Bouw van een Honda CB500 Four classic racer

Status
Niet open voor verdere reacties.
vandaag je pakketje ontvangen met de koni schokbrekers.
Was zaterdag afgeleverd op mijn werk,
waar ze niet echt wisten wat hier mee aan te vangen.
Werk in een schrijnwerkerij en daar komen die schokbrekers niet onmiddellijk van pas.
Ziet er netjes,
weer een stapje dichter bij het eindresultaat.
 
Gisteren weer iets specials binnen gekregen uit Amerika , een Barnett koppelingsplatenset.
De frictieplaten zijn bekleed met kevlar.
Van mijn goede kennis met de blauwe nr 46 voorbeeld Honda weet ik dat door het gestegen vermogen de koppeling problemen geeft , veel slip.
Hopelijk wordt dit met deze set straks voorkomen.
full
 
Mijn zoon loopt wat vooruit op de zaken , in gedachten ziet hij dat de motor al klaar is en er zo uit ziet.
Matzwart met wit en gele nummervlakken.
full
 
knap design hoor.
Maar misschien is het mooier om maar met 2 kleuren te werken?
Hoofdtoon het mat zwart en de zijvlakken in het geel. De zwarte nummers zelf op een witte cirkel over het geel geplakt.

Hoog afwerktempo hier,
succes nog
 
Had een advertentie gezien van die 6-bak in een engels tijdschrift (classic racer), heb verder niet op de site gekeken. In dat tijdschrift werd er geadverteerd met 6-bakken voor cb 500 four, leek me interessant voor je project.
 
Had een advertentie gezien van die 6-bak in een engels tijdschrift (classic racer), heb verder niet op de site gekeken. In dat tijdschrift werd er geadverteerd met 6-bakken voor cb 500 four, leek me interessant voor je project.

Deze bakken staan dan nog niet expliciet op hun site vermeld.
 
He Howell, ik heb een vraag over je blok, ik heb helemaal geen kennis in het tunen van blokken maar puur voor de 'know how'. Ik heb gelezen dat je blok getuned wordt. Ga je je generator en startmotor ook uit je blok laten? Ik heb gezien dat je krukas ook 5 kilo lichter is gemaakt. Nu zit ik met het volgende:

Betreft krukas:
Op het moment dat je krukas lichter wordt, neemt je roterende massa van je krukas af. Ook wordt jou blok opgeboord en komen er overmaat zuigers in. Aangezien je de originele krukas gebruikt (welliswaar waar de wangen afgevreesd zijn) wordt er meer negatief gewicht in de zin van het onbalans gecreeerd, waarop mijn vraag is; draait de motor nog op hetzelfde oorspronkelijk stationair toerental, is dit doormiddel van een formule vantevoren te bereken of is dit zogeheten ''natte vingerwerk'' en gaat de praktijk dit uitwijzen? Naar mijn idee gaat dit flink omhoog in toeren? wat zorgt ervoor dat je blok door het dode punt blijft komen bij het draaien van je blok. Dan heb je toch een verschrikkelijk hoog toerental nodig van 1500rpm+ om het blok stationair draaiende te houden?

Betreft zuigers:
Als je grotere zuigers gaat monteren (ik weet de gewichtsverhoudingen niet van Wiseco of CycleX of Ape overmaat zuigers niet), die zwaarder dan de originele zuigers zijn zou het zelfs nog versterkt worden? Ik neem aan dat de overmaat zuigers lichter zijn dan de originele (dus groter maar lichter). Dus als je overmaat (en zwaardere) zuigers monteert moet je lichtere drijfstangen monteren om dit te compenseren?

Betreft generator:
Ook zie ik vaak dat de generator eraf gehaald wordt, dit fungeert in mijn ogen een beetje als ''vliegwiel''. Als deze eraf gaat wordt het gewicht van de totale aandrijflijn van de krukas lichter, en gaat je blok dan zowieso hogere toeren draaien (zowel stationair als in toeren)?

Ik ben benieuwd naar het verloop van je project!

Gr. Dennis
 

Had ik inmiddels ook gezien Gerrit , wist niet dat ie zondermeer past in een 500 blok.
Kreeg gisteren ook bericht uit Engeland van de maker van de close bak:

Hi Rene, yes, lots of progress, all the gears are finished. I am now working on the shafts, they are turned and I will be cutting the splines etc on Monday. If everything goes according to plan it should be finished before the end of the year.
I am making 2 clusters ,so if you know anybody else who may be interested, please feel free to pass the word around.

Regards, Ellis.


Gerrit, wil jij reageren op de vragen van F1 Dennis als tuner van dit spul.
 
Laatst bewerkt:
Misschien wel interessant die 2e set. Heb je een prijsindicatie (via mail of PB)?

I would supply the 2 shafts ready assembled with shims ,clips etc, all that would be required is the outer bearings. The cost for this would be £800+p+p.
Dit is inclusief BTW en verzendkosten.
 
't Weekend creatief met polyester geweest , de olieopvangbak wat verbouwd.
Uitstulping gemaakt voor de uitlaat en ophangbeugeltjes voor de bak gemaakt.

img2230y.jpg


img2231wm.jpg
 
Laatst bewerkt:
Yrjo, gave site.

Zo kun je de mensen die belangstelling hebben goed op de hoogte houden van de vorderingen.
Voor zolang ie nog in de lucht is zou je eens kunnen kijken op www.racingteamtwello.nl
Dit was onze site.

Jou motor ziet er goed uit en ik ga er vanuit dat je veel plezier zult beleven aan het racen in het ONK classics.
Ik heb gehoord dat de coureurs uit het ONK vorige week nog een groot feest hebben gehad bij Jan-Frank Bakker in Midwolda.

Wanneer moet je voor je Licentie of heb je die nog steeds verlengd?

gr
Coos
 
Afgelopen zaterdag bij de tuner geweest om te zien of er vorderingen gemaakt worden met het blok.
De krukas is inmiddels volledig klaar , dynamisch gebalanceerd en gepolijst.
We zitten nu ook te wachten op de nieuwe kroonplaten , als we die hebben kunnen we de voorvork en alle componenten die eraan moeten komen afmonteren.
Ook zijn we met de tank bezig , deze wordt voorzien van een speciale coating die bestand is tegen alle toevoegingen in de moderne benzines.
http://www.kbs-coatings.com/Tank-Sealers_c_7-1-0.html
full
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan