Brandstof en olie-additieven: Leuk of meuk??

SPDIF

MF'er
21 jan 2016
134
12
Harelbeke
Beste forumleden,

Iedereen kent ze wel, de olie en brandstof additieven overal verkrijgbaar.
Je hebt ze in alle soorten, merken en maten. De dealer zegt dat het zeker geen kwaad kan maar dat het echt niet hoeft.
Wel aan te raden bij nog in te rijden motor.

Ik heb het zelf altijd gebruikt op mijn Burgman 400 vroeger van voor 2000.
Die had nog een gewone carburator en had de overbekende startproblemen.
Met Marly in de brandstof had ik daar minder last van, ook startte hij makkelijker in zeer heet of koud weer. Verder had ik zeker minder brandstof verbruik en vond ik zelf dat ie minder lawaai maakte.

Maar daarom hier de vraag aan de specialisten, kan het kwaad of niet? Of doet het vooral wat jij ervan verwacht?

Kortom: Leuk of Meuk?

Bedankt bij voorbaat, voor jullie reacties.

Ron
 
Kerosine is gewoon te krijgen van automaterialenzaak onder nom van wynn fuel system reiniger en dergelijke (99% kerosine dacht ik).

Ook dat klopt, maar aangezien ik het vertik ( pauper! ) om 12 euro nogwat voor 125cc kero te betalen,
ben ik gaan kijken waar het nog meer in zit.
En enkele soorten lampenolie = kerosine.
Die van AH heeft lampolie op paraffine basis , ook geen idee of kerosine en paraffine uitwisselbaar zijn ( zelfde spul )
Dat is dan 1 euro en en beetje de liter, dat vind deze schrale een betere prijs :)

Heb gehoord ( geen idee of het zo is ) , dat het ook wel verkocht word in kampeer/crepeer winkels als brandstof
voor die petroleum brandertjes. Zibro kristal ( ?? )
 
Laatst bewerkt:
Ook dat klopt, maar aangezien ik het vertik ( pauper! ) om 12 euro nogwat voor 125cc kero te betalen,
ben ik gaan kijken waar het nog meer in zit.
En enkele soorten lampenolie = kerosine.
Die van AH heeft lampolie op paraffine basis , ook geen idee of kerosine en paraffine uitwisselbaar zijn ( zelfde spul )
Dat is dan 1 euro en en beetje de liter, dat vind deze schrale een betere prijs :)

Heb gehoord ( geen idee of het zo is ) , dat het ook wel verkocht word in kampeer/crepeer winkels als brandstof
voor die petroleum brandertjes. Zibro kristal ( ?? )


Duurdere varianten van lampolie zijn op basis van paraffine vervaardigd en zijn bij verbranding reukloos. Wanneer eerder gewone kerosine in een lamp is gebruikt zullen resten daarvan toch een typische petroleumlucht verspreiden zodra de lamp brandt. De lamp zal dan eerst gereinigd en van een nieuwe lont moeten worden voorzien, voordat de reukloze lampolie de lamp daadwerkelijk reukloos laat branden
Bron: wikipedia

Laat WD40 nu ook die typische pertoleum/kerosinelucht afgeven op het moment dat je het verbrand, dus zou WD40 ook werken? *D
 
Ook dat klopt, maar aangezien ik het vertik ( pauper! ) om 12 euro nogwat voor 125cc kero te betalen,
ben ik gaan kijken waar het nog meer in zit.
En enkele soorten lampenolie = kerosine.
Die van AH heeft lampolie op paraffine basis , ook geen idee of kerosine en paraffine uitwisselbaar zijn ( zelfde spul )
Dat is dan 1 euro en en beetje de liter, dat vind deze schrale een betere prijs :)

Heb gehoord ( geen idee of het zo is ) , dat het ook wel verkocht word in kampeer/crepeer winkels als brandstof
voor die petroleum brandertjes. Zibro kristal ( ?? )

Petroleum kan je ook gebruiken daar zit het ook in.
 
Ik ga dit topic is even volgen. Gebruik zelf wel eens Forte Moto power 1 en 2 in mijn motor met injectie en dat kost idd een euro of 12. Of het echt werkt....geen idee, maar zou goed zijn volgens de dealer. Wordt zelfs standaard toegevoegd bij een beurt.

Heb zelf een motor met injectiesysteem en ben ook wel benieuwd of er een ander goedkoper alternatief is wat net zo goed werkt qua effect.
 
Bron: wikipedia

Laat WD40 nu ook die typische pertoleum/kerosinelucht afgeven op het moment dat je het verbrand, dus zou WD40 ook werken? *D


WD40 is visolie.. heb er 1 nut voor .. los middel voor mallen :)


Kan alleen voor eigen resultaten prediken , de VF750 van de buurman liep als een krant.
Lang stilgestaan, oude benzine.. ( bijna, het bekende verhaal )

Benzine er uit gehaald , 5 liter verse benzine er in , 250ml kerosine er bij ( lampolie ).
Tank leeg gereden, je merkte gewoon dat dat het hok per kilometer beter ging lopen.
Het is misschien een paardenmiddel, maar voor mij werkt het :)

Btw, als ik het gebruik, flikker ik eerst de kero in de tank, en daarna de benzine erbij ,
weet dan zeker dat het goed mengt.

De zooi uit elkaar schroeven kan altijd nog als het niet werkt :)
 
Laatst bewerkt:
WD40 is visolie.. heb er 1 nut voor .. los middel voor mallen :)


Kan alleen voor eigen resultaten prediken , de VF750 van de buurman liep als een krant.
Lang stilgestaan, oude benzine.. ( bijna, het bekende verhaal )

Benzine er uit gehaald , 5 liter verse benzine er in , 250ml kerosine er bij ( lampolie ).
Tank leeg gereden, je merkte gewoon dat dat het hok per kilometer beter ging lopen.
Het is misschien een paardenmiddel, maar voor mij werkt het :)

Btw, als ik het gebruik, flikker ik eerst de kero in de tank, en daarna de benzine erbij ,
weet dan zeker dat het goed mengt.

De zooi uit elkaar schroeven kan altijd nog als het niet werkt :)
En als je nu eens alleen verse benzine er in had gemikt?
 
Heb nog nooit toevoegingen gebruikt in brandstof of motorolie in zowel motor of auto.
En toch blijven ze maar goed lopen. Zelfs mn Italiaanse motor loopt prima.

Goed onderhoud/netjes warmrijden doet in mijn ogen meer dan toevoegingen aan brandstof of olie.
 
Ik ga dit topic is even volgen. Gebruik zelf wel eens Forte Moto power 1 en 2 in mijn motor met injectie en dat kost idd een euro of 12. Of het echt werkt....geen idee, maar zou goed zijn volgens de dealer. Wordt zelfs standaard toegevoegd bij een beurt.

Heb zelf een motor met injectiesysteem en ben ook wel benieuwd of er een ander goedkoper alternatief is wat net zo goed werkt qua effect.

Ik heb me nooit zo verdiept in die dure toevoegingen maar als dat voor het grootste deel uit kerosine bestaat dan weet je genoeg.
 
Laatst bewerkt:
ja en een koe bestaat voor een groot deel uit vlees, net als chantal janzen.
full
 
Laatst bewerkt:
@UTP Precies mijn gedachte....als ik weet dat de scooter langdurig stil gaat staan tank ik hem af met 98 benzine. Dit inderdaad vanwege het Ethanol en Benzeen gehalte in het "normale SAP" wat 95 genoemd wordt.
 
Laatst bewerkt:
'k Heb een vrij nieuwe Honda CB500FA die een beetje corrosie begint te vertonen aan de binnenkant van de tankdop. M'n dealer adviseerde een toevoeging aan de benzine; ben de naam even vergeten.

Zijn verhaal was dat benzine door de van staatswege bevolen toevoeging van ethanol tegenwoordig water aantrekt (hygroscopisch is). Die toevoeging zou, als ik 't goed begreep, dat water binden en zo corrosie in de tank tegengaan.

Bekend verhaal? Weet iemand meer of beter? :?

'k Ga binnenkort wel even bij hem langs om de naam te achterhalen.
Een toevoeging is een korte termijn oplossing voor de tankinhoud van dat moment.
En dit terwijl je een lange termijn oplossing nodig hebt, namelijk het roesten van je tank.
Bovendien is dat roesten al even bezig dus dat moet je ontroesten en met een beschermende coating oplossen. ;)
 
En als je nu eens alleen verse benzine er in had gemikt?

Uiteraard zal ik dat nooit weten, maar gezien de staat van de motor , en de meuk die in eerste instantie
uit het vlotterbakje kwam druipen ... ging die op alleen een drupje verse peut niet echt beter lopen.

Als ik nog eens zo'n typen patient binnenkrijg zal dan wel eens een testje doen.

Zou me zo geen werkbank-proefje kunnen bedenken om het serieus te testen.
( dit, zonder m'n eigen brommers uit elkaar te sleutelen :) )

"wat doet kero toevoegen nu echt"
 
Terug
Bovenaan Onderaan