr (en wellicht nog meer modellen) hebben dit doen?

Doen die bij een wissel van de wielen maar meteen nieuwe bouten er in?

Ik weet wel hoe ik (cbr 929rr ) dat doe:
Al jaren lang met de originele bouten en deze met de momentsleutel op moment en nooit gedoe gehad :t

Als je lomp de boel aandraait zonder momentsleutel geloof ik graag dat de zooi oprekt (in mijn geval moeten de boutjes ook maar vast met 30 Nm) maar bij gebruik van een momentsleutel ben ik er niet bang voor om de bouten her te gebruiken.
 
Ik vraag me af hoe de dames/heren circuitrijders die een cbr 600rr/929rr/954rr (en wellicht nog meer modellen) hebben dit doen?

Doen die bij een wissel van de wielen maar meteen nieuwe bouten er in?

Ik weet wel hoe ik (cbr 929rr ) dat doe:
Al jaren lang met de originele bouten en deze met de momentsleutel op moment en nooit gedoe gehad :t

Als je lomp de boel aandraait zonder momentsleutel geloof ik graag dat de zooi oprekt (in mijn geval moeten de boutjes ook maar vast met 30 Nm) maar bij gebruik van een momentsleutel ben ik er niet bang voor om de bouten her te gebruiken.

Ik heb CBR600 F3 klauwen (die nissin dingen met 2 zuigers aan de buitenkant van de schijven) op m'n circuitbrommer. En die zitten nu gewoon vast met 2 m8 binnenzeskantschroeven per kant, kwaliteit 8.8 en die draai ik met beleid en zonder momentsleutel vast. Helemaal goed, ik ben ze op circuit nog nooit verloren ;)

Beetje oude foto, maar het idee is duidelijk....

Zo doe ik het dus....

PS. was er al geschreven dat er géén schroefdraad in de vork zit en dat het géén rekbouten zijn? ow sorry al tien keer....
 
Bij mijn blade staat ook in de service handleiding dat ze vervangen moeten worden; ik vermoed dat Honda op safe speelt, die bouten worden met van dat rode borgspul op de schroefdraad geleverd. Dus als je de handleiding volgt weet Honda zeker dat de bouten geborgd zijn. Zullen wel bang voor claims zijn. :+

De bouten zijn bij mij al zeker een keer 0f 10 eraf geweest, ik maak de schroefdraad goed schoon en zet ze met wat borgvloeistof en momentsleutel vast. De bouten zien er nog prima uit.
 
In post 82 spreek er een over geen draad in de vork :? :? :? :? :? :? al zit dat bij mijn motor al meer dan dertig jaar en de bouten origineel vanaf de fabriek ( staal 8.8) zijn nog nooit vervangen en deze remklauwen zijn over de tweehonderdduizend kilometers toch echt wel een paar keer eraf geweest .
Aanhaal moment zit dan ook ver onder de rekgrens van die bouten
Oja de motor is dus een Guzzi met Brembo remklauwen bouwjaar 1988 met meer dan twee ton op de teller
Dus die aannamen van geen draad in de vork zit gaat niet op om het als een algemene term te gebruiken net als de aannamen dat er op elke motor rekbouten gebruikt zouden zijn om de remklauwen vast te zetten
 
In post 82 spreek er een over geen draad in de vork :? :? :? :? :? :? al zit dat bij mijn motor al meer dan dertig jaar en de bouten origineel vanaf de fabriek ( staal 8.8) zijn nog nooit vervangen en deze remklauwen zijn over de tweehonderdduizend kilometers toch echt wel een paar keer eraf geweest .
Aanhaal moment zit dan ook ver onder de rekgrens van die bouten
Oja de motor is dus een Guzzi met Brembo remklauwen bouwjaar 1988 met meer dan twee ton op de teller
Dus die aannamen van geen draad in de vork zit gaat niet op om het als een algemene term te gebruiken net als de aannamen dat er op elke motor rekbouten gebruikt zouden zijn om de remklauwen vast te zetten
Het ging hier over Nissin remklauwen zoals ts die heeft.
 
In post 82 spreek er een over geen draad in de vork :? :? :? :? :? :? al zit dat bij mijn motor al meer dan dertig jaar en de bouten origineel vanaf de fabriek ( staal 8.8) zijn nog nooit vervangen en deze remklauwen zijn over de tweehonderdduizend kilometers toch echt wel een paar keer eraf geweest .
Aanhaal moment zit dan ook ver onder de rekgrens van die bouten
Oja de motor is dus een Guzzi met Brembo remklauwen bouwjaar 1988 met meer dan twee ton op de teller
Dus die aannamen van geen draad in de vork zit gaat niet op om het als een algemene term te gebruiken net als de aannamen dat er op elke motor rekbouten gebruikt zouden zijn om de remklauwen vast te zetten
kont text
 
Terug
Bovenaan Onderaan