Bouw van een Honda CB500 Four classic racer

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het frame is inmiddels afgelast en tevens gespoten.
Dit heb ik met Hammerite uit een spuitbus gedaan , kan zo over het kale frame heen.
Alvorens het te spuiten heb ik in mijn garage een plastic tent gemaakt waarin ik alles heb geschuurd en nu bezig ben met spuiten.
Het spuiten doe ik gewoon met spuitbussen , als je maar zorgt dat de ondergrond goed glad geschuurd is komt het wel goed.
Schuur/Spuittentje:
img2355a.jpg


Frame:
img2358j.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bericht uit Engeland gekregen dat de versnellingsbak klaar is en verzonden gaat worden.
full
 
De versnellingsbak is vandaag binnen gekomen , een prachtig stukje werk
full
 
Laatst bewerkt:
Allemachtig wat een resolutie. Op posterformaat nog haarscherp. 3000 x 2300 pixels is wel erg veel voor een monitorscherm. Zet je toestel eens op VGA formaat en het laden en scrollen gaat ook veel sneller.

ik heb er geen problemen mee hoor O-)
Doe mij maar die lekker grote resoluties, lekker scherp :)

Over dat golfbal effect, zal ik eens uitzoeken, vast wel handig om te weten voor als ik m'n sr ga flowen :)
 
ik heb er geen problemen mee hoor O-)
Doe mij maar die lekker grote resoluties, lekker scherp :)

Over dat golfbal effect, zal ik eens uitzoeken, vast wel handig om te weten voor als ik m'n sr ga flowen :)

Wacht maar even tot ik mijn SWO boek heb, dan zoeken we het samen wel even uit :Y

Want ik denk dat het maar tot een bepaalde, diameter en debiet opgaat.... O-)
 
De poorten zijn zeker na het flowen gestraald, voor het golfbal effect.

Twin4life

Waarom niet polijsten van de inlaatkanalen:
Polishing is, if possible, a myth within a myth. It is one of those traditional yet ineffective techniques which has somehow survived in the dank swamp of motorcycle mythology. However, the industry is more to blame than the unwitting public. The truth is, port polishing in a practical sense serves merely to "sell" expensive porting jobs. It's "eye candy." The customer has been conditioned to be more easily impressed by the unreality of what he sees than the reality of what he can't see. Sort of like the detail work done on your car during its 10,000 mile inspection. As just explained, most of the magic in port work is almost invisible -- fully 90% of effective porting takes place within an inch of the valve seat. The parts of the port that are usually polished are far from this area. The polish gives the customer something to look at.

Furthermore, polish is not only unnecessary, it's actually harmful, in two ways. The first concerns the airflow itself. The experience of countless engine builders, plus research by Superflow, Boeing, and various members of the Society of Automotive Engineers, indicate that a smooth surface is not necessarily the slipperiest where air is concerned. Ever notice that an airplane's wings are not shiny smooth, but rough? The rough surface reduces air drag, and the wing glides through the air easier. Olympic bobsled teams stick sandpaper-like skateboard grip tape to the sides of the sled and the tops of their helmets for the same reason. Air tends to get lazy on a smooth surface. It's called the "boundary layer effect," and it refers to the fact that an ultra-smooth surface accumulates air pressure next to it. This pressure is really stagnant air, and it effectively obstructs airflow. A slightly roughened surface eliminates this boundary layer and increases airflow. The second way polish is bad concerns combustion. Intake tracts don't just flow air, remember. They flow an air/fuel mixture, whose behaviour is quite different from plain air. The same lazy air boundaries that constrict a polished port's airflow also make fuel "drop out" of suspension in that air. The mixture then enters the cylinder less thoroughly mixed, and poor combustion and reduced power result. For this reason, most builders glass-bead the port walls instead of polishing them. The slight roughness creates tiny eddy currects which keep fuel droplets suspended in the port airstream. Good combustion is thus ensured.
 
Very interessant Rene.

Er worden op dit moment zelfs proeven genomen met een soort propellor in het inlaatkanaal van motoren om het mengen van de brandstof met lucht(zuurstof) te bevorderen.
En het schijnt of brandstof te besparen of meer vermogen te genereren uit dezelfde hoeveelheid brandstof.
Ook de spoelpoorten van onze racemotor werden opgeruwd om een betere werveling te creëren waardoor de brandstof beter mengde.

keep up the good work.
 
Waarom niet polijsten van de inlaatkanalen:
Polishing is, if possible, a myth within a myth. It is one of those traditional yet ineffective techniques which has somehow survived in the dank swamp of motorcycle mythology. However, the industry is more to blame than the unwitting public. The truth is, port polishing in a practical sense serves merely to "sell" expensive porting jobs. It's "eye candy." The customer has been conditioned to be more easily impressed by the unreality of what he sees than the reality of what he can't see. Sort of like the detail work done on your car during its 10,000 mile inspection. As just explained, most of the magic in port work is almost invisible -- fully 90% of effective porting takes place within an inch of the valve seat. The parts of the port that are usually polished are far from this area. The polish gives the customer something to look at.

Furthermore, polish is not only unnecessary, it's actually harmful, in two ways. The first concerns the airflow itself. The experience of countless engine builders, plus research by Superflow, Boeing, and various members of the Society of Automotive Engineers, indicate that a smooth surface is not necessarily the slipperiest where air is concerned. Ever notice that an airplane's wings are not shiny smooth, but rough? The rough surface reduces air drag, and the wing glides through the air easier. Olympic bobsled teams stick sandpaper-like skateboard grip tape to the sides of the sled and the tops of their helmets for the same reason. Air tends to get lazy on a smooth surface. It's called the "boundary layer effect," and it refers to the fact that an ultra-smooth surface accumulates air pressure next to it. This pressure is really stagnant air, and it effectively obstructs airflow. A slightly roughened surface eliminates this boundary layer and increases airflow. The second way polish is bad concerns combustion. Intake tracts don't just flow air, remember. They flow an air/fuel mixture, whose behaviour is quite different from plain air. The same lazy air boundaries that constrict a polished port's airflow also make fuel "drop out" of suspension in that air. The mixture then enters the cylinder less thoroughly mixed, and poor combustion and reduced power result. For this reason, most builders glass-bead the port walls instead of polishing them. The slight roughness creates tiny eddy currects which keep fuel droplets suspended in the port airstream. Good combustion is thus ensured.

Bron: -=MototuneUSA Car And Motorcycle Performance // PhotoBlog ? ;)

Mooi project overigens, ik geniet :}
 
Laatst bewerkt:
Very interessant Rene.

Er worden op dit moment zelfs proeven genomen met een soort propellor in het inlaatkanaal van motoren om het mengen van de brandstof met lucht(zuurstof) te bevorderen.
En het schijnt of brandstof te besparen of meer vermogen te genereren uit dezelfde hoeveelheid brandstof.
Ook de spoelpoorten van onze racemotor werden opgeruwd om een betere werveling te creëren waardoor de brandstof beter mengde.

keep up the good work.

Bedoel je dit soms ,testen hebben al uitgewezen dat dit dus niet werkt , geld uit de zak klopperij:
http://www.cyclonenederland.nl/cyclone/cyclone/cyclone.html
http://www.decyclone.nl/aerofinn/index.php/aerofinn/aerofinn-voor-motoren-en-bromfietsen.html
 
Laatst bewerkt:
Polieren als een spiegel hoeft nu ook weer ni, maar zulk een groffe kanalen en verbrandingskamer heb ik nog ni makkelijk tegen gekomen in een raceblok. :?
Zo te zien zit er toch nog een hoop potentiel in die kop.
Gebruik je de originele kleppen nog of van een ander Japans merk ;)
 
Polieren als een spiegel hoeft nu ook weer ni, maar zulk een groffe kanalen en verbrandingskamer heb ik nog ni makkelijk tegen gekomen in een raceblok. :?
Zo te zien zit er toch nog een hoop potentiel in die kop.
Gebruik je de originele kleppen nog of van een ander Japans merk ;)


Valt nog wel mee dat grove hoor , maar dan is dit het eerste raceblok waar je ze wel in tegen bent gekomen.
En het werkt gezien het vermogen wat uit zo'n blok gehaald word.
Geen originele kleppen meer, maar ook geen japanse.
 
Polieren als een spiegel hoeft nu ook weer ni, maar zulk een groffe kanalen en verbrandingskamer heb ik nog ni makkelijk tegen gekomen in een raceblok. :?
Zo te zien zit er toch nog een hoop potentiel in die kop.
Gebruik je de originele kleppen nog of van een ander Japans merk ;)

Werveling in inlaat door groffe kanalen zorgt voor beter mengsel en is dus beter als een glad/strak/gepolieeerd kanaal. Uitlaat is een ander verhaal.. maar ook hier zijn natuurlijk weer verschillende theorieën over..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan