Boutje oliefilter zit vast (CB400)

Sjaap

MF veteraan
20 dec 2001
4.699
0
Groningen
Ik heb net de olie afgetapt (warm), en wilde meteen het oliefilter vervangen. Nu krijg ik alleen die bout waarmee ie vast zit niet los. De vorige eigenaar heeft hem namelijk helemaal dol gedraaid ( de kop) en ik heb hem net nog een stukkie verder kapot gedraaid...Heb er met een vijl vlakke kantjes aan de vijlt, maar kan hem met een waterpomp tang niet los krijgen.
Wie komt er met de goudentip?? :)
 
Jep, hele fijne stukjes koper :(

Komt van de lagers zei mijn dealer toen. "Maar veel was het niet dus je kan er misschien nog EVEN mee rijden" :j

gelukkig rijdt mijn beestje nog altijd. :) (en we zijn al meer dan 5000 km verder)

Het komt van met een te laag olie-peil te rijden. Ik was op de snelweg op weg naar huis, en al een hele tijd topsnelheid aan het maken. Olielampje sprong aan, maar ik dacht ik ben zo meteen toch thuis...

Maar toen ik dan de afrit afkwam en weer het motorgeluid hoorde ipv rijwind... Toen kon ik huilen.

En sindsdien is de motor blijven tikken, en als die echt warm komt durf ik er zelfs niet meer naar te luisteren.

Jow, jij hebt wel een enorme klote dag gehad zeg...kan je niet ergens een goedkoop blokje vandaan halen??
 
He Sjaap, die gierende "koppeling" heeft mijn CB ook, klinkt meer als gegier uit de versnellingsbak en volgens mij is dat weer niet zo heel erg vreemd, dus ik zou me geen zorgen maken :)
 
Tsjah...ik maak me er geen zorgen om, k vind het alleen geen prettig geluid...
Als het gegier nog zo zeer aanwezig is met de nieuwe olie....dan zorg ik wel voor wat meer overstemmende geluiden :P (extra gaatje in uitlaat :9 )
 
Ik heb net de olie afgetapt (warm), en wilde meteen het oliefilter vervangen. Nu krijg ik alleen die bout waarmee ie vast zit niet los. De vorige eigenaar heeft hem namelijk helemaal dol gedraaid ( de kop) en ik heb hem net nog een stukkie verder kapot gedraaid...Heb er met een vijl vlakke kantjes aan de vijlt, maar kan hem met een waterpomp tang niet los krijgen.
Wie komt er met de goudentip?? :)
Normaal gesproken krijg ik alle boutjes wel met een of ander trucje los: griptang, beiteltje erop, nieuwe moer erop lassen, wat kleiner vijlen en dan een één maat kleinere dop erop rammen etc.. Vaak ontstaat dit soort problemen door verkeerd/slecht gereedschap; de sleutel of dop past niet goed en verneukt de hoeken van de bout waardoor hij niet meer 'pakt'. Laat de bout voor je begint eerst goed "schrikken" (een paar keer met een hamer goed op de kop tikken).
Linkse tap is niks, sorry maar helaas. Denk maar eens na: je boort een recht gat en je draait er een tapse 'plug' in die ook nog een spoed/draad heeft. Nada aangrijp-oppervlak dus. Krijg je de bout ermee los dan zat 'ie niet écht vast; in alle andere gevallen breekt de tap af. Voor serieuze vastzittende bout-problemen:

104_5.jpg



Gebruik is simpel; boor met bijgeleverd boortje een gat in de bout, sla de slagpin (voorzien van een soort 'vinnen') erin en draai de bout eruit met een (passende) sleutel.


Zie ook: http://www.rigid.com/index3.html
 
Laatst bewerkt:
Zelfde verhaal gehad. Met uitstekend gereedschap de kop van de oliebout d'r afgedraaid. Daarna met een uitstékende haakse slijper de hele rotzooi d'r maar afgeslepen. Nieuwe bout, nieuw filterhuis (van nitromax gekregen :} ), nieuwe olie & filter en gáán!
 
Terug
Bovenaan Onderaan